BELANGRIJK!
Gisteren bij de oefenraces kregen we, ondanks de locked setups, verschillende waardes in de benzine. Bij de ene werd qualifying gestart met 50 liter benzine en bij de ander begon die met slechts 10 liter benzine. Daarom is Sherlock Racerblade01 vanmiddag op onderzoek uit gegaan en heeft het probleem gevonden: het is afhankelijk van of je een setup hebt geïnstalleerd of niet. Ik weet wat je denkt, we rijden toch met default setups? Klopt, maar dit is weer één van de onverklaarbare logica-fouten waarvan er genoeg in Project CARS te vinden zijn. Als je een setup hebt aangemaakt start je met 51 liter benzine, als je geen setup hebt geladen start die dus met rond de 10 liter. Om het voor iedereen eerlijk te houden willen we graag dat jij een setup activeert voor alle auto's, je hoeft niet eens iets aan de setup te veranderen.
Als je in het hoofdmenu van Project CARS zit, druk op Start en selecteer My Garage, kies dan de Aston Martin. Nu zijn er twee opties, als bij jou de optie 'edit current setup' grijs is, heb je last van de bug. Als die wit is, hoef je niets te doen (check dan wel even voor hetzelfde bij de Palmer en Merc). Als die grijs is, druk dan op 'Create New Setup', druk dan op A om je setup op te slaan (je hoeft niets te veranderen), selecteer 'All' en druk op X. Herhaal dan het proces voor de Palmer en Merc zodat je het later niet vergeet. Dat is alles! Alles bij elkaar duurt het niet meer dan 5 minuten, maar het is wel belangrijk om te doen, op deze manier is het wel zo eerlijk voor iedereen. Als je het niet doet begin je de race ook met meer benzine dan je concurrenten.
En voor degenen die denken: 'Wacht eens even, betekent dit dat ik gewoon een setup kan maken?' Nee, dat werkt niet, het is gewoon een rare bug. Je kan ook niet je benzineaantal veranderen, ook al zet je deze op 10 liter, hij neemt altijd 51 liter mee.
Als gevolg van de benzinekwestie hebben we overwogen de pit windows aan te passen omdat er nu sprake is van bijtanken. Hier heb je geen invloed op, de game bepaalt hoeveel benzine je nodig zal hebben om de race te kunnen uitrijden. Des te langer je wacht met pitten --> des te minder benzine je hoeft te tanken --> des te korter je stilstaat in de pit. We hebben uiteindelijk besloten de pit windows intact te houden, om je nog wel de optie te geven vroeg naar binnen te gaan en gebruik te maken van minder verkeer ten gevolge van je pitstop. Maar houd wel in het achterhoofd dat hoe later je pit, hoe korter je stilstaat. De verschillen zijn wel erg klein, of je nu in ronde 11 of 12 pit heeft nauwelijks gevolgen. Maar het verschil tussen ronde 8 en 12 is wel degelijk merkbaar. Je bent dus gewaarschuwd.
Omdat toch nog het één en ander veranderd en toegevoegd is, hier een vernieuwde briefing: (de enige wijzigingen staan in de laatste twee alinea's, de laatste briefing zal vanaf nu ook in de openingspost te vinden zijn.)
Drivers' briefing 11-11-2015, Aston Martin V8 Vantage GT4 @ Dubai Autodrome International
Weersverwachting:
De practices op woensdag zullen starten op 1 januari om 7:00 en 17:00 (ingame tijd uiteraard). De weersverwachting is in de ochtend wat laaghangende nevel (lees: mist), later op de dag wordt het heerlijk zonnig.
Wijziging regels:
Verder is de startprocedure voor race 2 iets gewijzigd. We doen min of meer dezelfde procedure als we tijdens de M3 Cup hebben gedaan (omgedraaide grid blijft bestaan). Dat wil zeggen, we rijden allemaal hetzelfde tempo het rechte stuk op, de leider bepaalt wanneer de race gestart wordt. Op het moment dat de leider het tempo verhoogd, is de race groen en mag er ingehaald worden.
De startprocedure:
Dan nog een paar extra regels met betrekking tot dit circuit: We willen de formatieronde in race 2 met een aardig tempo doorvoeren zodat de banden zo warm mogelijk blijven. Deelnemers krijgen vanaf de start tot het einde rechte stuk na bocht 3 de kans om hun juiste plaats te vinden, de volgorde van de grid zal besproken worden in de practice en warm-up van race 2. Na bocht 4 verlaagt de leider het tempo een beetje (rijd ongeveer halfgas) en gaan we allemaal in een treintje in de juiste volgorde rijden. Het is nu nog toegestaan te zigzaggen om de banden op temperatuur te houden, maak echter geen onverwachte remacties die ervoor zorgen dat er gaten in de trein ontstaan. Na de hairpin (bocht 8 ) gaan we in formatie rijden, twee aan twee dus. De leider behoudt het tempo rond de 115 km/u, wat makkelijk bereikt kan worden door volgas te rijden in de tweede versnelling. De leider kiest zelf of hij in de binnen- of buitenkant van de baan wil starten, de rest past zich aan aan de keuze van de leider. Maak dit ruim van tevoren kenbaar door aan die kant van de baan te blijven rijden. Als de formatie al begint te vormen en je realiseert je dat je aan de verkeerde kant zit, is het
niet toegestaan van kant te wisselen. We rijden in formatie het start/finish rechte stuk op rond de 115 km/u. De zone waarin de leider het tempo mag verhogen, en dus de race start, is tussen de start/finishlijn (en dus niet eerder) en het punt waar de muur aan de
binnenkant stopt, in principe waar de pit exit start.
De stand:
N.v.t.
Rondes en pit window:
In de sprintrace rijden we 12 ronden, de hoofdrace is 20 ronden lang. In de hoofdrace is een pitstop verplicht, deze dient voltooid te worden tussen rondes 8 en 12.
Let verder op:
- Zorg ervoor dat je een setup opgeslagen hebt!
- Oefen de ingang van de pitstraat! Het is NIET toegestaan de pitingang te missen en gebruik te maken van de asfaltstrook tussen de baan en de pitingang. Dat wil zeggen, blijf aan de rechterkant van de pylonnen. Let ook op je snelheid, als je volgas naar binnen rijdt, zal je crashen.
- Blijf bij het uitgaan van de pit altijd aan de rechterkant van de witte lijn, ongeacht of er verkeer is of niet.
- Het is niet toegestaan de laatste ronde van de race de pitstraat in te rijden, hiermee snij je de laatste bocht af. Als je dit toch doet krijg je een gepaste straf en honderd miljoen miljard boete.
Klik om te vergroten...