Gisteren had ik niets te doen, dus ben ik maar met m'n vader naar een audiozaak gegaan (hifivideo) en heb daar speakers vergeleken. Ze hadden in de luisterruimte de Monitor Audio Silver serie (€500,- p.st.), Monitor Audio Gold (GS20, ongeveer €1000,- p.st.), de B&W 703 (ong. €1200,- p.st.) en 2 speakers uit de iQ-serie van Kef (500,- p.st.). Ze hadden nog wel meer staan maar dit waren de opvallendste naar mijn mening.
Eerst maar eens naar de B&W's geluisterd en eigenlijk vond ik ze meteen al niet echt mooi. Het laag was te 'boemerig' en het hoog klonk niet mooi zuiver.
Vervolgens zag ik de Kef iQ's staan. Ze waren welliswaar uit een heel andere prijsklasse, maar toch zette ik ze aan. En ik was verbaasd, want ze speelden de B&W's naar mijn mening helemaal weg. Het hoog klonk veel opener en was veel beter geplaatst dan de B&W's. De B&W's hadden een heel erg 'gekleurd' (juiste term?) hoog en lieten veel meer horen dan er eigenlijk op de cd stond. De kef's klonken veel directer en waren veel prettiger om naar te luisteren.
Toen ik deze 2 speakers goed had beluisterd schakelde ik over naar de Monitor Audio's Gold Signature 20. Ongelooflijk, deze speelde echt elke speaker in de luisterruimte weg! Het hoog klonk mooi geplaatst en vooral ook erg rustig. Ook gaf het niet een eigen kleuring aan het geluid maar gaven de speakers het hoog gewoon weer zoals het op de cd stond. Ook het laag was erg goed.
Deze heb ik nog vergeleken met de Silver serie, welke ook mooi klonk en misschien nét iets beter was dan de kef's (maar het scheelde niet veel). In vergelijking met de Gold serie waren de goedkopere monitor audio's wel iets rommeliger in het hoog en minder strak in het laag, maar nog steeds wel fijn om naar te luisteren in tegenstelling tot de B&W's.
Dus iedereen die hier monitor audio's wilde kopen: vooral doen. En laat de B&W 700 serie staan.
Laatst bewerkt: 11 aug 2006