1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ubuntu (en andere linux-distro's)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 13 okt 2007.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Over dik een week (18 oktober) komt de nieuwe versie van Ubuntu uit, nl Gutsy Gibbons (Ubuntu 7.10)

    Ubuntu is een distributie van Linux en staat bekend als de meest gebruikersvriendelijke en meest ondersteunde distributie. In tegenstelling tot Windows is Ubuntu volledig gratis en kent daarnaast vele voordelen:

    - Veel veiliger: omdat je apps en toepassingen installeert vanuit zgn repositories weet je zeker dat je nooit besmette/ongewenste of slechte software installeert

    - Volledig open source: In Ubuntu kan je tweaken en customizen wat je wilt. Je kan bijvoorbeeld je desktop exact hetzelfde maken als MacOSX om maar eens iets te noemen

    - Veel sneller: Waar Vista een ware aanslag pleegt op je systeem(eisen) is Ubuntu op praktisch elke pc te installeren. Ter illustratie: Ubuntu heb je in nog geen 20 minuten geinstalleerd.

    - Origineel: Windows is niet meer dan een copycat van dingen die al lang mogelijk zijn op linuxdistro's. Veel mensen zien dit bijvoorbeeld ook wel toen ineens de nieuwe IE7 kwam en het toch ineens verdacht veel leek op firefox. Zo is Microsoft met zijn het hele Vista aan de slag gegaan. Widgets, Glasslook, superusers etc etc Het was allemaal al jaren onderdeel van Linuxdistro's en ik hou het persoonlijk dan liever bij Linux.

    - Geen Big Brother: Helemaal met de komst van Vista houdt M$ meer en meer in de gaten wat je met je pc doet, welke hardware je hebt, wat je wijzigt en welke software je gebruikt of welke multimediabestanden je afspeelt. Ubuntu is gewoon van jou en je mag er mee doen wat je wilt

    Nadelen:

    - Je moet wel weer een leerperiode door. Als je je hele leven op Windows hebt gewerkt heb je (onbewust of bewust) erg veel kennis op gedaan van Windows. Ubuntu of welke distro dan ook is permanent geen windows! Vooral Ubuntu is supervriendelijk in gebruik en doet het direct prima na installatie. Echter je zult je er toch even in moeten verdiepen wil je er alles uithalen. (wat ik trouwens wel leuk vind, maar goed dat is de nerd in mij :+)

    - Je kan je OS 'stuk' maken. Aangezien je alles kan wijzigen in Ubuntu kan je ook je systeem laten crashen. Hier zit echter wel een drempel in gebouwd. Alleen als je jezelf inlogt als superuser of een command vooraf laat gaan met 'sudo' (waarna een ww wordt gevraagd) kan je kritieke systeemeigenschappen wijzigen. Je weet dus wanneer je extra moet opletten!

    - Intergratie met Ati videokaarten: Ati werkt niet lekker mee met de linuxdistro's. Hierdoor is 3d acceleratie vaak niet mogelijk en kan je dus niet de eyecandy van hieronder voorelkaar krijgen. Echter dit is ws nog dit jaar opgelost.

    Beste wijze om er mee te gaan spelen:

    Ik heb zelf een dualboot gemaakt met Windows en Ubuntu (dus als ik mijn pc opstart kan ik kiezen tussen Windows en Ubuntu). Dit maakt Ubuntu zelf voor je aan op het moment dat je hem installeert. Echter je moet wel eerst je harde schijf correct partitioneren. Een gemakkelijk proggie hiervoor is norton partition magic 8. Daarin kan je aangeven dat je ook linux gaat installeren en het proggie helpt je dan met de juiste indeling. Zo heb ik nu een linuxpartitie een windowspartitie en een datapartitie die ik via beide os kan aanspreken.

    edit: je kan een dualboot echter ook tijdens de installatie maken. Zie de link hieronder voor een handige Nederlandse howto:

    https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

    Handige links:

    http://forum.ubuntu-nl.org/

    http://www.ubuntu-nl.org/

    http://ubuntuforums.org/

    https://wiki.ubuntu.com/

    Leuke mogelijkheden (dit is uiteraard nog niet in 7.10)

    [yt]YKEcz_OTTBk[/yt]

    vista versus ubuntu (hoezo windows jat ALLES?!?!)

    [yt]xC5uEe5OzNQ[/yt]

    Hoe kom ik 18 oktober aan de laatste Ubuntu:

    http://forum.ubuntu-nl.org/topic/15176

    Hoop dat mensen hier wat mee kunnen.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2007
  2. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Als ik nu 7.04 installeer, is het dan gemakkelijk te upgraden 7.10?
    Of is het beter om even tot volgende week te wachten?

    En zorgt Beryl voor die eyecandy, of doet 'Feisty Fawn'dat zelf, en is Beryl maar een theme?
    http://www.beryl-project.org/index.php ?
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2007
  3. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    weet ik eigenlijk niet zeker. Je kan uiteraard wel upgraden. Echter als er een nieuwe distro komt doe ik eigenlijk altijd een clean install. Lekker gemakkelijk en ik weet altijd dat het goed gaat. Dus wat dat betreft kan je prima alvast je schijf verdelen en feisty (7.04) er op gooien en volgende week met 7.10 gaan spelen. Wat trouwens ook kan is 7.04 downloaden en die vanaf de cd draaien. Dan kan je een impressie krijgen hoe het er in het begin uitziet. Ik weet echter niet hoe het met de resolutie zit als je vanaf een (live)cd draait.
     
  4. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Wat voor grootte raad je me aan om te gebruiken voor de Linux partitie?

    Windows XP
    Lokaal Station (C: )

    Beschikbaar: 105 GB
    Totale Grootte: 152 GB

    Zoals je ziet gebruik ik nu 1 grote partitie. Mijn persoonlijke bestanden en systeembestanden staan niet gescheiden :9
     
  5. Conquistador

    Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.869
    Leuk Bevonden:
    5
    Ikzelf heb een ATI videokaart, in principe maakt dit niks uit voor de gebruikbaarheid van Linux, omdat het enkel voor de eye candy was?
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983

    In de regel gaat het goed met je bestanden als je opnieuw gaat partitioneren. Echter Norton raadt altijd aan al je bestanden te backuppen ;)

    ik heb zelf 15 gig voor ubuntu, maar daar zit dan ook een swap bij in van 512 geloof ik. Maar daar helpt Norton je wel mee :)
     
  7. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Als je me de komende uren/dagen niet terugziet weet je dat er iets is misgegaan. :+

    * start Norton op
     
  8. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    LoL :p
     
  9. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    om wat vragen te beantwoorden :

    @ dulle, die eerste vraag kan ik niet beantwoorden, daar heb ik nog geen idee van namelijk.

    Vraag 2 : Beryl is een window manager voor verschillende linux versies. En dat zorgt voor de eye candy inderdaad. Het is dus niet zozeer een skin. Wel is het gewoon te skinnen, zo heb ik gewoon glass effecten bijvoorbeeld..

    Over de groote van je schijf : Ik raad je aan even een stukje af te partitioneren van 15 gig ofzo ( met partition magic bijvoorbeeld) Die kan je dan kiezen tijdens de instalatie. Ik raad je wel eerst aan wat how to`s te lezen.
    deze bijvoorbeeld

    Instaleren gewoon vanaf de cd doen.. Hoe of wat staat simpel en duidelijk (zoals alles in linux) uitgelegd op de site van ubuntu zelf. Res en refresh rate kan trouwens even zwaar zuigen op de live cd :9.. even doorheen bijten

    @ conquistador. Nee dat doet aan de bruikbaarheid niks af toegegeven bruikbaarheid en functionaliteit wordt wel vergroot door beryl.. Ati is beetje flauw over linux nog..waardoor beryl moeite kan hebben met beryl.. MAar er zijn veel duidelijke guides te vinden die uitleggen hoe je het toch aan de praat kan krijgen.. deze bijvoorbeeld

    Mijn mening over linux :

    Ik ben groot fan naar een week gebruik. De mogelijkheden zijn zegmaar eindeloos. Het risico dat je je systeem over hoop trekt is nihil.. Gezien het feit dat je als noob vrij weinig doet met de sudo command bijvboorbeeld. Alleen copy paste uit how tos :+

    Het heeft een learning curve.. Die je net zo moeilijk kan maken als je wil.. Ik had ubuntu+ beryl up and running in nog geen uur.. Hoe meer je wil hoe zwaarder de learning curve word. De meeste dingen worden standaard meegeleverd, dus je kan zo beginnen. Werkt er iets niet ?. Er zijn bizar veel how tos te vinden , de wiki is gigantisch uitgebreid en de community wil je altijd helpen als je het netjes en duidelijk vraagt..

    Je kan dingen instaleren uit de terminal (command lines bijvoorbeeld : sudo apt-get install beryl emerald-themes voor beryl, note : dit is uit een tut ik raad je aan standaard de eerste paar keer gewoon tuts te volgen, zijn allemaal hapklaar en je kan geen fouten maken)

    Er voor kiezen het via een een Grapische GUI te doen, of via de "synaptic package manager (ook een gui alleen niet mooi grafisch) Tis aan jou , de tut, en heel soms bepaald het programma welke je moet gebruiken..

    ook hier zijn weer een grote hoeveelheid leuke paginas over te vinden
    http://linuxondesktop.blogspot.com/2007/02/13-things-to-do-immediately-after.html oa.. (google : things to instal on your ubuntu bijvoorbeelbeeld)
     
  10. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    kijk nog meer info! :)

    heb trouwens nog een link toegevoegd hoe je een dualboot kan maken.
     
  11. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Ik heb wel geen Ubuntu, maar Kubuntu, maar dit scheelt niet zoveel met elkaar, op de interface na. Het heeft zeker een learning curve tov windows, maar bijv de Multiple Desktops zijn zo heerlijk om mee te werken :)

    Ik ga zometeen maar eens wat kloten met Beryl
     
  12. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    Kunnen we hier trouwens niet gewoon een algemeene linux (help) draad van maken ?
     
  13. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Die is er al :+
     
  14. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Die is er geloof ik al. Ik wilde eerst een nieuwe maken voor Linux in het algemeen, echter mijn kennis van andere distro's is al helemaal beperkt. Heb heel even met Open Suse gewerkt en Gentoo maar daar houdt het ook wel mee op.

    Een overzichtelijke startpost wordt voor heel linux imo wel erg lastig.

    Kubuntu is weer wat zwaarder voor je systeem. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de exacte verschillen niet weet.
     
  15. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    true ach , laten we het idd maar houden op ubuntu dan :+..
     
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    is dat ubuntu studio? Draaien klasgenootjes van me. Ziet er wel aardig uit, maar is veel gepruts.

    En die eyecandy.. ach alleen die kubus is leuk als je meerdere "schermen/bureaubladen" gebruikt. De rest zoals blur/verbrandende vensters/sterren op je scherm tekenen enzo is echt super overbodig imo.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2007
  17. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Je hebt ook nog Edubuntu :+
     
  18. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Kwam erachter dat ik Partitionmagic niet meer had :+

    heb em inmiddels gedownload (zit dat kreng nog steeds bij versie 8? Was in 2004 volgens mij ook al:confused:)

    Maar goed. Nu kan ik aangeven dat ik een Linux partitie wil. Maar ik heb geen idee welke van de 3 ik nodig heb.

    Linux Ext2
    Linux Ext3
    Linux Swap
     
  19. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
  20. Conquistador

    Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.869
    Leuk Bevonden:
    5
    Je kan in Ubuntu toch ook partitioneren tegenwoordig?
     

Deel Deze Pagina