1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Uitvindingen] Waar vandaan? Welke bijdrage is geleverd?

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 12 dec 2005.

  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Omdat mensen het leuk blijven vinden om het topic over spotprenten te verkloten met imo zinloze discussies over uitvindingen krijgen deze mensen een eigen thread waar ze verder kunnen zeveren. :cool:

    //edit; Ik heb de posts uit het topic over de spotprenten hierheen verplaatst.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2006
  2. rikkel

    rikkel Umm Kulthum

    Berichten:
    2.699
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat ben de grootste sukkel die er is!!! Dus moslims hebben niks gedaan aan wereld geschiedenis?

    Arabische Toevoeging aan de Wereld Geschiedenis

    De Arabieren waren in staat om vierkantsvergelijkingen op te lossen met twee oplossingen; irrationaal was mogelijk, maar meestal werd dat verworpen bij negatieve oplossingen. De dichter/wiskundige Omar Khayyam (1050 - 1130) leverde significante bijdragen tot de oplossing van derde graads vergelijkingen door geometrische methodes te gebruiken d.m.v. doorsneden van kegels. Netals Diophantus en de Hindoes werkten de Arabieren ook met onbepaalde vergelijkingen.

    In de vroege middeleeuwen ging veel van de klassieke kennis verloren. Pas en de elfde eeuw vestigden de Arabieren er bij hun intocht in Europa weer de aandacht op. De Almagest werd in het Latijn vertaald. Dat verklaart waarom onze sterrenbeelden Latijnse namen hebben, Griekse verhalen uitbeelden en uit sterren bestaan die Arabische namen dragen.

    Veel heldere sterren hebben namen, die meestal uit het Arabisch afkomstig zijn. De oorzaak hiervan is dat de Arabieren veel eerder dan de westerse wereld op een serieuze manier de astronomie bedreven. Een stimulans hiervoor was dat het in de islam belangrijk is om het begin en eind van de Ramadan precies te bepalen. Hiervoor zijn nauwkeurige astronomische waarnemingen nodig. Ze vervaardigden al in de middeleeuwen lijsten en hemelkaarten met daarop de arabische namen voor de zichtbare heldere sterren. Toen in Europa de belangstelling voor de wetenschap weer opbloeide werd dit 'voortrekkerswerk', inclusief sternamen, door de Europeanen overgenomen.

    http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Arabic_numerals.html
    http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/HistTopics/Arabic_mathematics.html
    http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Al-Kashi.html

    Niks gedaan voor wereld geschiedenis mijn reet! Ik zie duidelijk dat drone, blackhawk en bullettime stelletje kleuters zijn die helemaal niet weten waar ze het over hebben. Arabieren zijn het zat met het Westerse bemoeinis. En deze spotprent is precies de aanleiding geweest, voor het al heersende haat tegen westerlingen.

    AANPASSING lijst met Arabische toevoegingen aan de wereld geschiedenis. Ik beweer niet dat de arabieren een soort über-mensch waren. Maar om te zeggen dat ze niks betekent hebben is wel heel erg dom:

     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2006
  3. BLACKHAWK EM

    BLACKHAWK EM Target Theory

    Berichten:
    982
    Leuk Bevonden:
    0
    JIPPIE je kan 3 dingen verzinnen_O_ moet ik nu beginnen met de westerse dingen of heeft niemand zin in een lijst van 1832649281765987164896 pagina's_0/

    Trouwens als je het zo met het westen gehad hebt, ga dan weg en neem dan ook ons geld enzo niet aan. GA naar de woestijn een wordt gelukkig van je olie, wij rijden straks toch op water_0/
     
  4. rikkel

    rikkel Umm Kulthum

    Berichten:
    2.699
    Leuk Bevonden:
    1
    ..
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2006
  5. BuLLeTTiMe 88

    BuLLeTTiMe 88 .

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    0
    Rikkel, ik heb niks tegen moslims of de islam of weet ik veel wie. Maar ik vond dat Blackhawk wel gelijk had met zijn opvatting. Als je kijkt naar belangrijke middelen die je gebruikt in het dagelijks leven zoals de auto, het vliegtuig, de telefoon, noem maar op. Die zijn niet uitgevonden door arabieren hoor. Ze zullen heus wel iets hebben gedaan in de ontwikkeling van de mensheid maar ik vind dingen zoals namen van sterren wel érg ver gezocht qua uitvindingen(maar dat is voor ieder mens verschillend). Daarom ben ik het met blackhawk eens. En om ons nou gelijk weer kleuters te noemen... beetje triest.
     
  6. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Computer, TV, magnetron, elektriciteit, paracetemol, allemaal Arabische uitvindingen zeker? Yeah right. Misschien waren ze 3000 jaar geleden goed in bommen maken, de afgelopen 200 jaar hebben ze niets voorgesteld op technologisch vlak natuurlijk.

    Voor elke Arabische topwetenschapper kan ik 10 westerse noemen.
     
  7. rikkel

    rikkel Umm Kulthum

    Berichten:
    2.699
    Leuk Bevonden:
    1
    Auto is doodsoorzaak nummer 1 in de wereld.
    Tv -> Wat belangrijk :{
    Magnetron -> c'mon doe je best
    Paracitamol bestond al in de 7e eeuw in Arabie.

    De wiskunde achter alles wat nodig is in het dagelijks leven. Gebouwen, waarin jij woont, auto's enz. De wiskunde er van zijn uit de arabische werken gehaald.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006
  8. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Auto: stel je eens een wereld voor zonder auto? Een veel beter en gezonder milieu, dat zeker. Maar hoe ga jij naar je werk of op vakantie naar Spanje, Frankrijk of Marokko? Met paard en wagen?

    Tv: de belangrijkste bron van informatie, educatie en vorming. Trouwens zonder tv had jij geen reet aan je 360 gehad.
     
  9. BuLLeTTiMe 88

    BuLLeTTiMe 88 .

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat zonder tv niet veel mensen over die spotprenten hadden gehoord en het nu een stuk rustiger was geweest.
     
  10. rikkel

    rikkel Umm Kulthum

    Berichten:
    2.699
    Leuk Bevonden:
    1
    Dus? Zou ik dood gaan als ik geen tv had of 360? Zouden mensen dood gaan als er geen medische ontdekking zijn gedaan, door arabieren. Dit is geen discussie maar een feit. Arabische wetenschappers hebben meer gedaan dan jij ooit zult dromen.
     
  11. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Hoor je mij ergens het tegendeel beweren?
     
  12. BLACKHAWK EM

    BLACKHAWK EM Target Theory

    Berichten:
    982
    Leuk Bevonden:
    0
    En die bommen van jullie neit dan, ik bedoel op 11 september deden jullie een goede inhaalslag hor:eek:

    Nog 1 laatste ding. Als de arabieren zoveel gedaan hebben, waarom hebben ze dan alleen kennis van de romeinen en grieken bewaart en daarna geclaimt dat dit door hun verzonnen was (wiskunde en astronomie). En waarom kunnen de arabieren in godsnaam anatomie uitvoeren als ze geen afbeeldingen van mensen en dieren mochten maken, is toch knap:confused: EN dan kan je meteen vertellen hoe je kunst kan creeeren als je alleen maar mag schetsen van de islam:+
     
  13. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Het kan zijn dat de Arabische wereld veel met wiskunde deed, maar mensen als Pythagoras en Archimedes waren echt niet Arabisch. Bovendien is wiskunde geen 'uitvinding' maar gewoon een middel om dingen te maken. Met wiskunde alleen is nog nooit vooruitgang geboekt, het moet ook altijd toegepast worden. En face it: de wiskunde (die misschien voor 10% te danken was aan de Arabische wereld, maximaal) werd vooral toegepast in het Westen. HIER zijn alle uitvindingen gedaan.
    Nee, zonder ga je niet dood. Maakt dat een uitvinding waardevol? Noem eens een ECHTE uitvinding uit de Arabische wereld. Duizend westerse uitvindinge staan er tegenover.
    Nu is Amerika de schuldige van autoslachtoffers? Jij denkt echt verknipt.

    Houd je bek man, op internet zijn duizenden bronnen te vinden van grote natuur- en wiskundigen, en die zijn echt niet Arabisch. Met jou ga ik niet meer in discussie totdat je met bronnen aankomt zetten en mensen respectvol behandelt. 99% van de voorwerpen in de winkels en die van belang zijn geweest voor nationale en mondiale welvaart zijn westers.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006
  14. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Rikkel, ga nou niet beweren dat die arabieren persoonlijk en alleen verantwoordelijk zijn voor alle technologische ontwikkelingen tot vandaag de dag, die suggestie wek je zo ongeveer. De arabiertjus zijn idd een tijdlang voorloper geweest in de wetenschap, maar dat zijn een heleboel beschavingen op een bapaald punt in de geschiedenis geweest. azteken, grieken, romeintjes, de Amerikanen de Engelsen...uiteindelijk zijn we er met zn allen gekomen toch? :) Op dit moment echter zijn echt niet de Arabieren voorloper in de wetenschap (erg breed begrip idd) maar ze zijn niet echt op veel vlakken baanbrekend bezig en dat is wat op dit moment telt me dunkt. En loop je nou niet heel de tijd alle Amerikanen over 1 kam te scheren?

    En over die Televisies, ik geloof dat de eerste kleuren t.v. onder het naziregime werd uitgevonden omdat ze in kleur Der Fuhrer mooi met zn porum de wereld in konden lanceren. Dus om als westerse wereld daar nou zo trots op te zijn :p
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006
  15. mr. E

    mr. E Giraffe XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    0
    O_O als je zo gaat denken zijn we hééél wat verschuldigd aan de chinezen..
     
  16. SyKeS1

    SyKeS1 Avatarjattert

    Berichten:
    843
    Leuk Bevonden:
    6
    Ja en dat komen ze nog wel claimen ook...die gasten zijn echt met zn velen...8)

    Maar ik geef nadrukkelijk aan dat ik niet zo denk...maar wat mensen er nu mee doen telt. Ouwe koeien koop je zo weinig mee.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006
  17. Xante

    Xante Active Member

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een debiel ben jij man. De belangrijkste natuur- en scheikundigen zijn Volta, Newton, Einstein, Snellius, Marie en Pierre Curie, Doppler, Faraday, Galilei, Gay-Lussac, Ohm, Pascal, Celsius, Fahrenheit, Rutherford, en nog een stuk meer mensen waar geen één Arabier bij zit. Nul komma nul Arabieren.

    Lijstje van wiskundigen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wiskundigen. Volgens mij geen één Arabier als ik zo kijk. Moderne uitvinden: gloeilamp, lopende band, auto, TV, internet, radio, peniciline. Allemaal Westerse ontdekkingen of uitvindingen. Kort om, je feit is onjuist.
    Alle regels, bewijzen en wetten die ik bij wiskunde tegengekomen ben in mijn zesjarige middelbareschool loopbaan kwamen bijna allemaal van de oude Grieken vandaan. Verder weerleg jij belangrijke uitvinden met drogredenen. De vindingen die Drone opnoemt zijn allemaal invloedrijke uitvindingen. Om de uitvinding van de auto te bagatalliseren tot een niet-belangrijke uitvinding getuigt van weinig intelligentie overigens. Bovendien vraag ik me af hoe jij je naar je terroristentrainingskampje in Afghanistan gaat, vast met het door het Westen uitgevonden vliegtuig.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006
  18. Hehe jij weet ook niet echt veel he, ja de Westerlingen hebben heel veel uitvindingen gedaan waar we nu profijt van hebben. Maar de Arabieren hebben ook echt een hele boel dingen uitgevonden, hier een paar voorbeelden:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 feb 2006
  19. Xante

    Xante Active Member

    Berichten:
    460
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik geloof je meteen. Ik ontken dat ook niet, maar het atoommodel van Rutherford lijkt mij voor de wetenschap toch van iets grotere waarde dan een horloge ;). Maar goed, even op rikkel-achtige wijze de boel bagatalliseren }:] .
    Ach, kom toch met iets beter :{.
    Toegegeven, mooie uitvinding :+ .
    Joepie, de tijd lezen als er toch nog helemaal geen standaard over tijd is |:- .
    Boeiend, GPS is veel beter.
    Grootste veroorzakers van bloedbaden in oorlogen, top zeg. |:-
    Deden ze bij Mythbusters met pingpong-balletjes, whoopidoo.
    Harstikke bedankt *)
    Vandaar dat er ook zoveel windmolens in Nederland staan :{ .

    Catch my drift, rikkel _0/ ?
     
  20. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    Xante, die uitvindingen die daar staan zijn toch echt wel revolutionair...

    De tijd tussen het uitvinden van Het maritieme compas of GPS kan je niet vergelijken doordat deze zich in compleet andere tijdsperiodes bevinden. Honderden jaren lang is er gweldig gebruikt gemaakt van de telescoop en het kompas !
    Gunpowder is ook nog eens geniaal en de uitvinding van de windmolens zijn wij Nederlanders dus erg dankbaar voor dat deze gedaan is ooit door de arabieren, want wij patsen er nu mooi mee in ons kleine kikkerlandje.

    /edit, ik heb de discussie hiervoor even gemist, Ik begrijp de post van Xante nu volgens mij :+
    hehe
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2006

Deel Deze Pagina