1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kinderen mogen pas gedoopt of besneden worden als zij daar zelf over kunnen beslissen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door WillemWalrus, 18 jan 2005.

  1. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    als je besneden bent kun je nog steeds ziektes mee dragen,
    net als je met een velletje ook geen ziektes hoeft mee te dragen.
    dat hangt er helemaal van af hoe hygienisch jij zelf bent, niet hoe hygienisch je ouders.

    als je gedoopt wordt, krijg je alleen liefdevol wat "gezegend" water over je hoofdje heen,
    bij een besneidenis zijn ze je gewoon aan het verminken.

    oke als het noodzakelijks is om medische redenen, dan moet het kunnen.
    maar niet door zo'n stoethaspel die het doet uit geloof overtuiging

    oke nu de k-anker test... ******
    /edit nee hij wordt automatisch met sterren geplaatst
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2005
  2. party crusher

    party crusher VGcats is de shit

    Berichten:
    781
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het eens dat je niet zomaar een geloof op een kind moet gooien.

    gelukkig heb ik hier geen last van als atheist.
    tsja een heidene zijn heeft ook zo zijn voordelen:)
     
  3. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    ach een gelooof op een kind gooien...Dat heeft te maken met opvoeding zelfde iets als wat voor programma`s je je kind laat kijken of naar wat voor school je hem stuurt.Ik ben zelf gedoopt maar ik ben compleet anti kerk (het institut kerk met geloof opzich heb ik geen probleem ik kan me er aleen niet me identificeren)Ik heb er niks mee terwijl ik de eerste jaren van mijn leven (tot een jaar of 5/6) naar de kerk ben geweest.Een geloof daar kan je later alteid nog van afzien gedoopt of niet gedoopt.Besnijdenis is veel rigoreuzer en heeft ook in het verdere leven veel meer inpact
     
  4. Shriko

    Shriko Gamebites.nl

    Berichten:
    2.264
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben het niet eens met de stelling. De doop is er om als teken te laten zien dat God de hand naar jou uitsteekt. Hij zegt eigenlijk: ik wil dat jij Mijn kind bent. Zoals ook in de bijbel staat: Laat alle kinderen tot mij komen. Ik vind het een heel mooi teken dat zo'n kleine baby voor in de kerk gedoopt wordt. En het geloof op een kind gooien? Ik ben blij dat God mij in een gezin heeft gezet waar dit gewoon mogelijk was, dat ik met het geloof opgegroeit ben, mooier kan het niet!

    Ik ben het er zeker wel mee eens dat je later zelf die keuze moet maken en dus niet in de Room-katholieke kerk dat het op je 11/12de gebeurt zodat je het bv voor de cadeautjes doet. In de kerk waar ik opgegroeit ben (gereformeerd vrijgemaakt) doe je als je er klaar voor bent, als je het echt wil, belijdenis. Ik ga dat dit jaar doen en ik zie er naar uit! Met belijdenis zeg je voor de hele gemeente ja tegen God.
     
  5. nfsu dragmaster

    nfsu dragmaster Active Member

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    0
    dopen vind ik wel wat anders als besneiden
    dopen zou ik zeggen gewoon doen maar besneiden is lullig voor dat kind maja het zijn wel die gasten die denken dat ze in ons nederland de baas zijn dus kan er weinig medeleide mee hebben
     
  6. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    wie moet ik me daar bij indenken?
     
  7. BoneCrusherrr

    BoneCrusherrr Cold SynerGy

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee vind ik van niet. Lijkt me best erg als je als je 13/14 bent en oud genoeg om daar zelf over te beslissen dan te besnijden. Ik weet van een vriend dat hij 2 tot 3 weken niet naar school is geweest.nadat hij besneden was...mensen beginnen erover te praten en als zoiets "ontdekt word" zal je er zeker voor gaan schamen denk ik.

    Zelf vind ik besnijden maar niets..
     
  8. SabZero NL

    SabZero NL Sexyback

    Berichten:
    1.346
    Leuk Bevonden:
    5
    Inderdaad dopen moet je zelf weten, vind het echt jammer dat ik gedoopt ben, wil er helemaal niks mee te maken hebben, geloof vind ik ook sowiezo onzin evenals "god"

    Besnijdenis moet je ook zelf weten, al houd ik me daar verder niet mee bezig ( wel is het hygienischer wat toch zijn voordelen mee kan brengen, ook als je voorhuid niet over je eikel heen kan. )

    Maar misschien is besnijdenis ook wel beter als je klein bent, dan voel je de pijn nog niet goed. en is het allemaal makkelijker te verwerken ( als je er toch aan moet geloven )
     
  9. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Tijdje terug zag ik een programma over mensen in Amerika, die hun voorhuid terug wilden, omdat ze dus besneden waren, omdat in de jaren '70 ofzo het dus heel gebruikelijk was. Kweet niet meer om welke redenen.
    Deze mensen leden er dus psychisch onder, dat hun ouders hun piemel hadden verminkt en dat ze zichzelf nu gehandicapt voelden. Was best lachen eigenlijk. Maarja het was dus mogelijk, je voorhuid weer terug te krijgen, omdat et gewoon een stukje huid was en huid is heel rekbaar.

    Over de stelling wil ik zeggen dat niemand kan stellen dat het dopen of besnijdenissen slecht voor het kind is, daarom is deze stelling niet echt interessant. Tenzij je wil bewijzen dat religies altijd de mens tot bepaalde dingen dwingen, waar ze niet op staan te wachten. Ik denk ook dat et zo'n stelling is.
     
  10. Rolf85000

    Rolf85000 Active Member

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    0
    ben het niet met de stelling eens. de oudersmogens vrij hun geloof beleiden behoudens beperkingen in de wet. een kind kan op zijn 18e (en waarschijnlijk zelfs eerder) een eigen route kiezen ten opzichte van het geloof. het maakt geen flikker uit of je dan besneden bent en al helemaal niet of je gedoopt bent.
     
  11. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Iemand kan er toch mee zitten? Laat iedereen gewoon zelf kiezen.
     
  12. mortalexe_29

    mortalexe_29 fun !

    Berichten:
    1.202
    Leuk Bevonden:
    0
    Dopen heb ik niet zo'n problemen mee, ik ben niet zo'n fan van het geloof maar dat beetje water is meer een gebaar. besnijden daarintegen vind ik niet direct kunnen. als god het er niet zo bedoet zou hebben had die het er ook niet aangezet
     
  13. WillemWalrus

    WillemWalrus t Kan altijd stouter

    Berichten:
    81
    Leuk Bevonden:
    0
    Het hele probleem is volgens mij dat ouders gewoon vrij zijn in de opvoeding van hun kinderen. Alleen jah, sommige mensen hebben problemen met de besnijdenis. Dus is het misschien beter om achteraf te zeggen dat je toch besneden wil worden of tot een bepaald geloof toe te treden dan dat je ouders dat al voor je gedaan hebben en je het daar eigelijk niet mee eens bent.
     
  14. Dodgie

    Dodgie Beat me up Scotty

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    10
    Als besnijdenis nodig is vanwege hygiënische redenen dan kun je het beter vroeg laten doen, dan dat je je kind (of misschien jezelf?) er jaren mee laat lopen.

    Wat betreft de doop, ik vind dat ouders het recht hebben hun kind naar hun eigen normen en waarden op te voeden, en als de doop daar een onderdeel van is dan vind ik het geoorloofd.
     
  15. tha BomB

    tha BomB .

    Berichten:
    519
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind dopen niet son probleem ben self ook gedoopt.en het heeft geen nadelen ofzo.. . bij dopen dan mag je op je 18e nog eens beslissen of je voor de rest van je leven leven gelovig wil zijn. bij besnijdenis word je voorhuid eraf gehaald en dat kun je op je 18e niet meer recht zetten. dus ik ben het met de stelling eens (van de besnijdenis dan, want voor dopen krijg je je eigen keuze)
     
  16. BoneCrusherrr

    BoneCrusherrr Cold SynerGy

    Berichten:
    311
    Leuk Bevonden:
    0
    Daar ben ik het met je eens..
     
  17. Leo

    Leo R.I.P. Proof

    Berichten:
    238
    Leuk Bevonden:
    2
    Besnijden moet alleen gebeuren als het nodig is, niet als iemand het nodig vind.
     
  18. Casperge

    Casperge Guest

    Idd

    Ik zou me nu namelijk zwaar genaaid voelen als mijn ouders hadden besloten me te besnijden.Ook al zouden ze daar dan gelovige of andere redenen voor gehad hebben.Ik heb alles nog hoor 8) :+
     
  19. party crusher

    party crusher VGcats is de shit

    Berichten:
    781
    Leuk Bevonden:
    0
    ben ik de enige die logisch denkt hier?
    een heleboel gasten die zeggen dat dopen kan omdat de ouders het recht hebben hun geloof te volgen. en de joden dan? die doen dat met dezelfde normen maar zij mogen niet zoiets doen? ja dopen is minder direct en heeft minder grote gevolgen maar om nou te zeggen dat joden niet zoiets mogen? dat is racisme. het besnijden is gewoon het dopen voor joden en ik als atheist vin dat je ieders geloof moet respecteren.
     
  20. venom NL

    venom NL Active Member

    Berichten:
    556
    Leuk Bevonden:
    0
    ten eerste ben je dan geen atheist, want een atheist verafschuwd geloof.
    en respectteerd het geloof ook niet, als je dat wel doet ben je geen atheist, maar gewoon niet gelovig.

    ten tweede als iedere geloofgezinde maar doet wat er in het geloofstaat en dat dat wordt toegestaan,
    dan leven we strax weer in een wereld waar de kerk, moskee of what ever het voor het zeggen heeft.
    dan heeft de hele democratie geen zin meer en zijn er ook geen rechters meer nodig.

    als je iedereen tevreden moet houden loop je altijd het gevaar dat de één dingen doet die de ander niet wardeerd.
    er moet dus een gouden middenweg worden gezocht.

    en voordat je het even vergeet Nederland is van oorsprong een katholiek land.
    dus als we alles maar moeten toelaten, moeten wij ons strax aanpassen.
    wat we nu ook al de heletijd doen.
    voorbeeld: meisje wil met sluier op foto voor het rijbewijs.
    voorbeeld: nederland heeft in de randstad een ruimte probleem, maar er schieten daar overal moskeën uit de grond.
    voorbeeld: jongens mogen geen petten in de klas ophebben, maar meisjes mogen hun hoofddoekje wel dragen.

    Nederland is een raar land, dat klopt,.
    maar zolang ik hier nog woon ben ik er trots op dat zo'n kleine landje, zulke grote dingen kan doen _O_
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2005

Deel Deze Pagina