1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Films] Algemeen [Deel 27]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Fiasco, 9 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.430
    Leuk Bevonden:
    4.955
    Saruman was eerst wit maar na het verraad veelkleurig.

    Tyrant heeft wel gelijk.
     
  2. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.473
    Leuk Bevonden:
    8.451
    Hij was wel wit, blijkbaar.
     
  3. Reuj

    Reuj Awake

    Berichten:
    1.664
    Leuk Bevonden:
    0
    Had niet veel te doen vanavond dus heb Taxi Driver en daarna Donnie Darko gekeken. Stonden allebei al aardig lang op mijn watchlist. Beide erg sterke films en qua genre niet echt te vergelijken met elkaar maar Donnie Darko heeft toch wel de meeste indruk gemaakt.
     
  4. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.049
    Leuk Bevonden:
    4.701
    Het heeft met een rangensysteem te maken onder de tovenaar. Ik zweer bijna dat ik het gelezen heb in de trilogie.

    En wat betreft dat Goddelijke. Als Valar Gandalf terug gestuurd heeft, dan spreek je wel degelijk van een Goddelijke daad, maar in iets ander opzicht. Sowieso is het gevecht met de Balrog wel zo te omschrijven, en Gandalf werd immers na zijn gevecht terug gestuurd. Vergeet ook niet dat Gandalf waarschijnlijk nog niet White was geworden als ze gewoon waren ontsnapt aan de Balrog, maar dan zou die het misschien zijn geworden na Helmsdeep of Minas Tirith, al vind ik dat mindere grote daden dan de Balrog in je eentje doden.

    Ik spreek hier echt geen onzin. Ik ken de trilogie goed genoeg en weet hoe ik erover moet praten. We vergeten immers ook dat Tolkien ons ruimte heeft gegeven om zelf te disscusseren en na te denken over wat wel of niet kan of logisch is op klopt of niet. ;)
     
  5. Dragonmaster

    Dragonmaster Registered User

    Berichten:
    208
    Leuk Bevonden:
    2
    Sauron is een Maia (soort van halfgod) en kan in die hoedanigheid verschillende vormen aannemen. Hij is meer een geestachtige entiteit dan een 'verbrande man':p

    Hoe bedoel je dat die geschiedenis bij Elder Scrolls er al is? Bij LotR is ie er toch evenzeer? Tolkien heeft de wereld vanaf de schepping beschreven, dus geen gebrek aan geschiedenis en wereld. Ben zelf van plan om binnenkort de twaalfdelige History of Middle Earth maar eens aan te schaffen:cool:

    Wordt Tom Bombadil ook niet ergens een Maia genoemd? dan zou hij Sauron dus wel aankunnen idd. Of hij is Iluvatar (de 'Schepper') die alles sneaky in de gaten houdt!

    @ Yellow: Voor zover ik me kan herinneren wordt Gandalf teruggestuurd omdat hij is bezweken, maar zijn taak in Midden-Aarde nog niet volbracht was en aangezien Saruman zijn afkomst verraden heeft wordt Gandalf teruggestuurd als nieuwe voorzitter van de Council.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2013
  6. Yellow 13

    Yellow 13 Well-Known Member

    Berichten:
    26.049
    Leuk Bevonden:
    4.701
    Ok bedankt. Misschien te lang geleden dat ik de boeken gelezen heb. Het wordt weer eens tijd dus. :'-(
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.565
    Waar zeg ik van niet dan?
     
  8. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Damn Zero Dark Thirty duurt gewoon 2 uur en 40 minuten.
     
  9. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    ... ik kijk zojuist even op IMDB en zie dat ie behoorlijk enthousiast ontvangen wordt door de pers. Genomineerd voor 4 Golden Globes ook, wauw. Had ik niet verwacht eigenlijk.
     
  10. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat neem ik met een korreltje zout eigenlijk. Is toch een beetje hetzelfde als de Hurt Locker.
    In het begin was die helemaal niet bekend. Toen was er opeens een hype en was het de beste film ooit. Blijft een goede film daar niet van maar soms gaan ze iets te ver.
    OP IMBD heeft Zero Dark Thirty nu ook een 7 waar die in het begin nog een 8.5 had.
     
  11. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik moet The Hurt Locker nog kijken zelfs...

    Op de een of andere manier trekt ie met niet. Suf eigenlijk met zo'n goeie cast / regisseur.
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.565
    *regisseuse.

    En zo boeiend is die film niet.
     
  13. Zeepsop

    Zeepsop BRO BEANS

    Berichten:
    2.636
    Leuk Bevonden:
    631
    Vond het wel een vermakelijke zondag middag film...
     
  14. LifeLongGamer

    LifeLongGamer Used Register

    Berichten:
    276
    Leuk Bevonden:
    2
    Dat wordt dan volgende week kijken want a.s. zondagmiddag heb ik al wat.:mad:
     
  15. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Oscar nominaties etc is het niet waard idd (de hype) Maar blijft gewoon een leuke spannende film.
    Die niet echt iets fout doet.
     
  16. Shin David

    Shin David Ajax Amsterdam

    Berichten:
    3.000
    Leuk Bevonden:
    0
    The Godfather: Part III

    Het is voor mij nu wel duidelijk dat deel 1 een fluke was van Coppola. Deze film is wel aardig, maar haalt het niet bij de eerste twee delen. Ten eerste is de hele omslag van Michael Corleone ongeloofwaardig en is de insteek van de film anders. Ineens is hij het slachtoffer, wil hij er koste wat kost 'uit' maar blijft het leven hem achtervolgen. Het had prima gekund voor een maffiafilm op zich, maar als ik terugdenk aan hem in de eerste twee films (zeker het einde van part II) vind ik het toch vreemd. Verder bakte de 'actrice' die zijn dochter speelt er zeer weinig van en was het liefdesverhaal tussen haar en Vincent Mancini (nota bene haar neef, die ik overigens wel goed vond acteren) gewoon slecht en niet overtuigend.
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.565
    A View to a Kill (1985)
    Het meeste verrassende aan A View To A Kill is het feit dat het vaste team bijna identiek aan Octopussy is. Nu juich ik dat op het gebied van John Glen (regie) en Maibaum & Wilson (script) alleen maar toe, aangezien voorgaande films weer een heuse opleving vertoonde¬, maar vind ik de keuze voor wederom Roger Moore toch in zekere zin opzienbarend. Het plan was namelijk om al een nieuwe Bond te gebruiken. Maar blijkbaar beviel Octopussy wel bij beide partijen waardoor Bond toch nog zijn 7e film mag spelen als 007. Tja…

    Toch knalt de film weer van het scherm. A View to a Kill heeft 1 van de allertofste openingen van allemaal, en muziek van John Barry is heerlijk 80’s en sfeerverhogend. Hele vette ski opening dus, maar jammer dat de Beach Boys muziek wel wat sfeer weghaalt. Aan de andere kant is het wel weer typerend voor de film. Ook de titel sequence is echt heel gaaf. Duran Duran heeft dan wel een iets on-Bondse song, het is wel een hele fijn vind ik. Ook overtreft Binder zich dit keer. Na de zoveelste saaie opening begon hij mij een beetje te vervelen, maar dit is een echte goede. Vooral de scene met de rits staat al sinds ik kind was op mijn netvlies geschreven. De fluorescerende kleuren in combinatie met de blacklights is een tof idee. Heerlijk :D.

    En ja, de film begint zelf ook gewoon in de hoogste versnelling. Men kan zeggen dat de film veel te vlot is, maar je kan niet ontkennen dat A View to a Kill niet spectaculair is. Daarnaast worden er zoveel goede keuzes gemaakt. De Q-branche is op zijn best, met zowel gekke gadgets als heerlijk flauwe dialogen. Die chemie tussen Roger en Desmond zijn ongekend (en zullen we niet meer terugzien). Eenmaal bij de jaarlijkse badguys aangekomen zien we Christopher Walken. Ik lijk nu misschien in een overwegende positieve flow te zitten, maar ik moet zeggen dat Walken als Zorin gewoon weer een goede villain neerzet. Het voelt alsof Glen wat meer teruggaat naar de 60’s Bond films als het om villains gaat. Daar past Mayday ook tussen met d’r gekke schmink etc, maar dit vind ik dan een misser. Geen leuke rol en gewoonweg matig geacteerd door Grace Jones.

    Dat de actie in Bond evolueert is allang aangekaart, en met de achtervolging in Parijs laat Glen dit nog maar eens zien. Het leuke aan A View to a Kill en JB in het algemeen, is dat de actie geen simpele actie. Het is onmiskenbare actie, bizarre actie en humorische actie. Een auto die 2x wordt gehalveerd kun je echt alleen in James Bond films verwachten. Het viel me tevens op dat Barry hier hele goede muziek bij heeft gecomponeerd, waar de main title van Duran Duran steeds subtiel is in verweven.

    Toch moet ik zeggen dat Roger Moore écht veel te oud is voor deze Bond. Waar in de actiescenes dat nog kan worden gecompenseerd door een dozijn stuntmannen, wordt het gewoon genant in de scenes met de Bondgirls. Het leeftijdsverschil tussen Moore en Adams is gewoon echt pijnlijk, en aangezien Bondgirls gewoon een belangrijk ingredient zijn in de films is dit gewoon een flink minpunt. Je kon ook duidelijk zien dat ze zelf ook nogal ongemakkelijk de scene afraffelde.

    Het script van Maibaum en co. is ietwat simpeler als voorgaande films. We zien de gekke Zorin die Silicon Valley wil laten overstromen , en dus moet Bond naar de USA. Het is jammer dat Bond hier een alias gebruikt, want het was altijd zo tof dat Bond zich gewoon voorstelde als Bond: schijt aan de badguys. Ook is het opmerkelijk dat Bond moet vluchten voor de coppers. Hij kan toch gewoon uitleggen dat hij geheim agent is?

    Uiteindelijk knalt de film uit elkaar zoals het precies past bij de film. De scene bij de San Fransisco brug zorgt voor zweterige handjes en genoeg spanning, en uiteraard genoeg actie met de enorme explosie. Ook hier is het weer die bizarre actie die ik zo kenmerkend vind voor James Bond films.
    Wat mij betreft is A View to a Kill dan ook een prima blueprint voor een typische James Bond: zeer originele actie, een dikke knipoog, scherpe dialogen, vleug humor, lekkere chick en dikke explosies. Minpuntje is de leeftijd van Moore.


    The Living Daylights (1987)
    Nadat Roger Moore een waardig afscheid kreeg met A View to a Kill werd er een nieuwe Bond gevonden in ene Timoty Dalton. Ik ben blij dat Moore eruit gekieperd is. Niet alleen omdat 7 films net wat teveel is, ook omdat de beste man nu toch echt te oud werd. Dalton nam zichzelf voor om de rol van James Bond iets wat serieuzer aan te pakken. Waar Moore zichzelf onderscheidde van scherpe woordgrapjes en charismatische opmerkingen richting de vrouwtjes, is Dalton meer van de serieuze blikken en vooral meer diepte te geven aan het karakter James Bond (die tot voorheen inderdaad vrij weinig menselijke trekjes vertoonde). Gelukkig is John Glen wel van de partij.

    Op het eerste gezicht zou je dus zeggen dat The Living Daylights een wat serieuzere film gaat worden. En dit komt eigenlijk al terug in het pre-title filmpje. We zien Dalton landen op een eilandje waar zich een realistische plotje ontwikkeld met de nodige spectaculaire, maar wederom realistische actie. Compleet anders dan in A View to a Kill dus. Het voelt allemaal wat harder aan. Wel vind ik de bondtune met de keiharde bass er doorheen wat tegenvallen, maar ach. De Bondsong is alleraardigst maar zeker niet memorabel.

    Als de film eenmaal begonnen is, vind ik al snel duidelijk worden dat Maibaum en Glen de film echt hebben aangepast naar Dalton (of misschien is het wel andersom), maar de film voelt zoveel grauwer aan als zijn voorganger. Het lijkt bijna alsof films als Octopussy gewoon musicals zijn in vergelijking met deze film. Ik vind echter wel dat Dalton teveel de serieuze kant opgaat. Humor lijkt niet aan hem besteed en enig charisma ontbreekt ook. Terwijl Fleming juist Bond omschreef als een charismatische agent met de nodige humor. Dalton past dus niet echt in dat beeld van Bond, maar voelt meer aan als een koele huurmoordenaar die je in standaard actiefilms tegenkomt. En dat is toch jammer. Het probleem is eigenlijk dat Dalton totaal niet karakteristiek of onderscheidend is.

    Dit geldt eigenlijk wel voor de complete cast. De bondgirl is ook niet echt iemand die je nog bij zal blijven, en ook John Doe-Baker laat geen verpletterende indruk achter. Dat schiet natuurlijk ook allemaal niet op als je een deel wilt maken van een lange serie. De film raakt zo snel in de vergetelheid. Oja schijnt dat Jeroen Krabbé er ook nog inzit, maar dat realiseer je enkel en alleen omdat het een Nederlander is. Waarom deze man gecast is als Russische aristocraat is mij een groot vraagteken. Is er dan niemand goed? Jawel, want Nacros is echt zo’n badguy die je bijna gelijk kunt plaatsen aan 007, terwijl je bij heel veel badguys het gevoel had dat het een paar simpele gasten waren. Het is een beetje een blonde 007 eigenlijk.

    Dat de actie ondertussen wel een dikke rol speelt is duidelijk. Met een fantastische auto achtervolging, een heel vet gevecht in en achter een vliegtuig, sneeuwscene en ontploffende teddyberen zorgen ervoor dat dat wel goed zit, en ook typisch Bond blijft. Het verhaal is ook weer goed (Maibaum), maar toch heb ik als kijker wel wat vraagtekens. Zo snap ik niet waarom Whitaker de viool kocht. Uiteindelijk zorgt dat er enkel voor dat je de MI6 achter je aankrijgt en allerlei pottenkijkers, terwijl dat toch makkelijker had gekund? Toch moet ik zeggen dat het allemaal wel spannend was. Alhoewel het IJzeren Gordijn al bijna gevallen is ten tijde van deze film, werkt het hele KGB spelletje nog perfect en is goed uitgewerkt.
    Uiteindelijk lijkt vooral de cast de film parten te spelen, maar misschien is dat ook aan de schrijvers te danken. Het valt dan ook niet mee want van Moore naar Dalton is een lastige overgang. Bepaalde woordgrapjes komen zo zeer slecht uit de verf, en omdat men met The Living Daylights meer de kant van thriller is opgegaan is het resultaat allemaal wat minder onderscheidend ten opzichte van andere Bond films. Terwijl dat eigenlijk niet helemaal terecht is. Hopelijk raakt het team en de cast wat beter op elkaar ingespeeld voor de volgende Bond film, want daar mag Dalton wederom aantreden.


    Code:
    1. On Her Majesty's Secret Service [8.1] 1969
    2. Thunderball [7.8] 1965
    3. From Russia With Love [7.6] 1963
    4. For Your Eyes Only [7.5] 1979
    5. Goldfinger [7.5] 1964
    6. Dr. No [7.2] 1962
    7. A View to a Kill [7.2] 1983
    8. The Man With The Golden Gun [7.1] 1974
    9. Live and Let Die [7.1] 1973
    10. Octopussy [7.0] 1983
    11. The Spy Who Loved Me [6.9] 1977
    12. The Living Daylights [6.8] 1987
    13. You Only Live Twice [6.8] 1967
    14. Moonraker [6.8] 1979
    15. Diamonds Are Forever [6.4] 1971
    
    Die lijst bijhouden wordt echt onmogelijk haha, volgorde is puur natte vinger werk.
     
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.473
    Leuk Bevonden:
    8.451
    Verdorie, ik moet ook weer eens verder. :+
     
  19. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Heb een Nieuwjaarsresolutie gevoel bij Tyrant zijn post. :+
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.565
    Valt wel mee, ga weer verder vanuit november.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina