1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Xbox de sterkste console? Of niet....

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Bill Gates, 8 sep 2001.

  1. Bill Gates

    Bill Gates Now known as Vegeta

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    0
    Bang voor de Xbox??? Jazeker, als dat grote ding van 3 meter hoogte op mijn hoofd valt zeker.........

    Maar ik wil even de minder begaafte mensen onder ons waarschuwen dat ze niet achter de kont van M$ aan moeten lopen omdat het de enigste zijn die ze kennen. Nintendo bied meer kwaliteit..... En dat de X-box beter zou zijn heb ik hieronder even een technische uitleg gegeven over de X-box en NGC:

    De X-box is wat betreft als console niet goed uitgerust. Een Celeron (want het is echt waar een Celeron) 700 Mhz processor, 32 bits, berekend minder dan een Gekko (gespecialiseerde game processor) 485Mhz, 128 bits, (GameCube dus) vanwege het aantal bits!! Want velen kijken niet verder dan de kloksnelheid van de processor, maar niet naar de bits!! En dat is wel een van de zwaarst wegende factoren.

    Per klok cyclus (of eigenlijk dus per hertz) neemt de X-box 32 nullen en enen op. Dat is dus 700M * 32 = 22400M aan nullen en enen per seconde (de M staat voor Mega, dat zijn nog eens 5 nullen extra). De Gamecube is dus 485M * 128 = 62080M, of te wel, per seconde rent de Gamecube de X-box er drie keer (2,77 voor de komma-neukers) uit..... En dat zijn nog maar de harde cijfers over de ‘versnellingen (bits) en toerentallen (hertz)’.... ‘Voordelen’ van een hoog toerental en lage bit rate van X-box; makkelijk te poorten van pc naar X-box, nadelen; console wordt gloeien heet (vergelijk dit maar met een auto in de 1e versnelling met 5000 toeren, die explodeert) en heeft dus een flinke koeling nodig wat niet goedkoop is. Vandaar is de kast ook zo groot, dat is voor de koeling en niet omdat er zoveel in zou zitten.
    Voordelen van een lagere toerental en hoge bit rate bij de Gamecube; Geen (dure) koeling nodig, goedkopere processor, en is toch net zo snel als een 1,9Ghz 32 bits processor (want 485*128 = 62080 –> 62080 / 32 = 1940Mhz = 1,9Ghz). Beide consoles hebben ook een aparte graphics processor. De X-box een 250Mhz 32 bits, en de Gamecube 162,5Mhz 128 bits. Hier weer hetzelfde verhaal, als je het op dezelfde manier na rekent als hierboven blijkt dat de Gamecube (162,5*128)/(250*32)= 2.6. Dus de Gamecube graphics processor kan 2.6 keer meer nullen en enen produceren.

    Daarbij komen natuurlijk nog vele andere dingen om de hoek kijken, zoals cache geheugen en werkgeheugen. De cache geheugen van de X-box is 128kb (daarom Celeron) en de Gamecube heeft 256kb, de cijfers spreken voor zichzelf.
    De X-box heeft een 64MB Unified RAM, en de Gamecube heeft in totaal 43MB RAM. De X-box heeft dus meer maar een veel langzamere RAM, de Gamecube heeft een Nintendo eigen ontwikkelde 1T-Embedded RAM die zelfs in de processor zit, dat is vele male sneller. De X-box heeft 64MB normale RAM in het moederbord. Dat is erg makkelijk voor de productie van de RAM maar erg langzaam en onhandig voor de processoren, want het is minder (snel) toegankelijk en de Gamecube RAM is sneller en kan dus meer gegevens aan per seconde en kan met minder toe. Hieruit blijkt dat de Gamecube zelfs beter met minder doet wat betreft de RAM, door een praktischere opzet en plaatsing (architectuur dus) van de RAM.

    Het polygonen verhaal. Het probleem is hier dat Nintendo en Microsoft verschillende maatstaven gebruiken. Nintendo gebruikt de maatstaaf waarbij het om daadwerkelijke in-game polygonen gaat (dat gene wat je echt zult zien), terwijl Microsoft alleen maar het aantal polygonen geeft als de machine ALLEEN maar polygonen zou berekenen. De Gamecube draait nu bij games als Starwars: Rogue Leader op een zéér stabiel tempo op ruim 15 miljoen polygonen per seconde, na eigen zeggen van de programmeurs. Geen enkele programmeur van een X-box game heeft verteld (durven ze dat niet??) hoefveel zij daadwerkelijk uit de machine halen. De getallen die op hun site staan van 120 miljoen polygonen (als de machine ALLEEN maar polygonen zou berekenen) is dan ook het enigste wat we hebben. Door alle andere berekeningen zoals, texturen, AI, lichteffecten, en nog een hele kruiwagen vol, kun je er ongeveer er vanuit gaan dat de daadwerkelijke polygonen rate rond een tiende van 120 miljoen zal liggen. Dat is dus rond de 10 en 13 miljoen polygonen.... En Starwars zit al ruim op de 15 miljoen voor de Gamecube. Natuurlijk moet dit allemaal nog maar blijken uit de games, en wat we tot dusver hebben gezien klopt het allemaal redelijk, maar dit is nog lang niet zeker, het blijft op dit moment nog giswerk wat betreft de X-box.

    Verder is bij de X-box veel softwarematige aansturing nodig, nadeel: Veel meer programmeerwerk voor de programmeurs en zwaar werk voor de CPU met mindere resultaten. De Gamecube heeft een veel groter pallet aan effecten aanboort in de hardware (pak de PU van de E3 special er maar bij, de lijst van de X-box is errugh kort en die van de Gamecube errugh lang). De Gamecube gaat veel efficiënter om met polygonen d.m.v technieken als 8x multi texturing (over een polygonen kan 8 keer een texture worden getekend zonder dat er 8 keer een nieuwe polygoon berekend hoeft te worden, 8 keer meer winst dus!!), iets wat de X-box maar tot 4 keer heeft. Daardoor hoeft de Gamecube op dit gebied, de polygonen, 2 keer minder te berekenen om toch hetzelfde op het scherm neer te zetten als de X-box (of de X-box 2 keer zoveel om de Gamecube bij te houden).

    Een andere aandachtspunt is de resolutie. De X-box zou tot 1920 * 1080 kunnen berekenen. Dat is kort maar krachtig, BULLSHIT. Niet om dat in de eerste plaats dit technisch gezien niet haalbaar is (dan zou de polygonen rate ver onder niveau zitten) maar omdat een normale TV bij lange na niet die resolutie aankan. Geen enkele TV kan dat, dus dat is erg makkelijk om neer te zetten want Microsoft hoeft dat toch nooit te bewijzen. Even terzijde, de maximum resolutie van de nieuwste digitale HDTV’s is 640*480 en die TV’s zijn nu zo rond de 20.000 gulden. De Gamecube en de X-box hebben dan ook voor deze mazzelaars met zo’n tv een aparte uitgang (Voor de analoge TV’s zit er nog gewoon een SCART kabel aansluiting in). Voordat we een HDTV hebben met een hogere resolutie zijn we wel weer vijf jaar verder.

    Nou zal ik niet meteen zeggen dat de X-box een zwak onhandige kast is (wat betreft zijn afmeting natuurlijk wel), de PS2 zou namelijk ook op een niveau moeten zitten als een X-box, door de bits. Maar doordat de architectuur van de PS2 zo ondoorzichtig is en de hardware bij lange na niet volledig benut kan worden (slechte balans tussen processor en texture-memory, bandwijdte tussen RAM en CPU en nog een hele waslijst verder) presteert de PS2 ver, maar dan ook echt ver onder zijn maat (zelfs GT3 had veel beter gekund). Zulke problemen kunnen zich ook voordoen bij de de X-box, maar op dit moment is daar niks van bekend (veel gegevens zijn nog niet gepubliceerd). Het enige dat we al bij de X-box gezien hebben is dat de graphics minder zijn geworden (lees; anti-aliasing problemen, net zoals bij de PS2), framerate soms haperde (Halo bijvoorbeeld) toen het van de developer kit naar de X-box geconverteerd werd en dat de Gamecube volgens ALLE programmeurs een genot is om voor te programmeren door de gebalanceerde architectuur en opzet, en niet te vergeten de resultaten die ermee behaalt wordt.

    Maar natuurlijk, het gaat niet om de cijfers, het gaat om de games..... En wat betreft de X-box zijn het bijna allemaal gepoorte games van de PC. De type consument die Microsoft probeert te pakken is de PC gamer die zijn PC wil inruilen voor een console...... Maar welke PC gamer wilt dat?? Nintendo (en ook nog wel Sony) hebben een grote club bestaande fans, Microsoft wordt meer gehaat dan gewaardeerd in de (PC) wereld. Nintendo en Sony hebben ook een hele stel bedrijven die ALLEEN maar voor hen produceren, en spellen op maat maken. Dat heeft M$nog niet zoveel.....
     
  2. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja, maar het gaat uiteindelijk om de spellen:+
     
  3. Sindagon

    Sindagon use the clumsynes

    Berichten:
    2.387
    Leuk Bevonden:
    2
    Nee hoor, het zijn niet allemaal ports, er zijn zat originele games
     
  4. Bill Gates

    Bill Gates Now known as Vegeta

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    0
    (Urty, die twee posts kunnen ook in een post, dit is een manier om veel posts te krijgen.) Maar als het aankomt op de games, wint de Gamecube zonder twijfel. Welke games op de Xbox zijn echte SUPER-titels en dan ook alleen titels die op de Xbox uitkomen? Halo is geen slechte game, maar valt zo wel al af (komt namelijk ook op de PC).
     
  5. Micro$oft

    Micro$oft Gamecube Die-hard!!

    Berichten:
    56
    Leuk Bevonden:
    0
    Mee eens, Wat is er nou leuk aan Halo??? Als je met zijn 30'en kan fraggen is echt een prachtige game............ Maar de game zal voor de 8)-box geen online mogelijkheden hebben en kan dus wel afgeschreven worden voor de 8)-box. Verder de Poorts van DOA 3 en Max Pahne, goeie games... maar al op andere platformen bekend......
     
  6. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    van DOA 3 is en komt er geen poort hoor :)

    enne noem dan eens een aantal GOEDE NGC titels op, dus geen poke-:r
     
  7. Steev!

    Steev! Xbox Fanaat

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste even over de beste box!

    De GameCube mag dan wel zo 'gaaf' zijn als je zegt, maar het is toch algemeen bekend dat de Xbox een krachtigere console is en dus meer aankan dan de GameCube! De games zijn ook beter op de Xbox en die poké-shit en zelda en donkey kong en mario is alleen voor kinderen onder de 3 jaar! Denk nou ff na!
     
  8. Bill Gates

    Bill Gates Now known as Vegeta

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    0
    Originele bericht geschreven door Steev!
    De GameCube mag dan wel zo gaaf zijn als je zegt, maar het is toch algemeen bekend dat de Xbox een krachtigere console is en dus meer aankan dan de GameCube!
    Is dat wel zo? Ja, als je zo'n systeemkast moet optillen ios ie inderdaad zwaarder. Maar is ie ook krachtiger? Als ik het voorbeeld E3 (Eletronic Entertainment Expo, dus 3 E's) noem, was daar Nintendo de king of the show. MEt de NGC wel te verstaan. Awards voor beste console en beste games (Starwars Rogue Leader, Lucasarts) gingen naar Nintendo. Als je meer argumenten wil weten moet je de eerste post maar eens lezen, als je de tijd hebt natuurlijk.
    De games zijn ook beter op de Xbox en die poké-shit en zelda en donkey kong en mario is alleen voor kinderen onder de 3 jaar! Denk nou ff na!Na jouw goede vriend, maar met zulke infantiele uitspraken zeg ik... Steev, je bent een beetje scheef.
     
  9. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    NGC heeft denk ik maar 1 echte game ; rogue leader, want ALTIJD MAAR DAN OOK ALTIJD wordt die game genoemd als het gaat om dit soort dingen..
     
  10. xboxwillrule

    xboxwillrule it's not easy being green

    Berichten:
    249
    Leuk Bevonden:
    1
    wat een bs ik weet niet hoe je bij het idee komt dat de
    cpu een celeron is en het feit dat de grafische kaart 32bits is, leuk verhaal jammer dat het niet klopt
     
  11. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    ik heb nie eens de moeite genomen om dat verhaal door te lezen :p meestal (IK ZEG MEESTAL!!) klopt er de helft niet van =(
     
  12. Rogier

    Rogier €€€€€€€€€€€€€€€

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je niets beters te doen dan mensen afzeiken omdat ze (volgens jou) achter MS aan lopen.. Laat ze, moeten hun toch weten? Hun eigen leven, snap TOTAAL NIET waar jij je mee bemoeit...


    Alweer een raadsel waar jij je mee bemoeit...
     
  13. Rogier

    Rogier €€€€€€€€€€€€€€€

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0

    Hehe, idd, keb ook geen moeite gedaan..
    Na het eerste stukje begon het me al te irriteren, omdat ie mensen afzeikt omdat ze achter MS aanlopen..

    Wat een aap.. :)


    [EDIT]

    Oh btw..
    Misschien is de XBoX wel veel bekender bij de mensen als NGC, en dus zullen mensen (In de EU) eerder XBoX kopen, denk niet dat iedereen op die gare bits/proccesor/vage shit let..

    Greetz..

    [/EDIT]
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2001
  14. Rogier

    Rogier €€€€€€€€€€€€€€€

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    0

    Volgens mij loop jij het hardst achter Microsoft aan (Tenminste, als ik naar je nick kijk lijkt het wel zo..)
     
  15. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    jij mag best je signature wat inkorten anders dan zal ik em zometeen ff snoeien :p
     
  16. Baltimore Raven

    Baltimore Raven PRO-BOWLER

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    0
    games?

    Bill Gates jongen in plaats van al die technische zever geef eens the top of the bill van de games die zullen gaan verschijnen op de NGC, ik geef eerlijk toe dat ik niks van de NGC volg ik weet enkel dat de release is uitgesteld maar anders nothing, dus prove your point, want als NGC the best is dan moet dat zeker duidelijk worden aan de games, juist toch??
     
  17. Nintendofan

    Nintendofan De schrik van de Xboxfans

    Berichten:
    282
    Leuk Bevonden:
    0
    jullie willen geen kiddy shit?

    *Resident Evil Zero Capcom
    Resident Evil 4 Capcom
    *Eternal Darkness: Sanitys Requiem Silicon Knights
    *Metroid Prime Retro
    *Too Human Silicon Knights
    *Thornado Factor 5
    *Galleon: Islands of Mystery Interplay
    *Rave:The Groove Adventure Konami
    *Grabbed by the Ghoulies Rareware
    *Duke Nukem Forever Take-Two
    *Diablo 2 Blizzard [New and improved just for Gamecube too.]
    Soul Caliber 2 Namco
    Tecmo Fighting Games (already announced)
    *Legends of Wrestling THQ
    *Romance of the Three Kingdoms Next Koei
    Dynasty Warriors: Warlords Koei
    *Conkers other Bad Fury Day Rare
    *Warcraft 3 Blizzard
    *Engalus (FPS) Crytek Studios
    Evil Twin: Cypriens Chronicles Ubi Soft
    *Waverace Blue Storm Nintendo
    *Perfect Dark Zero Rare
    *Rogue Leader: RS2 Factor 5
    Mission Impossible 2 Infrograms
    Crazy Taxi 1 Sega
    Crazy Taxi 2 Sega
    Phantasy Star Online Version 2 Sega
    James Bond 007 EA
    *Rune From Software
    *Gold Star Mountain From Software
    *Kameo: Elements of Power Rare G
    oblin Quest Kodiak
    The Thing Universal/Konami
    Tony Hawk Pro skater 3 Neversoft
    Super Smash Bros. Melee HAL [I feel this has enough violence to make this list dont you think?]
    SSX Tricky EA
    Silent Space (fps) Crytek Studios
    X-Ilse: Dinosaur Island Crytek Studios
    Jeremy Mcgrath Supercross World THQ
    MX 2003 THQ
    Fantastic Four Activision
    Iron Man Activision
    Spiderman Activision
    *Spy Hunter Midway
    *1080 Snowboarding 2 Left Field
    Extreme G 3 Acclaim
    *Rogue Spear Ubi Soft
    Crouching Tiger, Hidden Dragon Ubi Soft
    Black Isle Ubi Soft
    *Largo Winch Ubi Soft
    Title Defense Climax
    Camelot RPG Camelot
    Batman Vengence Ubi Soft
    Mortal Kombat 5 Midway
    Gauntlet Midway
    Ready 2 Rumble Next Midway
    Turok Evolution Acclaim
    WWF Wrestlemania 2002 THQ
    Jackie Chan Adventures Activision
    Riqa Bits Studios
    Knights Conspiracy
    Dave Mirra Freestyle BMX Acclaim
    Shadow Man 2 Acclaim
    *Worms Blast Team17
    *Batman Dark Tomorrow Kemco
    *Young Olympians Saffire
    *Rainbow Six Saffire
    *StarWars RPG Lucas Arts
    *RPG from Brownie Brown
    *Picassio Saffire
    *Die Hard Vivendi/Bits
    Ridge Racer Next Namco
    *Ferrari 360 Challenge Acclaim
    Armada 2 Metro 3D [This one hot off the press]
    *F-Zero Nintendo
    *Rush Club Codemasters
    *Virtual Velocity Ubi Soft

    [Then some may say that Gamecube is not the console for sports fans. Well I beg to differ on that too.]

    **Sports Games
    Extreme Games Midway
    *Virtua Striker Amusment Vision
    *ISS 2002 Konami :)
    *NBA Courtside 2002 Left Feild :)
    *Allstar Baseball 2002 Acclaim :)
    *NFL Quaterback Club 2002 Acclaim
    Madden NFL 2002 EA :)
    FIFA 2002 EA :)
    NBA Street EA :D
    *International Track and Field Konami
    *Gravity Games Midway
    NBA Hangtime Midway
    NFL Blitz 2002 Midway :)
    Red Card Soccer Midway
    NBA Ballers Midway
    NHL Hitz 2002 Midway :)
    NFL 2K2/3 Sega :D
    NBA 2K2/3 Sega :D
    NHL 2K2/3 Sega ?

    Dit is een oude lijst dus er kunnen er al weggevallen of bijgekomen zijn.
     
  18. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    leuk lijstje, maar zeker de helft van die lijst is te vinden op andere platforms, of is gewoon een soort vervolg op een game op een ander platform

    oee deze lijkt me bruut :
    Ferrari 360 Challenge

    ik heb/had F355 Challenge op de dreamcast en die vond ik persoonlijk heel goed.. nou moet ik ook een NGC gaan kopen voor F360 Challenge :+
     
  19. Nintendofan

    Nintendofan De schrik van de Xboxfans

    Berichten:
    282
    Leuk Bevonden:
    0
    Originele bericht geschreven door Bill Gates
    Bang voor de Xbox??? Jazeker, als dat grote ding van 3 meter hoogte op mijn hoofd valt zeker.........

    Lul niet


    Maar ik wil even de minder begaafte mensen onder ons waarschuwen dat ze niet achter de kont van M$ aan moeten lopen omdat het de enigste zijn die ze kennen. Nintendo bied meer kwaliteit..... En dat de X-box beter zou zijn heb ik hieronder even een technische uitleg gegeven over de X-box en NGC:

    Minder begaaft...oh verspreid uw wijsdom onder ons o heer..


    De X-box is wat betreft als console niet goed uitgerust. Een Celeron (want het is echt waar een Celeron) 700 Mhz processor, 32 bits, berekend minder dan een Gekko (gespecialiseerde game processor) 485Mhz, 128 bits, (GameCube dus) vanwege het aantal bits!! Want velen kijken niet verder dan de kloksnelheid van de processor, maar niet naar de bits!! En dat is wel een van de zwaarst wegende factoren.

    Ik zie dat je niks ervan kent. Die Bits zijn nits. Ze maken niet meer uit! Hebben ze zelfs nooit gedaan...Was een leuke verkoopstechniek en leuk voor het onderscheiden van de wars.




    Bij de Xbox is net weinig softwarematige aansturing nodig. De xbox heeft heel veel libraries dus je lult. O ja, de dag dat je de PU gelooft, ben je laag gevallen.


    Een andere aandachtspunt is de resolutie. De X-box zou tot 1920 * 1080 kunnen berekenen. Dat is kort maar krachtig, BULLSHIT. Niet om dat in de eerste plaats dit technisch gezien niet haalbaar is (dan zou de polygonen rate ver onder niveau zitten) maar omdat een normale TV bij lange na niet die resolutie aankan. Geen enkele TV kan dat, dus dat is erg makkelijk om neer te zetten want Microsoft hoeft dat toch nooit te bewijzen. Even terzijde, de maximum resolutie van de nieuwste digitale HDTV’s is 640*480 en die TV’s zijn nu zo rond de 20.000 gulden. De Gamecube en de X-box hebben dan ook voor deze mazzelaars met zo’n tv een aparte uitgang (Voor de analoge TV’s zit er nog gewoon een SCART kabel aansluiting in). Voordat we een HDTV hebben met een hogere resolutie zijn we wel weer vijf jaar verder.

    Nou en? Hij kan nog spellen afspelen in gewoon formaat en je kan em aansluiten op een monitor om die resolutie te behalen


    Nou zal ik niet meteen zeggen dat de X-box een zwak onhandige kast is (wat betreft zijn afmeting natuurlijk wel), de PS2 zou namelijk ook op een niveau moeten zitten als een X-box, door de bits. Maar doordat de architectuur van de PS2 zo ondoorzichtig is en de hardware bij lange na niet volledig benut kan worden (slechte balans tussen processor en texture-memory, bandwijdte tussen RAM en CPU en nog een hele waslijst verder) presteert de PS2 ver, maar dan ook echt ver onder zijn maat (zelfs GT3 had veel beter gekund). Zulke problemen kunnen zich ook voordoen bij de de X-box, maar op dit moment is daar niks van bekend (veel gegevens zijn nog niet gepubliceerd). Het enige dat we al bij de X-box gezien hebben is dat de graphics minder zijn geworden (lees; anti-aliasing problemen, net zoals bij de PS2), framerate soms haperde (Halo bijvoorbeeld) toen het van de developer kit naar de X-box geconverteerd werd en dat de Gamecube volgens ALLE programmeurs een genot is om voor te programmeren door de gebalanceerde architectuur en opzet, en niet te vergeten de resultaten die ermee behaalt wordt.

    Zegt men ook van de Xbox, de rest is bull


    Maar natuurlijk, het gaat niet om de cijfers, het gaat om de games..... En wat betreft de X-box zijn het bijna allemaal gepoorte games van de PC. De type consument die Microsoft probeert te pakken is de PC gamer die zijn PC wil inruilen voor een console...... Maar welke PC gamer wilt dat?? Nintendo (en ook nog wel Sony) hebben een grote club bestaande fans, Microsoft wordt meer gehaat dan gewaardeerd in de (PC) wereld. Nintendo en Sony hebben ook een hele stel bedrijven die ALLEEN maar voor hen produceren, en spellen op maat maken. Dat heeft M$nog niet zoveel.....

    Nou leuk, tracht je de xbox af te schrijven op de technische delen, zeg je dat het toch niet nodig is, cheap


    Wouter: op de Xbox is dat helemaaal niet anders. Vergeet niet dat de titels van de Gamecube die op de XBox komen, ook nog steeds op de Gamecube komen he
     
  20. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    ik kies gewoon voor de xbox om bepaalde redenen :) die games staan mij gewoon het meeste aan..

    en natuurlijk respecteer ik ook de mensend ie zeggen ik heb liever een NGC, ok, maar maak er dan niet meteen zo'n enorm groot gezeik van
     

Deel Deze Pagina