1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Een eigen server bouwen (tips and tricks)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 7 okt 2011.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik was hard op zoek naar een NAS maar kan op het moment het geld niet misssen.

    Ik heb zelf nog een barebone staan (2006)

    1 x SAMSUNG 250Gb SATA II 8Mb SP2504C () = €73.77
    1 x Twinmos / M-tec DDRII 533mhz 512MB (3958) = €35.47
    1 x ASUS INTEL S775 PUNDIT1 P1-PH1 ID1 (9440248) = €144.98
    1 x Intel Cel D326 2.5G 533/256 64 775 B () = €46.89

    (prijzen voor de leuk laten staan)

    en ben met het idee aan het spelen om daar een server van te bouwen.

    Wat ik er mee wil:

    - filesharen (docs, muziek, vids) over alle laptops in huis, mediaspeler en ps3 + 360
    - torrents
    - nzb's
    - iets van tvixie/my movies wat mijn mediaspeler er mooi uit laat zien (dus covers, info etc)
    - evt automatische nzb downloader (couch potato oid?)
    - automatisch subtitles ophalen


    Ik ben er echter volledig nieuw in. Eerste keuze wordt lijkt mij het OS en vooralsnog kijk ik vooral naar FreeNas vanwege de lage requirements

    opties

    - FreeNas
    - Ubuntu
    - Windows Home Server (WHS); vraag me af of ik dit wel kan draaien

    ben benieuwd of ik hier wat tips and tricks kan krijgen
     
  2. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    250GB HDD voor 75euro! Ik koop em :+

    Anyway, ik zou gewoon een Linux Distro erop zetten, welke je precies moet nemen zou ik zo niet weten.. Ik heb een oude laptop liggen die ik in de meterkast wou schroeven als server, daar heb ik gewoon Ubuntu Desktop versie op geknald. FreeNas heb ik geen ervaring mee, ik zocht ook meer een server voor games dan puur een nas.

    Misschien ook even op Tweakers proberen, daar weten ze er meer van :+
     
  3. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
  4. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Zeker weten dat zelfbouw de juiste keus is? Voor 170 euro heb je al een Synology 211J: http://tweakers.net/pricewatch/269987/synology-disk-station-ds211j.html. Een stuk minder energieverbruik (Een Celeron D staat nou niet echt bekend om z'n zuinigheid), en, het belangrijkste, geen gezeik. Couchpotato, Sickbeard, Headphones, Sabnzbd, allemaal te downloaden als .spk pakketje. Uploaden naar je Synology en het werkt.

    En, alles werkt gewoon, geen gezeur, en ik weet zeker dat je dat van FreeNAS, Ubuntu en WHS niet kan zeggen.
     
  5. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    hmmm dat is wel waar ik een beetje mee zit idd, hoe zuinig is dat ding.

    ik sta er wel van te kijken overigens, is dat allemaal te installeren op die nas? Is daarnaast de j niet ontzettend traag?
     
  6. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Geen idee :+. Ik heb de +, en die is voor mij snel genoeg. Ik heb Sickbeard, Couchpotato, NZBget, Headphones, en een vbulletin forum erop draaien, en dat trekt ie prima. Downloaden met 11MB/s (5MB/s met Sab). Maargoed, hoe duurder hoe sneller.

    Maar na een paar jaar zelfbouwserver is dit een verademing.

    EDIT: ohja, een snelle versie kan ook mkv's transcoden voor PS3 (En misschien X360, maar dat weet ik niet zeker).
     
  7. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    ik snap sickbeard overigens niet, heb Dexter als serie ingevuld, maar waar moet ik mijn usenet/grabit gegevens neerzetten?
     
  8. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ik heb net een Hardware.info magazine gekocht met een NAS vergelijkingstest :+
     
  9. Slurpgeit

    Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.492
    Leuk Bevonden:
    7
    Niet, Sickbeard stuurt de NZB naar je downloadprogramma. Je kan Sadnzbd en nzbget direct aanspreken, bij andere programma's gebruik je de "blackhole" functie. Oftewel, gooi de NZB in een map, en laat je downloadprogramma de map controleren op nieuwe nzb's.
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Synology ftw?



    als je en sab en sickbeard en de indexing services wilt gebruiken zou ik wel voor de 211 gaan en niet de J.

    De J trekt dat allemaal maar net terwijl de 211 het fluitend aankan

    Ik heb een 211 met sab, sickbeard, headphones, couchpotato etc. Dus hetzelfde als jij maar dan zonder het Vb forum en dat gaat als een speer. Vriend van me heeft de J en daar merk je wel dat als er ge-parred of ge-repaired moet worden dat het een stuk langer duurt
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2011

Deel Deze Pagina