1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overstappen van console naar pc: maar mijn bank die blijft; doen?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 16 mrt 2014.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    [​IMG]

    Sinds een tijdje zit ik toch in dubio of ik met de aanschaf van de PS4 de juiste stap heb gemaakt. Had ik niet beter voor een game pc kunnen gaan? Ik zet hieronder een aantal zaken op een rij: voordelen, nadelen en vragen waar ik mee zit. Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan en misschien zelfs wel nuttige adviezen hebben. Uitgangspunt: de pc wordt ook een gameconsole. Iaw ik wil hem gebruiken met een controller, vanaf de bank, aangesloten op de tv via de receiver:

    De nadelen van de PS4 aka first world problems:
    • De PS4 heeft een gierend te kort aan games. Nog erger dan ik had verwacht. Geen Driveclub, geen Watchdogs, geen Planetside 2 etc.
    • De PS4 is qua prestaties een midrange pc. Vorige gen was de hardware tov de pc's behoorlijk up to date. Beide consoles konden zich meten met een heel aardige game PC. Deze gen zijn beide consoles begonnen met een flinke achterstand. 1080p60 wordt eigenlijk niet/nauwelijks gehaald. Voor de PC is dit al jaren een standaard.
    • Games zijn relatief duur voor de PS4. De games zijn goedkoper op de PC en niet zo'n klein beetje ook. De prijs van pc-games, helemaal bij sales, liegen er niet om. Topgames kan je vaak al voor onder de 10 euro kopen
    • PS+ kost geld. Online gamen op de PC is gratis.
    • Backwards compatability. De consoles stapelen zich op in mijn huis: een ps2, een ps3, een ps4, een 360....elke gen kan je er weer een stuk hardware bij kopen. Op de PC speelt dit probleem niet/nauwelijks. Deze spellen blijven gewoon speelbaar vanuit je (steam)library.
    • Mijn zoon heeft een game-pc, met een ps4 kan ik dus niet samen met hem gamen.
    • Titanfall en Darksouls II lijken mij erg toffe spellen.
    .

    De nadelen van een PC:
    • Een redelijke game-pc kost meer dan een ps4. 600-700 euro ben je toch al snel kwijt.
    • Stroomverbruik van een pc ligt een pak hoger dan bij een PS4.
    • Games kunnen spelen vraagt meer tweaken dan op een PS4. Instellingen aanpassen, installaties die niet goed lukken etc

    Vragen waar ik mee zit:
    • Ik blijf met een controller gamen, kan ik dan überhaupt meekomen in een multiplayer? Of ben ik kansloos met een controller?
    • Een pc moet je om de zoveel tijd upgraden, maar als ik de verschillende topics zo lees is dat tegenwoordig veel minder snel nodig dan vroeger. Klopt dat?
    • Kan je tegenwoordig echt zo gemakkelijk pc gamen vanaf je bank? Of zie ik iets over het hoofd?
    • Consoles worden voor mijn gevoel meer geoptimaliseerd in de loop van de tijd dan een pc. Wellicht loopt de PS4 nog een stuk in?

    Overig:
    • Nu een PS4 verkopen zorgt nog voor een redelijke prijs
    • Ik kan natuurlijk er ook een PC naast zetten. Maar goed, ik heb nu al te weinig tijd om te gamen


    Twijfels, twijfels :+
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2014
  2. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    • Je bent kansloos. :+
    • Als je bereid bent niet alles op de hoogste settings te spelen hoef je inderdaad niet gigantisch vaak te upgraden. Ik zit op mijn PC van 2011 gewoon Titanfall te spelen. Maar zorg er dan wel voor dat de PC die je koopt een beetje vooruit kan. Koop geen budget ding, want dan moet je natuurlijk wel al snel aan een upgrade geloven.
    • Tegenwoordig? Dat kon altijd al. VGA/HDMI kabel naar je TV en je bent al klaar. Zo heb ik zelf ook regelmatig zitten spelen. En nu Steam Big Picture mode heeft heb je ook nog eens een tv-vriendelijke interface erbij.
    • Ik weet niet of 'inlopen' het goede woord is, maar de PS4 zal de PC nog redelijk kunnen bijbenen omdat het een closed box is. Veel optimalisatie. PS4 is een mid range PC maar presteert als een high end pc doordat het een closed box is.
      Zoiets zei Carmack iig ooit. :p https://twitter.com/ID_AA_Carmack/status/50277106856370176
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2014
  3. LageTrial

    LageTrial Active Member

    Berichten:
    2.015
    Leuk Bevonden:
    17
    Nu krijg je meer hardware hoor bij een PC. Nieuwe Videokaart? Nieuwe Processor, oh maar dan heb je weer nieuwe socket waardoor je een nieuw moederbord van nodig hebt. Ram extra? Of toch nog een dvd drive. :+
     
  4. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Koop gewoon een fatsoenlijke GamePC, dan kan je een hele consolegeneratie vooruit. Ik heb hier een GamePC uit 2007 die dit jaar vervangen gaat worden, maar heeft wel gewoon al die tijd vooruit gekund. Wel met steeds lagere settings maar dan zag het er alsnog hetzelfde uit als op de 360/PS3.

    Je gaat wel compleet afgemaakt worden als je met een controller op de PC multiplayer gaat gamen.
     
  5. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Sinds ik een game PC heb speel ik amper meer op de console :+

    Gewoon doen, en doe het gelijk ook goed want anders moet je binnen 2 jaar upgraden.
     
  6. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Eh, ik speel nog steeds meer op consoles. Het zijn de paar PC exclusives die ik dan op de PC speel, maar ik zal altijd een voorkeur blijven houden voor consoles. Het gebruiksgemak zal nooit te evenaren zijn door PC's. Dan maar een wat minder hoge resolutie. :+
     
  7. Jorrie

    Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

    Berichten:
    18.432
    Leuk Bevonden:
    4.959
    Ik heb mijn console gewoon aangesloten op mijn PC monitor dus qua gebruiksgemak verandert er niks :+
     
  8. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Geen gefrunnik met de ideale settings! Als ik een game een uur speel ben ik drie kwartier bezig me te irriteren aan de framerate en steeds van alles aan het aanpassen om de beste balans te krijgen tussen fps en kwaliteit (en meestal sla ik door waardoor ik met een kut fps speel :+)
    Tenzij je een PC met 45 Titans koopt en alles klakkeloos op de hoogste settings kunt gooien zul je daar toch wel tegenaan lopen. :p
     
  9. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Je bent al zo lang aan het twijfelen;
    probeer het gewoon eens.

    Koop een game PC.
    Is het niks, verkoop je die en ga je verder op je PS4.
    Bevalt het wel, verkoop je je PS4.

    Iedereen kan je alle voor en nadelen blijven voorschotelen, maar het zal altijd knagen.
    Er is echt maar 1 manier om erachter te komen of het iets voor je is; en dat is doen.
     
  10. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Waarom volledig overstappen? Het kan allemaal prima naast elkaar. Er zijn zat spellen die ik op mijn pc speel en zat spellen die ik liever op een console speel.
    En dan zijn er ook nog spellen die alleen op een bepaald platform uitkomen.
    Als ik kijk wat ik een beetje speel op een dag dan gebruik ik alle platformen. Potje Battlefield op de ps4 (goed dat al een tijdje niet meer gedaan) Guild Wars 2/Hawken/GGE/One Way Heroics op de PC en dan weer Plants vs Zombies/ME 3 op de 360.
    Zowel de consoles als de PC hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Alleen zie ik vaak dat mensen 'of - of' denken, terwijl er helemaal geen reden is om niet 'en - en' te denken.
     
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Tnx voor de uitgebreide reply. Maar ik denk niet dat we een ps4 ooit kunnen vergelijken met een high end pc. En ja het kon altijd al maar sinds Big Picture is het wel wat gemakkelijker.

    Sure maar dat is nog altijd minder dan een compleet nieuwe console. Daarnaast kan ik voor mijn library gewoon 1 apparaat gesloten houden. 1 pc.

    Afgemaakt worden op MP gebied...was ik al bang voor. zijn er geen servers die alleen bedoeld zijn voor mensen met een controller?

    Gewoon doen....ik kan er prima 1 betalen, maar tis wel genoeg geld om er echt even over na te denken.

    Klopt dat ik dat al langer doe. Vandaar dat ik er deze keer een aparte thread voor heb gemaakt. Niet alleen voor mezelf maar ook voor andere members die dezelfde twijfels hebben zoals Mad Monkey ;). Ik zou natuurlijk de pc van mijn zoon een tijdje aan mijn tv kunnen hangen.

    Ik krijg dan, vind ik, echt een overkill aan apparatuur. Dan heb ik 5 consoles aan mijn tv hangen 8) Daarnaast scheelt het natuurlijk een enorme bak met geld. Als laatste argument: ik game maar iets van 6-8 uur per week. Ik heb geen tijd voor EN EN :)
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2014
  12. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Overkill aan apparatuur heb je toch al ;)
    en, en wil niet zeggen dat je enorm veel spellen speelt. De breedheid van keuze is alleen veel hoger. Ondanks porten zul je altijd houden dat sommige spellen niet op een bepaald platform komen. Of als ze dat wel doen dat ze slecht geport zijn. Persoonlijk heb ik liever minder spellen maar hogere kwaliteit doordat ik veel meer keuze heb.
    edit; wat betreft geld is het een ander verhaal natuurlijk. Een console verkopen is mogelijk maar echt veel krijg je er vaak niet meer voor terug, met de PS4 is dat momenteel wellicht een andere zaak. Maar ook dat is een kwestie van tijd.
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2014
  13. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik zou inFamous en The Order niet willen missen. Ik zou Guild Wars 2 en Star Citizen niet willen missen. Ik zou Halo en Gears niet willen missen.
    En-en is dus de enige optie voor mij. :+ Er is niet een enkel platform wat alle games heeft wat ik graag wil spelen.
     
  14. Peter OtH

    Peter OtH XBW.nl VIP Redacteur

    Berichten:
    3.521
    Leuk Bevonden:
    217
    Dat heb ik ook. Voor mij is het platform eigenlijk niet relevant. Het gaat om de games, dat is ook de reden dat er bij mij thuis best nog een One kan komen te staan. Ondanks alle kritiek die ik op het apparaat/MS heb. Er zijn en zullen games komen die ik graag wil spelen.
     
  15. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Naast het feit dat ik vooralsnog Infamous en The Order nauwelijks interessant vind (ik hoop dat beide games alsnog verrassen), vind ik het niet zo erg dat ik bepaalde games moet missen. Ik vermoed dat jullie beiden wel een tikkeltje meer gamen dan dat ik dat doe. Als ik in een maand 1 game uitspeel ben ik flink bezig :b: Dus ook met 1 platform heb ik al meer keuze dan dat ik kan gamen....alhoewel, dat geldt nu niet voor de PS4.
     
  16. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    inFamous zal je niet verassen. Het is net als de eerste 2 delen. Maar dan next-gen. :+
    Daarnaast waren het maar 2 voorbeeldjes. De nieuwe Uncharted dan? The Last Guardian? Er zullen vast games komen die je wel bevallen. Als je niet verwacht dat die komen had je de PS4 überhaupt nooit moeten aanschaffen. :p

    En ik blijf zeggen dat het aantal games op de PS4 op het niveau is wat ik vooraf verwachtte en ik heb nog genoeg te doen. En dan game ik waarschijnlijk nog meer dan jou. ;)

    Welke games ben je van plan te spelen op je nieuwe PC?
     
  17. Hybrid

    Hybrid Well-Known Member

    Berichten:
    33.413
    Leuk Bevonden:
    5.824
    Last Guardian. lol :p
     
  18. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    OOIT! :+

    Ik wilde wel Agent noemen, maar die game hooft nooit echt wat hype achter zich gehad. :p
     
  19. Maddmonkey

    Maddmonkey Well-Known Member

    Berichten:
    16.756
    Leuk Bevonden:
    5.435
    Bij de PC ben je dan denk ik het wel het beste af :) veel unieke games en dan voor een zacht prijsje waardoor een miskoopje of een game die stof ligt te happen niet zo erg aanvoelt :p

    Ik zou best graag 'en en en en' willen hebben, maar dat ga ik nooit kunnen betalen.
     
  20. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik heb voor mijn gevoel meer geld verspild tijdens Steam sales dan ik ooit heb verspild aan miskopen voor consoles. :+ 150+ games waarvan ik er maar een handjevol heb gespeeld.
    Ik kijk tegenwoordig niet eens meer naar de sales. Dat is kopen om het kopen. Alleen Humble Bundles schaf ik nog wel eens voor een dollar aan :p
     

Deel Deze Pagina