1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Antwoord op surround/Dolby Digital vragen [DEEL 5]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Darkwing, 13 apr 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. softrunner

    softrunner Active Member

    Berichten:
    509
    Leuk Bevonden:
    0

    beuker niet gek???? hahahaha

    je weet wel beter :)
     
  2. Elite

    Elite Elite TAR

    Berichten:
    1.498
    Leuk Bevonden:
    14
    hmz, volgens mijn electronica zaak (Troelstra) kosten de Creative Inspire GD-580 en CI 5500 evenveel? (200 euro) ...
    word ik nu getild? Ik meende dat de gd-580 de *opvolger* was van de 5500 :confused:
     
  3. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat klopt, de GD-580 ondersteunt naast Dolby Digital ook DTS (=vrijwel altijd beter dan DD) en het is dus verstandiger die aan te schaffen.
     
  4. Elite

    Elite Elite TAR

    Berichten:
    1.498
    Leuk Bevonden:
    14
    Jah, als ze dezelfde prijs hebben wel natuurlijk, maar de Xbox games ondersteunen meetsal geen DTS... Dus ik heb meer belang bij de 5500 en die zou eigenlijk toch goedkoper moeten zijn dan de gd 580? Omdat die gd-580 meer kan. Dat vroeg ik me dus af...
     
  5. S3NS31

    S3NS31 Active Member

    Berichten:
    194
    Leuk Bevonden:
    0
    De 5500 wordt denk ik niet meer geleverd, waardoor de prijs op hetzelfde niveau blijft hangen. DTS is trouwens handig als je DVD's gaat kijken op je Xbox. Het heeft nl een lagere compressie dan DD waardoor de kwaliteit van het geluid beter is. Ik volg dit topic niet echt, maar bij Dixons kost een Digital A/V kabel met 2 RCA pluggen en optische digitale uitgang voor de Xbox 20 euries en dan kun je Xbox vrijwel altijd aansluiten op je versterker.

    Dat GD580 kost trouwens bij OBCS slechts 147 euro incl. btw *) Kijk dus altijd voordat je met zulke apparatuur word genaaid altijd ff op Tweakers.net Pricewatch
     
  6. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    DTS wordt overschat. Ik heb een flinke surroundset, en het verschilo is minimaal. De compressie van Dolby Digital is iets beter. Sommeige DTS tracks zijn wle impressive trouwens, maar nooit wereldschokkend.
     
  7. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Dan heb je Gladiator, U-571 en Pirates of the Carribean nooit gezien zeker?
     
  8. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Nog niet op mijn eigen versterker, wel in de bios. Ik vind het thuis altijd prettiger luisteren, doordat mijn versterker in schril contrast staat met mijn TV let ik dan ook meer op het geluid. Ik zal Pirates eens huren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2004
  9. Quack

    Quack That's my stapler.

    Berichten:
    958
    Leuk Bevonden:
    0
    True... DTS wordt vaak alleen als verkoopargument gebruikt. Maar vergelijk eens de DD en DTS tracks van Saving Private Ryan. Echt wel dat je het verschil hoort!
     
  10. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind dat je bij DTS veel meer geluid uit je surround speakers hoort dan bij DD (rear speakers dus), bij DD komt vaak het geluid uit de fronts en de center en af en toe uit de rears.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2004
  11. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind de DTS track bij een film ook vaak beter klinken. Ik weet niet of ze dat expres doen, maar het klinkt voller en helderder. De film beleef je wat intenser doordat alles iets heftiger klinkt lijkt wel.
     
  12. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    het ligt er maar net aan hoe groot de bitstream is die gebruikt wordt de audiotrack voor zowel dolby digital als dts.
    bij dts ligt hij zo ie zo iets hoger maar een enorm verschil is het niet.
    wel vind ik persoonlijk de dts tracks iets feller klinken.....alsof de surroundspeakers net weer een db'tje meer krijgen als de rest.

    net als het beeld kan ook op een dvd de audiotrack compleet verneukt worden als de mensen hier achter niet hun uiterste best doen.
    ik lees ergens hier boven mij ook bv de titel van pirates off the carribean.......deze vind ik persoonlijk helemaal niet zo goed klinken.....en al helemaal niet voor een disney film.
    de standaard bij disney ligt meestal vreselijk hoog en viel mij qua geluid op deze schijf erg tegen.

    wat mij ook altijd opvalt is dat de regio 1 schijfjes(dvd'tjes uit amerika) in alle geluidsvarianten er vreselijk uit knallen.
    ik had bv spy games in zowel usa als nederlandse uitvoering.
    de nederlandse uitvoering had bv ook een dts track erop staan...die had de amerikaanse dus niet.
    de regio 1(amerikaanse) schijf klinkt met zijn gewone dolby digital track 2 keer zo goed als de nederlandse versie die wel dts heeft.

    persoonlijk uit mijn eigen collectie zijn de best klinkende dvd's hier bv :lotr 1 extended edition,lotr 2 extended edition,blade 2(engelse import versie),spy games(regio 1),planet off the apes double disc,bijna alle tekenfilms van disney en pixar,u571 dts,saving private ryan(regio 1),brotherhood off the wolf....lag voor 2 knaken in de bak en klinkt faaantastisch.
     
  13. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Om nog even terug te komen op mijn eerdere opmerking over het maken van een coax uitgang van de connector van de optische uitgang van een Advanced Scart Kabel: Het werkt!!

    Je hebt dus geen DD5.1 set meer nodig met een optische ingang, een coax ingang is voldoende! Ik denk dat veel mensen met een DD5.1 set zonder optische ingang hier blij mee zullen zijn.

    Ik heb een kleine tutorial geschreven over hoe het moet:

    Ik heb dit nu zelf toegepast op de RGB Plus cable van Boom (te koop bij lik-sang) en het werkt! Hiermee bespaar je dus ruim 20 euro voor een opto-coax converter en minimaal 10 euro voor een optische kabel! Tevens heeft een opto-coax converter weer een aparte voeding nodig.

    Tutorial:

    Het toevoegen van coaxial Digital output op de Boom RGB-Plus cable:
    (Werkt ook op Advanced RGB cable en HDTV Pack).

    Benodigdheden:
    De Xbox RGB Plus Cable van Boom.
    Een Cinch-bus, dus een contra-tulp-stekker of een langere (afgeschermde) kabel met daaraan een tulpstekker.
    Een kleine kruiskop schroevendraaier.
    Een kleine soldeerbout (voor electronica) en wat (dunne) tin.
    Een tinzuiger.
    Een draadstripper en kniptang.

    Haal de kabel eerst los van de Xbox en andere apparatuur.

    Je maakt het kastje van de RGB kabel gemakkelijk open dmv 3 schroefjes aan de onderkant. De twee helften komen nu gemakkelijk los. Haal alleen de bovenkant eraf, dan houdt de onderkant alles op z'n plaats.

    Binnenin zit een klein printje in met daarop de optische connector en de S-video aansluiting. Als je dit printje loshaalt van de plastic behuizing, zie je aan de onderkant wat printspoortjes lopen vanaf de optische connector. Als je goed kijkt zie je dat er op de print al 3 punten zitten waar je de draadjes zo in kan solderen. Dit is vlak naast het rechtopstaande ronde platte condensatortje. Je hebt maar 2 punten hiervan nodig.

    Zoek een geschikt kabeltje wat je toch niet gebruikt en knip daar een cinch-contra-stekker vanaf en zo'n 10 cm van de kabel. Hierop gaan we straks de Digital Coax Cable op aansluiten. Je kunt ook direct een langere kabel met daaraan en tulpstekker nemen. Zorg wel dat die kabel goed afgeschermd is om storing te voorkomen.

    Als je de kabel stript, zie je een buitendraad, en daarin weer afscherming met een binnendraad.
    Het middelste draadje is met het middenpunt van de stekker verbonden (signaal) en het buitenste draadje is met de metalen buitenkant van het stekkertje verbonden (massa).

    Als je het printje van de RGB kabel ondersteboven hebt liggen met de opening van de optische connector naar boven, soldeer je het middendraadje aan het linkerpootje en de buitendraad aan het rechterpootje, zoals op het plaatje. Zoals ik zei kun je iets verderop op het printje de bestaande gaatjes gebruiken. Deze moet je dan eerst openmaken met behulp van de tinzuiger.

    Aan de zijkant van het kastje van de RGB kabel zit een plastic dingetje wat je er makkelijk uit kunt schuiven, er zit nu een klein gleufje waar precies het extra kabeltje doorheen kan. Leg een klein knoopje in het kabeltje of doe er een tie-wrap omheen als trekontlasting.

    Controleer of alles goed zit en kijk of er geen tin op de printsporen kortsluiting maakt. Stop alle draadjes netjes in het kastje en doe het dekseltje er weer op.

    Sluit de nieuwe uitgang aan op de COAX Digital Input van je Dolby Digital versterker. Deze zal nu 5.1 geluid weergeven wanneer je een Xbox spel speelt of een film kijkt. Deze moeten natuurlijk wel 5.1 geluid weergeven.

    Zoals ik zei werkt het bij mij prima, ik kan echter geen aansprakelijkheid aanvaarden in het geval het bij jou fout gaat. Het is dus op eigen risico. Echter zijn er nog geen berichten bekend van mensen waarbij het fout is gegaan en ze bv hun versterker hebben gesloopt.

    Voordelen van de kabel van Boom zijn:
    2 meter Scartkabel.
    Zowel RGB als S-Video op de Scartstekker (omschakelbaar)
    Vergulde connectoren
    S-Video uitgang
    Compostie Video uitgang
    Stereo audio uitgang
    Optische Digitale Audio Uitgang

    Verder gaat alle credit naar de auteur van ondergenoemde site, Matt Staroscik. Ik heb dit alleen toegepast op de RGB Plus Cable van Boom, welke hier uitermate geschikt voor is. Voor minder dan 30 euro heb je deze kabel in huis van Lik-Sang Europe.

    [​IMG]
    Link naar originele site:
    http://wrongcrowd.com/xboxspdif/
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2004
  14. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Volgens mij kan je ook gewoon een kant en klare kabel kopen die een coaxial OUT heeft waar je dus DD en eventueel DTS mee uit je Xbox kunt krijgen die gewoon verkrijgbaar is bij Mediamarkt.
     
  15. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Maar dan nog is het handig voor diegenen die al een Advanced Scart kabel hebben. En verder is deze kabel erg uitgebreid, alles zit erop.

    Overigens kan je het ook rechtstreeks op je moederbord solderen. Dus waarom MS zo moeilijk doet met zo'n kabel weet ik ook niet. Ze hebben een connector van 50 cent uitgespaard.
     
  16. Tom Clancy

    Tom Clancy Karpatenlonghond

    Berichten:
    470
    Leuk Bevonden:
    1
    Als ik een na een dvd de credits voorbij zie komen zie je naast de Dolby Digital en DTS logo's vaak ook SDDS (Sony Dynamic Digital Sound) voorbijkomen. Leuk om iets meer over op te zoeken dus. Op mijn korte zoektocht (ik probeerde gelijk www.sdds.com) kwam ik een afbeelding tegen van de opstelling van het achtkanaals geluidssysteem.
    --------->
    [​IMG]
    Op de site staan ook impressies van een trailer met de geluidseffecten.
     
  17. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    ik ga zo weer eens kloten met mijn subwoofers........beide buren,zowel links als rechts zijn op vakantie :)
    de keren dat ik hier heel erg hard bepaalde scene's kijk uit verschillende speelfilms zijn op een hand te tellen.....nu kan het want ik zal er niemand mee uit zijn nest schudden.
    eens kijken wat de subs doen als het heel erg hard gaat en meteen luisteren of de bas niet gaat overheersen.


    ps...dit heeft hier niks mee te maken maar dit kwam ik ook nog tegen.
    't is een 3d screenshot uit halo wat je kan draaien en in en uit zoomen.....heel erg mooi gemaakt dit.
    http://download.microsoft.com/download/3/0/9/309f398c-9159-4508-929a-bbd709c5c771/Hogball.mov
     
  18. Quack

    Quack That's my stapler.

    Berichten:
    958
    Leuk Bevonden:
    0
    Heh... zal het zooitje in mijn nieuwe huis ook weer opnieuw moeten inregelen. Zal daar allemaal ook wel beter gaan klinken dan in dat hok waar ik nu zit :)

    Haahaaaa!! Quicktime filmpje op een microsoft site... 8)
     
  19. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Heb even een vraagje. Ik heb een dd set (creative 5500D) en nou wil ik graag dat ik onder het spelen van pgr muziek kan krijgen uit allen 5 boxen. Is dat mogelijk? Zoja, welke instellingen moet ik gebruiken, kom er zelf namelijk niet uit. BVD :)
     
  20. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    is er geen instelling op dit setje dat je de keuze geeft om tussen bv dolby digital en music te schakelen ofzo???
    't zal allemaal vast beschreven staan in de handleiding van deze set.
    bovendien.....als je de muziek over al je speakers wilt horen gaat dat weer ten koste van de leuke surround effecten tijdens het spelen van de game lijkt mij.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina