[Films] Meningen, Reviews, Previews, etc! [Deel 22]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Dusky Demon NL, 7 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    @Tyrant. Is het miss niet toffer om te je lijstje chronologisch bij te houden?
    Dus welke bond je eerst gezien hebt, of eerder uit gekomen ipv topscore?

    Heb je een duidelijker overzicht of de films steeds vetter worden of juist minder.
     
  2. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Goed idee, maar GOED of FOUT in de ogen van Tyrant is natuurlijk suggestief en totaal niet representatief voor de rest van xbw. O-)

    Maar een chronologische lijstje zou wel vetter zijn, met aan het eind een top 5.
     
  3. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik gok dat het vanaf Thunderball downhill gaat me de scores :+ (persoonlijke mening)
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.041
    Leuk Bevonden:
    9.603
    O ik weet de volgorde voorlopig nog uit m'n hoofd hoor :+. En als je echt de chronologische volgorde wilt weten kun je dat opzoeken, ik kijk juist om nu eens echt duidelijk te stellen wat m'n favo bond is :+
    Maar ik zal wel alle jaartallen er achter zetten zodat het misschien wat overzichterlijker is.

    Klopt wel ja. Alhoewel ik wel een soort haat liefde relatie heb met bepaalde Brosnan films, omdat dat echt een tastbare jeugdherinnering is. Ik weet nog wel dat ik World Is Not Enough ging huren _O_ Ik had geen eens een DVD speler dus zat achter m'n PC te kijken :D.

    Ga nu ff stukje tikken over You Only Live Twice.
    Edit: al post er nou iemand ff wat hoef ik geen dubbelpost te maken :+
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2011
  5. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Duurt lang!
     
  6. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.041
    Leuk Bevonden:
    9.603
    You Only Live Twice (1967)

    Inmiddels is Bond echt een grote naam in Hollywood, en met 5 films in 5 jaar gaat het ook supersnel met de releases. Echter loopt het productie team nu tegen wat probleempjes aan. Voorgaande regisseurs Young en Hamilton zijn of met een andere film bezig of niet geïnteresseerd in de film, en scriptwriter Maibaum heeft ook andere verplichtingen. De rollen worden uiteindelijk ingevuld door Lewis Gilbert (regie) die wat eerdere films achter z'n naam had staan over zeeslagen. De nieuwe scriptwriter is Roald Dahl. Alhoewel het later een grote schrijver zal worden, is hij ten tijde van You Only Live Twice een beginneling en kan ook niet vrij schrijven aangezien hij de ook rekening moet houden met verhalen. Omdat ook Fleming er niet bij is (overleden), blijkt het toch lastiger te zijn om een Bond film te schrijven dan gedacht.
    Maar toch gaan we vol goede moed verder. Het is 1967 en de Koude Oorlog vind zijn letterlijke hoogtepunt in een battle for space, hoog in het heelal. Kennedy heeft openlijk opdracht gegeven om als eerste een man op de maan te krijgen, nadat Rusland al de eerste man in de ruimte had gekregen. We zien dit allemaal in het bekende voorstukje, die dit keer echt mega saai is. Een US raket wordt opgeslokt door een andere raket, en voor we het weten begint de opening title. Waar normaliter altijd een tof stukje actie wordt laten zien, krijg ik nu vooral neppe shit voor de kiezen. Echter vlak voor het einde zien we nog de liquidatie van 007. De titel van de film doet echter vermoeden dat het allemaal in scene is gezet, iets wat we na de opening title achter komen. Gelukkig is die opening title wel van hoog niveau. De titlesong van Nancy Sinatra vind ik 1 van de beste songs van alle films, en gelukkig is Binder wel weer van de partij. Thema dit keer is duidelijk Japan, en al snel blijkt dat onze favoriete agent in Japan vertoeft. Het verhaal dit keer draait uiteraard weer om de bizarre verzameling boeven SPECTRE, die tegen betaling de Koude Oorlog willen laten uitdraaien tot een werkelijke oorlog, zodat Japan als 3e wereldmacht hun verzwakte tegenstanders kan uitschakelen. Blijkbaar zijn de vechtvissen van Blofeld nog steeds alive and kicking. De uitvalbasis van SPECTRE ligt in Japan en dus kan 007 weer aan de bak. Waar Thunderball echt een ver-Amerikaniseerde (is dat een woord?) film was, heeft You Only Live Twice duidelijk meer cultuur. Ik neem aan dat de Westerse wereld anno 1967 niet zo goed op de hoogte was van Japan als nu, dus dat moet wel een leuke eyeopener zijn geweest voor het bioscooppubliek. De DB5 is ingewisseld voor een andere fantastische klassieker, namelijk de Toyota 2000GT (speciaal met open dak omdat Connery er anders niet in paste), en we krijgen wat leuke sfeershotjes van Japan en Tokyo. Helaas vond men het nodig om alle Japanse acteurs na te synchroniseren door een Westerse wederhelft, wat echt verschrikkelijk slecht gedaan is. Toch zonde. Ook de Japanse bruiloft en de make-over van Bond naar Bond-san vond ik eerlijk irritant dan leuk gevonden, en had van mij er wel uit gemogen. En alhoewel Connery weer de rol van Bond vervult, is dit overduidelijk zijn minste rol van allemaal. Het lijkt bijna alsof hij er geen zin meer in heeft, en de overtuiging ontbreekt ook. De fantastische one-liners uit Thunderball zijn verdwenen en er zijn totaal geen noemenswaardige dialogen te noemen: iets waar de voorganger bol van stond. Neem bijvoorbeeld de scene in het vliegtuig: het voelt echt totaal niet spannend aan (terwijl 007 hier toch bijna de dood vind). Dan is de scene met Little Nellie en de 4 helikopters toch van een hoger niveau, met zowaar een toffe airfight en dikke explosies. De muziek past er weer perfect bij, zoals een Bond actie scene hoort te zijn. Daarnaast is de Bond babe ook maar van matig niveau, ze komt veel te weinig aan bod en heeft amper tekst. En zo druppelt de film een beetje door. Nooit heb je het idee een James Bond film te kijken, eerder een gare B-film. Als men op het eiland arriveert lijkt de film dan toch weer op gang te komen. Ken Adam is al tijden verantwoordelijk voor de fantastische sets, en ook met dit Thunderbird achtige raketplatform levert hij weer perfect werk af. Helaas besluit Gilbert om de finale een beetje te ver door te voeren. De massale ninja aanval leidt alleen maar tot vage onrealistische gevechten, waardoor je altijd weet dat je naar een film zit te kijken. James Bond vs. 100 rood-witte Teletubbies met een deathwish. Boring. Gelukkig krijgen we wel eindelijk Blofeld te zien, maar zijn hulpje Hans is maar een kansloze dude die totaal niet in de traditie van awesome badguys past. De hele eindscene is gewoon waaaay over the top, veel te overdreven en totaal Bond onwaardig. Men heeft nog een leuke poging gedaan om een vulkaanuitbarsting te simuleren, maar ik denk zelfs dat ze in 1967 dit niet serieus konden nemen. Gelukkig weet men nog een leuke afsluiter te regelen met de onderzeeër die het reddingsvlot ophaalt, maar het was me allang duidelijk dat dit de matigste Bond was tot dusver.

    6.9

    Ranglijst:
    Code:
    1. Thunderball (7.8) 1965
    2. From Russia With Love (7.6) 1963
    3. Goldfinger (7.5) 1964
    4. Dr. No (7.2) 1962
    5. You Only Live Twice (6.8) 1967
     
  7. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    TL:DR!
    :+

    Ow en faalhaas
     
  8. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    6.9 > 6.8? :9
     
  9. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    De eerste 2 Bond films bekeken. Verwacht wel niet het niveau van Tyrant's teksten :+.

    Dr. No
    Mijn eerste bond die ik ooit gezien heb was Golden Eye. Vanaf dan iedere volgende Bond film gezien, waardoor ik al langer hoe meer afkeer kreeg van de gadgets en het over-the-top gedoe. De nieuwe aanpak in de Craig films vond ik dan ook zeer verfrissend en stukken beter dan de Brosnan films. Nu blijkt echter dat die aanpak niet zo nieuw was en ik was dan ook aangenaam verrast met mijn eerste oude Bond film.

    Geen gadgets, geen over-the-top actie, van actie was er zelfs amper te spreken, enkel het verhaal en de spanning. Eigen aan oude films is wel dat de actie die er was, vrij nep overkwam. De acteerprestaties van de wat kleinere rollen vielen zwaar tegen, met als dieptepunt de Bond girl. Gelukkig kon zei het nog goed maken, met haar mooie looks. De Bond die Connery neerzette in deze film vond ik ook niet helemaal geslaagd. Vond hem veel te koud en eigenlijk een complete zak op sommige momenten.

    Een goede start van de Bond serie, al is zeker nog ruimte voor betering. 7/10

    From Russia With Love
    Net zoals Dr. No moet deze het niet hebben van de gadgets en (over-the-top) actie, maar van het verhaal en de spanning. De actie is deze keer wel meer aanwezig, maar gelukkig is die ook al wat verbeterd met de trein scène als toppunt. De film in zijn geheel was realistischer en ook nog eens spannender. Connery verfijnde Bond verder en gelukkig heeft hij het zak zijn zo goed als achterwegen gelaten en voelt hij nu warmer aan. De Bond girl was was wederom zeer mooi, al doet ze onder voor de Bond girl van Dr. No. Dat werd echter deels goed gemaakt door haar betere acteerprestatie, al liet die soms ook nog te wensen over. De nevenpersonages zijn een grote verbetering, met personages Kerim Bey en Donald Grant als hoogtepunt. De chemie tussen Bond en Bey vond ik geweldig terwijl Grant echt als een anti-spion overkwam.

    Deze 2de Bond film is op alle vlakken een verbetering en ik vraag me af of ze er in slagen het nog beter te doen met één van de volgende oude Bond films. 8/10

    Code:
    Films (chronologisch):
    1. Dr. No - 7
    2. From Russia With Love - 8
    ----------------------------
    Bond Girls (niet chronologisch):
    1. Dr. No
    2. From Russia With Love
    
    Ben nog aan het twifelen of ik ook met tienden ga werken. Met nog zoveel films in het vooruitzicht lijkt me dat eigenlijk nog niet zo'n slecht idee :+.
     
  10. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Je begint al lekker:+

    En chronologisch FTW!
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.041
    Leuk Bevonden:
    9.603
    Die ranglijst van bondbabes is tof :+. Iemand kan nog een ranglijst doen van opening titles. Of title songs!
     
  12. Grave

    Grave Gym Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.035
    Leuk Bevonden:
    520
    [​IMG]


    Vertigo
    Na North by Northwest deze eens even gekeken. Soortgelijke vibe, al vond ik North by Northwest het beter verhaal hebben. Het einde van de film kwam redelijk abrupt en voelde niet helemaal af, bleven nog teveel vragen onbeantwoord. Maar verder een goede film.
    8,1/10
     
  13. mikecitybike

    mikecitybike Future Donut

    Berichten:
    447
    Leuk Bevonden:
    0
    A Streetcar Named Desire (1951)
    ik maar denken dat deze film over auto's/racen ging :mad: Anywayz, het was een drama, waarin de hoofdrolspeler echt mega overdreven acteert, het had opzich wel iets maar dat hou je 2 uur niet vol. Ze kreeg er nog een oscar voor ook :9
    Het verhaal verder vond ik niet zo heel speciaal, verbaasde me er eigenlijk een beetje over dat deze de top250 heeft gehaald, denk dat ik niet de enige het een beetje een irritante film vond
    6,7 / 10

    Vozvrashchenie (2003 )
    Deze mag dan van mij wel weer in de top 250, wat een mooie film _O_ (hij heeft hetzelfde cijfer al de bovenstaande film op imdb, maar denk niet genoeg stemmen).
    Het gaat over 2 jonge Russen die bij hun moeder en oma wonen waar na 12 jaar ineens hun vader weer opduikt. Hij neemt ze mee op een uitje, maar behandelt de kinderen vrij hard en streng. Super mooie beelden en de 2 kinderen spelen het echt goed (las dat Andrey in 2003 is verdronken :{ ).
    kijken! 8.4 / 10

    [​IMG]
     
  14. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Howl's Moving Castle
    Ik had het de vorige keer over houvast voor de kijker en Howl's Moving Castle is veel 'behapbaarder' in dat opzicht. De film vertelt precies genoeg om de kijker een 'sense of direction' te geven en stopt daar zodat het ook weer niet vervalt in de kant-en-klare brokjes van Westerse animaties..
    De stijl en creativiteit in deze film is overweldigend en ik kan me niet snel een animatiefilm voor de geest halen die dit pittoreske overtreft. Het Japanse droombeeld van Europese schoonheid is een genot om te mogen aanschouwen als Europeaan. En hoewel het wereldbeeld zo Westers is, zijn de personages (de spirits, whitches en wizards etc.) weer op en top Japans; een prachtige mix van culturen.

    Ik lees vooral dat mensen deze film waarderen, maar niet de status van Sprited Away toeschrijven. Daar ben ik het niet mee eens, dit is zeker mijn favoriet uit de 3 Ghibli films die ik tot nu toe gezien heb.
     
  15. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Heb je Porco Rosso al gezien?

    Howl's moving castle heeft een beetje een midden-europese setting, beetje Oostenrijks, Duits of Frans en Porco Rosso heeft zo'n zelfde soort ideaalbeeld maar dan meer in een mediterane setting.

    Imho ook 1 van de betere Ghibli's
     
  16. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.041
    Leuk Bevonden:
    9.603
    Niet over Ghibli beginnen, zit daar ook nog in een chronologische marathon! Ben ergens gestrand bij een Tanaka film.
     
  17. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Die staat wel nog op de planning. Die sprak me juist vanwege de setting erg aan!
    Daarnaast gaat Princess Mononoke ook een van de eerstvolgende worden.
     
  18. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Vozvrashchenie staat echt al heel lang op mijn lijstje, toch maar snel kijken. :)
     
  19. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.601
    Leuk Bevonden:
    8.706
    Porco Rosso is een van mijn favorieten. Daarnaast is Laputa ook een aanrader.
     
  20. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Laputa heeft weer meer een engels/mijnwerkers sfeertje, ook weer zo'n mooie setting
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina