Locatie incidenten: ROAD AMERICA
Datum incidenten: 09-09-2012
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 Sprintrace /1.e ronde
Coureur Denvan (auto nr. 11) en Kimi (auto nr. 99)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Bij ingaan bocht 6 stuurt auto nr. 11 laat in, echter auto nr. 99 heeft weinig ruimte om nog te remmen. De auto’s raken elkaar, maar hebben geen schade.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Sprintrace / 1e ronde
Coureur Denvan (auto nr. 11) en Kimi (auto nr.99)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Zowel auto nr. 11als auto nr. 99 remmen in bocht 12 te laat en schieten voorbij het instuurpunt. Auto nr. 11 komt parallel het circuit op, auto nr. 99 komt, al dan niet door verlies van controle) bijna haaks het circuit weer op.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Sprintrace / 1e ronde
Bigga (auto nr.84) en AZTB Tender (auto nr. 14)
Uitspraak:
Race incident, geen individuele consequenties.
Motivatie:
Auto nr. 14 mist zijn rempunt in bocht nr. 12, hij komt weer parallel terug de baan op, echter toucheert daarbij auto nr. 84. Auto nr. 84 behield zijn lijn. Auto nr. 14 raakt de controle kwijt en beland in de bandenstapel.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Sprint Race / 3e ronde
Coureur: Denvan (auto nr. 11) en Kimi (auto nr.99)
Uitspraak:
Vermijdbaar incident,
1e waarschuwing auto nr. 99
Motivatie:
Bij het ingaan van Carrousel (bocht 9) zit auto nr 99 dicht op auto nr. 11. Auto nr. 11 wordt aan de achterzijde getoucheerd door auto nr. 99. Auto nr. 11 spint van de baan, auto nr. 99 wacht niet. Vermijdbaar incident
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Hoofdrace / 4e ronde
Coureur Kimi (auto nr.99) en ColdZero (auto nr. 30)
Uitspraak:
Vermijdbaar incident,
2e waarschuwing + voorwaardelijke verlies van deze punten van deze Hoofdrace + verlies van punten voor eerstvolgende deelname aan de race (auto nr. 99) indien coureur dan weer een waarschuwing ontvangt.
Motivatie:
In bocht 1 remt auto nr 30 bij het rempunt. Auto nr. 99 remt te laat en raakt auto nr. 30 aan de achterzijde. Auto nr. 30 raakt van de baan met veel schade.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Resumé:
Niet alle incidenten zijn in het rapport verschenen. Er zijn gedurende alle heats, maar met name in de sprintrace diverse “tikken” uitgedeeld. Deels is dit een onderdeel van racen maar voor de rest van de competitie wordt toch een beroep gedaan op de “toppers” die in de sprintrace achteraan starten er is tijd om tijdens de heat naar voren te rijden.
In de sprintrace is het voor deze coureurs van belang om z.s.m. naar voren te rijden echter daarbij mag niet uit het oog verloren worden dat de mindere coureurs zich vooraan bevinden. Aangezien men aan het racen is voor posities is het niet zo dat mindere coureurs aan de kant MOETEN gaan of anderszins aan de kant GEHOLPEN moeten worden (daarbij moet men als “verdedigende rijder” zich wel houden aan de regels in de OP/Fairplay). Er wordt verwacht dat men cleane inhaal manouvers maakt, waarbij men op race capaciteiten er voorbij komt en niet op basis van “verworven status” .
M.b.t. Kimi geldt dat de waarschuwing en verlies van punten nog voorwaardelijk zijn, dit vanwege het feit dat dit de eerste race was en er misschien sprake is van een beetje onwennigheid en/of “onervarenheid”. Voor de volgende wedstrijd geldt dat onstuimig race gedrag niet positief gewaardeerd zal worden.
1e waarschuwing : Coureur ontvangt waarschuwing en wordt gewezen op fout. Geen verdere acties
2e waarschuwing : Coureur ontvangt waarschuwing en wordt gewezen op fout. Verlies van punten van de betreffende heat
3e waarschuwing : Coureur ontvangt waarschuwing en wordt gewezen op fout. Verlies van punten van beide heats van de avond
4e waarschuwing : Coureur ontvangt waarschuwing en wordt gewezen op fout. Coureur wordt uit cup verwijdert.
Waarschuwingen, straffen kunnen voorwaardelijk worden uitgedeeld met bijbehorende consequenties. Bij goed gedrag kunnen waarschuwingen gedurende de cup door de wedstrijdleiding verwijderd worden.
Tegen deze uitspraak is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Even nog een toevoeging van mijn kant. Ik heb met het opzetten van het waarschuwing en straffen systeem bij de DTM tegen Pieke gezegd 'Een straf systeem moet er zijn om bepaald gedrag te veranderen, niet om mensen weg te pesten.' Mijn mede organisatoren delen die mening, we willen racen leuk houden, en een waarschuwing is soms nodig om het race gedrag eerlijk en leuk te houden.