1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De grote overklok tread

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door mvdstam, 31 aug 2004.

  1. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Hoi mensen :)

    Zijn hier ook nog mensen die -behalve de xbox- ook nog andere hobby's hebben zoals overklokken en andere tweaks?

    :confused: Wat is overklokken?

    Overklokken is een component (CPU, geheugen, Videokaart) sneller laten draaien dan normaal en dus betere prestaties kan worden behaald ;)

    :confused: Cool! Hoe doe ik dat?

    Je moet je eerst een doel voor ogen stellen; wat wil ik precies gaan overklokken en hoever wil ik gaan? En hoeveel geld je er voor over hebt qua koeling.

    :confused: Ik heb mijn 2000+ op 3200+ speeds gezet. Ik krijg nu geen beeld meer?

    Niet slim, je moet in kleine stapjes overklokken, het liefst in aparte MHz'en. Zo kun je op elk moment stoppen en teruggaan naar de normale instellingen zonder dat je je processor door hebt gebrand door te hoge snelheden ;)

    :confused: Ik wil sneller, sneller, sneller!!!!!11

    Dan moet je gaan overwegen over serieuzere koeling, zoals waterkoeling en zelfs het gebruik van een Peltier (Thermo-electric cooling). Dit is erg duur dus weet waar je mee bezig bent...

    :confused: Mijn videokaart/geheugen/processor geeft geen beeld meer, ik heb em nauwelijks overgeklokt!

    Dit kan liggen aan het voltage, probeer dit eens te verhogen en kijk of je verder kan overklokken. Maar pas op: meer stroom = meer hitte!

    Pas op: door het verwijderen van de koeling en/of overklokken vervalt je garantie! Overklokken verkort de levensduur van je componenten aanzienlijk dus weet waar je mee bezig bent! Ik ben niet aansprakelijk voor e.v.t. kapotte computeronderdelen!

    Wie meer info wilt: GOT

    Veel succes met OC en post hier natuurlijk de resultaten ;)
     
  2. Tha Divinity

    Tha Divinity Multi-Playa Genius

    Berichten:
    211
    Leuk Bevonden:
    7
    Maar als dat overklokken zo veel geld kost qua koeling enzo, is het dan niet gewoon makkelijker om een nieuw processor te kopen etc.

    Tsja het is maar een idee.

    En wat heb je er aan als de levenduur van je componenten minder is?
     
  3. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    hehe ik had mijn amd athlonnetje op 1100 mhz gezet,
    trok me processor wel (42 graden stressed) maar me voeding niet :D
    hij werd enorm onstabiel :+
     
  4. mvdstam

    mvdstam Active Member

    Berichten:
    1.333
    Leuk Bevonden:
    4
    Tja, je bent een tweaker of niet :9

    Tis gewoon leuk om te doen :9
     
  5. Tha Divinity

    Tha Divinity Multi-Playa Genius

    Berichten:
    211
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik zou the met m'n oude AMD van 1100 mhz kunnen doen voor de gein om te zien tot hoe ver het zou kunnen. Maar ik ga het niet met m'n nieuwe P4 3 Ghz doen............ al hoe wel kan je van 3Ghz ook 4 maken?? Zeker met vloeibare stikstof koeling :9
     
  6. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Om in detail te gaan over de problemen na het te ver overclocken van de videokaart:

    Als je je geheugen te ver hebt overclocked, dan krijg je artifacts. Als je dat hebt moet je je geheugen terug op een lagere snelheid zetten (10 MHz is meestal voldoende).

    Als je je core te ver hebt overclocked, dan loop het gewoon vast. Als dat gebeurt moet je ook weer de snelheid verlagen.
    Heel af en toe kan je ook last krijgen van artifacts bij het te ver oc'en van je core.


    Wat zijn artifacts?

    Artifacts zijn fouten in het beeld, zoals bijvoorbeeld strepen op het bureaublad, "schaduws" in games die ervoor niet waren (goed vb.: 3de test in 3DMark 03 ), enzovoort. Flikkerde textures en foute texture kunnen ook als artifacts voorkome, maar dat zijn meestal driver fouten of je grafische kaart ondersteunt die feature niet.
    (Als je kaart op stock speeds staat en je hebt last van artifacts, dan is oftwel je kaart te warm of je geheugen is kapot.)



    Als je wilt oc'en raad ik je aan op z'n minst 1 casefan te hebben (een van boven/achter als outtake). Natuurlijk meer casefans hebben is beter (mits ze goed geplaatst zijn). Om een goede airflow te hebben moet je minsten 2 casefans hebben (1 outtake en 1 intake) en het beste is dat je evenveel outtake als intake fans hebt.


    Door het oc'en van je graka vervalt garantie niet (zolang je af de kaart zelf blijft tenminste) aangezien het oc'en van een graka softwarematig gebeurt.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2004
  7. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    jah ik kreeg bij mijn p4 2,4 ghz gewoon easytune waar ik mee kan overklokken,
    hij staat nu op een stabiele 2,6
     
  8. Quarke

    Quarke mja erm sjur

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    1
    hmp ..

    ik wil me vid kaart tweake alleen hoe.. en als ik dit doe en het gaat mis mol ik dan ook met mobo of proc. ofzo ? want daar heb ik geen zin in :)

    ik wil hem tweake omdat ik toch een nieuwe ga hale en wil weten hoeveel ik eruit kan hale..

    tis een Asus Geforce 4 ti4600
     
  9. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb sinds een koort er een Sapphire Radeon 9600 256mb in zitten... Stel als ik deze ga overklokken... hoeveel sneller wordt hij dan (gemiddeld) ? Merk je echt dat je systeem verbeterd...? En is er geen goede software die kijkt wanneer het te ver gaat? ... Ik heb nog ruimt voor 1 fan... en er zitten er geloof ik al 1 of 2 in... Maar hoe zorg je ervoor dat je niet te ver gaat, en zijn er bepaald guidelines van die videokaart kan makkelijk zoveel x beter gemaakt worden ofzo? En hoe ernstig wordt de levensduur eigenlijk beinvloedt?
     
  10. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Idd, helemaal mee eens. Kan je beter gewoon de processor kopen die de echte snelheid heeft. Niet is het alleen dom om te overklokken i.v.m. garantie, maar het is gewoon ook erg riskant.

    Weet je, dan kopen ze een P4 2.6 en die laten ze dan draaien op 3.2 ghz, wat dus zeer riskant is. Komt nog het nodige geld aan koeling bij. En dan gaat ie kapot, en dan vragen ze zich af hoe het komt |:-

    Zelfde met videokaarten. Kopen ze bv een 9800pro en die laten ze dan draaien op de snelheden van een 9800XT, of kopen ze bv een 9800se en laten die op 9800pro snelheden draaien.
    Waarom is het een 9800se en geen Pro? Omdat hij vaak afgekeurt is als pro. Geld ook voor de 9800pro, die is vaak afgekeurd voor een XT.
    Heel of een toe kan het wel. Ik vind het iig geval niet slim, ik zou het zelf nooit doen.

    Ik zeg altijd maar: Overklokkers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (voel je niet aangesproken, maar veel mensen die ik ken, die overklokken denken zo).

    Wat ik helemaal belachelijk vind is dat als er een nieuwe kaart is, mensen als eerst kijken of ie goed te overclocken is. Slaat nergens op.
    Waar ik helemaal ziek van word is, dat als iemand bv vraagt: ''Moet ik een X800pro of een 6800GT kopen?''
    Dan krijgen ze bijna altijd als antwoord: ''Ik zou de 6800GT nemen, omdat deze makkelijk te overklokken is naar Ultra speeds''.

    Alsof de 6800GT een langzame kaart is ofzo.
    Tegenwoordig koopt men liever een minder goede i.p.v. van een goede, omdat ie te overklokken is.
    Ik vind het maar niks.

    Kijk, ik kan het begrijpen als je een wat ouder systeem hebt, waar de garantie van voorbij is, dat je hem dan wat zou overklokken.
    Maar bij nieuwe systemen vind ik dit onnodig.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2004
  11. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dat goed merkbaar, het verschil tussen 2,4 en 2,6 ghz??
     
  12. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Nee, ik weet dat het verschil tussen een 3.0 ghz en een 3.2 ghz vrij klein is. Dus ik neem aan dat het verschil tussen een 2.4 en 2.6 ghz niet erg merkbaar zal zijn. Misschien een heel klein beetje, maar het is nou niet echt een wereld van verschil.
     
  13. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar is een programma te downloaden die ervoor kan zorgen dat je met kleine stapjes componenten in de pc sneller kan laten draaien?
     
  14. Senshin

    Senshin Active Member

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    Athlon 2,20GHZ@2,85GHZ (vapochill lightspeed koeling)
    kan vast nog veel meer, maar liever niet nu, ik zal proberen verder te gaan ooit =)
    Geheugen, 200MHZ gewoon, uber lage latencies, zal proberen wat hoger te doen :)
    Videokaart: waterkoeling, maar vindt het nog niet nodig om te overclocken zo dat doe ik lekker niet.
    Mijn geheugen is met koperen CPU koeler gedaan (in hakjes gezaagt :D)
     
  15. Vinnie 78

    Vinnie 78 Vinnie vinyl

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    Je doet het overclocken dus eigenlijk alleen voor de fun en om te kijken hoe ver je kunt gaan?
     
  16. Volkoren

    Volkoren Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.096
    Leuk Bevonden:
    3
    Hij overklockt niet :)
     
  17. xboxmaniaxx

    xboxmaniaxx Loyal to the game

    Berichten:
    764
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf een 2.8 naar een 3.4 getild. Niet zo heel erg veel als je bedenkt dat P4 processoren veel en veel hoger kunnen. Dit is allemaal gedaan op luchtkoeling met standaard boxed koeler.

    Binnenkort een voltmod uitvoeren en waterkoeling aanschaffen. :) Dan moet het vast en zeker harder kunnen.
     
  18. nusti

    nusti Wannabe Diefast

    Berichten:
    507
    Leuk Bevonden:
    7
    Ik heb het vroeger vaker gedaan, maar dat is volgens mij niet meer te vergelijken met nu...dat was met een P133 en dan op 166 of 200 laten draaien, contactpasta tussen koelelement en CPU, helemaal openwerken..ik geloof dat hij bij 200 echt kuren begon te krijgen...het enige wat ik nu doe is up-graden en niet klokken...maar ook met oud spul. Laatst een ander moederbord in mijn comp geplaatst (900 mHz), maar dan wel met een g-force 4 en 512 RAM...SB-live (ook oud :)) en het draait allemaal erg snel en soepel....ik kan alles draaien en het heeft me nagenoeg niets gekost en aangezien ik toch geen games speel op de pc heb ik niet echt een belachelijk snelle pc nodig....maatr ik vind het vooral leuk om te doen...
     
  19. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe heb je die zoveel omhoog kunnen tillen met standaard spul?
     
  20. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    hehe, het lullige van pentiums is: de mijne staat nu op 3200, en als ik hem op standaard zet, looptie vast
     

Deel Deze Pagina