1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Jingga

    Jingga Hand in Hand

    Berichten:
    2.531
    Leuk Bevonden:
    139
    Dan ben je pas vanaf september ingeschreven.
     
  2. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Ahzo ja dat klinkt eigenlijk vrij logisch 8) Dus dan kan ik ook pas vanaf september gaan lenen. Minder, maar ok so be it.
    Thanks voor jullie antwoorden.

    btw m'n zusje die nu VWO zit en in september Uni gaat doen kan dus ook pas vanaf september lenen toch?
     
  3. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
  4. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.811
    Dus ik ga in augustus weer aan een opleiding beginnen. Studiefinanciering met MBO voltooid. Toen in 2012 twee maanden studiefinanciering gekregen voor HBO, maar destijds gestopt met opleiding en stufi opgezegd. Maar zat dus net te kijken en ik val dus gewoon nog steeds onder de oude regeling omdat ik dus twee maanden stufi heb gehad op een HBO opleiding voor september 2015. Niet verwacht... :+
     
    Reckuuza en Daz vinden dit leuk.
  5. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Heb ik ook. September 2014 begonnen aan HBO en in november gestopt. Nu weer aan een nieuwe HBO opleiding beginnen en geluk dat ik nét nog in het oude stelsel val :cool: Scheelt toch weer een mooi bedrag per maand, mits je het diploma haalt :p
     
  6. janter

    janter Active Member

    Berichten:
    1.686
    Leuk Bevonden:
    568
    Dit heb ik ook een beetje. Echter merk ik dat de kosten echt enorm hoog zijn in vergelijking met voltijdstudies. Kijk ik nu verkeerd of liggen bedrijfseconomisch-gerelateerde masterstudies in deeltijd veel hoger dan in voltijd? Ik schrik best erg van bedragen als 6 a 9k per jaar :/, zeker als je het zelf moet betalen...
     
  7. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Waar merk je dat aan dan?
     
  8. Corona

    Corona Active Member

    Berichten:
    372
    Leuk Bevonden:
    82
    Academisch is denken in oplossineng, HBO is denken in problemen en mbo is een probleem is mij altijd geleerd.
     
    L.A. vindt dit leuk.
  9. Garrett

    Garrett Active Member

    Berichten:
    971
    Leuk Bevonden:
    8.758
    HBO is een opleiding, Universiteit een studie, ofzoiets.

    Maar in het algemeen zijn de meisjes op de HBO wat makkelijker dan die op de Uni. Wat praktischer zegmaar.

    Waar hadden we t over
     
    L.A., Jingga en Reckuuza vinden dit leuk.
  10. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Dat is sws waar.
     
    Distoration vindt dit leuk.
  11. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    In september begin ik aan mijn 5de jaar dat ik stufi/ov krijg. Met alle nieuwe wijzingen mbt dit onderwerp kan ik nergens écht duidelijk vinden wat dit voor mij gaat veranderen.

    Krijg momenteel een normale+aanvullende beurs, blijft dat?
    Kan ik mijn ov nog door laten gaan dit jaar of moet ik dan eerst een nullening aanvragen?

    Wil duo snel even bellen maar vraag het eerst hier maar. Geen zin in een boete straks haha.
     
  12. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Mij is toen verteld dat ik recht had op 4 jaar stufi, dus ik heb voor mijn nieuwe studie voor 38 maanden nog stufi. Daarna vervalt dat dus en zou ik moeten lenen. Denk dat je met hetzelfde zit, ov weet ik niet.

    Zou sowieso even bellen, want het is echt voor iedereen anders.
     
  13. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Het zit zo:
    - Begin je aan een geheel nieuwe opleiding? --> Je valt onder de nieuwe regeling, geen stufi, wel aanvullende beurs.
    - Ga je door met een opleiding die je al deed? --> De oude regeling houdt stand. Echter, voor het HBO en WO-alfa krijg je maar 4 jaar een beurs (WO-technisch vijf jaar). Jij zit in je vijfde jaar, dus dan zetten ze volgens mij de beurs automatisch om in een lening zonder je iets te vragen. De OV-kaart is wel vijf jaar dus die houd je dan wel nog.
     
    Dyonko vindt dit leuk.
  14. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Wel is het Hbo bachelor 4 jaar een beurs en WO 4 jaar maar dan is WO wel 3jr bachelor + 1jr master..
     
  15. Fiasco

    Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

    Berichten:
    19.027
    Leuk Bevonden:
    5.811
    Ik zit best wel in een gat waarin ik niet meer weet wat ik moet doen. Afgelopen februari gestopt met mijn studie communicatie. Was te verwachten, honderd procent. Deed het puur om een studie te nemen en dit leek mij het beste. Ben 24, MBO Bedrijfsadministratie afgerond in 2,5 jaar met gemak, destijds puur gekozen omdat mijn vader boekhouder is en dat voor mij het meest toegankelijke was. Daarna Media, Informatie en Communicatie kort gedaan op het HBO, maar koos uiteindelijk om te werken en reizen. Ik heb totaal geen spijt dat ik op 24/25 leeftijd (wat nog best oké is) mijn ding niet heb kunnen vinden. Mijn levenservaring en verandering qua persoon door het reizen en werken zijn voor mij life changing geweest.

    Goed, afgelopen jaar dus communicatie gedaan en eigenlijk was het echt simpel as fuck. Er waren een aantal vakken zoals branding en design (photoshop, adobe en ga maar door) wat ik interessant vond. Uiteindelijk besteedde ik steeds minder tijd aan mijn studie door mijn fotografie en motivatie. Voornamelijk omdat de leraren alleen maar verhaaltjes lopen te praten wat je kunt doen als je je diploma haalt. Precies niks. Mede leerlingen zag ik hyped raken en tegelijkertijd nu al strugglen met de studie waarvan ik al wist dat het voor hen niks ging worden, helemaal niet als je alleen maar in de schoolbanken blijft. Daarnaast miste ik creativiteit.

    Anyway, dankzij die studie ben ik er wel achtergekomen dat ik echt iets creatief moet doen. Ik ben handig met editing en fotografeer al een tijd. Dit gaat behoorlijk goed, ik kan er op dit moment niet elke maand van eten en mijn huur betalen, soms is het big money, some even niet. Maar ik maak naam en moves in de wereld waarin ik mij richt met fotografie. Het is iets wat van een hobby eigenlijk mijn dagelijkse ding is geworden. Dat was de reden waarom ik dus ook helemaal ben gestopt met de opleiding. Maar een creatieve wereld met fotografie is niet easy, dat zie ik het afgelopen jaar bij mij en mede collega's. Daarnaast is het de vraag waar ik uiteindelijk terecht kom ermee, blijven focussen en ernaast werken in de kledingbranche is leuk, maar ik wil ook wel een klein beetje zekerheid of denken aan een toekomst.

    Dus opnieuw, zit ik weer te kijken naar iets. Fotovakschool hoor ik matige verhalen over, kost een vermogen en bovendien blijft dat een twijfel of het handig is. Daarbuiten heb ik gekeken bij het AMFI op het gebied van Fashion & Branding, maar ook daar voelde ik mij niet echt thuis. Het enige wat je dan nog een beetje hebt is CMD, maar dan val ik toch weer terug naar communicatie, maar dan wel met design erbij. Reëel gezien, zie ik mij nooit volledig gaan richten op fotografie, misschien voor een paar jaar, maar dan? De gok nemen, in de wereld van fotografie en fashion blijven, mijn ding doen en uiteindelijk een kleding winkel openen? Yeah, ik heb nooit kunnen zeggen wat ik later zou doen, maar voor mezelf iets beginnen was altijd wel iets wat ik dope zou vinden. Maar toch, de struggles...
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  16. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Kil ik open met jou die kleding zaak G waar we die poppas gaan bekleden met parka jassies gucci petjes boxers van armani kil g je weettoch fatoe man KIl G ARMOOWASRIGHTSHOPPA

    #FIASCOENRECKASKLEDINGTOKO
    #FF
    #FIASCOFASHION
     
    Fiasco vindt dit leuk.
  17. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Kort opleidingsoverzicht:
    • MBO Werktuigbouwkunde Niv.4: Afgerond en diploma.
    • HBO Werktuigbouwkunde: Gestopt wegens geen goede keuze, ging veel te diep op techniek in.
    • HBO Technische Bedrijfskunde: Moeten stoppen door medische redenen, achteraf gezien vond ik dit ook geen geschikte opleiding. Ik heb niks met economie.
    • HBO Communication & Multimedia Design: Huidige opleiding. Begonnen in september. In het begin erg enthousiast, maar ik begin nu steeds meer te twijfelen over deze opleiding. Ik mis de techniek en het is erg kunst gerelateerd. Ik ben helemaal niet zo creatief. Het enige leuke vind ik foto's maken, maar alleen daarvoor hoef ik niet deze hele opleiding af te ronden.
    Ik zit dus te denken om ook weer met deze opleiding te stoppen. Maar dat wil ik niet. Het komt zo echt over alsof ik totaal geen inzet en motivatie heb, maar ik doe juist heel erg mijn best en hoop dat de opleiding leuker gaat worden. Maar nu lijkt het wel bergafwaarts te gaan. Lessen interesseren me steeds minder. 'Ik heb helemaal niks met design' schiet steeds vaker door mijn hoofd. Creatieve teksten schrijven, designen vanaf scratch zonder enige richtlijn, websites coderen, design research, het ligt mij gewoon niet. Maar het is wel gezellig op school, dat is een groot pluspunt.

    De reden waarom ik dit hier even kwijt wil is dat ik echt in een dubio zit op dit moment. Ik heb een rugoperatie gehad. Ik heb het gevoel alsof ik een HBO studie moet gaan volgen, omdat ik anders met mijn handen kom aan het werken. En dat gaat lastig worden met mijn slechte rug. Ik vraag me nu dus af, wat zijn eigenlijk de alternatieven? Ik kan nu wel stoppen met de opleiding, maar ik weet totaal niet wat ik wil, ook niet waar ik zou willen werken mocht ik stoppen. Wil ik nog wel een HBO studie volgen. Toch ergens gaan werken en dan cursussen volgen? Een andere vorm van opleiding gaan doen? Ik weet het niet.
    Mocht hier iemand nog wat tips voor mij hebben zou ik dat wel waarderen!
     
  18. Sostic

    Sostic Sostic

    Berichten:
    2.159
    Leuk Bevonden:
    95
    Als ik het zo hoor weet ik niet of een volledig HBO opleiding iets voor jou is. Via korte opleidingen/cursussen zijn er genoeg (goedkopere) opties om aan je skillset te werken. Dan is de keuze wellicht ook iets makkelijker, je hebt een kortere opleiding en de totale kosten zijn zo een stuk lager. Een baan naast het fotograferen (20 a 30 uur per week) is misschien ook mogelijk, dan heb je een vast inkomen met genoeg ruimte om je daaromheen te focussen als fotograaf qua werk en opleiding.
     
    Fiasco vindt dit leuk.
  19. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Of fok deze leef in NL, ga de wereld rondreizen, maak een blog en een vlog voor mooie plaatjes.
    Zoek online werk als fotograaf en verdien bij waardoor je weer verder kan reizen.
    NL is duur G, van salaris hier kun je daar 3 maanden reizen.
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2016
  20. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Oh ik weet niet of het nog relevant is, maar mocht je misschien nog aan een HBO studie denken is die wat ik doe misschien wel geschikt. Erg creatieve opleiding. De meeste CMD opleidingen in NL zijn veelal gefocust op websites/apps maken enz. Maar CMD in Maastricht is de enige CMD die echt creatief is, en waar er met fotografie heel erg creatief wordt omgegaan en waar fotografie ook een belangrijk deel van de opleiding is. Er wordt ook grotendeels met het Adobe CC pakket gewerkt (photoshop, illustrator, etc.). De kunstacademie zit in de buurt en deze CMD opleiding werkt samen met Visuele Communicatie (in hetzelfde gebouw). Uiteraard zit er dan wel weer het communicatie gedeelte bij, maar dit is misschien een stuk creatiever dan wat je wellicht tot nu toe gezien hebt van CMD.

    Ik ben nu dus aan het twijfelen over deze opleiding omdat ik de opleiding eigenlijk té creatief vindt :+
     
    Fiasco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina