1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderzoek naar flaming op forums

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Baszengerink, 13 feb 2013.

  1. Baszengerink

    Baszengerink Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

    Mijn naam is Bas Zengerink, psychologiestudent aan universiteit Twente. Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek op zoek naar forumleden die mijn enquête even zouden willen invullen. Ik heb contact gehad met de moderatoren en hun toestemming gekregen om het hier te plaatsen.

    Mijn vragenlijst gaat over de vijandigheid van het taalgebruik op Nederlandse discussiefora en websites, oftewel flaming. Flaming kan tot uiting komen in een belediging, in vloeken of in andere aanstootgevende taal en kan zowel gericht zijn op individuen als een bericht of onderwerp. Er wordt rijkelijk gestrooid met doodstraffen, ziekteverwensingen en (vaak irrelevante) beledigingen. Een aantal voorbeelden: (1) Over Anders Breivik na zijn aanslagen in Noorwegen: “Standrechtelijk executeren. Hij heeft bekend. Nekschot, afgelopen! Wat een klootzak.”, (2) zogenaamde “spelling nazi’s” of “grammatica nazi’s” die mensen aanvallen op hun taalgebruik, maar niet inhoudelijk reageren op de discussie. Vaak worden flames daarna ook op hen gericht, (:cool: over de komst van een nieuwe spelcomputer: “Als Sony echt met die onzin gaan komen kunnen ze die hartslag meter en hun lcd scherm ergens stoppen waar nooit daglicht zal schijnen,dan is mijn keus heeeeel erg snel gemaakt.”.

    Hoewel flamen op zich niks nieuws is op het internet (de term wordt al sinds 1983 gebruikt), begint het nu pas de aandacht te trekken van de “ouderwetse” media (waaronder kranten). Flaming wordt gezien als groot maatschappelijk probleem en veel krantenwebsites hebben een streng filtersysteem voor reacties op nieuwsberichten.

    De vragenlijst is hier te vinden: http://www.thesistools.com/web/?id=319320

    Gedurende de tijd dat de vragenlijst ingevuld kan worden zal ik zelf ook actief meediscussiëren in dit topic, daarom lijkt het me ook interessant om van jullie via deze weg te horen wat jullie denken over het “hoe en wat” van de flamer. Is flaming bijvoorbeeld het uiten van frustratie? Een manier om een discussie op te wekken? Een kwestie van misinterpretatie? Flame jij alleen als reactie op een flame van een ander of ook zonder provocatie? Is flaming iets dat simpelweg bij het internet hoort of zal het ooit verdwijnen? En wat doet het met jou als je een flame leest?

    Met vriendelijke groet,
    Bas Zengerink

    [​IMG]
     
  2. Distoration

    Distoration Da diii

    Berichten:
    3.115
    Leuk Bevonden:
    32
    Ingevuld, misschien moet aernhem dit topic ook maar even bezoeken. :+
     
  3. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Of die Hugomonclair:+
     
  4. SjuhS

    SjuhS Active Member

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    0
  5. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    haha mooie enquête.
    Waarom flame je?
    "omdat het goed bij mijn dagelijks ritme past" :+

    Over het algemeen vind ik met flamen niks mis, ook grammar nazi's horen er nu eenmaal bij :p
     
  6. Ethereal

    Ethereal Active Member

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    97
    Wat een kansloos onderzoek. Waarom flame je? Omdat de persoon in kwestie vaak dusdanig domme opmerkingen plaatst dat een flame op zijn plek is. De enige reden. Lijken in dit onderzoek maar 2 mogelijkheden: Of je flamet niet of je flamet om jezelf beter te voelen. Je kunt toch ook iemand even op zijn plek wijzen omdat ie gewoon domme opmerkingen maakt? Onderzoek van niks. Flamen omdat je je moreel superieur voelt :emo:
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2013
  7. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    of voor the lulz
     
  8. Baszengerink

    Baszengerink Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen alvast bedankt voor het invullen!

    Er zit meer in het onderzoek dan je misschien direct doorhebt, als ik alle resultaten binnen heb en conclusies kan trekken zal ik ook op dit forum de resultaten publiceren.
     
  9. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.962
    Ingevuld :)
     
  10. Ethereal

    Ethereal Active Member

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    97
    Mjah, ik denk toch eerder dat je de begrippen flamen en trollen een beetje door elkaar haalt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem ook netjes ingevuld, waar ik kan helpen help ik iemand, maar deze enquete gaat, in de huidige opzet, over trollen ipv flamen.
     
  11. Tripletth

    Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

    Berichten:
    1.543
    Leuk Bevonden:
    402
    Tja, het hangt er een beetje vanaf waar je bent he. Ik denk dat het op bepaalde fora gewoon de norm is dat je elkaar wat vaker afzeikt. Kijk naar Fok! of 4chan, daar 'flamet' iedereen constant, maar niemand neemt elkaar dan ook serieus...
     
  12. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Ben ik het niet mee eens.. Flamen en trollen zijn hele andere dingen en dit gaat naar mijn mening wel over flamen. Ik kan wel de doelen zien van deze vragenlijst. Hij is wat simpel maar je kan zeker wat met deze data.. Tevens neem ik aan dat deze schalen overgenomen zijn uit ander onderzoek? Ik flame voornamelijk omdat ik het leuk vind.. zie:

    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=4830280&postcount=4

    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=4830170&postcount=203

    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=4830591&postcount=2130

    http://forum.xboxworld.nl/showpost.php?p=4826614&postcount=1086
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2013
  13. Leis

    Leis Arkham Knight / 2015

    Berichten:
    4.340
    Leuk Bevonden:
    7
    Alle threads die je linkt zijn geen flame berichten.

    Ik zie nergens dat je iemand uitscheld of grof wordt?


    (Flame/flaming: het uitschelden van andere mensen of ideeën)
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2013
  14. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Flaming is niet per se uitschelden... ook gwn iemand beledigen
     
  15. AntraXxX

    AntraXxX Bruce Springsteen

    Berichten:
    9.000
    Leuk Bevonden:
    214
    Ingevuld. :)
     
  16. Ethereal

    Ethereal Active Member

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    97
    Nee.

    Flamen is het bewust iemand uitschelden, en dan niet op een grappige manier bedoeld.

    Trollen is gewoon hier en daar een beetje vervelend doen, (soms misplaatste) grappen neerzetten, sarcastisch reageren op sommige dingen of verkeerde informatie geven. Dat soort dingen.

    UIS: De links die jij neerzette zijn absoluut geen flames, dat zijn pogingen tot trollen.
     
  17. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Nee man. Flamen is beledigen. Trollen is uitlokken van een reactie. Ook als ik google vind ik dat..

    Trollen is wat Obsessed Thing steeds doet in t Gears forum. Roepen "Gears is al dood" zodat ik of iemand, meestal ik erop reageer
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2013
  18. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.962
    Maar jouw posts zijn nou niet echt flaming te noemen, gewoon sarcastisch..

    Toen ik Guild Wars 1 had ik iemand zodanig in de grond getrapt en later uit de guild gekicked waardoor hij moest janken en huilend een andere officer belde om hem weer terug in de guild te laten, wat was ik toen een klootzak zeg :emo:

    Anyway, dat doe ik nu gelukkig niet meer :+
     
  19. UpInSmoke0611

    UpInSmoke0611 Well-Known Member

    Berichten:
    12.104
    Leuk Bevonden:
    1.176
    Klopt omdat ik ze ken. Daarom gaf ik ze als voorbeeld omdat ik t leuk vind
     
  20. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
    Van welke Moderator had je eigenlijk toestemming gekregen?
     

Deel Deze Pagina