Waar ik me flink aan kan ergeren is het beleid hier op Xboxworld ten opzichte van zogenaamde 'illegale praktijken'. Dat er hier niet mag worden gepraat over modchips, ok: daar kan ik best inkomen (op de felle agressieve antwoorden van sommige members op modchips dan weer niet, maar dat doet er even niet toe).
Het gaat mij nu vooral over Mp3'tjes en gebrande CD's. Laatst had ik een thread over een fout in Word XP, ik had erbij gezet dat ik wel de gebrande versie had, en hoppa: de tread was ten dode opgeschreven (de link: Klik ). In deze thread zegt Darkwing:
Toen heb ik dus een PM richting Darkwing gestuurd waar samengevat in stond of (met alle respect) Darkwing wel eens een CD heeft gebrandt, of nummer gedownload heeft van bijvoorbeeld ruilbeurzen of het 'gewone' internet, verder heb ik ook nog in mijn post vermelt dat kennelijk een thread als die van Rinus, die een verzekeringsmaatschappij op het verkeerde been wil zetten, wel 'gewoon' mag blijven bestaan, en een thread over bijvoorbeeld een gebrande CD niet. Dit was dus samengevat hetgene wat ik heb gestuurd.
Darkwing stuurde als antwoord samengevat terug dat hij het ook niet eens was met de thread van Rinus (moderator, voor de duidelijkheid), maar dat het er niet toe deed wat hij of ik in huis heeft aan gebrande CD's of Mp3's. Verder vermelde Darkwing dat er GEWOON niet over gepraat werd.
Dit was maar slechts een voorbeeld van een thread die om 'illegale' redenen gesloten is, maar dit moest even gezegd worden om mijn mening ten opzichte van het beleid over 'illegale' praktijken duidelijker te maken. Rinus, een moderator, mag dus kennelijk wel over bedrieging van een verzekeringsmaatschappij praten, maar er wordt niet gepraat over gebrande CD's en Mp3's. Dan vraag ik dit aan de Xbw-crew, moderators en administrators: hoeveel procent van de Xbw-members zal volgens jullie wel eens een Mp3'tje hebben gedownload? Ik kan je wel ongeveer een percentage geven dat in de buurt komt, ik 'gok' namelijk op iets van 95 procent. En die mensen zijn dus allemaal members op Xbw, waar niet, maar dan ook niet over maar één enkel gedownload Mp3'tje mag worden gepraat, terwijl ik ook durf te wedden dat zowat alle moderators wel Mp3's downloaden, zij het van een ruilbeurs, zij het van het internet.
Nog een ander voorbeeld: DoNaLd{duck} had gisteren een thread over het downloaden van Mp3's op internet. Moderator [2k] sloot de thread en voegde eraan toe:
Alsof [2k] en andere moderators AL hun CD's kopen in de winkel en Mp3's ook doodleuk kopen over internet.
Dan gebrande CD's. Iedereen weet dat de nieuwste PC's worden geleverd met een (DVD-) brander. Er zijn dus zeker veel members (en moderators) die er vast een zeker ook wel één hebben. Je wilt toch zeker niet vertellen dat bijvoorbeeld de moderators deze branders nergens voor gebruiken? Dat ze dus stof staan te verzamelen? Nee, Xbw voert gewoon een anti-branden-en-Mp'3 downloaden-beleid, terwijl er zeker on hen (dus onder hun eigen organisatie) mensen zijn die gerust CD's branden en Mp3's downloaden.
Dan staat er nog in de FAQ dat er GEWOON niet over wordt gepraat. Komt men in de FAQ met argumenten waarom dit niet mag? Nee. Is men zelf altijd zo netjes bezig ten opzichte van bovengenoemde zaken? Nee.
Natuurlijk veranderd het beleid op Xbw niet door deze thread, maar toch wou ik even vertellen waar het naar mijn zeggen op staat. Begrijp me niet verkeerd, en dit heb ik ook in m'n PM naar Darkwing gezegd, voor de rest is het beleid dat wordt gevoerd zeker goed, maar op dit front kan het er bij mij niet in .
Laatst bewerkt: 9 okt 2004