1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[School] Presentatie

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door balikaai, 9 mrt 2003.

  1. balikaai

    balikaai Dirk Jan = de Man

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo,
    Ik wist niet in welk forum dit moet, dus daarom heb ik deze genomen.
    Ik heb morgen een presentatie op school, en ik vind het doodeng, is dat normaal?

    En hebben jullie misschien tips voor wat te doen tijdens een presentatie?
     
  2. AlphaZeL

    AlphaZeL Obey your Master...

    Berichten:
    1.187
    Leuk Bevonden:
    1
    Blijf jezelf, gebruik media en kijk goed het publiek in:) Het zijn immers mensen die je al kent. Ga niet alles opdreunen maar maak er een mooi verhaal van. Ga niet op een been staan leunen en gebruik je handen bij je presentatie:).
     
  3. twist

    twist Guest

    Ja klopt...
    Je moet de mensen entertainen, ofwel, ze slaapvrij houden.
    Dus ook een tip is om niet op een toon te praten maar een beetje enthousiast :9 :D Ik ben er ook erg erg slecht in ik ben beter in fraggen :9
     
  4. mastapiece

    mastapiece Guest

    whahaha, lekkere vergeijking:confused:
     
  5. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Ik hoop dat je je goed voorbereid hebt, dat is gewoon het belangrijkst. Zorg dat je zeker van je verhaal bent, dat ontspant, zo hoef je niet in stress te zitten. Nog een aantal tips:

    - Let op je manier van praten. Niet te snel, maar ook niet te langzaam. Praat duidelijk, goed articuleren en niet te zachtjes.

    - Gebruik een spiekbriefje als dat mag. Maar ga niet je hele verhaal uitschrijven, dat komt heel slecht over op je publiek. Gewoon korte steekwoorden, die als leidraad voor je verhaal dienen.

    - Houd oogcontact met je publiek. Dus niet constant op je blaadje kijken, gewoon het publiek in kijken. Vind je dat eng, concentreer je dan op een punt achter in het lokaal net boven de hoofden van je publiek.


    Trouwens, het is heel normaal dat je zenuwachtig bent voor een presentatie of spreekbeurt. Sommige mensen zijn er zelfs doodsbang voor. Maar zolang je weet dat je je goed voorbereid hebt en zeker van jezelf en je verhaal bent, komt het vast helemaal goed! Succes!
     
  6. twist

    twist Guest

    :9 mja tis nie anders he :+
     
  7. RuffRyder

    RuffRyder 360ยบ

    Berichten:
    1.328
    Leuk Bevonden:
    2
    Man, hou erover op! :'-(
    Wij moeten 6 onderwerpen op een blaadje opschrijven, na een paar maanden als je alles vergeten bent pakt de docent al die blaadjes en gooit met een dobbelsteen. 1 = onderwerp 1, 2 = onderwerp 2 enz.

    Ik ben gewoon doodsbang nu.. :eek: :'-(

    Steun mij op Gironummer 88.54.269. :cool:
     
  8. timmio

    timmio GOOAALLLL!!

    Berichten:
    512
    Leuk Bevonden:
    4
    goed voorbereiden is vaak het belangrijkste, dat scheelt een stuk zenuwen en zal er voor zorgen dat je een stuk rustiger voor de klas staat. tips die hiervoor gegeven werd als rustig praten (zelfs zo langzaam dat het voor je gevoel te-langzaam is,meestal is dit namelijk de juiste snelheid), je handen uit je zakken houden, gebruik proberen te maken van sheets, powerpoint of het bord, dan kun je tenminste een beetje de aandacht van jezelf af houden (scheelt zenuwen) en je bent wat beweeglijker dan als je als een blok beton voor de klas staat...

    Zelf doe ik de studie tbk en daar moesten we de 1e 2jaar elke weer ongeveer een presentatie houden, soms groepsgewijs,soms alleen of soms gewoon in het engels, ik kan je vertellen dat dat soms ook ff knap k*t was:)

    succes!!
     
  9. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Nog een tip: als je een videocamera hebt, moet je jezelf eens opnemen als je je presentatie aan het oefenen bent. 't klinkt misschien heel stom, en als je jezelf daarna terugziet schrik je je ook helemaal het lebbes 8), maar het is wel de beste manier om te zien wat je fout doet.

    Ik studeer communicatiewetenschappen, en daar werd in het eerste jaar het vak mondelinge communicatieve vaardigheden (oftewel: leren presenteren :)) gegeven. Bij dat vak moest je ook een presentatie houden, die dan met een videocamera werd opgenomen, zodat je jezelf terug kon zien. Verder kreeg je na afloop ook feedback en commentaar van je groepsleden.

    Misschien een vreemd idee, maar het werkt echt!

    En als je geen camera hebt, probeer het dan voor de spiegel, of neem desnoods alleen je tekst op met een cassetterecorder of zo.
     
  10. Eckie

    Eckie Active Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    15
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ging vroeger echt bijna dood als ik een spreekbeurt of boekbespreking had ofzo. (Dat was dan op de basisschool.) Serieus ik flipte helemaal de pan uit.
    Op de middelbare school heb ik eigenlijk nooit meer een presentatie o.i.d. moeten doen (oude stijl roelt 8)), maar tegenwoordig heb ik meer een 'fuck them' instelling. :cool: Lekker boeiend wat de rest ervan vindt, je moet er nou eenmaal doorheen.

    En natuurlijk, zoals al 10x eerder gezegd, preparation is the key to your success! ;)
     
  11. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    hehe ik zeg nou wel zo stoer dat je je goed moest voorbereiden, maar ik ben zelf altijd degene die op het laatste moment een powerpoint-presentatie in elkaar flanst en er een leuk tekstje bij verzint :)

    Het leukste voorbeeld:

    Ik heb een keer een presentatie gegeven over de ramp met het wtc op 11 september; de dag na de ramp met het wtc 8)
    ik moest een presentatie geven voor bovengenoemd vak. Ik had totaal geen idee waar ik het over moest doen. Een dag voor m'n presentatie had ik nog geen onderwerp. Totdat ik de tv aanzette en die brandende wolkenkrabbers zag. Gauw heb ik toen wat plaatjes gezocht op i'net, in een powerpointje gezet, en de volgende ochtend om half 9 had ik de primeur :D

    Alleen was de docent er minder blij mee, het getuigde namelijk niet echt van een goede voorbereiding, hehe. Gevolg: een 4 voor m'n presentatie, ook al was ie inhoudelijk wel goed :mad: :+
     
  12. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Dat is de beste tip die je iemand kunt geven.

    Als de presentatie echt belangrijk is dan MOET je jezelf gewoon opnemen. Het is echt super waardevol om jezelf dan daarna te zien en je kunt hier heel veel vooruitgang mee boeken.

    Ook belangrijk.: Goede houding! geen handen in de zakken en doe enthousiast. Ga goed staan en zrog niet dat je voor bijvoorbeeld het beeld staat. Als je beamer gebruikt zorg dan dat jde bediening op een makkelijke plek staat.

    Zeg altijd wat mensen kunnen verwachten, hoe lang het ongeveer duurt en maak duidelijk waar je bent in je verhaal. Bedenk goed bij jezelf wat de mensen waarvoor je de presentatie doet willen weten. Vertel ze geen nutteloze zaken maar alleen dingen waarvan je weet dat hhun ze leuk en belangrijk vinden om te horen.

    Als de opdracht het toelaat kun je je publiek in je verhaal proberen te betrekken door dingen te zeggen als iedereen heeft dit wel eens gehad e.d.

    Zie er verzorgd uit en maask vooral een frisse indruk alsof je dit al 500 keer gedaan hebt. Daarom is het belangrijk om jezelf op te nemen op video, of het voor mensen (je familie, collega's) te doen.
     
  13. Hordo

    Hordo Wormen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.917
    Leuk Bevonden:
    21
    Ow ja, blijf mobiel! en blijf niet stilstaan.
     
  14. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Ik heb ff het feedbackformulier wat wij destijds gebruikten om je mede-slachtoffers van commentaar te voorzien online gezet:

    Klik hier om te downloaden

    Is erg handig, omdat het precies aangeeft waar je op moet letten.

    (ja, ik ben goed, ik weet het, stuur me maar een bloemetje of zo :+)
     
  15. mastapiece

    mastapiece Guest

    lol...die gast lag volges mij al 5 min. na ze post te pitten en nu hebben jullie een btje voor jan leuter al die adviezen gegeven..ze zijn wel goed trouwes.

    K heb de toneelschool gedaan dus k had op de middelbare school nooit zo'n probleem met voor de klas staan ofzo, maar ik snap heel goed dat sommige mensen er wel moeite mee kunnen hebben.

    Ik ga nu maar ffkes pittn..laterzzz
     
  16. balikaai

    balikaai Dirk Jan = de Man

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    0
    thnx allemaal, ik heb de presentatie vanmiddag. 'wish me luck!'
     
  17. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    *Wenst Balikaai een 1 toe





    nee ff serieus, ik hoop dat je een 10 haald, en dat je moeder zo blij is dat jij zegt de jongens van xboxworld.nl hebben me geholpen en dat je moeder hier ff een rondje pils komt brengen :D
     
  18. masterape

    masterape Guest

    Ik heb morgen ook een spreekbeurt, ben nou al zenuwachtig:confused:
     
  19. Ik flip altijd als ik iets voor de klas moet doen ik haat dat
     
  20. masterape

    masterape Guest

    Hehe bij mij is het probleem ik heb wel goed voorbereid maar ik ben niet zeker van de tekst. Wij doen onze spreekbeurt namelijk over de F-16(die vent van NE vind het wel een goed ond., dacht ik). Maar ja we proberen er maar wat van te maken, met je 2en is toch fijner. We hebben sheets, film en tekst dus het zal hoop ik wel in orde komen.:eek: :confused:
     

Deel Deze Pagina