1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het aanleveren van drukwerk

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Rickk, 27 nov 2013.

  1. Rickk

    Rickk Active Member

    Berichten:
    1.329
    Leuk Bevonden:
    128
    Ik plaats dit topic even onder PC omdat je dit toch op de computer aan moet maken...

    Ik heb een verzoek van een kantoor waar we het niet over eens worden. De drukkerij ergens in het oostblok vraagt om een bestand geschaald op 1:10 in 300dpi.

    Nu is het zo dat je drukwerk altijd op 300dpi aanleverd (150 moet soms ook lukken maar liever niet). Op het moment dat ik een bestand van 2x1m aanlever op 20x10cm (dus 10 keer geschaald) kan dit toch nooit goed genoeg zijn om af te drukken? Of zie ik nu iets verschrikkelijk over het hoofd? Het mag ook geen 3000dpi zijn... Hier zie ik ook het nu niet van in want een bestand van 2x1m op 300dpi zal hetzelfde bestandsformaat hebben van een bestand van 20x10cm op 3000dpi toch?

    Deze vraag kwam omdat de PDF die ik doorgestuurd heb 220MB was, dit moet dus kleiner, ik zie echter geen andere optie dan het aantal DPI terugbrengen naar 150 en het formaat in centimeters hetzelfde te laten...

    Hulp/tips zijn zeer welkom!
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2013
  2. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Nog nooit gehoord dat je een bestand 'geschaald' naar de drukkerij moet sturen en heb bijna elke dag contact met een drukkerij waar ik mee samen werk. Daarnaast gaat er dan kwaliteit verloren…

    Waar moet het op gedrukt worden dan? Als dat formaat +drukkersmarkering/afloopgebied goed staat hoort dat voldoende te zijn, niks schalen.
     
  3. Rickk

    Rickk Active Member

    Berichten:
    1.329
    Leuk Bevonden:
    128
    Ik ook, zit al een aantal jaartjes in deze sector en ik heb hier inderdaad ook nog nooit dit verzoek gehad maar soms kunnen mensen zo overtuigd zijn van hun punt dat je zelf ook gaat twijfelen.

    Het is drukwerk voor een brandzone. Dit dus:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2013
  4. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Heb nog even op het internet gekeken maar voor zulke grote 'banners / reclame zuilen' schijnt het wel zo te zijn dat je het schaalt aan moet leveren. Zolang je vectoren gebruikt (Illustrator) is er natuurlijk niks aan de hand maar als het een photoshop document is of een document met allerlei foto's van mindere resolutie dan is de kwaliteit niet goed als er geschaald wordt.

    Edit: Lees net dat jij niet eens in de buurt komt van die 50x50cm dus dat is wel raar dan.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2013
  5. Rickk

    Rickk Active Member

    Berichten:
    1.329
    Leuk Bevonden:
    128
    Ik zat net ook te zoeken, het hangt ook nog van de drukker af. De 1 wilt dat wel, de ander niet. Inderdaad, dit zijn helaas geen vectoren. Ben bang dat het er niet uit gaat zien... Ik heb em daarna ook al een keer teruggekregen met de mededeling dat deze niet goed was. Thanx voor het meedenken! Gedoe!
     

Deel Deze Pagina