1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[XOne] [Centraal] (Netwerk)Kabels (System Link/Cross/UTP/USB)

Discussie in 'Games' gestart door Fardo, 21 mei 2003.

  1. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Ik zie steeds meer threads over kabeltjes te voorschijn komen dus ik heb een speciale centrale thread kabels aangemaakt ;)

    stel hier al je vragen die over (netwerk)kabels wilt weten!

    Wat voor kabel moet ik gebruiken om mijn Xbox aan te sluiten op mijn breedbandmodem? Ethernet-kabels, netwerkkabels (rechttoe rechtaan) of 'crossover'-kabels. Wat is het verschil?

    Over het algemeen bevelen wij het gebruik van een 'rechttoe rechtaan' Ethernet-kabel van Category 5 (Cat 5) aan om je Xbox rechtstreeks op je modem aan te sluiten (Category 6 is niet geschikt).



    De meeste breedbandmodems op de markt gebruiken een standaard (rechttoe rechtaan) verbinding. Sommige breedbandmodems maken echter gebruik van een 'crossover'-verbinding. Je hebt dan een speciale 'crossover'-kabel nodig. (De Xbox Systeemlinkkabel is een voorbeeld van een dergelijke crossover-kabel..... Of Xbox <--> computer)


    Crossover-kabels en 'rechttoe rechtaan'-kabels zijn beide RJ-45-netwerkkabels. Het verschil tussen een normale Ethernet-kabel en een crossover-kabel is vaak moeilijk te zien, omdat de kabels er aan de buitenkant haast hetzelfde uitzien en aanduidingen vaak ontbreken op beide modellen kabels.


    De makkelijkste manier om het verschil tussen een crossover-kabel en een 'rechttoe rechtaan'-kabel te zien is door de beide uiteinden van de kabel met de koperverbindingen zichtbaar te bekijken, en de volgorde (van links naar rechts) van de gekleurde draden in de connectors van doorzichtig plastic te vergelijken. Bij een standaard 'rechttoe rechtaan' Ethernet-kabel hebben de gekleurde draden dezelfde volgorde aan beide uiteinden van de kabel. Bij een crossover-kabel is de volgorde van de gekleurde draden aan beide uiteinden van de kabel verschillend.

    [​IMG]

    'Rechttoe rechtaan'- kabeluiteinden

    Cross

    [​IMG]

    Crossover- kabeluiteinden (system link kabel)



    Opmerking let goed op wanneer je deze kabels aanschaft. Deze 'rechttoe rechtaan'-configuratie bestaat ook voor andere soorten kabels dan netwerkkabels. (zoals ISDN)

    ------------------------------------------------------------------------
    -------------------------------------------------------------------------

    Twee mogelijkheden:

    1: Twee Xboxen rechtstreeks aan elkaar knopen of een ICS verbinding heb je een Crosskabel nodig.

    In goed Nederlands heet dat een gekruiste netwerkkabel, denk ik. Als je in de winkel om een crosskabel of cross-over kabel vraagt krijg je (waarschijnlijk) deze kabel.

    2) Twee of meer Xboxen via een hubje aan elkaar knopen: Gewone netwerkkabels nodig.

    In goed Nederlands wordt dat ook wel UTP kabel of CAT 5 UTP kabel genoemd.

    Het voordeel van het gebruiken van een hubje is dat je standaard kabels kunt gebruiken (die je dus ook nog voor andere zaken kunt gebruiken) en dat je meer dan 2 Xboxen kunt koppelen. Met een cross-over kabel is 2 Xboxen meteen het maximum aantal Xboxen dat je kunt koppelen. Het voordeel van de crosskabel oplossing is natuurlijk dat je alleen maar één kabel nodig hebt en dat is een stuk goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2005
  2. Blaauw

    Blaauw Nobody likes us.....

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb ik gelijk een eerste vraag.
    Ik heb thuis een ICS nu krijg ik binnenkort xbox live. Nu wil ik als dat kan een kabeltje in mijn xbox doen die ik dan in die ICS stop in plaats van mijn tweede pc. Dus ik trek mijn cross kabel eruit, en wil mijn xbox daar in pluggen is dat mogelijk??
     
  3. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Ja dat kan en dat geeft geen problemen .. (soms moet je je xbox dezelfde info gegeven als je tweede pc ... maar als het goed is krijgt hij een eigen ip adres toegewezen) dit is eigenlijk een ICS vraag ;)
     
  4. Blaauw

    Blaauw Nobody likes us.....

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou mijn vervolg vraag was eigenlijk heb ik dan een cross kabel nodig of gewoon een cat.5??
     
  5. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb ik bij de @home modem Com21 gewoon een Cat 5 bedrading nodig ?
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Om even een opmerking van Pejannl te gebruiken ;)

    Twee mogelijkheden:

    1: Twee Xboxen rechtstreeks aan elkaar knopen of een ICS verbinding heb je een Crosskabel nodig.

    In goed Nederlands heet dat een gekruiste netwerkkabel, denk ik. Als je in de winkel om een crosskabel of cross-over kabel vraagt krijg je (waarschijnlijk) deze kabel.

    2) Twee of meer Xboxen via een hubje aan elkaar knopen: Gewone netwerkkabels nodig.

    In goed Nederlands wordt dat ook wel UTP kabel of CAT 5 UTP kabel genoemd.

    Het voordeel van het gebruiken van een hubje is dat je standaard kabels kunt gebruiken (die je dus ook nog voor andere zaken kunt gebruiken) en dat je meer dan 2 Xboxen kunt koppelen. Met een cross-over kabel is 2 Xboxen meteen het maximum aantal Xboxen dat je kunt koppelen. Het voordeel van de crosskabel oplossing is natuurlijk dat je alleen maar één kabel nodig hebt en dat is een stuk goedkoper.

    Je maakt gebruik van een ICS (internet connection sharing) dus heb je een Cross Cable nodig om de connectie te delen.


    @home com21 ken ik persoonlijk niet ... maar als het een UTP modem is, dan het heb je een normale UTP Cat 5 nodig voor een directe connectie
     
  7. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    En wat is een Coaxial Cable ? Want dat lees ik hier in dit boekje. Geen UTP....
     
  8. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Coaxial Cable .. is de kabel waar je internet (kabel) naar binnen komt. Coaxial kabel is je Radio en TV kabel. (zoekt plaatje)

    [​IMG]

    coaxial cable


    Coaxial cable is the kind of copper cable used by cable TV companies between the community antenna and user homes and businesses. Coaxial cable is sometimes used by telephone companies from their central office to the telephone poles near users. It is also widely installed for use in business and corporation Ethernet and other types of local area network.

    Coaxial cable is called "coaxial" because it includes one physical channel that carries the signal surrounded (after a layer of insulation) by another concentric physical channel, both running along the same axis. The outer channel serves as a ground. Many of these cables or pairs of coaxial tubes can be placed in a single outer sheathing and, with repeaters, can carry information for a great distance.

    Coaxial cable was invented in 1929 and first used commercially in 1941. AT&T established its first cross-continental coaxial transmission system in 1940. Depending on the carrier technology used and other factors, twisted pair copper wire and optical fiber are alternatives to coaxial cable.
     
  9. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Categories of twisted pair cabling systems

    ANSI/EIA (American National Standards Institute/Electronic Industries Association) Standard 568 is one of several standards that specify "categories" (the singular is commonly referred to as "CAT") of twisted pair cabling systems (wires, junctions, and connectors) in terms of the data rates that they can sustain. The specifications describe the cable material as well as the types of connectors and junction blocks to be used in order to conform to a category. These categories are:

    Category Maximum data rate Usual application


    • [CAT 1] Less than 1 Mbps analog voice (POTS) Integrated Services Digital Network Basic Rate Interface in ISDN
      Doorbell wiring
      [CAT 2] 4 Mbps Mainly used in the IBM Cabling System for token ring networks
      [CAT 3] 16 Mbps Voice and data on 10BASE-T Ethernet
      [CAT 4] 20 Mbps Used in 16 Mbps Token Ring Otherwise not used much
      [CAT 5] 100 Mbps 1000 Mbps (4 pair) 100 Mbps TPDDI 155 Mbps ATM Gigabit Ethernet
      [CAT 5E] 100 Mbps 100 Mbps TPDDI 155 Mbps ATM
      [CAT 6] 200-250 MHz Super-fast broadband applications

    While longer connections for Gigabit Ethernet use optical fiber, the goal is to leverage the CAT 5 twisted-pair wiring most organizations already have in place for connections out to the desktop. (Four pairs of twisted pair are used.)

    The two most popular specifications are CAT 3 and CAT 5. While the two cables may look identical, CAT 3 is tested to a lower set of specifications and can cause transmission errors if pushed to faster speeds. CAT 3 cabling is near-end crosstalk-certified for only a 16 MHz signal, while CAT 5 cable must pass a 100 MHz test.

    The CAT 6 specification was not yet formally approved by the EIA as of March, 2001, although products are being offered that conform to a proposed specification. A CAT 7 specification is reportedly being considered.

    http://searchnetworking.techtarget.com/ <-- goeie site!
    NB ik ga dit allemaal nog vertalen
     
  10. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke dankjewel (heb je hier voor gestudeert ofzo??). Ik heb nog een laatste vraagje en dan hou ik ermee op. Ik snap er zelf allemaal niks van namelijk.

    Ik zie hier bij de info van de modem staan,
    Note: If you are connecting multiple PCs via a networking HUB, you will require a crossover cable. Consult your HUN documentation.

    Ik wil eerst een directe aansluiting nemen. En daarna via een router. Ik denk dat jij me nou wel kan vertellen welke kabel ik nu moet hebben ?

    Edit: Fardo bedankt voor de reactie van hier onder !! Ik weet nu hoe het zit thanx !!
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2003
  11. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Nee het is mijn vak ;) ... ik heb Biochemie gestudeerd .. dus als je vragen het over DNA ben je ook bij mij aan het goede adres *)

    Bij een directe connectie en/of router (zonder ICS) gebruik je CAT 5

    Bij een ICS connectie gebruik je een Cross Cable (CAT 5)
     
  12. hilevel

    hilevel xboxjunk

    Berichten:
    193
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook wel wat te melden over kabels.8) Ik heb thuis mijn hele meubilair verplaats. Dit gaf gelijk een probleem. De kabel van de xbox naar de router was te kort. Dit was gewoon een standaart pach-kabel van 1,5 meter. Na al dat geschuif moest ik een langere kabel hebben. Aangezien ik voor mijn werk regelmatig met dit spul te maken krijg, had ik thuis toevallig nog wat utp cat-5 in een doos staan met connectors en tang. Ik snel een kabeltje gemaakt van 6 meter. Plug & en play!!!!!!!!!!:+ Ik lekker GP aan het spelen, dolby aan en wat gebeurt er met regelmaat.:{ :{ De verbinding is niet goed?????? Hij gaf telkens een klein schermpje met de melding verbinding niet goed. Je kon deze melding gewoon wegdrukken en verder gaan. Erg vreemd dus. Eigenlijk nog nooit meegemaakt. Ik dolby uitgedaan bleek het wat minder te worden. Toen begon er bij mij een lampje te branden. De kabel word gestoord. Want mijn kabels van de dolby-set liepen er ook langs. Ik pakte mijn oude patch-kabel bleek deze shielded te zijn.:eek: :eek: Ik weer de schuur ingedoken. Bleek ik nog een rol FTP cat5E te hebben. Snel weer een kabel gemaakt met rj45 connectors die afgeschermd waren. Plug & play!!!!!!!!:+ Wat blijkt geen problemen meer!!!!!!8) :+ Zelf als ik mijn setje aan zet, geen vervelende schermpjes meer van slechte verbinding.

    Mijn conclusie is dat deze kabel afgeschermd moet zijn. Zeker als er nog meer kabels in de buurt liggen.

    Klinkt vreemd maar is echt waar. Zijn er meer mensen die dit hebben gehad?

    mmmmzzzlllllll
     
  13. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    jeb al mijn kabels zijn afgeschermd ... vooral de tv

    mensen kopen vaak een dure tv/stereo enz ... maar hebben vaak goedkope prut kabels ... mijn advies koop kwaliteit!
     
  14. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Nou, da's mooi. Hoe kan het dan dat mijn pappa en mamma allebei bruine haren hadden terwijl die van mij al helemaal grijs zijn?

    Maarreh...

    Effe tikkie trug, dames! Het gebruik van shielded of unshielded TP kabels mag niks uitmaken in huis tuin en keuken situaties. Je Xbox kan nooit meer dan pakweg 256 Kb/sec data transporteren (als je een hele grote game aan het hosten bent) en voor die situatie is elke kabel goed genoeg. Mijn gok omtrent die succesvolle switch van unshielded naar shielded is gewoon dat de stekkers op de unshielded kabel niet goed vast zaten.

    Mijn UTP kabels zijn altijd unshielded CAT 5 UTP. Ik heb nooit problemen. Maar bij mij wordt elke connector of CAT 5 specs doorgemeten en als ie dubieus is knip ik hem er af en gebruik ik een nieuwe connector.

    De kwaliteit van je kabel is redelijk eenvoudig te testen. Als je ICS gebruikt dan zet je de snelheid van je LAN kaart op max 10mbit. Gaat het nu ineens goed? Dan is je kabel rot. Met een beetje duurdere router kun je eveneens per poort specificeren welke snelheid gebruikt mag worden. Ofwel, luxe beesten zoals jullie hebben ook vast wel ergens een oude 10mbit hub liggen. Plak die er tussen, dan weet je zeker dat je verbinding niet sneller is dan 10mbit.
     
  15. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    De belangrijkste kabels in je audio/video installatie zijn die tussen DVD speler en TV (moet dus gewoon glas zijn) en vooral die tussen versterker en speakers. Op die kabels mag je inderdaad niet bezuinigen. De kans dat je kabels voor storingen in het geluid zorgen is vele vele malen groter dan de kans dat je versterker zorgt voor vervorming.
     
  16. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Jeb helemaal mee eens ... Mijn kabels zijn allemaal shielded (omdat ik in ons stolpje alles zelf gelegd heb ... en ik wilde het in een keer goed doen) ... mijn tv kabels waren in den beginne van slechte kwaliteit en had er geen oog voor (oude tv) .. Toen kwam onze nieuwe tv (en dacht dat deze defect was/ veel ruis) .. bleken mijn kabels de oorzaak .... aargh frustratie .. maar ja nu zweer ik dus bij goede bekabeling....

    hmmm over de dna vraag ... ik denk dat je het antwoord vind bij de kapper van je ouders :cool:
     
  17. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    even een kick zodat de kabel vragen even beantwoord zijn :+
     
  18. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    223
    Weetjes over USB

    als je modem in deze slot geplugged is

    [​IMG]

    heb je een usb modem

    Dit is een plaatje van een USB kabel:

    [​IMG]

    usb staat voor:

     
  19. Virus666

    Virus666 BIER!!!

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    0


    Maar niet voor lang.
    Ik heb namelijk een vraagje.

    Wat is eigenlijk het verschil tussen shielded en unshielded kabels en is dat echt zo belangrijk?

    En hoe kan ik weten welke kabels het beste zijn? Dan heb ik het over de kwaliteit. Moet ik dan naar de prijs kijken ofzo?

    Dit komt omdat er nogal wat kabels op mijn kamer liggen zoals bijvoorbeeld de antenne van de tv (als ik het goed heb bedoel ik de antenne, maar verbeter als ik het fout heb) en nog wat stekkers, kabels van de stereo, wat adapters en de telefoon.

    Zal dit veel invloed hebben en zo ja, welke kabels zijn dan het beste (de prijs doet er natuurlijk ook wel een beetje toe)?
     
  20. hilevel

    hilevel xboxjunk

    Berichten:
    193
    Leuk Bevonden:
    0
    Shielded kabel beschermt het signaal beter dan een unshielded kabel die van buitenaf beinvloed wordt door andere signalen die kunnen storen. snappie.:{
     

Deel Deze Pagina