Omdat ik ook op zoek naar een laptop was (heb nu eentje van Dell prima, zelf samengesteld.....) heb ik mij er een beetje in verdiept wat nou echt belangrijk is bij een laptop:
-Veel laptops hebben geen diskette drive, geeft niets maar dan moet je wel een memory key kopen.
-Ga, als het even kan voor een Intel Centrino chipset, deze Pentium processor (naam daarvan is Pentium M) is speciaal ontwikkeld voor mobiel gebruik: kleiner, koeler etc. en het allerbelangrijkste zuiniger. Terwijl je met een normaal notebook 2-3 uur intensief kan werken kan een Pentium M 5+ uur intensief werken. En laat je niet misleiden door de op het oog lagere kloksnelheden, een Pentium M 1.6 GHZ is even snel als een Pentium 4 2.6 GHZ.....
-Wireless LAN (WLAN) is erg handig, vooral op scholen en universiteiten e.d. omdat er vaak een draadloos netwerk is. Het Centrino chipset, zie boven, heeft standaard een WLAN kaart in zich. Let op dat de WLAN kaart de /b en /g standaard ondersteund.
-Koop een aparte muis erbij, een touchpad is lastig
-Bestel een zo snel mogelijke hardeschijf, veel laptops hebben een 4800 rpm (toeren) schijf erin, bestel als het even kan een 5200 rpm schijf, dat scheelt een stuk, en is belangrijk dan een paar mhz'jes meer of minder....
-En als je nog geld overhebt koop een DVD brander, erg handig voor mobiel gebruik kan ik je verzekeren
-En heb je ook al gedacht hoe je de laptop meeneemt? Een tas is wel makkelijk daarbij....
-Let op de poorten van de laptop, meeste hebben bijv. geen seriele poort, terwijl sommige dingen als tekentabletten, handhelds en GSM wel door middel daarvan connectie maken. Dus als je randapparatuur hebt die van de seriele poort gebruik maakt moet je eentje nemen met een seriel aansluiting. Let ook op de USB poorten... ondersteunen ze USB2.0?
Succes ermee, als er nog vragen zijn stel ze maar. *)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2004