From Russia With Love (196
Na het (vooral financiƫle) succes van Dr. No was het natuurlijk wachten op een vervolg. Er zit maar een klein jaartje tussen, en dat komt vooral omdat de producten weinig risico hebben genomen en gewoon dezelfde cast + regie + producenten hebben genomen, zodat er gelijk kon worden begonnen met filmen. Toen bekend werd dat men de boeken van Fleming ging verfilmen, was de keuze van de schrijver om From Russia With Love als eerste te doen. Door wat gezeur is dat uiteindelijk Dr. No geworden, maar hieruit valt misschien te concluderen dat dit script werd gezien als het beste script wat Fleming had afgeleverd (ten tijde van Dr. No had hij 8 boeken geschreven geloof ik). Echter, omdat 007 inmiddels bekend was bij het publiek besloot men om het budget maar eens te verdubbelen.
From Russia With Love gaat over een handige list van SPECTRE die de Russen en Amerikanen tegen elkaar willen uitspelen om zo de Lektor in handen te krijgen: een Russische codeermachine die de Amerikanen en Britten al lange tijd in handen wilde hebben. Vergeleken met andere Bond films heeft From Russia With Love een iets realistischer karakter, maar dat maakt de film zeker niet minder spannend. SPECTRE kwam al eventjes naar voren in Dr. No, alleen in From Russia With Love krijgt het al meer een vaste vorm. Een zekere leider wordt naar voren gebracht in de vorm van een hele evil hand die een siamese kat aait. Ik vind het geweldig, veel mysterieuzer kan het haast niet. Later gebruikte men bijna hetzelfde principe in de Inspector Gadget tekenfilms. Ook de scene met Siameze vechtvissen was voortreffelijk, aangezien het mooi symbool stond voor wat er stond te gebeuren in de film zelf. Sean Connery deed het natuurlijk al enorm goed als 007, en in deze film lijkt het alsof hij de rol van James Bond al tientallen jaren vertolkt. Het charisma en zijn galante voorkomen maken hem echt tot een van de betere Bonds (al was daar in 1963 natuurlijk geen sprake van). De Bond babe wordt gevonden in Daniela Bianchi. Alhoewel het qua acteerprestaties wel degelijk een vooruitgang is ten opzichte van de vorige uit Dr. No, is het wel duidelijk dat ze er alleen voor de looks inzit. En eerlijk is eerlijk, die mogen er zeker wezen. Maar in mijn mening zijn het vooral de badguys die de show stelen. Die Russiche commandant komt echt over als een bitch, en Shaw als Grant is ook een uitstekend voorbeeld hoe een badguy dient te worden gespeeld. Hoedje af.
De regie vond ik al sterk, met een aantal geinige cameradingetjes zoals de trein die in Zagreb arriveert of Grant die Bond achtervolgt, begeleid met de muziek van Barry. John Barry doet verder ook weinig fout, en gebruikt die fijne Bond riedeltjes op de juiste momenten, zoals bij de invasie van het gypsy kamp.
Uiteindelijk vind ik From Russia With Love nog een klein tikkeltje beter dan Dr. No. De allereerste Bond film voelde toch wat speelser aan als deze, want dit is echt serious business. Misschien voor sommige te weinig actie, maar het kat en muisspel, het verraad en de intriges maken dit wel tot een ideale Bond film.
7.6
Ranglijst:
Code:
1. From Russia With Love (7.6)
2. Dr. No (7.2)
Klik om te vergroten...