Xboxworld.nl Forums Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door True Server
Oud 6 september 2011, 21:20   #1
Willem
XBW.nl VIP

Willem's schermafbeelding

Adobe InDesign

Adobe InDesign CS5

Welkom in XBW's eerste Adobe InDesign topic! InDesign is hét programma voor het opmaken van tekst en het voorbereiden van pagina's bedoeld voor drukwerk.

Wat is Adobe InDesign?

Adobe InDesign is een desktop publishing-programma (DTP) voor het opmaken van pagina's voor drukwerk.

Het programma werd in 1999 uitgebracht door softwarefirma Adobe als directe concurrent van QuarkXPress. Het was oorspronkelijk gericht op de professionele markt, terwijl het DTP-programma Adobe Pagemaker zich op de brede markt richtte. Nu de ontwikkeling van PageMaker is stopgezet, wordt InDesign gepromoot als de opvolger van Pagemaker.

Het programma wordt ook verkocht samen met Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Acrobat onder de naam Adobe Creative Suite.

In 2007 bracht Adobe versie 5.0 uit als onderdeel van de CS3-serie. Versie CS4 (6.0) is sinds november 2008 beschikbaar en de nieuwste versie (CS5) kwam uit in 2010.

Het programma is beschikbaar voor Windows en sinds 2002 ook voor Mac OS X.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Adobe_InDesign

Wat kan ik met InDesign?

Adobe InDesign is een (naar verhouding) makkelijk programma waarmee je tekst kan opmaken. Je kan documenten geschikt maken om te drukken. InDesign is echter alleen bedoeld om op te maken, niet om te schrijven. Het is dan ook geen tekstverwerker!

Met InDesign kan je allerlei soorten documenten opmaken, van A3 tot A5 en van de kleinste webformaten tot de grootste afbeeldingen. Deze worden dan gepubliceerd in .PDF. Het is mogelijk om tekst in allerlei vormen te transformeren, afbeeldingen op een mooie manier door je tekst te laten lopen en posters te ontwerpen met een professioneel uiterlijk.

Je zal echter niet alleen technisch inzicht in het programma moeten hebben om er goed mee overweg te kunnen. Het is ook wel een vereiste om enige creativiteit te hebben, want zonder goede plannen voor een mooie opmaak, zal je met InDesign weinig kunnen.

Om een goed beeld te krijgen van wat met InDesign allemaal mogelijk is, adviseer ik eens op Google te zoeken.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Op de website van Adobe natuurlijk! Die vindt je hier hier.

Als je meer wilt leren over de opties van InDesign, raad ik je aan een handleiding op internet te zoeken. Er zijn tientallen goede handleidingen te vinden, voor zowel beginners als gevorderden. Een voorbeeld is te vinden op de website van Adobe. Maar er zijn er veel meer!

Screenshots

De opties die InDesign CS5 de gebruiker biedt lijken eindeloos, waardoor een aantal screenshots het programma geen recht doen. De enige manier om het echt te ontdekken, is door het te proberen!

Ik heb dit allemaal gelezen. Wat nu?

Nou, bedankt! Ik heb dit topic gemaakt in de hoop met andere gebruikers van InDesign te praten (en hun hulp in te schakelen!). Omdat er nog geen topic bestond over dit briljante programma, leek het me daar de hoogste tijd voor.

Dus, iedereen die InDesign gebruikt... hou dit topic in de gaten!

Oud 6 september 2011, 21:34   #2
Nightbringer
Moderator
Ontwerper

Nightbringer's schermafbeelding

Wie weet ga ik deze periode met InDesign bezig!
Oud 6 september 2011, 21:38   #3
[2k]
XBW.nl VIP

[2k]'s schermafbeelding

Gebruik het programma niet zo veel. Opmaken van teksten lukt best ok in Office (ben geen Office liefhebber). Voor de verslagen die ik maak loont het me niet de moeite om erna een lay-out in InDesign te maken, alle styles goed te zetten, tekst erin te knallen, foto's goed te plaatsen etc.
Met stage InDesign gebruikt in combinatie met een plugin om met een database bestand een flyer/brochure/lijst oid te vullen.
Laatst een kleine cursus ingehad, maar voor mij zie ik er nog weinig voordelen in en wel wat nadelen (vooral veel extra werk/tijd).
Oud 6 september 2011, 22:01   #4
Willem
XBW.nl VIP

Ik loop stage bij een ziekenhuis en daar wordt het programma gebruikt voor bijna al het drukwerk. Niet de memo's en simpele brieven natuurlijk, maar bijna alles op het gebied van promotie en publicaties wordt in InDesign gedaan.

Heb pas een poster ontworpen waar ik erg tevreden over ben. Denk niet dat ik dit in een ander programma had kunnen, ding erg makkelijk en vlot. Vind het daarom nu een erg fijn programma.
Oud 6 september 2011, 22:07   #5
xRichardX
Nieuw Noord

xRichardX's schermafbeelding

Vorige username: richardbakker
Chill programma, heb er vorig jaar veel mee gewerkt. Uiteindelijk ook een magazine gemaakt met dit programma
Oud 6 september 2011, 22:08   #6
Tyrant
Forumboef

Tyrant's schermafbeelding

Reminds me, moet een keer een geweldig CV kan bakken met InDesign!
Tyrant is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2011, 23:32   #7
Henrive
zuur

Henrive's schermafbeelding

Ik moet voor school regelmatig dingen ontwerpen e.d., maar we krijgen verder geen les in Indesign, dat mogen we zelf uitvogelen. Handig topic.
Henrive is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2011, 08:31   #8
Willem
XBW.nl VIP

Oké, komt ie! En nog ff een disclaimer, het technische van InDesign snap ik, maar ik ben geen ster in het bij elkaar zetten van de juiste vormen of kleuren. En ook compositie heb ik moeite mee. Dus iemand die tips heeft, be my guest!

Zie hier waar ik mee bezig ben:

Ik ben er absoluut niet blij mij. Het ziet er héél matig uit. Iemand tips?
Oud 7 september 2011, 10:09   #9
Delphiki
Hardcore poster

Delphiki's schermafbeelding

Ik zou uitnodiging bovenaan zetten,de logo's onderaan aan het einde van de tekst of onder elkaar in een kolom aan de rechterkant en tenzij dit voor een kindermiddag is mogen je tekstkaders gewoon recht uitgelijnd worden
Oud 7 september 2011, 10:11   #10
Willem
XBW.nl VIP

Haha, oké! Ik ga wat sleutelen. Bedankt voor de tips.
Oud 7 september 2011, 10:39   #11
Willem
XBW.nl VIP

Nu ziet het er zo uit:

Inderdaad een grote verbetering. Maar ik vind het er zo uitzien als: 'dit is gemaakt door iemand die net met InDesign begint.'

Dat is ook wel zo, maar ik wil dat het er beter uitziet.

Nog tips?

EDIT: Sorry dat ie niet op voorvertoning staat.
Oud 7 september 2011, 12:01   #12
Delphiki
Hardcore poster

Delphiki's schermafbeelding

Het gaat er toch niet om hoeveel Indesign skills er in zitten maar dat het er netjes en duidelijk uitziet?

Je kan het nog wel wat meer uitvullen. Uitnodiging mag nog wel groter en daaronder moet dan natuurlijk meteen staan waar we voor uitgenodigd worden. (thema avond zus en zo o.i.f)

Tijd en lokatie hoeven niet perse bovenaan. En die 2 blauwe kaders horen qua tekst bij elkaar ? Dan zou ik er ook 1 kader van maken. Of nog beter , niet de rand van het kader een kleur geven maar de achtergrond van alles tekst die bij elkaar hoort in dezelfde kleur doen.

En je kan ook nog wel wat spelen met fonts en corpsgroottes , als de ene tekst belangrijker is dan de andere mag dat best te zien zijn
Oud 7 september 2011, 12:23   #13
Willem
XBW.nl VIP

Ik laat het wel twee drie blokjes voor de tekst, zijn toch aparte stukjes. De rest van je tips heb ik uitgeprobeerd en het ontwerp gaat er keer op keer op vooruit!
Oud 7 september 2011, 13:50   #14
Henrive
zuur

Henrive's schermafbeelding

Ik denk dat wanneer je een beetje gaat sleutelen aan 't lettertype het er al veel beter uit zal zien.
Henrive is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2011, 06:29   #15
Leis
Arkham Knight / 2015

Leis's schermafbeelding

Inderdaad de lettertype van " Uitnodiging " is erg standaard, misschien een leuke lettertype (sier) voor zoeken?

Btw een poster ontwerp je toch in Photoshop en later bewerk je 'm in Indesign of ben ik nu gek? :P
Leis is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten