1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

PCARS [Finished] Summer Showdown: Taming the Turbo-powered 80's

Discussie in 'XBW Racing' gestart door Kimi NL, 13 jul 2016.

?

Wanneer moet deze Summer Showdown verreden worden?

Peiling gesloten op 16 jul 2016.
  1. Zondag 17 Juli - 20:00 uur

    70,0%
  2. Woensdag 20 Juli - 20:00 uur

    50,0%
  3. Zondag 24 Juli - 20:00 uur

    90,0%
  4. Woensdag 27 Juli - 20:00 uur

    60,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    [​IMG]


    Introductie:
    Zo!, tijd voor iets nieuws en iets gaafs. Sinds het afstoffen van Project Cars afgelopen vrijdag ben ik weer helemaal 'Hooked' aan het dwangmatig rondjes rijden over het zelfde stukje asfalt. Dus tijd om mijn eerste "Summer Showdown" te organiseren in Project Cars.

    Sinds de opkomst van de turbo in de autosport, wordt deze onsmakelijk verbonden aan de geweldige racers die in de jaren 80 en 90 de vele internationale circuits bestormden. Met als hoogtepunt (in mijn ogen) de onvoorspelbare en onmogelijke Group B rallywapens.

    Bij het horen van het woord turbo denken jullie allemaal aan het zelfde!:
    De Volvo 240 Turbo!
    of toch niet?

    Omdat lag en online racen niet samengaan, maar Turbolag en online racen wel samengaan, leek het mij leuk om een Summer Showdown te organiseren met de geweldige Zakspeed Ford Capri Group 5 racer. Een auto die met respect bereden moet worden en met zijn brede heupen en grote spoilers de roemruchtige jaren 80 in de autosport perfect uitbeeld.

    Datum:
    Vanwege de lange radiostilte omtrent cupracen en data waarop er geraced kan worden, sluit ik bij dit onderwerp een poll met 4 mogelijke data om deze Summer Showdown te verrijden.

    - Zondag 17 Juli - 20:00 uur
    - Woensdag 20 Juli - 20:00 uur
    - Zondag 24 Juli - 20:00 uur
    - Woensdag 27 Juli - 20:00 uur

    De stemming is open en je mag meerdere data kiezen. Daarnaast is te zien wie wat heeft gestemd. De stemming sluit aanstaande zaterdag waarna de datum van de Summer Showdown bekend is. Het liefst zie ik minimaal 6 mensen aan de start.

    Opzet Summer Showdown:
    Auto: Zakspeed Ford Capri Group 5
    Tuning: Toegestaan
    Assists: Alles toegestaan

    Fuel: Realistic
    Bandenslijtage: Realistic
    Pits: Niet verplicht
    Damage: Cosmetic
    Start: Staand
    Weer: Helder

    Tijdschema:
    19:45 - 20:00 : Lobby Open
    20:00 - 20:20 : Practice / kwalificatie baan 1
    20:20 - 20:40 : Race op baan 1

    20:45 - 21:05 : Practice / kwalificatie baan 2
    21:05 - 20:25 : Race op baan 2

    21:30 - 21:50 : Practice / Kwalificatie baan 3
    21:50 - 22:10 : Race op baan 3

    Zoals hierboven is te lezen, gaan we op 3 verschillende banen racen. Elke race zijn punten te halen en diegene met de meeste punten aan het einde van race 3, is de kampioen van de 80's en wint de eer*.

    *Als de kampioen van de avond, 36 of meer punten van de maximale 39 weet te halen, dan heb ik daar een taart naar keuze voor over op mijn kosten, die uiteraard bezorgd wordt bij je aan de deur.

    Banen:

    Baan 1: Willow Springs International Raceway (20 minuten)
    Een baan die ik in competitieverband nog nooit gereden heb, en met zijn lange doordraaiende bochten en hoge snelheden garant voor veel slipstreamen en inhaalacties.

    Baan 2: Laguna Seca (20 minuten)
    Behoeft geen introductie. De baan is bij iedereen bekend en ondanks de relatief smalle baan toch erg leuk met deze snelle Ford.

    Baan 3: Donington National (20 minuten)
    De korte versie van Donington is met zijn rondetijden van rond de 1 minuut verreweg de snelste baan op de zondagavond. Ik heb even getwijfeld om donington te vervangen door Brno, vanwege de vele gevechten die ik er op heb gehad. Donington voelt gevoelsmatig sneller aan en is iets eenvoudiger qua uitloopzones.

    Puntentelling:

    Kwalificatie:
    1. - 3 punten
    2. - 2 punten
    3. - 1 punt

    Race:
    1. 10 punten
    2. 8 punten
    3. 6 punten
    4. 4 punten
    5. 2 punten
    6. 1 punt

    Tuningguide Ford Capri Zakspeed:
    Er zijn een aantal zaken bij de Ford Capri die aandacht vereisen om de rijdbaarheid van de auto te vergemakkelijken. Vergelijk dit met de RUF GT3 die ook best wat tuning nodig had. Hieronder een aantal dingen die ik heb aangepast.

    Differentieel:
    De Ford heeft een achteras met sper differentieel. Deze staat standaard op de 90% bij acceleratie. En dat betekend dat als je accelereert, 90% van de krachten gelijk verdeeld wordt over het linker en rechter achterwiel. Wat dus betekend dat als je accelereert uit een bocht de kans op een spin aanzienlijk toeneemt. Om de rijdbaarheid te verhogen heb ik deze voor mijzelf aangepast naar 35% sperwerking onder acceleratie en ook 35% bij deceleratie. Maakt hem in de kont een heel stuk minder zenuwachtig. Als je nu in een bocht gas geeft gaat je binnenste wiel eerder spinnen en spin je dus veel minder snel. Het is uiteraard wel heel ietsjes langzamer als je op de limiet rijdt van de auto.

    Wastegate Pressure:
    Deze staat standaard op 2.5 bar. Dit betekend dat de auto maximaal 2.5 bar turbodruk opbouwt en alle druk die daarboven komt afblaast. Hoe meer turbodruk, hoe meer vermogen. Dus om maximaal motorvermogen te hebben, kun je deze wastegate pressure opdraaien tot 2.9 bar. Extra vermogen is immers nooit verkeerd. (de reden dat ze deze naar beneden hebben afgesteld is houdbaarheid van de motor, maar wij rijden met enkel cosmetische schade aan, dus fuck de betrouwbaarheid!)

    Brake Pressure:
    Staat standaard op 80%. ik zelf rijd met 90% brake pressure. Remt hij net wat feller en harder, maar maakt hem wel iets zenuwachtiger bij het aanremmen

    Camber front:
    Zeker op banen als Doninton en Willow Springs zeker geen verkeerd iets om aan te passen. Deze banen hebben enkele lange doordraaiers en dus is extra grip op de voorwielen wel gewenst. Op Willow Springs reed ik met -2.5 graden camber op mijn linkervoorwiel (alle doordraaiers zijn rechtsom) en dat kwam de grip zeker ten goede. Verder heb ik niet heel veel aangepast aan de banden stand. Op Laguna Seca reed ik met -2.0 op zowel links als rechts.

    Aerodynamica:
    De achterkant is enkel in te stellen op de Capri. Deze heb ik op de Willowsprings iets verhoogd in verband met de lange doordraaiers. Op Donington en laguna seca iets verlaagd naar 2 ipv de standaard 3.

    Gear Ratio's:
    Komt op alle banen redelijk goed uit. Je kunt naar eigen wens de 4e versnelling iets langer maken zodat je op sommige baanzones niet hoeft te schakelen naar de 5, maar ik heb op alle 3 de banen het standaard gelaten.

    Brandstof:
    Lijkt mij duidelijk, gewoon afstemmen op het aantal ronden.

    Extra:
    Bandenslijtage staat op real, ik weet niet hoe hard de banden slijten bij jullie. Maar willow springs is voornamelijk op de linkervoorband erg zwaar. Misschien is het niet gek om na te denken over een pitstop en het aanmaken van een strategie. Pits is uiteraard niet verplicht.

    Overig:
    Plezier staat voorop, dus er worden geen replays nagekeken of crashes geanalyseerd. Maar het moet voor iedereen leuk blijven, dus geen gebeuk etc. Maar dat is iets dat ik ook niet verwacht van jullie.

    Laat maar weten of jullie meedoen of ideeën hebben. Er is overigens een Liverypack voor deze auto. Zorg dat je deze gedownload hebt voor meer epic livery's. Aanmelden mag hieronder!. Liverynummer hoeft niet vermeld te worden. Ik doe de puntentelling na de race in de lobby.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2016
    B Tender, HRT WietHoK NL en Racerblade01 vinden dit leuk.
  2. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    hoe werkt dat akelige taggen op dit forum??? wil namelijk iedereen taggen!
     
  3. Racerblade01

    Racerblade01 Active Member

    Berichten:
    947
    Leuk Bevonden:
    1.046
    Cool!

    Wat bedoel je precies bij Assists met 'wanneer beschikbaar'? Als je Real settings bedoelt, deze auto heeft geen van de drie hulpmiddelen.

    En het lijkt me wel leuk om de BMW in dezelfde klasse eigenlijk te betrekken! Die auto's zijn goed aan elkaar gewaagd, niet zoals bij bijvoorbeeld GT4. Ik vind dat soort variatie altijd wel leuk in ieder geval.
     
  4. Racerblade01

    Racerblade01 Active Member

    Berichten:
    947
    Leuk Bevonden:
    1.046
    Kimi NL vindt dit leuk.
  5. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Zijn ze competitief aan elkaar? Dan ben ik voor!

    Qua assists laat ik dan aan de bestuurder over. Want ik rijd zelf graag met abs. Dus dan mag alles!
     
  6. HRT WietHoK NL

    HRT WietHoK NL Puff The Green Stuff.. GT WeedFlaminRacer

    Berichten:
    412
    Leuk Bevonden:
    608
    Tof ik doe mee!!
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  7. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    Ik voor de zondagen :)
     
  8. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Geinig alleen heb ik Pcars niet meer voor de X1. Alleen nog voor de PS4. :oops:
    Maar volgen doe ik het zeker.. :thumbs:
     
  9. Dex

    Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

    Berichten:
    350
    Leuk Bevonden:
    870
    I'm in :thumbs:
     
  10. NovaCaine

    NovaCaine XBW Racer

    Berichten:
    216
    Leuk Bevonden:
    80
    Ik ben erbij :D
     
  11. GoldPwnageNL

    GoldPwnageNL Always go for gold!

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    383
    Ik ook jongens!
     
  12. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Als beide zondagen evenveel stemmen krijgen, wordt het aankomende zondag de 17e.

    Ik hoop vanavond de tracklist af te maken.
     
  13. ColdzeroNL

    ColdzeroNL Thrustmast TX Leather Edition

    Berichten:
    1.603
    Leuk Bevonden:
    1.149
    We kunnen toch ook 2 zondagen racen met dit format? ;)
     
    GoldPwnageNL, HRT WietHoK NL en Kimi NL vinden dit leuk.
  14. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ja tuurlijk! Doen we dan de BMW Group 5
     
    HRT WietHoK NL vindt dit leuk.
  15. Beltoni

    Beltoni GT: Beltoon

    Berichten:
    922
    Leuk Bevonden:
    1.117
  16. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Update!

    Na 2 avonden banen getest te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat deze auto gewoon geschikt is voor heel veel banen en dat het eigenlijk neerkomt op persoonlijke voorkeur. Omdat variatie belangrijk is tussen de 3 verschillende banden, heb ik 3 banen gekozen die onderling nogal van elkaar verschillen. Eerst wou ik de banen nog niet bekend maken omdat iedereen dan kan oefenen en er naar alle waarschijnlijkheid grotere gaten ontstaan, maar dan ben ik weer in het voordeel omdat ik de banen ken en ik zelf al begonnen ben met het aanmaken van een setup. En dat is natuurlijk niet netjes en eerlijk.

    Daarom onder de geselecteerde banen, ook een kleine tuningguide voor de banen. Gebaseerd op de aanpassingen die ik heb gebruikt op de verschillende banen om de auto.

    Baan 1: Willow Springs International Raceway (20 minuten)
    Een baan die ik in competitieverband nog nooit gereden heb, en met zijn lange doordraaiende bochten en hoge snelheden garant voor veel slipstreamen en inhaalacties.

    Baan 2: Laguna Seca (20 minuten)
    Behoeft geen introductie. De baan is bij iedereen bekend en ondanks de relatief smalle baan toch erg leuk met deze snelle Ford.

    Baan 3: Donington National (20 minuten)
    De korte versie van Donington is met zijn rondetijden van rond de 1 minuut verreweg de snelste baan op de zondagavond. Ik heb even getwijfeld om donington te vervangen door Brno, vanwege de vele gevechten die ik er op heb gehad. Donington voelt gevoelsmatig sneller aan en is iets eenvoudiger qua uitloopzones.



    Tuningguide Ford Capri Zakspeed:
    Er zijn een aantal zaken bij de Ford Capri die aandacht vereisen om de rijdbaarheid van de auto te vergemakkelijken. Vergelijk dit met de RUF GT3 die ook best wat tuning nodig had. Hieronder een aantal dingen die ik heb aangepast.

    Differentieel:
    De Ford heeft een achteras met sper differentieel. Deze staat standaard op de 90% bij acceleratie. En dat betekend dat als je accelereert, 90% van de krachten gelijk verdeeld wordt over het linker en rechter achterwiel. Wat dus betekend dat als je accelereert uit een bocht de kans op een spin aanzienlijk toeneemt. Om de rijdbaarheid te verhogen heb ik deze voor mijzelf aangepast naar 35% sperwerking onder acceleratie en ook 35% bij deceleratie. Maakt hem in de kont een heel stuk minder zenuwachtig. Als je nu in een bocht gas geeft gaat je binnenste wiel eerder spinnen en spin je dus veel minder snel. Het is uiteraard wel heel ietsjes langzamer als je op de limiet rijdt van de auto.

    Wastegate Pressure:
    Deze staat standaard op 2.5 bar. Dit betekend dat de auto maximaal 2.5 bar turbodruk opbouwt en alle druk die daarboven komt afblaast. Hoe meer turbodruk, hoe meer vermogen. Dus om maximaal motorvermogen te hebben, kun je deze wastegate pressure opdraaien tot 2.9 bar. Extra vermogen is immers nooit verkeerd. (de reden dat ze deze naar beneden hebben afgesteld is houdbaarheid van de motor, maar wij rijden met enkel cosmetische schade aan, dus fuck de betrouwbaarheid!)

    Brake Pressure:
    Staat standaard op 80%. ik zelf rijd met 90% brake pressure. Remt hij net wat feller en harder, maar maakt hem wel iets zenuwachtiger bij het aanremmen

    Camber front:
    Zeker op banen als Doninton en Willow Springs zeker geen verkeerd iets om aan te passen. Deze banen hebben enkele lange doordraaiers en dus is extra grip op de voorwielen wel gewenst. Op Willow Springs reed ik met -2.5 graden camber op mijn linkervoorwiel (alle doordraaiers zijn rechtsom) en dat kwam de grip zeker ten goede. Verder heb ik niet heel veel aangepast aan de banden stand. Op Laguna Seca reed ik met -2.0 op zowel links als rechts.

    Aerodynamica:
    De achterkant is enkel in te stellen op de Capri. Deze heb ik op de Willowsprings iets verhoogd in verband met de lange doordraaiers. Op Donington en laguna seca iets verlaagd naar 2 ipv de standaard 3.

    Gear Ratio's:
    Komt op alle banen redelijk goed uit. Je kunt naar eigen wens de 4e versnelling iets langer maken zodat je op sommige baanzones niet hoeft te schakelen naar de 5, maar ik heb op alle 3 de banen het standaard gelaten.

    Brandstof:
    Lijkt mij duidelijk, gewoon afstemmen op het aantal ronden.

    Extra:
    Bandenslijtage staat op real, ik weet niet hoe hard de banden slijten bij jullie. Maar willow springs is voornamelijk op de linkervoorband erg zwaar. Misschien is het niet gek om na te denken over een pitstop en het aanmaken van een strategie. Pits is uiteraard niet verplicht.
     
    Beltoni en Racerblade01 vinden dit leuk.
  17. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    *Startpost aangepast*
     
  18. HRT WietHoK NL

    HRT WietHoK NL Puff The Green Stuff.. GT WeedFlaminRacer

    Berichten:
    412
    Leuk Bevonden:
    608
    vanavond maar eens met een paar man testen??
     
    Kimi NL vindt dit leuk.
  19. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Als ik er ben, doe ik mee. Maar er is vanavond ook beachvolleybal hier.

    En laat bier drinken en naar vrouwen in strakke korte broekjes nou net ook een hobby van mij zijn...
     
    HRT WietHoK NL vindt dit leuk.
  20. loyallronin

    loyallronin Active Member

    Berichten:
    1.987
    Leuk Bevonden:
    606
    Mechanical failure ook op uit?
    Ik heb voor 17 juli gestemd omdat ik post nu pas lees.
    Ik heb dan tijd om mij voor te bereiden..
    Ben benieuwd.
    Lijkt een leuke cup.
    Ik ga zo ff opstarten.
    Zal een beetje onwennig en roestig zijn.
     

Deel Deze Pagina