1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV, 3D en Digitale Televisie Thread [ Deel 26 ]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Melbuuln, 3 jul 2011.

  1. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Yup, alleen besef wel dat al die tv's in een soort demomode zitten... ;-)
     
  2. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Klopt, kan ik ook instellen en boost het beeld. Maar je kan aan zo'n Sony knakker bij MM (zwart shirtje) vragen of je een demo krijgt met de standaard setting.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  3. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Denk dat ik dat maar moet gaan doen dan.
    Na wat onderzoek van mezelf, heb ik de 55" versie van de xd8505 op het oog.
     
    AnubisNefer en Lethal AK47 vinden dit leuk.
  4. DiaLogical

    DiaLogical 3 red lights

    Berichten:
    2.175
    Leuk Bevonden:
    2
    Zijn hier nog mensen met een JU6800 van Samsung? Ik heb zelf de UE55JU6800. Wil graag wat settings vergelijken
     
  5. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Mag ik dan degene zijn die de Sony hype c.q. f*ck alle andere merken tendens die hier in dit topic heerst een beetje tegengeluid brengt?:+

    Dit wordt weer een asociaal lange post, be prepared.:D Ik heb geprobeerd het begrijpelijk te houden, maar als ik alle technische termen moet vermijden wordt alles nóg langer dus je zult misschien hier en daar zelf even een term moeten opzoeken.

    Doe alsjeblieft jezelf een plezier en verdiep je in de technieken en lees goede reviews (dus niet die flapdrollen van de consumentbond). Vul deze info aan door op de meer technische fora rond te neuzen (AVforums, AVSforum, tweakers), uiteraard met een kritische/relativerende blik omdat negatieve ervaringen zich veelal verzamelen op desbetreffende fora en de tevreden gebruiker zich er niet laat zien.
    Begin bij de site die AnubisNefer al aan haalt: hdtvtest.co.uk veruit de beste bron voor tv reviews wat mij betreft. Andere geschikte sites zijn flatpanelshd.com, AVforums en RTings.com. Allemaal behoorlijk technische sites die misschien lastige termen gebruiken, maar ik denk dat je met een klein beetje verdiepen de belangrijkste punten wel mee krijgt.

    Over de bekende merken en hoe ik het zie, veelal op basis van reviews op eerdergenoemde sites aangevuld met eigen ervaringen met tv's van desbetreffende merken:
    - Sony doet veel goed qua software die zich bezig houdt met het tonen van het plaatje op de tv. In het algemeen hebben Sony tv's een solide beeld, geen opvallende kartelrandjes, stotteringen of overdreven noise reduction. Als het op Android aankomt liggen er veel beloften die handig zijn maar naar mijn mening ook nog altijd een aantal zaken die niet goed genoeg zijn. Het heeft gewoon een jaar geduurd voordat de Android een beetje wilde lopen en nog altijd zijn er hier en daar wat kleine vertragingen te vinden dankzij een processor die het net niet helemaal kan bijbenen (dat geldt voor alle 2015 én 2016 modellen, ze hebben namelijk dezelfde processor in alle Android modellen gebruikt). De afstandsbediening reageert zo nu en dan even niet en mocht je de ingebouwde videospeler willen gebruiken; die houdt zich niet aan de beeldverhouding van de video (film in 21 : 9 wordt dus uitgerekt naar 16 : 9.) Dat is in een update van november fout gegaan in een update en kennelijk interesseert het Sony niet en wordt het maar niet opgelost. Of je die video speler überhaupt wilt gebruiken is een ander verhaal. Disclaimer: ik heb de allerlaatste firmware die een week of 2/3 geleden uitgekomen is nog niet kunnen testen.
    Android heeft natuurlijk ook voordelen. De kans is groot dat het besturingssysteem wordt doorontwikkeld omdat het een grote speler is (Android 6 komt naar de huidige line-up komen, dat is bevestigd). Of de huidige processor een volgende versie kan draaien is de vraag, ik zou er niet op rekenen (maar andere fabrikanten laten je na een jaar net zo goed in de steek). Android geeft natuurlijk veel apps, waaronder Kodi en Plex. Dat is prettig. Ingebouwde Google cast is eveneens erg handig en werkt prima. Veel tv's vorig jaar hebben te kampen met backlight bleeding/clouding en algehele inhomogeniteit van de panels. Als je een goede hebt helemaal top, maar veel mensen klaagden vorig jaar.

    - Samsung wordt om een of andere reden door sommige mensen nog altijd gezien als budget, onnatuurlijk beeld, etc. In reviews wordt echter een totaal ander beeld geschetst, waar ik me veel beter in kan vinden. Veel mensen beoordelen een tv op hoe deze in de winkel staat te spelen, maar deze staat om marketing redenen op een winkel modus waarbij de kleurtemperatuur fout is, te veel verzadiging is, alle 'beeldverbeteraars' aan staat etc. In deze stand kun je een tv echt niet beoordelen op zijn kunnen (ironisch, ik weet het). Daarvoor moet je echt de movie mode als basis nemen en alle beeldverbeteraars uitschakelen. Een Samsung doet dan echt niet onder voor een Sony, sterker nog qua upscaling, black frame insertion en motion interpolation wordt Samsung in de regel hoger gewaardeerd dan Sony. Daarnaast is bieden Samsung tv's meer opties om de tv te kalibreren, waaronder een goed color management system (iets dat bij Sony nog altijd niet aanwezig is). Ook de motion interpolation/black frame insertion is meer te customizen dan bij bijvoorbeeld. Als laatste lees ik sinds met name vorig jaar veel positieve geluiden over de panels van Samsung als het over homogeniteit gaat, geen opvallende vlekken in donker of licht beeld. In de regel heeft Samsung het bovendien het beste voor elkaar qua input lag op 4K modellen (vertraging tussen iets drukken op de knop op je controller en dat je het werkelijk ziet op de tv).
    Samsung werkt met een eigen besturingssysteem Tizen. Met de 2015 versie daarvan heb ik grotendeels positieve ervaringen (al had ik wel wat eigenaardigheden met het doorsturen van 5.1 geluid via de optischa aansluiting, bij voorkeur direct aansluiten op de audio set werkt dan gemakkelijker).

    - Panasonic is de laatste jaren (sinds het einde van hun befaamde plasma tv's) een beetje onzichtbaar geworden. Dat is wel jammer want het merk heeft veel kennis op het gebied van beeldverwerking. Grofweg gelijk met Samsung, op bepaalde fronten iets erboven. Vorig jaar hadden ze een bescheiden succes met de CX700. Dit jaar is de DX902 een van de beste HDR tv's, maar wordt deze tegelijkertijd tegen gehouden door black smearing. (let op de roeispanen) Over veel andere modellen wordt weinig geschreven dus daar kan ik niet veel over zeggen.
    Ga je de interne media player gebruiken dan krijg je te maken met het feit dat er geen DTS licentie is. Heb je een bestand dan krijg je geen geluid, niet uit de tv luidsprekers, maar ook niet als je het geluid door stuurt naar een losse audio set die wel DTS zou kunnen afspelen. Heel stom, de tv zou het op zijn minst onaangetast moeten kunnen doorsturen zelfs dat werkt dus niet. Edit: Panasonic heeft gekozen voor Firefox OS, en is daarmee de enige speler. Dat betekent dat er maar weinig apps beschikbaar zijn op het platform en je er niet op moet rekenen dat een ontbrekende app nog zal verschijnen.

    LG & Philips. LG scoort op dit moment goed met OLED. Een erg veelbelovende techniek die de voordelen van plasma (kijkhoek, snelle responstijden en black level) combineert met eigenschappen van lcd. Ironisch genoeg heeft Panasonic een tv gemaakt (schandalig duur, overigens) met een panel van LG en een betere tv gemaakt dan LG zelf voor elkaar weet te boksen. Op veel fronten is OLED prachtig en waarschijnlijk wat we in de toekomst graag allemaal willen hebben. LG is echter geen geweldige speler als het op beeldverwerking aan komt. Ben je liefhebben van interpolatie (zeg maar het beeld vloeiender maken) dan is er een kans dat je ruzie zult hebben met de huidige line-up. De interpolatie is niet goed en introduceert zelf behoorlijke stotteringen in het beeld, zonder interpolatie is er niets aan de hand voor zover ik begrijp.
    Philips is niet geweldig, dat is al jaren zo en wordt in reviews ook bevestigd. De beeldverwerking doet vaak meer afbreuk dan goed werk.
    ------------------------------------------------
    Nog wat technisch geneuzel dat ik ergens kwijt wil.

    Je hebt gekeken naar de XD8505. nu is dat model uitgerust met een IPS panel, in tegenstelling tot veel andere tv's tegenwoordig met VA panel. Kort gezegd heeft IPS betere kijkhoeken, maar minder goede zwartwaarden en VA heeft het omgekeerde. Persoonlijk zou ik de voorkeur leggen bij VA omdat contrast ontzettend belangrijk is in een goed beeld, het geeft diepte. In de meeste reviews wordt wel aangestipt wat voor panel gebruikt is, hoe de zwartwaarden en de kijkhoeken zijn. Helaas is het in een winkel met felle verlichting erg moeilijk/ zo goed als onmogelijk om zwartwaarden goed te beoordelen. Dat zie je pas echt als je 's avonds tv kijkt (zeker als je niet veel lampen aan hebt bij het kijken van een film/game).

    Heb je je al een beetje verdiept in HDR? Weet je welke content er is en hoe groot de meerwaarde is? Met name flatpanelsHD is vrij stellig dat HDR op dit moment pas echt de moeite waard is met OLED of de hele dure full array local dimming lcd tv's. Lees dit artikel eens door (het is een review van de Samsung UHD BLuRay speler maar gaat voor een groot deel over HDR implementatie in tv's, beschikbare content en omstandigheden waarin HDR wel of niet prettig kijkt).
    In hoeverre zij het bij het juiste eind hebben of het een visie is omdat ze verwend zijn geraakt door voortdurend naar het beste van het beste te kijken weet ik niet.
    Mogelijk gaat er nog wat veranderen doordat er een andere implementatie zit aan te komen van HDR zodat er per scene voor een andere helderheid kan worden gekozen in plaats van per volledige video, dan ben je de problemen met de backlight ook kwijt. Samsung heeft al een dergelijke demo getoond en beloofd deze naar 2016 modellen te brengen. Of dat ook zo is, of voor andere fabrikanten ook geldt moet zich uitwijzen.

    Hopelijk heb ik je niet al te veel afgeschrikt.:whistle:

    Edit: mocht je reviews gaan lezen van Samsung modellen; de naamgeving van US en EU modellen zijn verschillend van elkaar. Erg verwarrend.
    KS9800 US = KS9500 EU; KS9500 US = KS9000 EU; KS9000 US = KS8000 EU; KS8000 US = KS7000 EU

    Edit2: whoops, ik had een zin niet eens afgemaakt in het stuk over Panasonic.:F: Even aangevuld wat mijn gedachte was.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2016
    L.A., s4nd3r, AnubisNefer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Mbt de color management, dat klopt als een bus. Heb bij mijn huidige Samsung veel waardes aangepast naar een post op avforums en het beeld is subliem.

    Standaard zet ik alle beeldverbeteraars uit bij elke tv en vind ik mijn Samsung echt niet onder doen voor de plasma's die ik heb gehad (muv Kuro natuurlijk)

    Leuke, informatieve post.

    Top.
     
    Gyrrack en Alexknl vinden dit leuk.
  7. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Welke settings? Ben erg benieuwd, heb ook alweer dik een jaar een Samsung en ben er ook tevreden mee. Maar misschien kan het beeld nog beter dan het nu is want echt heel veel aangepast heb ik niet en zo maar een beetje met de settings klooien geeft meestal een verslechtering dan een verbetering.
     
    AnubisNefer vindt dit leuk.
  8. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Dit!!
     
    Olijke Poffer en AnubisNefer vinden dit leuk.
  9. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138

    Je hebt op avforums een standaard Things to do list...

    Zie hieronder
    https://www.avforums.com/PicturePerfect/

    Vervolgens heb je per model/merk een topic met de ideale settings, bij Samsung zelfs op kleurwaarde. Hiervoor zoek ik gewoon op mijn type tv, bijv. Best settings Samsung xxxxxxxx

    Of duik ik in de specifieke thread.
    https://www.avforums.com/forums/lcd-led-lcd-tvs.155/

    Veel lees en calibreer plezier jongens.... ;-)
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2016
    Alexknl en Olijke Poffer vinden dit leuk.
  10. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    Er is een goede reden dat veel reviewers/kalibrators instellingen niet delen. Een tv bestaat natuurlijk uit een groot aantal onderdelen die elk met hun eigen toleranties zijn geproduceerd door een fabrikant, tel je al deze toleranties bij elkaar op dan kom je bij het eindproduct op een aardige variatie aan resultaten. Dat betekent dat als je een kalibratie uitvoert op tv A dat deze aanpassingen niet voor datzelfde goed afgestelde beeld zullen leiden op tv B, zelfs al betreft het een identiek model en heeft het een panel van dezelfde fabrikant. De toleranties zijn immers te groot.
    Nu is het wel zo dat niet elke technologie er even gevoelig voor is. Bij plasma is het zo goed als nutteloos, OLED heeft eveneens veel variatie en LCD heeft iets minder op zijn beurt weer minder.
    Neem je alle instellingen over qua color management en 10 punt witbalans en gamma dan is het heel goed mogelijk dat je een minder accuraat beeld over houdt dan waarmee je begon.
    Prima, als je een beeld krijgt dat je prettiger vindt kijken, maar denk niet dat je daarmee een gekalibreerde tv hebt (of zelfs maar meettechnisch accurater dan toen je begon).
    Ik heb ooit eens een artikel gelezen van een kalibrator die van 2 identieke modellen er 1 had gekalibreerd en deze instellingen naar een identiek model gekopieerd had. De metingen spraken boekdelen, alles was minder nauwkeurig geworden. Helaas zijn de afbeeldingen niet meer te zien in het artikel waardoor het hier plaatsen geen nut heeft.

    Mijn eigen visie is dan ook om een deel van de instellingen over te nemen die over algemene aansturing gaan en de specifieke settings te laten voor wat ze zijn, tenzij je zelf een kleurzweem waarneemt met het blote oog.
    Zaken als noise reduction, motion flow/interpolatie, black frame insertion, sharpening, backlight kun je overnemen omdat die softwarematig zijn en voor elk model hetzelfde zullen zijn.

    Begin altijd in de film/cinema/movie modus in combinatie met color temperature/kleurtemperatuur warm (indien beschikbaar warm 2). Ben je nu gewend aan een andere beeldmodus dan is de kans erg groot dat je wit nu als erg geel zal ervaren, maar dat komt omdat je eigenlijk gewend bent geraakt aan een verkeerde witbalans, die veel te blauw is. Geef het een week en schakel dan nog eens terug naar de beeldmodus die je voorheen gebruikte en je zult vermoedelijk zien dat die inderdaad te blauw zijn.

    Wil je zelf alsnog iets afstellen gebruik dan AVS HD 709. Kies voor de mp4, pak deze uit en zet de bestanden op een usb stick (en download ook even de manual). Doe het volgende 's avonds zodat je geen zonlicht op de tv hebt, bij voorkeur met weinig licht of in het donker. Open in de mediaspeler van de tv/xbox/BluRays speler/mediaplayer/wat dan ook de map basic settings en speel black-level af. Stel nu via de instellingen van de tv [brightness/helderheid] het beeld zodanig af dat balkje 17 nog net zichtbaar knippert, maar 16 niet. Bij Sony Android modellen gebruik je de instelling "zwartwaarde" (als ik me niet vergis) voor het afstellen van de donkere delen.
    Open daarna white level en gebruik [contrast] om te zorgen dat in elk geval alle balkjes tot 235 knipperen (veelal zullen de balkje erboven ook nog zichtbaar knipperen, dat mag. In de handleiding zie je dat contrast aanpassingen doen tot 244 de laatste is die knippert.) Bij Sony Android modellen gebruik je de instelling "helderheid" voor het afstellen van de lichte delen.
    Nu weet je dat er geen detail in lichte of donkere delen van het beeld verloren gaat dat je eigenlijk nog zou moeten kunnen onderscheiden.
    Als laatste is het verstandig om bij een hdmi bron nog even de video sharpness & overscan af te spelen en te zorgen dat je de juiste instelling gebruikt voor beeldverhouding. Tv's willen nog wel eens een klein deel van het beeld wegnemen door in te zoomen. Daarmee verlies je scherpte omdat de tv niet meer 1 op 1 alle pixels weergeeft van een 1080p bron, maar moet gaan schalen!
    De overige mappen en patronen kun je niets mee zonder een spectrometer of colorimeter.
    Let op! Instellingen die je wijzigt op bijvoorbeeld hdmi 1 gelden bij de meeste tv's voor alleen die aansluiting, je moet ze vaak even kopiëren naar andere bronnen (al dan niet handmatig).

    Een veelgebruikte handleiding voor basic settings: AVForums picture perfect tv setup guide.
     
    HanTheMan, Olijke Poffer en AnubisNefer vinden dit leuk.
  11. Ryan Mckane

    Ryan Mckane Active Member

    Berichten:
    510
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee idd, de DX900 en CZ950 is niks...|:-
     
  12. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Dag allen, ik ben ook weer in de markt voor een nieuwe TV, mijn oude Panasonic Plasma (9-10 jaar) is wel aan vervanging toe.
    Ik ben nooit een groot fan geweest van LCD en de prijzen van OLED beginnen nu een beetje richting het normale te gaan.
    De volgende heb ik op het oog LG OLED 55E6V:
    upload_2016-10-11_12-3-29.png

    Alle features die ik wil kan ik af vinken dus gaan met die banaan zul je zeggen.
    Echter de inputlag houd me een beetje tegen:
    (Bron: Rtings)
    1080p @ 60Hz : 34.2 ms
    1080p With Interpolation : 127 ms
    1080p @ 60Hz Outside Game Mode : 50.7 ms
    1080p @ 60Hz @ 4:4:4 : 34.2 ms
    4k @ 60Hz : 34.4 ms
    4k @ 60Hz @ 4:4:4 : 34.1 ms
    4k @ 60Hz + HDR : 67.5 ms
    4k @ 60Hz @ 4:4:4 + HDR : 67.5 ms

    Op 1080P en 4K is het met 34.2 best goed dus daar kan ik mee leven maar wanneer HDR wordt aangeschakeld ga je richting de 67.5 dit schijnt te komen doordat Game Mode uitgeschakeld wordt wanneer HDR aanstaat.
    Ik durf nu niet goed de knoop door te hakken omdat ik wel future proof wil zijn en HDR is denk ik nog belangrijker dan 4k in de toekomst.

    Ga ik die input lag van 67.5 echt goed merken?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Wel beetje veel, maar alleen als hardcore gamer ga je het merken denk ik. Mijn TV heeft iets van 30ms input lag en merk er niks van in Games als Halo en Gears...
     
  14. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Hoi! Ik heb ook een LG, niet dit model en ook geen OLED, maar ik heb een negatieve ervaring me de Beeldmodus settings die LG voor je klaarzet. Dit is standaard over al hun devices en ik denk ook hetzelfde voor jou. Ik zou nog wat extra research doen:

    • De LG herkent welke apparaten je op de TV aansluit
    • Hij selecteert automatich een beeldmodus voor je apparaat, zoals de beeldmodus Spel bij consoles en HDR bij hdr-beelden (Youtube, Netflix, bijvoorbeeld)
    • Die modussen hebben echter ook negatief effect op sommige andere aspecten van je beeld, maar je kan niet ALLES aanpassen om het aan te passen naar wens
    • Ik doe dus overal de Standaard modus gebruiken omdat het andere ruk is
    • Voorbeelden: normale blu-ray films haperen enorm, HDR-beeld wordt heel donker, games zien er heel fel uit
    Ik weet niet 100% zeker of dit rechtstreeks effect heeft op dingen als input lag, maar misschien kan je iets met deze informatie.

    Heb een 55" LG 4K TV die alle HDR-functies ondersteunt van de Xbox One. Het hele "LG WebOS 3" is echt top.
     
    HanTheMan vindt dit leuk.
  15. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Bedankt voor je reactie en ja die instellingen hebben zeker effect op de inputlag eigenlijk wil je zo min mogelijk aan hebben staan.
    Meestal is game mode juist bedoeld om alles uit te schakelen zodat je de minste inputlag hebt.
    Probleem bij de oled is nu dat de tv in hdr modus wordt gezet wanneer je een hdr game speelt, wat je eigenlijk wilt is een gecombineerde hdr/game mode.

    Samsung heeft dit bijvoorbeeld recent toegevoegd bij hun ks8000 dus ik hoop dat lg dit ook gaat doen.
    Tot die tijd wacht ik nog even met mijn aankoop (frustrerend want ik heb een mooie deal gekregen)
     
  16. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Met gamen heb ik geen negatieve ervaring van de Spel modus. MAAR: aangezien de Xbox One S ook een 4K blu-ray speler is... pas op. Zelfs Microsoft kon me niet helpen.

    Om één of andere reden is de Spel modus perfect om 4K blu-rays af te spelen, maar gewone blu-rays snapt hij niet en leek het wel alsof er frames te kort waren. Haperde gewoon, heel irritant. Wanneer je overschakelt duurt het ff voordat de TV dit écht verwerkt, en duurde heel lang voordat ik het doorhad.
     
  17. Guilty 343

    Guilty 343 Active Member

    Berichten:
    782
    Leuk Bevonden:
    91
    Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe tv maar het valt niet mee.. je wilt 4k met hdr10 en een 100hz panel. Wil er zelf max rond de 1400 voor uitgeven zag een mooie van LG alleen had die weer 60ms input lag ofzo(net iets teveel heb ik begrepen) bij 4k hdr voor bijvoorbeeld de ps4pro. je kan hem wel op game mode zetten zonder hdr maarja dat is ook niet wat je wil.. frustratie alom.

    Hier nog een leuke site met heel veel specs, zou bijna voor die 6300 gaan van Samsung gezien de lage input lag met hdr aan! Top! Kom je erna weer erachter dat dit 50hz is...
    Het houdt niet op... niet vanzelf...

    http://www.rtings.com/tv/reviews/by-usage/hdr-gaming/best

    Misschien toch maar wachten tot de KS8000 goedkoper word. Heeft eigenlijk alles wat je wil alleen de 55 inch versie is nu 1899 euro. Tenminste volgens mij heet die bij ons:
    UE55KS7000 Hij is een heel stuk goedkoper als je de 49 inch versie neemt (€1299) waar ik over twijfel maar volgens de calculator voor je afstand tot de tv zie je geen verschil van 4k als je verder dan 2.09 m van je tv af zit... (Bij mij ongeveer 2.6 meter..) Dilemma... wachten op een price drop of toch gewoon voor de 49 inch gaan..
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2016
  18. Gyrrack

    Gyrrack Active Member

    Berichten:
    96
    Leuk Bevonden:
    92
    LG LCD's zijn misschien sowieso niet de meest interessante toestellen op de markt omdat ze IPS panels gebruiken daar waar een groot deel van de andere merken (en veel geïnformeerde consumenten) de voorkeur geven aan VA panels. IPS heeft een betere kijkhoek maar de zwartwaarde is minder diep. VA heeft een betere zwartwaarde maar een minder grote kijkhoek.

    Samsung en Panasonic zijn voor zover ik weet op dit moment de enige twee merken die HDR toestaan in combinatie met game mode. Eurogamer-Digital Foundy heeft er onlangs nog een stuk over geschreven.
    Ik weet niet hoe belangrijk je HDR vindt maar het is nog vroeg qua implementatie (zeker voor gaming).

    Zoals je al aanhaalt is HDR10 er een van, maar wordt deze op dit moment nog met statische metadata gebruikt. Het vervelende bijeffect is dat voor HDR de backlight naar de maximale waarde wordt gezet ongeacht of dat wel nodig is voor het beeld op dat moment (want vastgezet op max voor hele film). De LCD matrix moet er dan weer voor zorgen dat al dat licht wordt tegen gehouden om tot een beeld te komen dat niet oogverblindend fel is. De zwartwaarden zijn bij HDR beeld dan ook vaak slechter dan bij SDR beeld. Enkel FALD (full array local dimming en OLED) zijn daar (redelijk) immuun voor, maar beide zijn dan ook aanzienlijk duurder. FlatpanelsHD heeft er in hun review van de Samsung UHD BluRay naar verwezen.
    Er is inmiddels wel een demo geweest van Samsung op een beurs waarbij ze HDR10 met dynamic metadata lieten zien, dat was kennelijk een flinke verbetering voor de zwartwaarden. Zij beloofden daar deze functie middels een update te kunnen verspreiden naar 2016 modellen. Inmiddels is dynamic metadata ook opgenomen in de nieuwe BT2100 standaard.

    Naast HDR10 is er Dolby Vision dat met een speciale processor werkt die in de tv moet zitten. Het ondersteunt dynamic metadata en heeft in principe minder last van versobering van de zwartwaarden, maar heeft dus de extra processor nodig en dat kost samen met de licentie geld voor de fabrikant van de tv. Om die reden kiezen meer merken voor de open standaard van HDR10. In Europa is volgens mij alleen LG beschikbaar met Dolby Vision.

    De derde speler is HLG (hybrid Log Gamma) dat door onder meer de BBC en de Japanse publieke omroep opgezet/ondersteund wordt. Kennelijk groeit de support voor dit medium ook behoorlijk omdat het zowel op HDR als op SDR toestellen afspeelbaar is zonder aanpassingen, daar waar andere HDR signalen op een SDR tv niet voor een goed beeld zorgen.

    Het HDR platform is nog niet helemaal uitgekristalliseerd en het is de vraag of fabrikanten binnenkort alles gaan ondersteunen of dat er een versplintering van de markt zal zijn. Dat laatste zou erg onwenselijk zijn. Niet alleen de strijd tussen HDR10/DV/HLG is iets om in het achterhoofd de te houden maar ook hoe tv's omgaan met een signaal dat een grotere maximale helderheid vereist dan de tv kan weergeven (in de studio gemastered op 4000cd/m2 terwijl de tv bijvoorbeeld 1000 cd/m2 kan weergeven). Niet elke tv gaat daar even goed mee om.
    Als je HDR erg belangrijk vindt is het misschien geen gek idee om even tot januari te wachten zodat de CES is geweest en de fabrikanten hebben laten zien wat ze met de 2017 line-up gaan doen.
     
  19. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ik zag net in de reclamefolders (van o.a. Expert en BCC) dat Samsung nu 'Samsung upgrade days' heeft. Dus cashback acties waardoor bijvoorbeeld nu de UE55KS7000 van 1899 naar 1699 is gegaan. De UE55KS8000 is na cashback actie nu 2099.
     
    Guilty 343 vindt dit leuk.
  20. MYSTERY X

    MYSTERY X Fysiotherapeut & Dj

    Berichten:
    4.354
    Leuk Bevonden:
    31
    Hallo Han,

    Heb dezelfde knoop als jou moeten doorhakken. Ik ga nog even de bron vermelding zoeken maar het schijnt dat LG dit kan oplossen met een software update en dit ook gaat doen =)
    Door een mooie deal heb ik de Lg OLED65E6V mogen aanschaffen! Verwacht dat deze vandaag binnen komt. Echter is de bedoeling dat deze pas in mijn nieuwe woning (1 december) wordt gebruikt. Dus heb straks gewoon 1,5 maand een top tv in de doos staan 8) Echter door de deal al tot aanschaf over gegaan. Waarna met kerst uiteraard de PS4 Pro zal volgen! Ik lees uiteindelijk goede verhalen over deze OLED tv's. Over de input lag zijn wat discussies maar dat lijkt goed te komen. Voor mij van belang dat ik hobby matig spellen als PES, Rainbow Six en straks Battlefield fatsoenlijk kan spelen.
     
    HanTheMan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina