1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het Review en Preview Topic

Discussie in 'Algemeen' gestart door Cookie, 30 dec 2007.

  1. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556
    Haha :)

    Normaal gesproken maak ik ze niet zo vreselijk lang, hoewel de Silent Hill Downpour review ook al niet kort was, maar voor Max wilde ik een uitzondering doen.
     
  2. xboxz

    xboxz Sinaasappelsap

    Berichten:
    484
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb ook nog een lijst met een aantal reviews die ik zelf gemaakt heb:

    http://www.bol.com/nl/profiel/JustinKuiper/index.html

    Dit is mijn profiel op Bol.com met reviews van verschillende games, zijn niet te meest nieuwe games. De reviews zijn: Tropico 3, Tropico 4, Driver San Francisco, Call of Juarez The Cartel, Test Drive Unlimited 2, Kane & Lynch 2 Dog Days en History Great Battles: Medieval.

    Ik ben van plan om een keer wat nieuwe reviews te schrijven, de laatste (tropico 4) was ook al weer even geleden.
     
  3. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Nadeel aan lang is in mijn ogen dat je te veel prijs geeft. Dan is er geen verrassing meer. Weten je lezers dat, dan is het goed.
     
  4. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556

    Hmmm, dat is mogelijk. Maar ik hou er echt van om in detail over dingen te schrijven, misschien iets te. Maar ik heb niks over het verhaal verteld, niks gespoilt want dat is gewoon waardeloos wanneer reviews dat doen. Welke dingen vond je dat ik teveel prijs gaf? :)
     
  5. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Moet het nog lezen. ;) Ben nu mobiel en scan dan topics en vooral dr discussies door. Zal straks je tekst lezen!
     
  6. svenn15

    svenn15 Active Member

    Berichten:
    3.154
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind niet dat je echt iets prijs gegoven hebt review is prima zo.
    De meeste reviews tegenwoordig stellen echt niets voor maar deze is echt prima.
     
  7. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556

    Thanks man, dat waardeer ik echt. :thumbs:
     
  8. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Ik heb je review gelezen hoor. ;)

    Hij is zeker lang. Ik vind hem té lang en daardoor minder interessant, maar dat ligt ook deels aan mijn smaak. Ik lees liever een wat korter, bondiger stuk dan een lang stuk.

    Wat me opvalt is dat je soms komma's zet waar je beter een nieuwe zin zou kunnen beginnen. Ook vind ik dat je soms vreemde zinsconstructies gebruikt. Maar, het geheel leest wél lekker weg.

    Ik vind het jammer dat je drie opeenvolgende alinea's begint met "ook". Dat staat niet en als je lezer dat opmerkt (ik wil :+ ), kan het vervelend overkomen. Daarnaast start je twee alinea's met "verder". Ik probeer alinea's zo min mogelijk te starten met "verder", "ook", "daarnaast" etc. Probeer daar creatieve(re) oplossingen te vinden voor wat je wil zeggen!

    Een ander voorbeeldje:

    Twee alinea's die bijna identiek starten. Dat is saai joh! :p En de twee zin is eigenlijk fout, het moet zijn "is dik in orde" (zit komt van "zit wel snor" bijvoorbeeld).
     
  9. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556

    Thanks, ook dit waardeer ik. Van mijn fouten leer ik weer, in mijn volgende review(s) ga ik daar zeker op letten :D :thumbs:
    Je hebt er ook gelijk in hoor, dat 'ook' de hele tijd is best kut idd. We zaten alleen een klein beetje met haast, de review moest toch redelijk snel online komen, en het is niet 100% nagekeken. Ja, alleen door mij...maar er zijn duidelijk wat foutjes in geslopen. Normaal gesproken schrijf ik niet zulke lange reviews, maar ik was lekker bezig met schrijven en na een tijdje zag ik staan: 5000 woorden...maar ik was nog niet klaar toen, haha.

    Ik vind het hoe dan ook verschrikkelijk leuk werk, dagelijks stukjes online gooien en soms een hands-on/preview en een review exemplaar krijgen om te reviewen, zo nu en dan presentaties bijwonen bij uitgever/developer, man man...als dit toch mijn echte job kon zijn, betaald krijgen voor je passie/hobby. Helaas is dat niet het geval.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2012
  10. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Leuk is het zeker! ;)

    En je doet er alleen maar goed aan feedback en kritiek te vragen van "collega's". We vinden in ieder geval allebei schrijven leuk, dus kunnen van elkaar leren.
     
  11. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556

    Dat vind ik echt tof, jullie van XBW die gewoon heel relaxt terug doen en zelfs advies en complimenten geven. Misschien gaat dat gewoon zo in de game industrie,maar dat is gewoon heel tof. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd :D
     
  12. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Wat had je dan verwacht, vraag ik me af? :eek: XBW is (omdat we niet internationaal zijn) klein genoeg om het persoonlijk te kunnen houden. Dat vind ik ook een troef van de website.

    En tja, het is niet dat we zo gigantisch groot zijn dat alle crewleden zichzelf goed vinden ofzo. :9 Ik schrijf ook maar vanuit m'n kamertje stukkies over games.
     
  13. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556
    Ik weet het niet, ik denk soms wel iets te negatief over bepaalde dingen, dus hier dan ook over. Ik denk dat ik iets verwacht had van...tja...dat we toch soort concurrenten van elkaar zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Bij bepaalde dingen heb je echt concurrentie en waar mensen echt lelijk doen tegen elkaar, hier gelukkig niet.
     
  14. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Hhhmm Big, zoek je nog werk? :D

    Nee, grapje.

    Anyway. Voor mij is XBW wel iets waar ik heel serieus in sta. Als ik zou merken dat jij met de website waar je schrijft onze lezers wegtrekt, dan zou ik natuurlijk niet ingaan op je artikelen. Maar als we in vrede met elkaar kunnen leven. ;)
     
  15. BigKabuto

    BigKabuto Well-Known Member

    Berichten:
    20.782
    Leuk Bevonden:
    556

    Dat zal in elk geval niet mijn bedoeling zijn, ik kom ook echt graag hier, echt een toffe forum. It's all good :thumbs:
     
  16. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Hehe, nice.
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Pro Evolution Soccer 2013

    Elk jaar als de kruidnoten in de winkels liggen en de bladeren op straat, is het weer tijd dat half gamend Nederland zich opmaakt voor de terugkerende footies. FIFA en PES voeren al jaren een verwoede strijd wie zich de koning onder de voetbalgames mag noemen, een strijd die al een tijdje richting EA's game lijkt verschoven. Konami is vastbesloten om daar (wederom) verandering in te brengen en beloven dus met PES2013 de comeback te maken waar de fans op zitten te wachten. Net als bij PES2012 en PES2011 dus... Ik ben benieuwd!

    Presentatie
    Dat PES het niet moet hebben van zijn verfijnde afwerking is geen geheim. Al doet Konami wel zijn best, toch blijft het weer typisch Japans als je de game opstart. Het menu ziet er al wat gelikter uit, maar de pauze menu's tijdens de wedstrijden zijn nogal lelijk en voelen totaal niet '2013' aan. Ook de geluidseffectjes in de menu's voelen alsof ik de game speel in een arcadehal in 1996.
    Om nog maar te zwijgen over de ingame soundtrack. Waar 2011 nog een redelijk positieve playlist had, is het met PES2013 huilen met de pet op. Ter informatie, de eerste maal dat ik de game opstartte kreeg ik Michel Télo te verwerken. Juist ja, die dramatische Zuid-Amerikaan met dat gare klotenummer van hem. Gelukkig kan je nummers in PES uitschakelen, maar de nummers die overblijven worden dan wel erg schaars. Ik gok dat de playlist per mode uit ongeveer 5 nummers bestaat. Je kunt je wel voorstellen dat je hier na 7 dagen wel flink op uitgekeken bent.
    Het is gewoon jammer dat Konami niet eens een leuke originele en uitgebreide soundtrack kan samenstellen.

    Modi
    Naast de reguliere Exhibition potjes zal de meeste aandacht ook dit jaar weer naar de Master League gaan. Naast de offline ML heeft de inmiddels fameuze ML online (MLO) ook weer zijn plaats binnen de game na zijn introductie in 2011. Om maar te beginnen met de online variant: dit is verslaving in zijn pure vorm. Je eigen team bouwen zorgt voor een soort commitment van de speler waardoor het een uitdaging wordt je controller weg te leggen. Online gaming zoals het hoort te zijn. Toch zit er nog flinke verbetering in MLO. Alhoewel Konami via matchmaking ervoor probeert te zorgen dat je tegen gelijkwaardige tegenstanders komt te spelen, wil dit nog niet altijd lukken. Een oplossing zou zijn om verschillende competities in te richten met verschillende teamsterktes, maar dit is niet het geval. Misschien komt dit ook wel omdat er meestal maar 2000 man simultaan online zijn en dit ervoor zorgt dat het matchmaking proces wel erg lastig wordt.
    Na een week spelen is dit in ieder geval mijn favoriete modus. Helaas zijn de servers nogal onstabiel. Ik vind het dan ook weer erg typisch Konami dat in 5 dagen na de release de servers er al minimaal 5 x hebben uitgelegen, zonder enige waarschuwing. Zelfs tijdens een toernooitje ben je niet veilig voor de downtime.

    De offline variant is niet heel veel veranderd. De 'player interaction' is verdwenen, waardoor ik als manager niet meer om tafel hoef met die dramatische linksback die nooit speelt en vervolgens gaat zitten klagen. Gelukkig maar! Ook het trainen is wat beter gemaakt, waardoor je op verschillende onderdelen kunt trainen.
    Helaas houdt het daar wel een beetje op... Het bieden en ruilen van je eigen spelers gaat lastig omdat je zelf te weinig inspraak hebt. Dat je nog steeds niet kan veranderen van club (hier wordt al 5 jaar om gevraagd) is eigenlijk gewoon schandalig. Het is duidelijk dat Konami de aandacht voor de Master League niet moet laten verslappen. Dat gedoe met nieuwe voetbalschoentjes voor je spelers zit niemand op te wachten.

    Be A Legend
    Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de BAL mode mij geen reet interesseert. Het is heel vet om een pointguard te spelen in een basketbalgame waar je altijd bezig bent met het spelletje, maar om nu 60 minuten de bal te vragen als spits en dan 3 kaatsjes te doen. Veel te saai in mijn ogen. Ik zal wel dat je ook hier een soort PES shop hebt. Tijdens het spelen van diverse wedstrijden unlockte ik gear voor BAL mode. Denk hier aan bananen die je herstel bevorderen. Ja je leest het goed. Bananen.

    Gameplay
    Maarja, we weten natuurlijk ook, dit zijn niet de reden waarop je een voetbalgame koopt. Of in ieder geval, de reden waarop je voetbalgame níet zou kopen (helaas is het bij sommigen wel het geval).
    Nee, in principe hoort het om gameplay te staan. En gameplay is dan ook de reden dat we uberhaupt PES2013 kunnen spelen. De gameplay heeft jaren geleden een mooie fanbase aangelegt en deze fanatici zijn de reden dat PES nog door duizenden wordt gespeeld, aangevuld met nieuwe gamers die uitgekeken zijn op FIFA (of omdat de 360 van hun grote broer is?).
    En de gameplay is dit jaar weer iets verfijnder ten opzichte van 2012. Het spel speelt lekker vloeiend en vooral het tempo is dit jaar het sterke punt. In mijn ogen komt het qua handelingssnelheid, baltempo en algemene snelheid het dichtstbij het echte spelletje. Het werkt allemaal erg lekker. Maar let wel: de game heeft een zekere leercurve die vereist dat je zeker een handvol potjes moet spelen wil je de game echt kunnen waarderen.
    Maar als je eenmaal een beetje de feeling hebt kun je je lol echt op. Het gevoel van controle is dan voluit aanwezig, en je voelt alsof de CPU van je teammaten er echt op gericht is je te helpen. Bepaalde runs in het diepe, rugdekking, buitenspelvallen, het voelt zeer natuurlijk. Het is niet verwonderlijk dat het meest gehoorde argument is bij PES dat het scoren echt als scoren voelt. Alsof je die bal er zelf in hebt geschoten. En dat is nu precies de essentie van de game.

    Helaas is ook PES niet foutloos. Het is vooral ergerlijk om te zien dat Konami bepaalde ergerpunten van hun (trouwe) fanbase blijkbaar niet wil horen, want zaken die in 2012 al aan het licht kwamen zijn in 2013 nog niet helemaal opgelost. Zo vind ik de hoge steekbal nogal overrated. Alhoewel ik hem vaak al van mijlenver zie aankomen, lukt het mij nog niet om de verdediger op tijd te selecteren en alvast het gat dicht te rennen. Nu zou dit aan mijn kwaliteiten kunnen liggen maar ik vermoed dat dit meer aan de engine zelf ligt.

    Conclusie
    De conclusie is keihard: Konami is er weer niet in geslaagd om een afgewerkt stukje software af te leveren. Diverse randzaken zijn dramatisch geregeld en het lijkt er op alsof de Japanners bepaalde zaken gewoon niet wíllen verbeteren. Dit zal zeker tot wat frustatiepuntjes leiden.
    Maar achter deze frustatie zit gewoon weer een hele sterke footie. De basis is er zeker, want wat heb ik toch veel plezier beleeft met de MLO, en zal dat de komende maanden nog hebben. En voor mij draait het spelletje daar toch om. De afwisseling in zowel de offline als online modi maken PES een game die gewoon een heel jaar lang mee kan gaan. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de 1vs1 potjes offline! Elk potje voelt anders en dat maakt PES2013 wederom een goede footie. Het is echter nog lang geen goede game.

    7/10
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2012
  18. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    2012 of 2013? :)
     
  19. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
  20. HanTerp

    HanTerp Active Member

    Berichten:
    5.214
    Leuk Bevonden:
    114
    Een 7/10 is een veel te lage waardering. Je zou per categorie moeten bepalen wat de wegingsfactor is, dus hoe belangrijk die categorie is voor de speelbaarheid van het spel.
    Dan zou gameplay de belangrijkste categorie zijn en kom je op een realistischer score uit.
     

Deel Deze Pagina