Oke...de SMD tutorial
Ze laatste 2 zitten er ook in, bij deze laatste 2 heb ik een iets andere techniek toegepast die een stuk makkelijker ging, vooral voor het verwijderen van de leds. Eerst de pics:
Naast de punt van een passer. Ze zijn ietsje meer dan een 1mm lang en in de breedte 2x zo klein als in de lengte...ik dacht een keer 1,2 x 0,6 mm gelezen te hebben.
En nog een FILMPJE van het aanzetten, om te laten ziet dat ze het allemaal doen.
SMD's - Surface Mount Diodes - Oppervlakte montage diodes
Het verwijderen van de SMD's:
...is moeilijk. Ze hebben namelijk geen pootjes die ff om de beurten los kan solderen. Zo ziet een SMD er uitvergroot uit:
De linker en rechter metalen stukjes zitten op het oppervlak van de printplaat vast. Je kan dus niet eerst de linker kant doen en dan de rechter, want tegen de tijd dat je aan de andere kant zit, is de andere kant alweer verhard.
Ik heb het wel geprobeerd; de ene kant verhitten, dan zo snel mogelijk de andere kant en tegelijkertijd met een pincet tegen de led aan duwen om er beweging in te krijgen. Zo verschuif je de led stukje voor stukje totdat hij eraf is. Zo heb ik de eerste twee leds gedaan, maar was het al snel zat.
Voor de andere twee heb ik gewoon mijn oude bout erbij gepakt, en met in elke hand een bout allebij de puntjes tegelijk verhit. Zo verschuift hij heel makkelijk en is hij is 2 sec los. Als je toevallig twee boutjes hebt: de oplossing!
De pads voorbereiden:
Als je de SMD's eraf heb zie je de twee pads met een heel klein beetje tin erop. Te weinig om gemakkelijk een nieuwe led erop te zetten. Ik heb dus heel voorzichtig een beetje tin op de pad gelegd. Je kan ervoor kiezen om op 1 pad tin te leggen op op allebei een beetje, want...
De SMD's solderen:
..je kan op twee manieren te werk gaan. Je kan dus 1 pad vullen, zodat de andere pad nog mooi vlak is (want als je een beetje tin toevoegd zit er een bolletje op), en als hij vlak is kun je de led gelijk mooi vlak en gelijk met de printplaat plaatsen zonder veel moeite. Want als er op beide een bolletje tin zit, zul je de led eerst een beetje scheef moeten plaatsen, om dan weer de tin andere kant te verhitten om hem door te drukken in dat bolletje tin.
Ik heb beide technieken geprobeerd en vind het het handigst om beide pads van te voren van wat tin te voorzien. Omdat je be de eerste techniek als de led erop zit nog tin moet gaan toevoegen, wat ik erg lastig vond, omdat de tin niet direct hecht aan de led, maar wel aan de pad. En oja, gebruik een mooie pincet om de SMD te manouvreren en te kijken naar de polariteit en dergelijke.
Polariteit:
Ook de SMD leds hebben een + en een -. Deze wordt aan de onderzijde van de led aangegeven met een tekentje:
Tussen de pads in op de printplaat staan een pijltje zoals het teken in het rechter plaatje. Deze zie je dus pas als je de led hebt verwijderd. De kant van de SMD met het streepje over de breedte (de bovenste in het plaatje dat ik als voorbeeld gebruik) is de '-'. Let daar goed op, anders doet de led het niet.
Het is zeker geen mod voor de beginnende soldeerder. Je moet een redelijk vaste hand hebben en ook niet te ruig ademen. Want ik had dus alles op zijn plek en was klaar om te solderen, totdat ik nog een grote zucht nam. Toen was ik dus een ledje kwijt, en die vind je echt niet meer terug.
Veel succes als je deze mod gaat doen
Tips van members:
Laatst bewerkt: 29 jan 2006