1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Centraal] Auto kopen [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Lethal AK47

    Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.739
    Leuk Bevonden:
    4.204
    Ik vind het maar raar zo weinig km's. Het kan wel, maar een motor die te vaak/lang stilstaat is ook niet echt goed en korte stukjes rijden al helemaal niet.
     
  2. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Een auto is daarnaast ook gewoon puur geluk hebben. Je kunt met een nieuwe auto al vrij snel flink pech hebben, of een auto van 1995-2000 nog tot de 250k kunnen doorrijden met niks aan het handje. Denk niet dat je dit zo precies van te voren kunt zeggen.
     
  3. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Het ligt er heel erg aan wat voor een auto het is. Polo uit 2012 met 120dkm is gewoon een normale kilometerstand. Ik ben zelf absoluut geen fan van die 1.2 TSI motoren, dus ik zou zelf nooit een Polo van die generatie kopen(ook die 1.2 diesels zijn niet geweldig in mijn optiek), en dat komt voornamelijk door het volgende:

    Een moderne trend(die nu gelukkig op zijn retour is, maar in 2012 zeker aan de orde was) was downsizing. Kleine motoren, met weinig inhoud (meestal tussen de 1.0 en 1.6 liter inhoud) die met behulp van 1 of meerdere turbo's vermogens halen die men in de jaren ervoor haalden met motoren die meer inhoud hadden. 130-140pk uit een 1.0 3-cilinder bijvoorbeeld.

    Omdat de verkoop van auto's die minder uitstoten erg toenam (onder andere door de bijtellingsregels), deden fabrikanten er alles aan om modellen uit te brengen die in theorie heel zuinig waren en weinig uitstoten. De reden dat ik in theorie zeg, is dat de testcyclus waarbij de uitstoot bepaald wordt, al jaren het zelfde is. Het is een gesimuleerde rit waarvan de fabrikanten precies weten hoe en wat er verwacht wordt.

    Een van de mooiste voorbeelden om de theoretische uitstoot te verminderen was de introductie van het start/stop systeem. Omdat de fabrikanten de testcyclus kenden, en dus ook wisten dat ze bijvoorbeeld 30 seconden voor een stoplicht moesten stilstaan, werd door dit systeem een auto theoretisch schoner. Aangezien de gemiddelde uitstoot CO2 (Totale CO2, gedeeld door de tijd van de cyclus) verminderd omdat de auto gewoon een tijdje uit stond in de cyclus. Door dit systeem is het bijvoorbeeld gekomen dat een Fiat Panda/500 TwinAir als schoon/zuinig te boek staat, terwijl praktijkvoorbeelden aangeven dat ze gewoon 1 op 8 rijden bij normaal gebruik. (in perspectief: 1 op 8 haalt een Mercedes V8 uit 2000 met 300pk ook bij normaal gebruik).

    Naast het start-stop systeem is de hybride techniek ook een mooi voorbeeld om de uitstoot tijdens deze test naar beneden te krijgen. Mooi voorbeeld daarvan is de Audi Q5 Hybrid. Een 2.0 benzine hybride die 10km, tot 50km/h op stroom kan rijden. En dus in de boeken staat als "zuiniger" dan de gewone 2.0 benzine versie. Wat ze daarbij niet vertellen is dat de hybride versie een goede 170kg zwaarder is, waardoor de hybride versie op de snelweg daadwerkelijk minder zuinig is als de gewone versie.

    De zuinige auto trend resulteerde ook in een aantal fundamentele wijzigingen qua motoren ten opzichte van de modellen die 12 jaar geleden uit de fabriek rolden. Fabrikanten zijn massaal afgestapt van de 6 cilinder motoren, en ook 4 cilinders werden massaal vervangen voor 3 cilinder motoren met weinig inhoud, die door middel van een aantal turbo's (drukvulling) toch de pk/koppelwaardes konden halen die vroeger werd gerealiseerd met een grotere motor. Helemaal niet gek, zou je denken.

    Maar goed, ik verdwaal een beetje.

    De levensduur van een gedownsizede motor is in praktijk toch wel een stukje korter dan de levensduur van de oudere motoren (natuurlijk zeer afhankelijk van welke fabrikant, gebruik en onderhoud). Ik zeg niet dat een nieuwe 1.2 3-cilinder Bluemotion Polo's geen 300.000km's kan halen, maar heel aannemelijk is het niet.

    Het voordeel van een nieuwe polo ten opzichte van een oude polo is namelijk het ontbreken van roest. Polo's van de 6N generatie willen nog wel eens roesten. Daarnaast is het interieur natuurlijk een stuk volwassener, is hij groter en zal hij een stuk meer opties hebben.
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    TL;DR
     
    Reckuuza en AntraXxX vinden dit leuk.
  5. Rossi46

    Rossi46 XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

    Berichten:
    924
    Leuk Bevonden:
    1.159
    Ik snap je punt, maar je moet natuurlijk geen onzin gaan verkopen.

    Een Fiat 500 TwinAir loopt in geen levensdagen 1 op 8. Ja, als je constant 160 gaat zitten planken wellicht. Spritsmonitor.de geeft aan dat uit een steekproef met N = 118 het gemiddelde verbruik van een 500 TwinAir (alle varianten) 5,98 L per 100 km is. Wat neerkomt op minder dan 1 op 16,7. Dit komt bij lange na niet in de buurt van wat de fabrikant "belooft", maar 1 op 8 en de vergelijking met een benzine V8 slaan nergens op.

    Verder zal het extra gewicht van een accupakket in het geval van een hybride aandrijving juist op de snelweg weinig tot geen nadelig effect hebben, omdat de luchtweestand in een dergelijke situatie een veel groter effect heeft dan het gewicht van een auto.

    Het is zeker zo dat die beruchte testcyclus één grote wassen neus is, maar het is pertinent onjuist dat de huidige generatie motoren even veel of meer zouden verbruiken dan motoren van pakweg 10 tot 15 jaar geleden. Er is daadwerkelijk een stap gemaakt wat betreft het brandstofverbruik, vooral bij benzinemotoren. Het is wel zo dat het praktijkverbruik lichtjaren af zit van het theoretische verbruik.

    Het grootste probleem is inderdaad de betrouwbaarheid op de lange duur. Dat doet niet alleen het lagere energieverbruik te niet (er moeten méér motoren (en auto's) worden gebouwd dan vroeger), het zorgt er ook voor dat het aanbod op occasionmarkt in toenemende mate niet meer aansluit op de behoeftes van de klant.
     
    L.A. en Dex vinden dit leuk.
  6. Dex

    Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    870
    Motoren worden absoluut zuiniger (of eigenlijk: effectiever). Maar het gewicht neemt in ongeveer dezelfde verhouding toe, waardoor we praktisch nog steeds even veel verbruiken. We kunnen alleen wat veiliger en stiller rondrijden daardoor.

    Daarbij is verbruik =/= uitstoot.
     
  7. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Koppeling moeten vervangen pfff... Een rib uit mijn lijf! Wel wennen zeg zo'n lichte koppeling, niet in positieve zin momenteel. Al een paar keer af laten slaan voor het stoplicht hehe :9
     
  8. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.436
    Leuk Bevonden:
    17.528
    Je was me voor
     
  9. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Wat vragen ze ervoor bij de garage dan? (welk merk/model)
     
  10. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    €670 was ik kwijt bij een garage in Houten. Is voor mijn Puma, de koppeling zat daarvan al 'hoog' toen ik hem tweedehands kocht, dus het zat er helaas aan te komen. Het koppelingsset incl. lager was 221,50, bij MisterAuto was hij niet veel voordeliger dus heb het gewoon maar door de garage laten kopen.

    edit: Merk en model weet ik niet. Niet echt gevraagd was allang blij dat ik hem terug had.
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2017
  11. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    670,- is wel een marktconforme prijs.
     
  12. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Was net even met de auto van me ma aan het rijden. Alles super toen de motor koud was. Maar toen de motor op temperatuur was. 10 min later ofzo begon die een beetje je stotteren in zijn twee en lage toeren. Bobine of bougiekabels probleem ofzo?
     
  13. Alexknl

    Alexknl Well-Known Member

    Berichten:
    4.089
    Leuk Bevonden:
    2.599
    Kunnen meerdere dingen zijn, maar ik zou eens checken op marterschade. Bougiekabels checken op breuk en de bobine controleren op oxidatie (witte aanslag in de aansluitpunten).
     
    Hybrid vindt dit leuk.
  14. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
     
  15. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Iemand ervaring met car wrapping? Ik zit er namelijk aan te denken om mijn auto van een andere kleur te voorzien, grijs nooit mooi gevonden. Spuiten is duur, wrapping lijkt mij ideaal omdat er een aantal grote voordelen aan zitten.

    - Voordeliger dan spuiten
    - Beschermd de lak tegen steeninslag, krassen, de zon etc
    - Kan in originele staat teruggekeerd worden.

    Nadeel is wel dat je niet meer in de car wash kan, dit is slecht voor de stickers. Dat vind ik zelf geen probleem want met de hand wassen is sowieso beter voor je auto.

    Ik zit nog te twijfelen tussen lime green of chrome rood. Chrome mag niet in gespoten vorm zijn maar wel een car wrap.
     
  16. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360

    Enkele jaren geleden heb ik bij Avery Dennison een aantal wrap- en signcursussen doorlopen. Het aanbrengen heb ik wel ervaring mee, heb zelf helaas nog niet de tijd gehad om mijn eigen auto te gaan beplakken (heb de folie al wel liggen).

    Wat voor een auto heb je? Want persoonlijk vind ik een knal kleur enkel iets hebben als het ook bij de auto past. Op een oude auto past zo'n kleur überhaupt niet in mijn ogen, aangezien het dan nogal snel fout gaat staan.

    Je kunt je auto gewoon door een wasstraat halen hoor. Een goede wrap met goede kwaliteitsfolie (3M, Avery Dennison, Oracal om maar even een paar goede merken te noemen) zijn gewoon bestand tegen de wasstraat. Heb zelf 11 jaar in een wasstraat gewerkt en daar is hebben wij nooit een probleem gehad met een wrap of reclames.
     
    Excess-Denied vindt dit leuk.
  17. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Thanks voor je uitleg. Ja had mij er wel wat in verdiept de laatste tijd, wat ik wel tof aan een wrap vind is dat het je auto uniek maakt en daarnaast is het een relatief goedkope oplossing.

    Ik heb zelf ooit stage gelopen bij een drukkerij en heb ik enkele auto's voor de Clio cup in Zandvoort bestickerd. Ik weet ongeveer nog wel hoe het in zijn werk gaat, alleen een full-wrap waag ik mij niet aan dus zou dat dan door een bedrijf willen laten doen (prijzen variëren tussen de 1200 en 2000).

    Ik heb zelf (nog steeds haha) een Ford Puma en hoewel dat een oudje al is uit 1999 kan hij qua design van de auto nog steeds mee met huidige auto's.
    De foto hieronder is ongeveer wat ik wil, hijs nu grijs en dat vind ik echt enorm saai.
    [​IMG]
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Je wilt serieus die kleur groen?
     
  19. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Mwha niet precies die kleur (iets donkerder) ben er nog over aan het denken welke kleur of fel oranje of dus chrome rood. In ieder geval wil ik van dat grijs af. :D


    Dit chrome rood dus.
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Maat je rijd een Ford Puma he, dan is je doel toch om verder zo min mogelijk op te vallen?
     
    Dex, Garrett, Alexknl en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina