1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox 2 VS Cell processor

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Wocker, 21 jan 2005.

  1. Wocker

    Wocker Xbox fanatic

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik las vandaag op slashdot.org (mijn favo news site) een interresant artikel over de Cell processor.

    http://www.blachford.info/computer/Cells/Cell0.html

    Toen ik het helemaal door had gelezen, maakte ik me toch een beetje zorgen over de performance van de XB2.

    Cell is echt een revolutionaire processor. Natuurlijk zijn een hoop zaken nog niet helemaal duidelijk. Maar een van de dingen die naar voren werden gebracht waren.
    -Hoe meer Cells des te krachtiger
    -Er zitten meerdere Cells in de PS3
    -De Cell is eigenlijk niet een standaard processor, maar bevat meerdere processoren. Een POWER gebaseerde Processing Unit(denk aan een Apple G5/G6) dient als controller voor de chip! Die doet dus niet het zware rekenwerk, maar stuurt puur de processoren in Cell zelf aan!
    -Doordat het in enorme aantal geproduceerd zal worden, zal hij erg low-cost zijn.
    -Je moet denken aan het verschil in performance tussen de Amiga en de PC in de jaren tachtig. Amiga (multithreaded, graphical desktop OS, multichannel audio, highres color display), PC (groen, textbased, DOS). En dan in het kwadraat.

    En de rest mag je zelf gaan lezen.
    Maar hoeveel POWER PC based processoren MS ook in de de XB2 gaat zetten. Qua kosten en performance zullen ze de Cell processor niet makkelijk kunnen verslaan, tenzij ze nog een troef achter de hand hebben (denk aan een multifunctionele GPU van ATI)

    Ook voor de PC markt verwacht de schrijver van het artikel roerige tijden. Het is lang geleden dat er een dergelijke performance boost in processoren is geweest in een markt die wordt gedreven door X86 based processoren.

    Wat denken jullie... XB2 alvast terug naar de tekentafel en een performance boost geven. Of toch maar in September laten uitkomen!
     
  2. Levathian

    Levathian Team XBW

    Berichten:
    248
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja, als je allemaal hele dure dingen in de xbox stopt dan loopt de prijs heel hoog op. maar ik wil ook niet dat de xbox de mindere is van de ps3. Ik vind dat de xbox 2 even goed moet worden als de ps3, maar de xbox 2 mag ook niet te lang op zich wachten.

    ps. volgens mij komt de xbox 2 in kerst uit
     
  3. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    Net zo goed als de ps3????? Hij moet veeeeeeeeeeeeeeel maar dan ook veeeeeeeel beter worden!
     
  4. Cesar

    Cesar Active Member

    Berichten:
    461
    Leuk Bevonden:
    0
    ach, xbox 2 wordt gewoon weer lekker krachtiger als ps3 zoals dat met de ps2 en xbox 1 was :p
     
  5. roytjuhxboxfan

    roytjuhxboxfan the best on the xbox

    Berichten:
    109
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb alle vertrouwen in de xbox2 , die gaat echt de ps3 verslaan hoor!!!
     
  6. Cesar

    Cesar Active Member

    Berichten:
    461
    Leuk Bevonden:
    0
    bedoel je qua graphics?
     
  7. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    precies :) . Dus niet: 'ps3 wordt ongeveer evengoed als de xbox 2', maar 'xbox wordt veeeeel beter'.
     
  8. JKI

    JKI Ik wil bolletje

    Berichten:
    2.680
    Leuk Bevonden:
    0
    qua console
     
  9. Suka

    Suka not a B*tch

    Berichten:
    1.221
    Leuk Bevonden:
    0
    Boxje 2 krijgt ook meerde processortjes. Sony kraamt altijd revolutie uit, en daar kwam bij ps2 ook maar weinig uit qua performance.
     
  10. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Als de cell processor doet wat ze zeggen dat ie kan zou sony qua performance het moeten winnen. Maar goed, de xbox 2 zal er ook erg goed uitzien en een aantal goede titels hebben die de ps3 niet heeft. Maar hardware technisch ziet t er op dit moment beter uit voor playstation. Maar misschien is de GPU van de xbox2 ( die wel krachtiger is dan die bij ps3 van wat ik gelezen heb) in staat om het aardig bij te benen... Maar ik hoorde verhalen van 50x de pentium 4 performance bij de cell processor... Als dat zo is lijkt het me duidelijk...
     
  11. DS The Best

    DS The Best Whitepoison

    Berichten:
    740
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is wel een revolutionaire techniek
    Bron games.telenet.be
     
  12. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Nou dan kan xbox qua hardware wel inpakken want dat gaat zo'n high end videokaartje echt niet rechtbreien.
     
  13. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    maar hoe ziet die eruit an de xb 2?

    ik zie op heel veel sites veel verschillende plaatjes maar ik word er een btje gek van |:p
     
  14. jeroen kroes

    jeroen kroes hertog jan ownage

    Berichten:
    201
    Leuk Bevonden:
    0
    stuur anders ff een egt plaatje naar jeroenkroes_90@hotmail.com

    /Mod Zou je de volgende keer de EDIT knop willen gebruiken? Dank. - !SIC!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2005
  15. Metal_Wolf

    Metal_Wolf Active Member

    Berichten:
    754
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe de xbox 2 er uit komt te zien is nog niet bekend jeroen kroes.

    Maar ik heb 100% vertrouwen in Microsoft. Nu ze op de hoogte zijn van wat de Cell processor allemaal kan gaan ze echt geen minderwaardige console op de markt brengen hoor.
     
  16. Nicos

    Nicos Active Member

    Berichten:
    1.766
    Leuk Bevonden:
    0
    De Xbox 2 en de PS3 gaan nu wel een eerlijke strijd aan met elkaar. De Ps2 kwam eerder uit dan de xbox, en was op hardware natuurlijk no-match voor de xbox. Maar nu moeten we de ps3 niet onderschatten. Ik denk dat er wel een kans is dat de ps3 krachtiger wordt dan de xbox2 als hij dan een half jaar later uitkomt, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
     
  17. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Gaap, ik heb wel genoeg verhaaltjes van Sony gehoord tijdens de PS2. Emotion Engine? Die zou 1000 keer zo krachtig worden als de huidige PS1, en allemaal toeters en bellen. Uiteindelijk valt het dik vet tegen en is het bijna onmogelijk om er goed gebruik van te maken. Laat Sony eerst maar eens wat laten zien voordat ze weer met termen gaan strooien als revolutionair.

    Xbox 2 gaat het gewoon weer simpel aanpakken. Dikke processor (G5 verwacht ik) 512 MB RAM en de nieuwste ATI chip met wat aangepaste dingen voor extra kracht. Samen met XNA zal dit er opnieuw voor zorgen dat het ontwikkelen van titels voor de Xbox 2 een eitje wordt. In plaats van een heel nieuw systeem leren kunnen ontwikkelaars al snel zeer goed uitziende games ontwikkelen, iets dat we nog maar moeten afwachten voor de PS3, met een totaal nieuwe techniek.

    Wellicht is de PS3 uiteindelijk sterker maar ik weet zeker dat de Xbox 2 op het begin meer dan het voordeel zal hebben. Hij is er eerder, er komen meteen veel spellen voor uit en het ontwikkelen van spellen is super simpel. PS3 zal moeizamer opstarten.
     
  18. Pimmy

    Pimmy Take it easy

    Berichten:
    3.197
    Leuk Bevonden:
    2
    Waarom beginnen mensen nu al te roepen van oojeee xbox 2 kan inpakken, tuurlijk niet! Sony is hier de enige die nu loopt te patsen met hun mooie technieken die helemaal geweldig zouden zijn. Nou, we kennen Sony en we weten dat ze bijna nooit waarmaken wat ze zeggen. Microsoft komt ongetwijfeld met een evenkrachtige processor uit, zij weten evengoed dat als ze een veel slappere processor hebben dat ze al een groot deel van de fanbase verliezen zegmaar.
     
  19. LOGOK

    LOGOK Muuge Herder

    Berichten:
    172
    Leuk Bevonden:
    0

    kan dat nog dan?

    de ps2 kan wel verbeterd worden jah :9

    maar de xbox _O_ kun je nu denk ik nog niet HEEL VEEL !!!! beter maken.

    ja toch? :confused:
     
  20. Wocker

    Wocker Xbox fanatic

    Berichten:
    10
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is in dit geval ook niet alleen Sony die het van de daken schreeuwt dat ze een toch, OH ZO WAANZIGE, processor hebben. Want deze nieuwe Cell processor wordt samen ontwikkeld met IBM en Toshiba. De vergelijking(over het hypen van de performance) met de PS2(Emotion Engine) gaat niet op. Dat was een eigen fabricaat die niet heel erg anders was dan de op dat moment bestaande processoren. Wel was/is het een processor waar het lastig voor programmeren was/is. Maar als je goed je best doet krijg je er echt behoorlijke kracht uit. En dat terwijl de techniek een aantal jaar eerder was dan de Xbox, kan het toch nog goed mee.

    Maar door zich, tijdens het ontwerpen ervan, puur te richten op brute kracht voor de nieuwe Cell processor zal het eveneens lastig worden om hier direct snel op te kunnen produceren. Daar heeft microsoft met XNA zeker een voorsprong op Sony. XNA helpt ontwikkelaars om sneller hun spellen te kunnen ontwikkelen. Voor de Cell bestaat er momenteel nog niet zo'n dergelijke development omgeving. En het kan dus even duren voordat de echte performance eruit wordt gehaald die erin zit.

    Maar wat het mooie is van de Cell architectuur is dat je er makkelijk een tweede, derde, vierde, etc. processor bij kan zetten, en het wordt allemaal weer veel sneller! Stel je voor dat ze dit met de PS3 zouden doen. Ze brengen hem uit met 4 Cell's en als ze aantal jaren verder zijn, dan brengen ze een expansion pack uit met nog eens 4 Cell's, waardoor de PS3 ineens veel meer rekenkracht krijgt, en dus kan meegroeien met de demand van de ontwikkelaars. Dus hoef je niet direct nieuwe hardware te kopen (PS4) maar upgrade je je bestaande console. En wat als je denkt aan het feit dat de Cell ook in andere apparatuur wordt gestopt. Alle aparatuur kan van elkaars rekenkracht gebruik maken, mits ze natuurlijk aan elkaar gekoppelt zijn met een vorm van netwerk.

    En last but not least. Jaaaaren geleden had Sega een primeur, ze hadden een insteek kaart gemaakt voor de PC, waar een complete megadrive op zat! Je kreeg dan op aan de voorkant van je pc een sleuf, waar je je cartridges in kon doen, en Voila een Megadrive PC! Het mooie van dit concept was dat het niet uitmaakte wat voor een processor je in je PC had, want alle rekenkracht zat op de insteekkaart. Oke, nu spoelen we vooruit naar 2006. Een PS3 insteek kaart voor je PC. Het maakt niet uit wat voor PC je hebt, maar je kan toch super vette games spelen. Nu moet je PC nog altijd uitgerust zijn met een vette processor en dure grafische kaart. Stel je voor dat je voor veel minder geld een PS3 kaart in je PC kon stoppen, en dan toch al je gebruikelijke games kon spelen die je gewent was van de PC. Dat zou een ware revolutie op het PC gaming gebied kunnen betekenen. KUNNEN... want het is allemaal natuurlijk maar speculeren. Maar het vooruitzicht op dergelijke mogelijkheden in de niet al te verre toekomst is natuurlijk waanzinnig.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2005

Deel Deze Pagina