Eerste Xbox 360 met Jasper-chipset verschenen
Door Paul Hulsebosch, vrijdag 28 november 2008 14:59
De eerste Xbox 360-consoles met 65nm-cpu en -gpu zijn in Amerikaanse winkels gesignaleerd. De consoles met de zogeheten Jasper-chipset hebben bovendien een intern geheugen van 256MB waarop de nieuwe NXE geïnstalleerd kan worden.
De nieuwe Jasper-chipset vervangt de Falcon-chips, die ruim een jaar geleden in de Xbox 360 opdoken. De chips in de Jasper-consoles zijn op 65nm gebakken, waar de Falcon-consoles nog een 90nm-gpu bevatten. Door de overgang naar de Jasper-chipset verstookt de Xbox 360 minder energie. De verminderde warmteproductie zou de kans op de beruchte red ring of death-problemen moeten verkleinen. Ook zorgt de update ervoor dat de productiekosten van Microsoft dalen: omdat de nieuwe versie minder energie verbruikt, kan de console met een minder zware voeding worden geleverd. Bij de nieuwe versie wordt een voeding geleverd die goed is voor 150W, waar de oude 25W meer moest kunnen leveren. De Jasper-consoles zijn van een nieuwe voedingsaansluiting voorzien, zodat de oude voeding er niet op aangesloten kan worden. De nieuwe modellen zijn te herkennen aan de datum waarop ze geproduceerd zijn: die ligt na 23 oktober 2008.
Dat de modellen met de Falcon-chipset vervangen zouden worden door exemplaren met de Jasper-chipset, was al bekend. Niet duidelijk was echter dat de nieuwe modellen ook met een grotere flash-chip zijn uitgerust. Tot nu toe was de Xbox 360 van 16MB intern geheugen voorzien, maar de nieuwe modellen hebben 256MB intern geheugen aan boord. De Xbox 360 Arcade, het goedkoopste model van de console, werd al zonder harde schijf geleverd, maar voortaan blijft op dit model ook de externe memory unit achterwege. Savegames kunnen nu op het interne geheugen opgeslagen worden. Bovendien kan de nieuwe interface van de 360, de NXE, op de chip opgeslagen worden, zodat bezitters van de Arcade niet langer gedwongen zijn om een externe memory unit te gebruiken of alsnog een harde schijf bij hun console te kopen. Dat geldt uiteraard alleen voor de nieuwe modellen. Wie al een Arcade heeft, zal de NXE wel extern op moeten slaan. |
Afbeeldingen te vinden op ; Klikje! Want ik weet niet hoe ik dat hier in kan plaatsen. Dus als iemand me het wilt vertellen, graag.
Mijn "opmerking":
Zijn mensen te vroeg begonnen met het kopen van Elites en verkopen van oude(re) consoles?
Laatst bewerkt: 28 nov 2008