1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Muziek] Indie/Britrock/Folk [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door WinterBase, 13 jun 2011.

  1. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654

    [gb]Indie/Britrock/Folk [Deel 2][/gb]​


    Startpost door WinterBase

    Het heeft eventjes geduurd maar na ruim vier jaar zijn we aanbeland bij deeltje 2 van het Indie/Britrock topic op XBW. Omdat de Folk muziek de afgelopen tijd ook vaak aangehaald werd in het vorige deel leek 't me wel leuk om dit genre er vanaf nu bij te betrekken :)


    [gB]Wat houdt indie/britrock in?[/gB]
    Indie of indierock is een verzamelnaam die wordt gebruikt voor voornamelijk op rock georiënteerde kunstmuziek die zich over het algemeen laat karakteriseren door haar houding: een afkeer van commerciële muziek en een voorliefde voor het experiment. De naam komt van het Engelse woord independent, wat onafhankelijk betekent, hiermee refererend aan de DIY-houding van de bands of hun platencontract met een onafhankelijk platenlabel. Indiemuziek kan vrij divers zijn, van ambient tot heavy metal, maar meestal bedoelt men met de naam een subgenre uit de alternatieve rock, de zogenoemde indierock, die bekend werd door bands als Pavement en Sonic Youth.

    [​IMG]

    De term 'indie' is soms verwarrend, omdat niet alle artiesten die onder de term worden geschaard onafhankelijk zijn. Veel indieartiesten zijn wel verbonden aan platenmaatschappijen. Met hun imago zetten ze zich af tegen de massacultuur, maar sommige aanvankelijk onbekende artiesten groeiden uit tot grote sterren. Sinds het commerciële succes van met name R.E.M. en Nirvana wordt de term 'indie', evenals de termen 'underground' en 'cult' dan ook steeds vaker door de gevestigde platenindustrie gebruikt als marketingterm om artiesten met een tegendraads imago te promoten. Of de geproduceerde muziek ook daadwerkelijk vernieuwend of tegendraads is, schijnt daarbij minder belangrijk te zijn. Een term voor grensverleggende rockmuziek die minder marketinggevoelig is 'experimentele rock'.

    Voorbeelden van artiesten:
    [​IMG]
    In dit lijstje staan ook een aantal artiesten/bands die meer onder indie-folk vallen..

    Video's:
    [yt]5Euj9f3gdyM[/yt]

    [yt]ma9I9VBKPiw[/yt]

    [yt]xZGcw9HHOkU[/yt]

    [yt]vQ90LRaEIt0[/yt]

    [yt]Wq4tyDRhU_4[/yt]

    [yt]bIEOZCcaXzE[/yt]

    [yt]5up8kJoCsJM[/yt]

    [yt]1e0u11rgd9Q[/yt]​


    [gB]Wat houdt Folk in?[/gB]
    Folk is de benaming voor een muziekstijl voor oorspronkelijk Engelstalige traditionele muziek. Folk laat zich weliswaar vertalen als volksmuziek, maar meestal wordt dan de Anglo-Amerikaanse volksmuziek bedoeld. Belangrijk kenmerk van de muziek is het gebruik van traditionele muziekinstrumenten zoals viool, tin-whistle, banjo, accordeon (of trekharmonica) en dergelijke. Als muziekgenre is het in de jaren '50 opgekomen, en floreerde het in de jaren '60 en '70 tot heden. Bekende folkartiesten zijn Bob Dylan, Woody Guthrie, Joan Baez.

    [​IMG]

    Het genre is enigszins verwant aan singer/songwriter muziek, blues en country en wordt vaak akoestisch en niet elektrisch versterkt uitgevoerd. De gitaarstemming is bij deze muziekvorm evenals bij blues soms voortkomt, afwijkend van de meest gebruikte stemming EADGBE.

    Folkrock is een muziekstijl die zich ontwikkelde in de jaren 60. Het is een muziekstijl waarin vaak instrumenten uit de rockmuziek worden gebruikt. Toch heeft deze stijl over het algemeen geen ruige uitstraling dat komt omdat er in folkrock grote accenten worden gelegd op de oude volksmuziek van het land. Bekende namen van de folkrock zijn The Band, Bob Dylan, Runrig, Neil Young, Willie Nelson, Bonnie 'Prince' Billie, Levellers en Dropkick Murphys. Folkrock is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de gitaarrock.

    Voorbeelden van artiesten:
    Klik, lijst is een beetje te lang om te posten

    Video's:​

    [yt]Eh44QPT1mPE[/yt]

    [yt]hk3mAX5xdxo[/yt]

    [yt]9hUy9ePyo6Q[/yt]

    [yt]jc3ZAs17uAg[/yt]

    [yt]azGIf74ICmw[/yt]

    [yt]cdN2bfov9JQ[/yt]

    [yt]X4Bs4k5i5BQ[/yt]

    [yt]lLJf9qJHR3E[/yt]

    [yt]JvwWzcLfH-k[/yt]

    [yt]_BsZt_3MifU[/yt]

    [yt]ABjhV_LutUE[/yt]

    [yt]T8YCSJpF4g4[/yt]

    [yt]UrMmr1oMPGA[/yt]​

    [gb]Tot slot[/gb]
    Enjoy the music! En als je iets tofs hebt ontdekt mag je dat hier posten. Blijft onder ons! ;)

     
  2. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Nice, Foals in de startpost! Ik dacht dat ik een van de weinigen was die daarmee bekend is.
     
  3. serious siem

    serious siem PSN: Serious-Siem

    Berichten:
    786
    Leuk Bevonden:
    6
    Indie aanraders

    - FRIENDLY FIRES

    - Fanfarlo

    - Born Ruffians

    - The Whitest boys alive en Kings of Convenience

    - Frightened Rabbit

    - Harlem Shakes

    - She and Him
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2011
  4. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Zooey Deschanel! <3

    Het album van Benjamin Francis Leftwich is overigens ook een aanradertje. :)
     
  5. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Ik mis oa Wilco in de startpost
     
  6. Burt Macklin

    Burt Macklin Formerly Known As

    Berichten:
    2.990
    Leuk Bevonden:
    911
    Er mist wel meer.. Maar je kan moeilijk alles in de startpost gaan zetten.
    Of is dit meer een post om Wilco onder de aandacht te brengen?
     
  7. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.873
    Neu, maar ik dacht dat die wel redelijk bekend was. Staan ook een paar wat onbekendere namen tussen. Nice topic btw.
     
  8. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Over Brit-bandjes gesproken. De nieuwe Kaiser Chiefs is op het eerste gehoor saai.
     
  9. jelrinz

    jelrinz Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Mwa nieuwe Kaiser Chiefs vind ik op zich wel aardig, maar niet bijzonder. De nieuwe van Death Cab for Cutie, die is pas saai, dat was echt een pain in the ass om helemaal af te luisteren :9
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Inderdaad onmogelijk om alles in de startpost te zetten, zeker omdat niemand na de eerste 2 pagina's nog de startpost bekijkt :p
     
  11. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Kan ook nog wel het een en ander op noemen maar daar is dit topic ook voor, niet voor de startpost. :)

    Nieuwste vondst op folkgebied is Timber Timbre;

    [yt]Yh7A_s0wg2c[/yt]

    Nog vrij onbekend.
     
  12. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind 'Suck it and see' van de Arctic Monkeys ook gewoon wel weer een fijne plaat. Niet heel spectaculair met een grote hit erop, maar het algemene niveau is best hoog weer.
     
  13. Davey666

    Davey666 Dislocated Boy

    Berichten:
    4.611
    Leuk Bevonden:
    80
    Waaah!
    Ik ga in Augustus James Vincent McMorrow zien!! :D
    Op Haldern Pop in Duitsland... Blij :)
     
  14. jelrinz

    jelrinz Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Nice! Hij staat 18 juli ook in Tivoli (geloof ik) Balen dat ik dan op vakantie ben :mad:
     
  15. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Zeer zeker. Ik ben sowieso erg liefhebber van de Arctic Monkeys tegenwoordig. Hun debuutalbum was natuurlijk een doorbraak en ze waren even helemaal hip, maar het gaat mij vooral om albums 2,3 en 4. Ze zijn na hun eerste plaat ineens heel volwassen geworden. Suck it and See is wat dat betreft geen uitzondering. Dan vind ik Don't Sit Down 'Cause I've Moved your Chair toch wel de uitschieter; een heerlijk nummer met een lekker zware riff.
    Verder is de welbespraaktheid van Alex Turner altijd een genot om naar te luisteren.
     
  16. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Jaloersssss
     
  17. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.004
    Leuk Bevonden:
    9.565
    Ja dit is echt een goede band! Vooral Bad Ritual _O_

    Andere aanraders die vast al de revue zijn gepasseerd op folk gebied:
    - Beach House
    - Okkervil River
    - Local Natives
    - Midlake
     
  18. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb Cage the elephant net ontdekt. Lekker!
     
  19. Henrive

    Henrive zuur

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    10
    Beach House is dreampop, maar wel erg chill ja. Samen met Local Natives vorig jaar gezien op LL.

    Andere twee ken ik niet, zal ze even checken, ben benieuwd.
     
  20. JorisFR

    JorisFR Active Member

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    0
    Voor echte Indie liefhebbers, Moss :
    Klik
     

Deel Deze Pagina