1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spotify

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door WinterBase, 7 jun 2010.

  1. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    [​IMG]

    [gb]Spotify[/gb]
    Spotify is een Zweeds bedrijf, opgericht in 2006, dat muziek als stream aanbiedt. De gebruiker kan uit een database van miljoenen nummers bepalen welke muziek hij wil luisteren. Om opbrengsten te genereren wordt de uitzending door reclame onderbroken, maar tegen betaling is dit afkoopbaar. De dienst wordt gezien als alternatief voor iTunes.

    [gb]Informatie over Spotify[/gb]

    Geschiedenis
    Spotify is opgericht door Daniel Ek en Mark Lorentzon in April 2006. De naam "Spotify" is ontstaan uit de twee woorden Spot en Identify. Hiermee wil het bedrijf zeggen dat je het nummer, wat je allang vergeten was, spot, identificeert. Dan kun je weer van dat ene nummer genieten. Hun motto toen ze begonnen waren, is dat iedereen straks alle nummers kan beluisteren. Het bedrijf heeft nu ruim 90 werknemers, en is sinds 18 mei 2010 in Nederland beschikbaar.

    Software
    Voor het gebruik van Spotify moet de Spotify muziekspeler worden gedownload. Vanuit dat programma kan de muziek worden geïndexeerd, en worden afgespeeld. De Spotify muziekspeler kent naast de functie van afspelen ook het aanmaken van afspeellijsten zoals eerder te zien in spelers als Apple iTunes, Winamp en Windows Media Player. Daarnaast is er een functie om via hyperlinks door het muziekarchief te bladeren, op basis van artiest, album of nummer. De speler is beschikbaar voor Microsoft Windows, Mac OS X. Er is sinds 7 september 2009 ook een applicatie voor mobieltjes beschikbaar. Het gebruik van last.fm om luistergedrag te registreren is geïntegreerd in de software.

    Beschikbaarheid
    Momenteel is de muziekdienst volledig beschikbaar in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Zweden, Noorwegen, Finland en Nederland. In België is de muziekdienst vooralsnog niet vrij beschikbaar. Dit vanwege nog op te lossen licentieovereenkomsten. Dit is tevens de reden dat het zo lang duurde voordat Spotify in Nederland kwam.

    De Engelse krant The Guardian berichtte in 2009 over het plan om de dienst in de Verenigde Staten te introduceren.

    Kritiek
    Spotify is toch niet geheel zonder kritiek ontvangen. In het businessmodel van Spotify verdienen de platenmaatschappijen wel geld, maar komen de artiesten waar de muziek van wordt gespeeld er doorgaans zeer bekaaid vanaf. Dit is ook de voornaamste reden dat Spotify in veel landen niet geïnstalleerd kan worden, of soms alleen met een betaald account.

    ~ Wikipedia.nl

    [gb]Abonnementen[/gb]
    Voor het gebruik van Spotify zijn er verschillende soorten accounts. Hieronder is een overzichtje te zien van de beschikbare opties.

    Open
    • Gratis
    • Limiet van 20 uur streamen per maand.
    • Reclame en banners.

    Unlimited
    • €4.99 per maand.
    • Reclame/bannervrij
    • Geen limiet
    • Radiofunctie (Kies een tijd, bijvoorbeeld 60's tot 70's en een genre. Zelf geen inspiratie benodigd :p.)

    Premium
    • €9.99 per maand.
    • 320 kb/s streams.
    • Alles van Unlimited, maar met de mogelijkheid om Spotify op je telefoon te gebruiken.

    ~ Tweakers.net

    [gb]Account aanmaken en installeren[/gb]
    Klik hier om een account aan te maken en om de software te downloaden. Alles is vrij simpel dus moeilijkheden zul je niet tegenkomen.

    [gb]Geweldig of niet?[/gb]
    Uit nieuwsgierigheid heb ik gister maar eens een account aangemaakt en de software op mijn computer geïnstalleerd. Alles ging vrij simpel en binnen korte tijd klonk de muziek al uit mijn speakers. Bijkomend voordeel is de integratie met Last.fm, ik als Last.fm junk vind dat natuurlijk geweldig.

    Momenteel beluister ik het nieuwste album van Johnny Flynn. De geluidskwaliteit is prima, echter werd na 3 nummers mij verteld wat de voordelen zijn van een betaald account. Daarna speelde de muziek weer verder. Of ik een betaald abonnement ga nemen weet ik nog niet.

    Wat denken jullie van Spotify? Is dit de toekomst? Een echte rivaal voor de iTunes store?
     
  2. Sloober

    Sloober Active Member

    Berichten:
    2.312
    Leuk Bevonden:
    16
    Heb nu een paar weken Spotify en vind het wel een leuk programma, je kan playlisten van vrienden overnemen en nummers naar ze sturen. Of het een rivaal is voor iTunes weet ik niet, zij beginnen over enkele weken als het goed is ook met een streaming service..
     
  3. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik vind het iig helemaal te gek. Als je trouwens een uitnodiging krijgt van een lid met een betaald abo heb je die limiet van 20 uur niet!

    Iaw ik heb de gratis versie, onbeperkt muziek met alleen af en toe reclame. Moet alleen nog even een goede manier vinden om hem aan te sluiten op mijn versterker.

    Daarnaast baal ik dat er geen linux variant van is, maar dat is met Wine wel op te lossen.

    Wat verder opvalt is dat lang niet alles te vinden is. Gisteren het nieuwe album van Ellen ten Damme niet gevonden en ook een wat ouder album van Janet Jackson kon ie niet vinden.

    Toch ben ik verder erg positief over Spotify.

    edit: in het begin struikelde ik overigens over het feit dat artiesten niks zouden krijgen, maar besefte later dat dat eigenlijk niet mijn pakkie aan is. Het is niet alsof we ons die vraag ooit met cd's gesteld hebben toch? Dat lijkt me aan de artiesten zelf om dat anders op te lossen.
     
  4. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Concertkaartjes zijn duur genoeg.
    Hun verdienen op de één of andere manier z'n geld wel. Ben maar niet bang.
     
  5. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Tof! Dat wist ik niet. Ik ken wel iemand met een betaald abbo, als ik dat had geweten :p

    Een Linux variant zou inderdaad helemaal top zijn. De al maar stijgende populariteit van bijvoorbeeld Ubuntu zullen de ontwikkelaars van Spotify toch ook niet kunnen ontkennen. Ik zou het super vinden als er een Ubuntu variant komt van Spotify.

    Ik kon net ook maar één album van Parkway Drive vinden. Daarentegen kon ik wel het nieuwste album van Johnny Flynn beluisteren, terwijl die naar mijn weten nog niet is geleakt via de bekende wegen. Dat vind ik dan toch wel weer tof.
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Ik heb er een nieuw account voor aangemaakt. Ik kan me voorstellen dat ik straks soms wel/soms niet betaal voor een maand. Als ik niet betaald heb wil ik niet direct aan die 20 uur vast zitten.

    @ Rivanov: true, met legale alternatieven gaat het me te ver om me er druk over te maken.

    spotify met wine:

    http://www.spotify.com/int/help/faq/wine/
     
  7. Ferron

    Ferron Active Member

    Berichten:
    5.446
    Leuk Bevonden:
    38
    Ah dit zocht ik! Thanks Winterbase!
     
  8. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Is er niet iemand met een betaald abo die mij kan uitnodigen dan? O-)
     
  9. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Dit is geniaal _O_ als iemand mij wilt uitnodigen zou dat een erg vriendelijk gebaar zijn. \o/
     
  10. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ja, mocht er nog iemand zijn die mij ook een invite wil sturen, graag :D
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.008
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Aw wie nodigt mij uit :'-(
    48 uurs trial als reward :p
     
  12. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Ik zit te twijfelen 1 maand te nemen voor 4.99 ik bedoel wat is 4.99 nu voor geld? Maar is het makkelijk op te zeggen?
     
  13. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    ik vond deze op het internet

    weet niet of het werkt!

    http://www.freespotifyinvites.co.uk/

    edit: en anders idd 4,99 uitgeven.... ik vermoed dat je na een maand de gratis abo zonder het limiet hebt?
     
  14. Froggle

    Froggle Play, or be played.

    Berichten:
    995
    Leuk Bevonden:
    47
    Ik heb inmiddels al een maandje Spotify Premium. Werkt allemaal prima en vooral relaxed dat je het lekker onderweg op je iPhone kan luisteren en offline kan halen mocht je ergens zitten waar geen 3G is.

    Verder ben ik ook benieuwd naar wat Apple gaat doen, gezien hun de streamingdienst LaLa hebben overgenomen en zelf nu waarschijnlijk zoiets op willen zetten. Dat zal altijd wel wat beter werken op een iPhone dan met een third-party app. Maar voor een 10tje per maand lijdt ik geen armoe.

    Meer mensen, hoe zit dat met dat uitnodigen? Ik wil dat best doen hoor!
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2010
  15. Sloober

    Sloober Active Member

    Berichten:
    2.312
    Leuk Bevonden:
    16
    Afaik was die uitnodiging alleen mogelijk toen spotify officieel nog niet uit was in NL, nu dat wel zo is kan je volgens mij geen gratis premium accounts meer krijgen
     
  16. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Je kunt via een invite een code invullen zodat je onbeperkt mag luisteren, wel met commercials.
     
  17. Froggle

    Froggle Play, or be played.

    Berichten:
    995
    Leuk Bevonden:
    47
    *kuch*

    Your invitation tokens

    You can invite friends to Spotify Free if they live in Sweden, Norway, Finland, the UK, France, Spain or The Netherlands.

    Unused invitations

    You have 2 invitations left.

    *kuch*

    PM maar! First two get it!


    Ze zijn op! Vincent en Mark, veel plezier ervan! ;)
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2010
  18. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Bedankt Froggle! \o/
     
  19. Kortestier

    Kortestier Shortbull XBW.nl ICT

    Berichten:
    3.105
    Leuk Bevonden:
    121
    Echt super bedankt! \o/
     
  20. Froggle

    Froggle Play, or be played.

    Berichten:
    995
    Leuk Bevonden:
    47

Deel Deze Pagina