1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De HDTV Thread [Deel 2]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Goiz, 26 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Zo, hoogste tijd voor een nieuw deeltje.

    //edit; Nieuwe startpost van Banjy en Typex:

    [​IMG]

    Wat is High Definition TV?
    High Definition Television (HDTV) is zoals de naam al doet vermoeden televisie
    met een hoge resolutie over dit laatste straks meer. Nu is er op het gebied van
    televisie uitzendingen in Nederland nog geen aanbod (via de sateliet inmiddels 4
    of 5 kanalen) maar de reden waarom je dit aan het lezen bent is omdat de nieuwe
    console van Microsoft de Xbox 360 games in HD gaat ondersteunen. HDTV-beelden
    bevatten meer gegevens dan bij de conventionele standaardresolutie. Deze extra
    gegevens leiden tot een rijker beeld met meer detail en helderheid. Er zijn een
    aantal uitzendstandaarden, de meest gangbare daarvan zijn 720p en 1080i.


    Resolutie
    Resolutie is voor iedereen die wel eens achter een pc heeft gezeten een bekend
    begrip, de resolutie bepaald de hoeveelheid beeldpunten / informatie die je kunt
    tonen op het scherm. Iedereen wil altijd spelen op een zo hoog mogelijke
    resolutie zodat je alles goed en gedetailleerd kunt zien, zoals zo vaak geldt
    ook in dit geval 'bigger is better'. Een standaard (Pal) dvd heeft een resolutie
    van 720x576, HD introduceerd een tweetal nieuwe resoluties namelijk 1280x720 en
    1920x1080.

    Een eenvoudig rekensommetje toont dan gelijk aan dat je 5x zoveel
    beeldinformatie hebt in het geval van de 1080 en ruim 2x zoveel met 720.

    PAL: 414720 (720x576)
    720P: 921600 (1280x720)
    1080i: 2073600 (1920x1080)

    Als je dat in een plaatje zou vertalen zou dat er als volgt uit zien:

    [​IMG]

    Ook kan je door op onderstaande link te klikken de verschillende aansluitmogelijkheden/resoluties van een xbox game vergelijken:
    http://www.users.bigpond.net.au/paulgun/xbox/video/

    Interlaced versus Progressief
    De resolutie 1280x720 wordt vaak aangeduid als 720P, de 720 staat voor het
    aantal beeldlijnen en de 'P' staat voor een progressief beeld.

    Bij een progressief beeld wordt het beeld in 1x op het scherm getoond. Bij een
    interlaced beeld worden eerst de oneven regels op het beeld getoond en met de
    volgende verversing de even regels. Doordat er gewerkt wordt met een hoge
    verversingssnelheid (refreshrate) zie je hier in de praktijk over het algemeen
    niets van. Je gaat pas problemen krijgen met interlaced beelden op het moment
    dat er snelle actie op het scherm te zien is. Het volgende plaatje laat je het
    combing effect zien dat optreed bij een snelle beweging.

    [​IMG]

    Ook aan onderstaande 2 plaatjes is het verschil goed te zien:

    Interlaced:
    [​IMG]
    Progressive:
    [​IMG]

    Wat je hier dus ziet gebeuren kun je vertalen naar een shooter als halo. Na het
    op het scherm tonen van de oneven lijnen draait de speler een fractie naar
    rechts. Op het moment dat nu de even lijnen op het beeld worden getoond is de
    speler dus iets opgeschoven en lijkt het beeld versprongen ten opzicht van het
    eerste beeld, je ziet nu een soort van kam (comb) effect.

    Hierdoor wordt vaak gekozen om bij sport uitzendingen en games te werken met een
    720P signaal en bij een film met de hogere meer gedetailleerde interlaced
    variant.

    Waarom dan niet altijd een progressief signaal zul je je wellicht afvragen. Het
    antwoord is simpel, een progressief signaal kost 2x zoveel bandbreedte omdat je
    nu in 1x het hele beeld moet vullen.


    Codering
    HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast
    op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit
    heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4, H.264 en Windows Media® 9,
    waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer
    TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden
    van hogere kwaliteit.


    Wat heb ik nodig om van de HD capaciteiten van de Xbox 360 te kunnen
    genieten?

    Je kunt kiezen voor een televisie of een projector, let er hoe dan ook op dat de
    (native) resolutie van de televisie / projector minimaal 1280 x 720 is. Er zijn
    nogal wat televisies die worden aangeboden als hd-ready omdat ze wel een 720P en
    1080i signaal accepteren maar vervolgens verlagen (downscalen) naar de
    eigenlijke resolutie van de tv die veel lager ligt. Op die manier raak je
    eigenlijk alle voordelen van het hd signaal weer kwijt. De producenten doen dit
    zelf netjes op hun website maar in folders en electronica zaken wil dit nogal
    eens vaak misgaan.

    Volgens de EICTA moeten HD-Ready TV's aan de bepaalde eisen voldoen.
    Eisen waaraan HD ready toesten moeten voldoen:
    -Een resolutie met minstens 720 verticale beeldlijnen.
    -Ondersteunt de volgende resoluties: 1280*720 progressief (60hz), 1280*720
    progressief (50hz), 1920*1080 interlaced (50hz), 1920*1080 interlaced (60hz).
    -Heeft tenminste een HD ingang (DVI (HDMI) en component).

    Het HD signaal kan middels een aantal ingangen je televisie / projector in.
    Lange tijd is de component ingang de meest gebruikelijke geweest, maar deze
    wordt langzamerhand vervangen door vga / dvi / hdmi. De laatste zou in theorie
    de beste kwaliteit moeten realiseren maar alle genoemde opties zijn uitstekend
    geschikt.

    De nieuwe Xbox 360 ondersteund out of the box HD. De Xbox 360 zal in elk geval
    twee soorten hd kabels krijgen te weten:
    -Xbox 360 Component HD AV Cable*
    -Xbox 360 VGA HD AV Cable

    Of er DVI / HDMI kabels komen weet ik op dit moment nog niet zeker. Mocht je tv
    alleen DVI of HDMI ingangen hebben dan is er met behulp van de twee beschikbare
    kabels en een verloopstekker toch goed te gamen.

    * Zit standaard in het Normale (€399) Xbox 360 pakket.

    Waar kan ik nog High Definition ontvangen / kijken behalve via 360?

    Satelliet
    Op 1 januari 2004 werd een nieuwe HDTV-service genaamd Euro 1080 geïntroduceerd
    op het Astra-satellietnetwerk.
    Deze service bestaat uit twee zenders, Main en Event, die momenteel concerten en
    kinderprogramma's uitzenden.
    Euro 1080 heeft bepaalde voetbalwedstrijden van de Europese
    voetbalkampioenschappen in 2004 uitgezonden.
    Hiervoor is wel een speciale HDTV-decoder en satellietschotel nodig.

    Op DVD
    Er zijn diverse films op DVD uitgebracht in Windows Media® 9-indeling (HD-WMV),
    een hele verbetering ten opzichte van de bestaande DVD-indelingen.
    Het afspelen van HD-WMV kan enkel via de pc of een speciale losse speler die je
    hiervoor dient aan te schaffen.

    Digitale televisie
    In de toekomst wordt HDTV mogelijk tevens onderdeel van het digitale
    televisienetwerk, maar de zenders moeten nog beslissen over de precieze planning
    en inhoud. Zo schijnen UPC en Philips nu een overeenkomst te hebben getekend om HDTV te gaan introduceren in Europa, hoe dit in ze werk moet gaan is echter nog niet bekend.

    Blu-ray Disc™ en HD-DVD
    De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een
    kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een
    conventionele DVD. Op dit moment zijn er eigenlijk 2 nieuwe standaarden in ontwikkeling namelijk: Sony’s Blu Ray Disc en Toshiba’s HD-DVD. Beide hebben hun voor en nadelen. Zo heeft Blu Ray een grotere opslag mogelijkheid en is deze erg goed te beveiligen (handig voor film producers). Aan de andere kant is HD-DVD een stuk goedkoper en waarschijnlijk beter geschikt voor de consument, aangezien deze beter geschikt is voor thuis kopieën.
    Ondanks dat Blu-ray een grotere opslag capaciteit bied zijn beide formaten meer dan geschikt als opvolger van de DVD en kunnen zij zonder problemen films in HDTV formaat opslaan.
    Op dit moment lijkt Blu-ray aan kop te gaan doordat zij al vele content aanbieders achter zich hebben staan, hoe het in werkelijkheid gaat uit pakken als de spelers op de markt komen is niet te voorspellen. Wel wordt gevreesd dat de markt straks door 2 standaarden wordt verdeeld en hierdoor consumenten minder bereid zijn te investeren in deze formaten en dus de kat uit de boom gaan kijken.

    Demo's HD
    Goed je hebt inmiddels al een heel verhaal achter de kiezen, het wordt nu ook
    tijd dat je wat kunt bekijken. Er zijn verschillende mogelijkheden om op je pc
    op dit moment al te genieten van HD. Op de volgende websites kun je filmpjes in
    hoge resolutie bekijken. Hou er echter wel rekening mee dat je een dikke pc
    nodig hebt om de filmpjes te kunnen bekijken. En dat vaak je monitor niet echt toereikend is doordat deze vaak 4:3 is (je verliest dus een deel van het beeld aan zwarte balken) Maar het geeft wel goed weer wat voor scherpte/kwaliteit je kan verwachten van HDTV.

    -http://www.wmvhd.com/ (Showcase van Microsoft)
    -http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/
    (Apple trailers in HD, gecodeerd middels de H.264 codec)
    -http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=abde1e02-b529-469e-ae6a-7417fcde9e12&displaylang=en
    (xbox 360 HD filmpjes)

    Conclusie

    We hopen dat jullie er wat van hebben opgestoken. Het gaat in deze thread dus vooral over HDTV zelf en niet de specifieke televisies zelf. Ga niet off-topic en houdt het gezellig

    \o/

    Gaat uw gang maar weer..

    Deel1: Klik
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2005
  2. Furies

    Furies XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.777
    Leuk Bevonden:
    6
    De soap continues

    Daarnet weer de winkel gebeld.. Die man was er weer niet (zogenaamd??) en een 06 nummer kan ik ook niet krijgen. Heb die verkoper wel zover gekregen dat hij in z'n agenda heeft geschreven dat hij er achterheen gaat..

    Dus nogmaals om dit soort praktijken te voorkomen bij mede-xbwsletjes:

    Laat je nóóit omlullen door de eerste beste verkoper

    Er wordt zoveel misbruik gemaakt van het "HD Ready" stickertje op lcd schermen..

    Maargoed,
    op advies van m'n vader ga ik een brief schrijven. Met daarin de mededeling dat als er voor vrijdag nog geen stap is gezet naar een oplossing, we de tv inpakken en mijn geld komen opeisen... Ik ben benieuwd

    Mocht je niet weten waar het over gaat: klik
     
  3. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Maak foto's van de blauwe ogen van de verkoper ;)
     
  4. Celius

    Celius Guest

    Ik heb een Philips PF5320 37" LCD-TV en die is HD Ready, dus laat de Xbox 360 maar komen ! ;)
     
  5. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb Goiz even de nieuwe SP ge pm't.. Ik hoop dus dat deze snel vervangen wordt :eek:
     
  6. Aphrodite

    Aphrodite MacBook en iPod

    Berichten:
    1.868
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb schijt aan goedkopen.nl . Had daar een Sony Bravia 32" besteld en zou op voorraad zijn... maar ze belden me paar dagen terug dat ie volgende week er kwam en nu kreeg ik weer bericht dat het nog langer kon duren...dus heb ik ze een mail gestuurd om het te cancellen en verzocht de betaalde € 1298 naar me terug te storten... *zucht*
     
  7. RobbertN

    RobbertN Banned

    Berichten:
    3.722
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor wat voor merk tv en type gaat het?
    Welke winkel?
    Schrijf anders na het programma Kassa!
     
  8. beuker(sr)

    beuker(sr) SUCKS GAS,KICKS ASS

    Berichten:
    1.713
    Leuk Bevonden:
    3
    lang leve internetwinkelen.

    het mag dan wel regelmatig goedkoper zijn(soms flink)maar je geeft werkelijk alles uit handen.
    doe je zaken met een winkel,bedrijf,leverancier,dealer en weet ik het allemaal dan ben jij als klant er veel directer bij betrokken.

    dat het evengoed fout kan gaan in de winkel bewijst onze vriend Furies.
    hoe je je spullen ook aanschaft.........blijf opletten en vertrouw niet alleen op de gladde palingpraat van de verkopende partij.

    nog 5 dagen peeps............:+
     
  9. RobbertN

    RobbertN Banned

    Berichten:
    3.722
    Leuk Bevonden:
    0
    Tv waar ik met de xbox 360 op ga gamen!

    Hallo _0/ ,

    op deze TV ga ik met de xbox 360 gamen.
    Ik wil weten of deze TV een beetje goed is en of het een HDTV is.

    [​IMG] [​IMG]

    Al vast bedankt :D
     
  10. dynamike

    dynamike i love astrid

    Berichten:
    2.702
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is een HDTV, resolutie is 1280x720 +. EDIT: Weet niet of hij HD-Ready is trouwens....
    Of hij goed is weet ik niet, zou hem eens in de winkel gaan bekijken, want hij heeft een leuke prijs. (of heb je hem al?)

    Weet iemand (of jij?) of die speaker onder het scherm verwijderbaar is? Dat zou wel netjes zijn, alleen zo'n vet dunne lijst.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2005
  11. RobbertN

    RobbertN Banned

    Berichten:
    3.722
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij staat bij ons in de woonkamer, ik weet echt niks over TV's.

    De speakers kunnen niet van de TV af.

    Edit: m'n pa was de dag er na nog terug naar de winkel gegaan en vroeg of dat een HDTV was, volgens de verkoper is het een HD-Ready TV. Zit er veel verschil in tussen HDTV en een HD-Ready TV?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2005
  12. Deus X Machina

    Deus X Machina Active Member

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had mijn baraviatje bij budgetwinkel.nl gekocht, ik kan niet anders zeggen dat ik de service erg goed vond. Ze hadden hem ook niet in voorraad toen ik bestelde maar had hem toch binnen 7 werkdagen.
     
  13. The_Gamer

    The_Gamer Metal Gear Solid Fan

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb vandaag eindelijk een beslissing genomen en de LG RZ-26LZ55 gekocht. Voor 831,50. Erg goed tv'tje wat ik tot nu toe heb gezien, hij heeft alleen geen HDMI-ingang, maar daar koop ik later wel iets voor.
    [​IMG]
    Specificaties RZ-26LZ55:
    - 66 cm
    - 16: 9 beeldformaat (15: 9 voor RZ-26LZ55)
    - 1280 x 768 voor RZ-26LZ55
    - Helderheid: 600 cd/m²
    - Contrastverhouding: 600:1
    - Kijkhoek: 178°
    - 8 ms reactietijd
    - DCDi Faroudja Chip
    - 4H Digitale Kamfilter
    - Surround-Systeem: DASP
    - 2 x 7 W uitgangsvermogen voor 26" en 23"
    - Teletekst 1500 pagina's voor 37" en 10 pagina's
    - Favoriet kanaal
    - Spectacle/Original
    - Digitale Rand-Kleurenverbeteraar (4: 3, 16: 9, 14: 9, zoom)
    - DVI (23", 26", 23")
    - S-video, 1 AV In
    - 2 Scart
    - Component 1 (480i ~ 1080i)
    - Tuner
    - Progressive scan

    Volgens mij kloppen een paar van bovenstaande dingen niet (komt van de officiele site), want mijn tv (de 26" versie dus) kan wel op 16: 9 en niet op 15: 9 (of ik ben gek), en heeft 2 en niet 1 AV-ingangen.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2005
  14. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Informatie klopt. Je hebt geen 16:9 tv maar een 15:9 tv. Ga maar eens rekenen met de beeld resolutie :) Hier merk je echter bijna niks van hoor, maar officieel heb je dus een 15:9 tv.
     
  15. JAGUAR

    JAGUAR xbox

    Berichten:
    710
    Leuk Bevonden:
    0
    weet iemand of er nog xbox360 pakketen icm een samsung lcd komen?? ik geloof dat hier ooit een keer sprake van was?
     
  16. The_Gamer

    The_Gamer Metal Gear Solid Fan

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    4
    Ja, ik ben er ook nu achter, maar je kunt hem evengoed op 16: 9 zetten en volgens mij zie het er (bijna) precies zo uit, zoals jij al zegt. Maar wat doet hij dan bij 16: 9 signalen? Een beetje uitrekken, of wat van de zijkanten af? Want ik heb al een paar trailers van spellen in 16: 9 gekeken en dat was beeldvullend en er viel me niks aan op.
    Mja, je kunt niet alles hebben. Verder is het een erg fijne tv. En ik snap nog steeds niet waarom er staat dat er 1 AV-ingang opzit, volgens mij zijn dit er toch echt 2.
     
  17. Black-Hole

    Black-Hole Zwart gat

    Berichten:
    287
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb mijn Samsung daar gekocht en die wordt dinsdag bezorgt, gaat/ging allemaal erg snel.

    Had eerst gekeken voor een andere TV bij een andere online winkel en de 'verkoper' daar vertelde mij dat de vraag naar HD-TV's enorm is en dat er vrij veel leveringsproblemen zijn. Wel jammer dat je daarom wat langer moet wachten op je Bravia.
     
  18. DC Vogelaar

    DC Vogelaar Happy Hour

    Berichten:
    220
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je nou je Xbox 360 nie aansluit op een HDTV is het dan gelijk zo dat de graphics een heel stuk minder zijn?
     
  19. deNeut

    deNeut Narf !

    Berichten:
    719
    Leuk Bevonden:
    3
    Het ziet er nog steeds mooi uit alleen je mist toch de scherpte en meer. Ik quote even: Het is niet alleen de resolutie. Ook progressive scan en de helderheid en intensiteit van de kleuren maken een groot verschil.
    Je kan alles er over lezen hier: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=77550
     
  20. The_Gamer

    The_Gamer Metal Gear Solid Fan

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    4
    Volgens IGN is het 'a world of difference' (dat staat in de review van PGR:cool:. Ook staat er dat het spel er op een HDTV erg mooi uitziet, maar zonder HDTV meer als een Xbox-spel. Daarom heb ik ook toch maar een HDTV gekocht.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina