Nou hier is hij dan, Zet hem maar als een quote neer in de begin post ofzo.
Zou wel mooi staan iig.
Tom Clancy's Ghost Recon 3: Advanced Warfighter
Niet voor Rambo's
Na een dramatische presentatie tijdens de X05 bewijst Ubisoft dat het wel degelijk naar kritiek luistert want Advanced Warfighter werd de afgelopen maanden nog even grondig onder handen genomen. Het resultaat? Fantastisch!
Met de komst van de xbox 360 wordt de afwezigheid van echte next gen games een steeds grotere doorn in het oog. Gelukkig doet Ubisoft wél z'n uiterste best om een echte klapper af te leveren. Oorspronkelijk zou Advanced Warfighter een launchtitel zijn maar Ubisoft was zo onder de indruk van de kritiek van de gamejourno's op de X05 dat ze besloten de game terug te sturen naar de tekentafel. Dat was maar goed ook want nu introduceert Ubisoft een next gen game op een next gen console en wat is er mooier dan dat?
Advanced Warfighter
Het is 2012 en in Mexico is de pleuris uitgebroken. Terroristen, drugsdealers en de ontvoering van de Mexicaanse president zijn aanleiden voor Amerika om eens grondig orde op zaken te stellen. En wie mag het vuile werk opknappen? Jij, in de rol van geavanceerde warfighter natuurlijk. Maar wat is dat eigenlijk zo'n Advanced Warfighter? Nou dat zal ik je uitleggen, Je moet het zien als een kruising tussen Rambo en Wubbo Ockels, een supersoldaat met een overdosis gadgets. Deze gadgets maken de soldaat van de toekomst zo goed als onoverwinnelijk. Camera's geven je een beeld van wat je teamleden zien, kleine vliegende drones verkennen het slagveld, speciale goggles kunnen door de muren kijken en met een klik op de knop krijg je backup van bijvoorbeeld een Black Hawk helicopter.
Beetje BIA
Het Ghost Recon team heeft goed gekeken naar die andere Ubisoft topper: Brothers In Arms. Het uitdelen van opdrachten aan je teamleden lijkt bijvoorbeeld in veel opzichten op het systeem dat je al kent van BIA.
Je kijkt in de richting waarin je de overige Ghosts wilt neerzetten en je drukt naar boven op de directional pad. Icoontjes geven aan waar je collega's posities zullen innemen.Verder zul je ze de opdracht geven om bepaalde targets uit te schakelenof om terug te keren naar jou positie. In veel gevallen zul je echter nog meer vormen van backup tot je beschikking hebben.De drone bijvoorbeeld is een kleine helikopter die je op verkenning kunt sturen. Het ding scant de omgeving en geeft je de locaties door van vijandelijke troepen. Deze krijgen dan gelijk een rood vierkantje om zich heen dat je zelfs door muren en gebouwen nog kunt zien. Dit werkt zeer effectief zoals je zult begrijpen.
Zeer Verslavend
Toch moet je niet de vergissing nemen om helemaal op de techniek te vertrouwen want er zitten altijd wel wat vijandelijke snipers verstopt op posities die de drone van bovenaf niet kan zien. Hou daar rekening mee anders sta je opeens oog in oog met de vijand terwijl je in je neus staat te peuteren en dan is een vijandelijk salvo genoeg om het tijdelijke te verwisselen voor het eeuwige.
Buiten de drones heb je in een aantal missies nog meer backup opties. Denk aan helikopters die vanuit de lucht ondersteuning kunnen geven of tanks die alles wat los en vast zit kapot kunnen knallen
De Roots
Uiteindelijk draait het er bij Advanced Warfighter om dat je al deze elementen goed weet te combineren. Dat je er dus voor zorgt dat je team altijd rugdekking geeft en als dat in bepaalde omstandigheden niet mogelijk is, je op zoek gaat naar een andere oplossing.
Deze game lijkt daardoor ook weer helemaal terug te gaan naar de roots van de serie. Het tempo ligt zeer laag, zoals dat bij de eerdere Ghost Recons games ook het geval was, waardoor Advanced Warfighter meer lijkt op een strategisch spel dan op een actie game. Als je dat kunt waarderen, zul je merken dat deze game zeer verslavend is.
Stoere shootouts
De shootouts zijn intens en super spannend. Je soldaat heeft een auto-aim functie die goed werkt en je kunt ook gebruik maken van je scope en zelf richten. Dit werkt nog veel beter. Vooral omdat je niet veel voltreffers nodig hebt om een vijand om te leggen. Dat betekent ook dat de vijand niet veel voltreffers nodig heeft om jou om te leggen dus zorg dat je goed uit je doppen kijkt voordat je ergens zomaar de hoek om rent.
Je teamleden zijn even kwetsbaar als jijzelf en als ze een paar keer goed geraakt worden, zul je ze ergens zwaar gewond op de grond terugvinden. Het is mogelijk om wat eerste hulp toe te passen en ze weer een kelin beetje op te lappen maar wacht je te lang dan gaan ze dood en ben je ze voorgoed kwijt.
Het zijn mijn favoriete momenten in deze niewuwe Ghost Recon want het laat zien hoe belangrijk tactiek is in dit spel. De Rambo aanpak heeft geen enkele zijn want levels zijn zo ingericht dat je er alleen doorkomt met de hulp van een goede rugdekking, Dus wees daar zuinig op!
Arcade
Advanced Warfighter is grafisch gezien een van de mooiste Xbox 360 games die ik tot nu toe heb gezien. Mexico Cityis tot in de details nagemaakt en het voelt net zo realistisch aan als het eruit ziet. Er zijn sfeervolle geluiden en de brandende zon zorgt voor een mooi, beetje overbelicht effect.
De actie is intens maar ook een beetje gescript. Toch heb ik daar bij de Ghost Recon serie nooit zoveel bezwaar tegen. Misschien komt dat wel omdat de levels zo groot genoeg zijn en je eigenijk altijd wel meerdere mogelijkheden hebt om de vijand aan te vallen of te ontwijken. Daardoor wordt het tactische gevoel versterkt en blijft de game ook leuk als je voor een tweede of derde keer speelt.
Helaas is er een groot contrast tussen de eerder genoemde tactische levels en de momenten, later in de game, waarop je bijvoorbeeld vanuit een helikopter op andere helikopters moet schieten. Het lijkt wel op een soort van arcade intermezzo en ik ben daar alleminst een liefhebber van en vond het ook niet echt passen bij de rest van de game.
Xbox Live
Natuurlijk is Advanced Warfighter ook via Xbox Live in multiplayer mode te spelen en ik denk dat ook op dit vlak een topprestatie is geleverd. Met zestien spelers tegelijk kun je de game in co-op mode spelen en dat is echt iets dat je moet proberen. De levels zijn moeilijk genoeg om ook met bijvoorbeeld acht spelers een echte uitdaging te bieden. Vooral omdat je sowieso gedwongen wordt om je headset te gebruiken en met elkaar te communiceren.
Bravo!
Ik heb Advanced Warfighter regelmatig gefrustreerd uit mijn Xbox 360 getrokken om 'm er een halfuurtje later weer in te doen en met een glimlach op mijn gezicht nog een keer te proberen. De game is verslavend op de juiste manier. Het spel is net zo strategisch als een RTS en ik heb nu eenmaal een zwak voor deze serie.
De integratie van het Brothers In Arms commando systeem waarmee je opdrachten aan je team geeft, is briljant en werkt ook goed in situaties met veel actie en dus veel stress.
Online is dit spel een belangrijke toevoeging voor Xbox Live en ik kan me zo voorstellen dat dit de belangrijkste online multiplayer gane wordt totdat Gears of War uitkomt.
Ubisoft heeft een meesterwerkje afgeleverd waar maar heel weinig op aan te merken valt. Bovendien verdient men een groot compliment voor de beslissing om deze game niet te rushen en als launchtitel in de winkels te leggen. In plaats daarvan hebben ze doorgewerkt om alsnog dit fantastische resultaat te bereiken. Bravo Ubisoft!
Graphics: 9
Replay: 8
Gameplay: 9
Conclusie: Als je in het bezit bent van een Xbox 360 dan móet de portemonnee opnieuw getrokken worden.
Review gemaakt door de Power Unlimited, Gereviewd door Boris.
Pfoe, wat wordt je hier moe van na al dit getype!
Ik vind dat deze game eigenlijk wel meer dan een 90 verdient. Doa 4 krijgt een 92 en toch vind ik GR AW vele malen beter als Doa4. Deze game verdient van mij als ik het zo lees een 95.
Klik om te vergroten...