1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fitness en aanverwanten [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Nerrion, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Op hoeveel zit jij met squatten nu dan?
     
  2. ill nino

    ill nino me, myself and I

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik train nu al een tijd aan de hand van een split-schema. Elke keer probeer ik gewoon zo zwaar mogelijk te trainen, maar wel minimaal 6 reps. Meestal ga ik voor de 10.
    Iemand raadde mij aan om de paar weken wat anders te doen. Dus paar weken op 60%, paar weken op 80, paar weken op 100, dan paar weken licht en dan weer zwaarder. Ik vroeg mij dus af of dat wel of niet beter is. Ik weet dat binnen fitness meedere wegen naar Rome leiden, maar was toch wel erg benieuwd. Vooral omdat ik op dit moment een training op 60% niet beschouw als 'trainen'.
     
  3. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Dat heet periodiseren van je training. Ik ben er iig groot fan van

    - je raakt minder snel overtraind
    - je voegt elke week/twee weken gewicht toe, hier reageert je lijf beter op dan elke trainging maar maxen
    - minder pijnlijk (dit geldt voor als je wat ouder wordt :+)
    - ervaring: betere manier om nieuwe pr's te zetten.

    echter niet vergeten voor die 105-110 % te gaan, tis wel de bedoeling dat je vooruit blijft gaan.
     
  4. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Niet alleen qua intensiteit wisselen, ook qua oefeningen/schema wisselen. ;)

    Edit: en waarom is op 60% niet trainen? ;)
     
  5. PineaPPle JOE

    PineaPPle JOE Registered Abuser

    Berichten:
    1.175
    Leuk Bevonden:
    74
    HBO Journalistiek doe ik nu. Woon in ehv en ga elke dag op en neer naar Utrecht. Dat rooft tijd hoor!
     
  6. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Op het HU? Anders kan je daar in de buurt misschien naar een sportschool.
     
  7. Pine NL

    Pine NL WannaB | BannaW

    Berichten:
    1.923
    Leuk Bevonden:
    29
    Ik zou gewoon wachten tot je over gaat op een ander schema. Ze raadden het niet voor niets af, ik denk dat ze daar wel een goede reden voor hebben ;)
     
  8. ill nino

    ill nino me, myself and I

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Het ging om perioden van 6 weken, wat me nogal lang leek. Dus een soort pyramide idee? 60-80-100-110-80-60 etc? Zou je me hier misschien nog iets meer over kunnen vertellen, hoe ik het precies moet aanpakken enzo? Of anders een linkje sturen van een site, waar ik de info vanaf kan halen?

    Ik heb wel het probleem dat ik bij veel dezelfde oefeningen blijf steken. Ik moet inderdaad even opzoek naar een site waar veel verschillende staan. Maar sommige oefeningen vind ik te fijn om niet te doen. Probleem is dat dat vaak 3/4 van de 5 oefeningen zijn die ik doe voor rug, borst en schouders. 2 van de 3 bij biceps/triceps. Bij benen is dat alleen squats. Daar moet ik zeker nog info over inwinnen.
    Ik zeg ook niet dat 60% geen trainen is. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat ik mezelf heb 'gehersenspoeld' dat ik elke keer zo zwaar mogelijk moet trainen, want anders telt het niet. Maar ik heb er ook lang niet genoeg kennis van hoor. Terwijl ik BFFM aan het lezen was, kwam ik er pas echt achter hoe weinig ik er daadwerkelijk van wist:D
     
  9. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Zit nu op 80kg, maar maak me daar verder niet zo druk om. Dat deed ik wel in het verleden, waardoor ik echt een beroerde techniek had. Zat in het begin ook gewoon te squaten zonder gewicht op barbell. Zo lang ik maar vooruit blijf gaan ben ik blij :cool:
     
  10. PowerLines

    PowerLines #Lemonade

    Berichten:
    3.990
    Leuk Bevonden:
    1
    Wel dope als je ziet dat je van een lege barbell gaat naar een steeds zwaarder wegende stang. Lekker gevoel van progressie.
     
  11. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ik heb toevallig vandaag het Stronglift 5x5 boek gedownload en een stuk doorgelezen en het ziet er goed uit. Ik hoor hier ook positieve dingen erover, dus ik denk dat ik ook maar weer ga beginnen met fitness en dan met SL5x5. Alleen bij de sportschool waar ik eerst ging is het altijd zo druk in het krachtraingingsgedeelte en er is ook maar 1 squat rek, 1 bankdruk bankje, etc. Misschien moet ik ff naar een andere sportschool gaan kijken. Misschien ook 1tje die dichterbij zit. :+ Want echt veel begeleiding heb je niet nodig met dit schema lijkt me?
     
  12. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Je moet zorgen dat je de oefeningen goed uitvoert. Het zijn wel een stuk complexere oefeningen dan in een apparaat. Het is belangrijk dat je houding goed is en je de juiste spieren aanspant.
     
  13. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Je moet sowieso wel iets van begeleiding krijgen, in ieder geval als beginner. Zeker squaten, deadliften en bent over row is nog best lastig om de juiste techniek te krijgen.

    En zou dus vooral met lage/geen gewichten beginnen.
     
  14. Maikel BRL

    Maikel BRL Active Member

    Berichten:
    893
    Leuk Bevonden:
    0
    Zit een beetje met hetzelfde probleem, sport al wel geruime tijd maar wil ook met 5x5 beginnen alleen is mijn sportschool ook zeer klein. Betaal er ook maar 25 euro voor dusja!
     
  15. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Ik zit bij een "luxe" gym, maar zelfs hier hebben ze maar één bench, één squat rek en zo'n vast ding. Ik heb gelukkig meestal 's ochtends vrij en dan is het lekker rustig. Wel irritant want met 5 x 5 hou je grotendeels dat ene squat rek bezet.
     
  16. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ja idd, dan ben je echt drie kwartier bezig in het squat rek. :+

    Maar ik ga van de week even kijken bij een sportschool hier in de buurt.

    En over die oefeningen: Ik heb er een paar al van gedaan. Ik heb al driekwart jaar gefitnessed, dus ik weet hoe de squat moet, de barbell row en bench press moet. De deadlift heb ik nog niet gedaan, en wat een overhead press is weet ik niet.
     
  17. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Joeptoep is je vriend.
     
  18. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Ja I know, maar m'n ma die begon erover. :+ (dat er iemand bij moet zijn blablabla)
     
  19. jepzel

    jepzel YEAH BUDDY!

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    0
    Alleen kan best, gewoon rustig aan doen, heb ik ook gedaan.
     
  20. Dusky Demon NL

    Dusky Demon NL Daan

    Berichten:
    5.436
    Leuk Bevonden:
    213
    Maarre, alleen bench press dat werkt toch niet? Daar moet je toch gewoon iemand bij hebben staan? Maarja er zijn natuurlijk altijd wel andere mensen in de sportschool die ff aan dat ding kunnen hangen en ff kunnen staan gapen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina