1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Films] Meningen, Reviews, Previews, etc! [Deel 22]

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Dusky Demon NL, 7 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azumi

    Azumi *

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    25
    Red Cliff
    Oorspronkelijk bestaat de film uit twee delen (2x 2 uur). Voor het westen is er echter één film van 2.5 uur van gemaakt. Deze laatste was gisteren op de buis. Prima film. Het voortraject van de veldslag is goed in beeld gebracht hoewel het op het eind ineens erg snel gaat. In het begin is het even wennen aan de vele Chinese hoofden, maar als kijker wen je snel aan de belangrijke personages. Met name Kongming komt erg snel vertrouwd over.

    7.5

    Iets diepgaander in spoilertje. Vertelt nog in grove lijnen waar de film over gaat, maar kan dingen spoilen als je geen idee hebt over de hoe en wat van deze film/gebeurtenis.

    De film begint bij de slag bij ChangBan. Liu Bei is bezig met een massale terugtrekking en wordt gevolgd door boeren die in zijn idealen geloven, wat zijn terugtocht vertraagd. Het is knokken om tijd te winnen. Deze veldslag introduceert al enkele sleutelfiguren uit het Shu-leger: Lui Bei, Zhao Yun, Zhang Fei, Guan Yu en Kongmin (A.k.a. Zhuge Liang). Wie al voorkennis heeft over deze periode in Chinese geschiedenis (hetzij door feiten of hetzij door fictie) herkent deze figuren al snel. Denk aan Guan Yu met zijn lange baard en Zhau Yun als jonge krijger die de zoon van Lui Bei (Lui Shan) red. Het zijn bekende taferelen uit de periode van de Drie Koninkrijken. Ben je niet bekend met deze namen? Geen nood. Ze staan gewoon in beeld de eerste keer dat ze in beeld komen. In het begin is het even wennen aan al de gezichten maar al snel komen ze vertrouwd over.

    Kongming (Shu's strateeg) heeft snel door dat het Shu leger niet alleen tegen CaoCao ten strijde kan trekken. Hij reist naar het Wu-koninkrijk, onder leiding van jonge heerser Sun Quan, om een alliantie voor te stellen. Samen sterker dan één toch? In het Wu-rijk komen wederom enkele bekende namen tevoorschijn. Met name Sun Quan, Zhou Yu, Lu Su en Cheng Pu. Hoewel de samengevoegde legers van Shu en Wu maar een fractie vormen van het leger van CaoCao (800.000 man), wordt er wel degelijk een alliantie gevormd.

    De volgende vraag wordt: 'Hoe gaan we dit aanpakken?'. Problematieken komen aan de orde en knopen worden doorgehakt. Hoewel dat hier in één zin wordt verteld betreft het eigenlijk een groot deel van de film. Het is aardig om te zien hoe vechtscenes zich afwisselen met muziek en kalmte. Ook het intellect van Kongming komt hier naar boven, maar daar is eigenlijk de hele film sprake van.
    De uiteindelijke veldslag speelt zich ongeveer het laatste halfuur van de film af. Op de een of andere manier voelt het aan alsof dat het keerpunt ook weer voorbij is voordat je het door hebt (hoewel in de tussentijd de halve Chinese bevolking is uitgeroeit, bij wijze van). Het geeft wel voldoening, maar ze hadden wat mij betreft het laatste half uur nog iets mogen rekken (lees: minder fragmenten weghalen uit de westerse uitgave).

    Om even door te zeveren (spoiler):
    Huang Gai, een Wu-generaal, krijgt naar mijn idee te weinig eer in deze film. In Red Cliff maakt hij deel uit van de vuuraanval, maar daar is alles mee gezegt. In realiteit deed hij alsof dat hij werd aangevallen door Zhou Yu en dat hij overliep naar CaoCao, waarna de vuuraanval begon. Is dit erg? Nee, de film hoeft immers niet 100% historisch te zijn (en dat is het dan ook niet), maar je moet iets te bitchen hebben :)

    Als slotopmerking nog de wijze woorden van CaoCao naar Zhou Yu: 'Vandaag je vriend is morgen je vijand'. En daar had hij gelijk in want Shu en Wu lagen later in deze periode weer met elkaar in de clinch. Maar dat, beste lezers, is weer een ander verhaal... :+

    Edit:
    Ik kan me idd voorstellen dat als je niks hebt met dergelijke films of deze periode in China dat je deze film misschien wat saai vindt. En dan bedoel ik met name de stukken tussen de veldslagen in. Ikzelf vind deze periode wel interessant en dergelijke films spreken mij sowieso wel aan. Ik ben dus al een beetje biased :+
    Sommige stukjes uit de film waren ook iets te opvallend met de pc gemaakt wat dan uiteraard minder imponerend is. Mee eens. Toch denk ik er over na om de 2x2 uur versie eens ergens vandaan te halen.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  2. geertbargeman

    geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

    Berichten:
    5.545
    Leuk Bevonden:
    308
    Dit las ik ook :emo:____________1@!

    Kan ook alleen in Amerika
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Als we het toch over Chinese films hebben:

    [​IMG]

    Must-see voor mij. Zhang Yimou _O_. Best wel raar trouwens dat er nergens zelfs een trailer is terwijl de film al bijna uitkomt. 8)
     
  4. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Die chinees lijkt verdomd veel op Batman

    [​IMG]
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Ik zou toch zweren dat dat Christian Bale was 8)
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Not sure if trolling, maar het is Christian Bale. :+
     
  7. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
  8. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Haha inderdaad, maar the fuck doet Bale dan in een Chinese film?
     
  9. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.427
    Leuk Bevonden:
    4.947
    Zijn grenzen verleggen.
     
  10. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.464
    Leuk Bevonden:
    8.430
    Zo lang hij maar niet z'n Batman-stem gaat gebruiken. :+
     
  11. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Ik hoor 'm al Sambal Bij zeggen.
     
  12. AnubisNefer

    AnubisNefer Well-Known Member

    Berichten:
    7.480
    Leuk Bevonden:
    3.138
    Dat is wat nederlanders zeggen als ze proberen grappig te zijn en oh ja,

    Ook loempia verkopers..... En aangezien Christian Bale niet nederlands is en de film ook niet, gaat dit never nooit gebeuren.

    Denk dat jij niet grappig probeert te zijn, dus ben je waarschijnlijk een loempia verkoper, dan bij deze: 2 loempia aub en sambal bij alstublieft! ;-)
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  13. Dyonko

    Dyonko Duke

    Berichten:
    4.251
    Leuk Bevonden:
    6.168
    Talking about grappig proberen te zijn..
     
  14. Mac Chickgun

    Mac Chickgun Active Member

    Berichten:
    452
    Leuk Bevonden:
    1
    :lol::lol:
     
  15. Remco

    Remco Guest

    Nu pas Inception gezien.

    Instant A, kolere wat een film. Geniaal! _O_ Ik kan er weinig van zeggen.

    10/10
     
  16. DimlightHero

    DimlightHero Rule 7

    Berichten:
    1.343
    Leuk Bevonden:
    9
    nu pas? als ik jou was had ik die direct ff meegepikt na je aanzoek in de bios :+

    OT: A very Harold & Kumar 3D Christmas staat nu voor 9 december vast in Groot Brittanië. Hopelijk krijgen wij hem niet veel later.
     
  17. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Captain America: The First Avenger

    Na wat matige tot negatieve reacties op de film gelezen te hebben, valt hij me reuze mee! Ik vind het zelfs een heel leuke film. De opbouw is prima en wanneer de actie eenmaal start, heeft de film een lekker overdreven, Amerikaans sausje. En dat spreekt me heel erg aan. Normaal vind ik dat vreselijk, maar bij Captain America hoort het natuurlijk.

    Ik duik nu m'n bed in, zal morgen nog wat meer schrijven over de film.
     
  18. Bassie

    Bassie No lollygaggin'

    Berichten:
    4.234
    Leuk Bevonden:
    33
    Ik vond het maar een kutfilm. :9
     
  19. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Ik ook. Maar dat is vast geen verrassing.
     
  20. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Inderdaad. :+

    Ik vind het een goede film, maar niet écht bijzonder.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina