1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

3d plattegrond tekenprogramma

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door antonio24, 28 nov 2009.

  1. antonio24

    antonio24 Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Heeft iemand ervaring met 3d tekenprogramma's om zo een 3d plattegrond te tekenen?
    Ik ben op zoek naar iets waarmee je zeg maar een plattegrond kan tekenen en inrichten maar dan een ruimtelijke model (dus een plattegrond in 3d). Die floorplanner van funda is wel handig maar die gaat dus niet want het is plat.
    Een kennis van mij heeft mij Autocad aangeraden maar er zijn zo veel soorten van dat AutoCad... welke is geschikt voor zo een 3d plattegrond tekening?
     
  2. serialdrifter

    serialdrifter Team Slipmachine

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    2
  3. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Sketchup is inderdaad een heel fijn programma voor simpele 3D dingetjes die er niet heel erg goed uit hoeven te zien. Het is echt ontzettend makkelijk te gebruiken en je hebt binnen een paar minuten onder de knie. Gewoon een vlak en uittrekken maar en hup je hebt een kubus.

    Voor echt platte plattegronden is volgens mij Microsoft Visio ook wel handig.
     
  4. antonio24

    antonio24 Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt jongens,
    Ik heb scetchup geprobeerd. Die is indedaad vrij makkelijk te leren. Ik heb al een simpel 3d plattegrondje getekend maar ik ben weer op zoek naar iets anders. Scetchup is volgens mij echt een schetsprogramma.
    Ik zou graag wat realistischer willen maken en zonder die lijnen..
    Bijvoorbeeld een 3d plattegrond zoals dit:
    [​IMG]
    Het is misschien niet de beste voorbeeld, ik heb ergens nog betere gezien maar kan nu niet meer vinden helaas..
    En is dat mogelijk om het zeg maar interactief te maken, zo dat je kan binnen lopen zoals in spelletjes?
    De afbeelding is trouwens afkomstig uit deze pagina: 3d plattegrond

    ________
    3d-plattegrond
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2009
  5. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Je hebt ook nog 3DS Studio Max of iets in die richting. Ik heb me er nooit echt lang in verdiept, maar het is wel een goed programma. Heb ook wel een paar leuke dingen gemaakt (voor een beginner dan), maar volgens mij moet dat wel aan te leren zijn als je er echt serieus voor een langere periode mee bezig gaat. Er staan ook genoeg tutorials op Internet om de basis te leren.
     
  6. antonio24

    antonio24 Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Fisichella
    Bedoel je Autodesk 3ds Max? Ik heb net gekeken op de site van Autodesk, veelbelovende beelden! Die is alleen $3495... het zou een dure hobby worden hoor.
    Worden de schietspelletjes met dit programma gemaakt?
     
  7. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    O.a. je hebt ook nog Maya, Rhino, Cinema4d etc etc

    Gratis variant ideaal voor jou: Blender. Kan ook heel veel!

    http://www.blender.org/
     
  8. Unrealist

    Unrealist A Real Unreal Fan

    Berichten:
    655
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan bij sketchup een hoop instellen, bv het plaatje hieronder kan je de zwarte lijnen weghalen, dan schaduwen aanzetten en exporteren als png geeft toch nog een redelijk mooi realistisch beeld. En je kan eigen textures importeren, dus ook je eigen foto's van oppervlaktes. Natuurlijk komt het in de verste verte niet in de buurt van wat 3D max of Maya kan enzo... Maar dat zijn dan ook programma's waarbij je wel iets langer bezig bent om het onder de knie te krijgen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2009
  9. serialdrifter

    serialdrifter Team Slipmachine

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    2
    Sketchup is uitgebreider dan je denkt, die 'lijnen' enzo kun je weghalen, en er zijn heel veel plugins voor.
     
  10. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    En dan renderen met V-ray geeft bijvoorbeeld:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar voor de meer organische vormen (dubbel gekromde vlakken) is sketchup wat minder geschikt.
     
  11. antonio24

    antonio24 Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Geweldig! Indrukwekkende beelden hoor! Ik was eigenlijk begonnen met een klein verhaal over 3d plattegrond maken maar ik zie nu dat er zo veel 3d mogelijkheden zijn.
    Die Scetchup heeft blijkbaar veel meer opties inderdaad. Ik ga toch die 3d studio Max testen. Jammer genoeg gaat het niet in een paar avonden lukken, het is te ingewikkeld. En je hebt nog plugins nodig..

    Nu is mijn vraag of de schietspelletjes ook met bovengenoemde programma's gemaakt worden.
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2009
  12. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Ja games/films (pixar etc)/heel veel reclames/etc etc worden met 3d programma's gemaakt. :) Grote studio's hebben vaak wel een soort aangepaste versies.
     
  13. antonio24

    antonio24 Member

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, ik heb met een jongen gesproken die 3d-modellen maakt voor gamersbedrijf. Ze werken dus onder andere met 3D Studio Max om modelletjes op te bouwen (ze noemen het low-poly ofzo).
    Ik heb een paar uur gerommeld met dit programma, wat een ingewikkelde ding zeg... Je hebt volgens mij echt maanden nodig om dit voor elkaar te krijgen.
     
  14. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Jup en dan kan je de basis :) Veel prutsen en tutorials bekijken, dan leer je het snelst.

    Low poly is zeg maar zonder veel details. Neem bijvoorbeeld een keukenkastje, je kan gewoon een vierkant blok maken (en daar een textuur op plakken), maar je kan ook echt alle plankjes en deurtjes+deurgrepen/scharnieren in 3d namaken (= high poly en zwaarder voor je pc).
     
  15. titan1980

    titan1980 Bruce Springsteen

    Berichten:
    1.304
    Leuk Bevonden:
    33
    zelf gemaakt? zo ja met welk programma? pc/mac?}:]8)
     
  16. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Haha nee joh dat is van de vray site. Best of the best ;)

    Laat zien wat je met het relatief simpele sketchup + vray sketchup render engine kan maken _O_
     

Deel Deze Pagina