[Advies Nodig] Draadloos netwerk

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Matrix, 26 sep 2004.

1. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Zoals de titel al zegt, heb ik advies nodig. Ik zit hier op deze pc met internet via Planet (met een Alcatel Speedtouch 330 usb modem). En op mijn kamer (toch wel een flink stuk hier vandaan) heb ik een pc waarmee ik ook op internet wil. Maar ik heb er vrij weinig verstand van, dus mijn vragen zijn:
    A.) Wat kan ik het beste doen? Een draadloze netwerkkaart boven in mijn pc bouwen en dan internet delen of een draadloze router aanschaffen?
    B.) Als ik een draadloze router koop, moet ik dan iets apparts aanschaffen om ervoor te zorgen dat mijn pc boven contact met die router kan maken?
    C.) Hoeveel gaat mij dat ongeveer kosten?

In deze pc, waar ik nu op zit, zit trouwens een PRISM 802.11g Wireless Adapter.

Edit:
    Sorry, ik zit in het verkeerde pc forum zie ik nu. :eek: Kan een van de mods dit verplaatsen?

2. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Voor een draadloos netwerk heb je een ethernet modem nodig volgens mij, usb werkt niet (durf het niet met zekerheid te zeggen).

Je hebt in iedergeval een accesspoint nodig, en zo'n wireless netwerk kaartje.
    Schematisch:

Beneden;
    - Ethernet modem verbinden met accesspoint.

Boven;
    - Wireless netwerkkaartje in de pc zetten.

Ik heb zelf een draadloos netwerk gebouwd met spullen van Linksys, en een ethernet modem/router van Sweex.

Modem/router kostte me €65,-
    Accesspoint/Router kostte me €145,-
    Netwerkkaartje kostte me €69,-

Laatst bewerkt: 26 sep 2004
  3. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Je hebt ook routers met accespoint, die zijn wat voordeliger dan los. Wij hebben er een van Sitecom.

4. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Als ik zo'n router/accespoint neem. Plug ik dan mijn modem in die router? Of de modem in de pc en dan een crossoverkabel van de pc in de router?

5. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Je plugt dan een kabel van het modem/router in het accesspoint. Vanaf het accesspoint gaat er een kabel naar de pc toe.

edit:
    Zo heb ik het aangesloten, let niet op de kinderlijk tekening :9

6. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Hier een paar belangrijke tips voor het gebruik van een draadloos netwerk.

Hoe beveilig ik m'n wireless netwerk?
    Een wireless netwerk is weliswaar handig omdat je geen kabels hoeft te trekken, maar dit maakt het wel lastiger om je netwerk af te schermen voor buitenstaanders. Het bereik van je wireless router houdt immers niet op bij de grenzen van je huis, maar kan soms onverwacht ver reiken. Neem je geen maatregelen, dan kunnen de buren en zelfs volstrekt onbekenden (niet-buren, bedoel ik) via jouw wireless netwerk gebruik maken van je internetverbinding.

Dat is één van de redenen waarom het belangrijk is je netwerk goed af te schermen, maar zeker niet de enige. Zonder goede afscherming kunnen derden toegang krijgen tot je thuisnetwerk, waardoor de afscherming wegvalt die normaal door een router geboden wordt. Heb je bijvoorbeeld bestands- en printerdeling ingeschakeld op je locale netwerk, dan hebben buitenstaanders toegang tot je bestanden en printers.

Om je wireless netwerk veilig af te schermen kun je het volgende doen (zie ook handleiding):

Maak gebruik van WPA, WEP-128 of WEP-64 encryptie.

WPA/WEP heeft een drietal doelen:
    Versleuteling van de verbinding: bij afluisteren van de verbinding kan geen leesbare informatie gezien worden door derden.
    Toegangscontrole: alleen computers die een door jouw gekozen (!) sleutel (lange tekenreeks, soort wachtwoord) kennen, gebruik kunnen maken van je wireless netwerk.
    Data-integriteit: niemand kan de informatie die je verstuurd aanpassen.
    WPA is de beste van deze drie opties, maar nog relatief nieuw en daarom niet op alle wireless apparatuur in te stellen. WEP-128 biedt minder bescherming, maar geeft net als het nog iets zwakkere WEP-64 toch een redelijke bescherming. Bij gebruik van WEP is het aan te raden om de gebruikte sleutel(s) met enige regelmaat te veranderen (eens per week/maand). Bij WPA is dit niet nodig.

Schakel SSID broadcasting uit.
    De Service Set IDentifier (SSID) is een unieke naam voor je wireless netwerk. Alle apparaten in een wireless netwerk moeten hetzelfde SSID gebruiken om met elkaar te communiceren. Een accesspoint of wireless router zal standaard het SSID meermaals per seconde versturen naar iedereen die het wil horen (broadcast) ... dus ook naar buitenstaanders die niets met jouw wireless netwerk te maken hebben.
    Door zelf op elk van je wireless apparaten hetzelfde SSID in te stellen, is het broadcasten van het SSID niet nodig. Met een uitgeschakeld SSID is het wat lastiger voor buitenstaanders om je wireless netwerk te ontdekken, uitzonderingen daargelaten.
    Kies zelf een lastig te raden SSID.
    Op veel wireless routers en accesspoints wordt door de fabrikant een standaard SSID ingesteld dat daardoor heel makkelijk te raden is. Kies zelf een uniek SSID dat niet voor de hand ligt.
    Maak gebruik van MAC adres filtering.
    Elke wireless netwerkkaart heeft een eigen uniek MAC adres. In een access point of wireless router kun je instellen dat enkel apparaten met MAC adressen die jij selecteert, verbinding kunnen maken met dat access point of wireless router. Ook MAC adressen zijn te vervalsen, maar alle beetjes helpen.

Gebruik geen Ad-Hoc modus.
    In een wireless netwerk kun je op twee manieren communiceren:
    Infrastructure: alle wireless apparaten communiceren via het access point of wireless router.
    Ad-Hoc: alle wireless apparaten kunnen direct met elkaar communiceren.
    Bij gebruik van Ad-Hoc, kan een buitenstaander direct contact maken met een wireless computer in je netwerk en op die manier toch toegang krijgen tot je wireless netwerk.

Er zijn startpakketen tekoop met hierin een wireless router en 2 USB netwerkkaarten.
    Mediamarkt verkoopt ze regelmatig voor minder dan € 100.

Zelf heb ik sinds een 1 jaar een setje van Kobishi en heb er nog geen problemen mee gehad.
    De Wireless router staat beneden naast mijn kabelmodem van @Home en op zolder heb ik nog steeds een ontvangst van 100%.

7. UTADDICT

UTADDICT unreal b00n

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou spullen van linksys gebruiken, wat halo2 voor de xbox is is linksys voor het netwerk gebeuren, en linksys biedt goede ondersteuning voor wanneer je het ff helemaal kwijt bent

8. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik zal het eens mijn vader voorleggen, bedankt voor alle tips.

Ik krijg ook regelmatig meldingen dat er een draadloos netwerk beschikbaar is (volgensmij hebben 2 mensen in de straat een draadloos netwerk want het zijn altijd dezelfde 2 modems waarmee ik kan verbinden)

9. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Zelf kan ik hier ook op meerdere netwerk aanmelden !!!
    Daarom MOET je de Wireless router ook maximaal beveiligingen.

Naast de veiligheids tips die ik een paar post geleden heb gestuurd , heb ik ook de MAC-adressen van mijn netwerkaarten in de Router geinstalleerd.
    Deze Mac-adressen heb ik vervolgens weer gekoppeld aan vaste IP-adressen.
    Op deze manier heb ik de kans om gehackt te worden behoorlijk verkleind.

10. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Done :)

11. UTADDICT

UTADDICT unreal b00n

Leuk Bevonden:
    0
    idd, je meot alles echt heel goed dicht-gooien, er zijn ook van die mensen met kwade bedoelingen...

12. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Ik heb zelf ook even een vraag. Ik heb sinds kort een Wireless Router van Sitecom gekocht, met een wireless USB controller en een Wireless PC Card (samen in één set). Nu valt het bereik van mn draadloze verbinding me heel erg tegen. De router staat op mijn kamer op de 1e verdieping, maar ik krijg beneden absoluut geen verbinding. Ik heb het getest, pas halverwege de trap komt er een (zwakke) verbinding op gang. En dat terwijl ik in de veronderstelling was dat je rustig in de tuin kon gaan internetten.

Ligt dit aan de router, of ergens anders aan? Kan het zijn dat andere apparaten de ontvangst verminderen?

Edit het gaat om deze set:

Sitecom 54 Mbps Wireless Netwerk Breedband Kit

13. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Mijn router staat ook beneden ( achter de tv ) maar ik heb op zolder ( 2x betonnen vloeren ) nog steeds een maximaal ontvangst.

Met welke wireless adapter heb je slecht ontvangst , USB of PC card.

Heb even gezocht in de verschillende forums , en daar blijkt dat de Sitecom WL-517 met een aantal modems problemen heeft.
    Één daarvan is de Alcatel.

Je kan het beste even contact opnemen met Sitecom hier over !!!!

Laatst bewerkt: 28 sep 2004
  14. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Hoe heb je de antenne gericht? De antenne zendt loodrecht het signaal uit in de richting waarin de antenne zich bevindt.

Mijn router staat op de begane grond, en op de 2e verdieping ontvang ik nog steeds het signaal. Weliswaar geen 54mbps meer, maar 24mbps.

15. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Heb slechte ontvangst met de PC card, heb de USB nog niet geprobeerd.

Heb idd een Alcatel modem... zou daar het probleem kunnen liggen? :confused:

Hmm, heb de antenne gewoon naar boven gericht. Je wilt zeggen dat ik de antenne naar beneden moet richten als ik beneden een betere ontvangst wil hebben?

16. Arjan

Leuk Bevonden:
    3
    Ja inderdaad :). Als ik de antenne van m'n netwerkkaart naar boven richt (kamer op 2e verdieping) heb ik ook geen ontvangst. Dus staat m'n antenne naar beneden gericht :cool:. Ik zou het gewoon even proberen, als het niets uitmaakt dan zou het evengoed aan je modem kunnen liggen.

17. Darkwing

Darkwing Active Member

Leuk Bevonden:
    25
    Thx voor de tip, zal het dit weekend even proberen als ik weer een laptop tot mijn beschikking heb :)

18. UTADDICT

UTADDICT unreal b00n

Leuk Bevonden:
    0
    mja ik ben het me pikachu eens... ik denk dat je bter even sitecom kan belle hierover ik denk niet dat het richten van de antenne erg veel verschil gaat maken, maar ik kan ernaast zitten natuurlijk

19. Melbuuln

Leuk Bevonden:
    4
    Zelf heb ik een Kobishi Router , door in de Router een wireless PCMCIA kaart te stoppen wordt de router pas draadloos.
    Bij mij maakt het helemaal niet uit als ik de antenne horizontaal of verticaal richt.
    Het ontvangst op zolder blijft maximaal.

Het conflict tussen modem en router zou verholpen worden door een nieuwe firmware , maar Sitecom wist nog niet wanneer deze beschikbaar komt.

20. Quilibre

Quilibre voor jou Dhr. Mol

Leuk Bevonden:
    0
    Zo dan zal ik hier ook maar mijn vraag posten

Ik heb ook een computer boven zonder internet, wat natuurlijk niks is :) Daar moet dus snel internet op komen! maar hoe pak ik dit ?

Ik heb dus bijvoorbeeld een ADSL modem nodig ( Ik heb trouwens USB modem, waarschijnlijk dus een Etherne modem nodig ? ). Daarnaast een router + accespoint. Nouja goed dat lukt wel, die spulletjes.

Maar dan ik heb die spullen thuis liggen
    dit bijvoorbeeld :
    Alles in 1

Komt het met dit kastje erop neer dat ik die in de meterkast neerplant, direct aangesloten op mijn adsl-/telefoonlijn splitter ?
    Dan heb ik in mijn andere 2 pc's een ontvangstkaartje gedrukt, bijvoorbeeld deze PCI-kart en dan kan ik meteen op het internet, met beide computers ?

Deel Deze Pagina