Nog maar een verhaaltje:
3 dagen geleden ben ik naar arnhem gegaan om daar bij iemand van het htforum bass-shakers op te gaan halen. Hij woonde niet in Arnhem, maar ging daar toevallig heen op het moment dat ik bij hem 2 bass-shakers bestelde. Hij woont in het midden van Nederland maar ging naar Arnhem op familiebezoek wat mij weer 7 euro aan verzendkosten bespaarde.
Toen ik de shakers thuis uitpakte was het eerste wat me opviel dat ze groter waren dan ik had gedacht, dus het was nogal puzzelen waar ik ze aan mijn bed moest bevestigen.
Diezelfde avond heb ik ze onder mijn bed gezet. Het was best veel werk, want hij kon alleen aan de balk die in de breedte midden onder de matras door liep (met de foto's wordt het wel duidelijk) maar die balk was te smal, dus moest ik er een bredere onder zetten.
Na een avondje zagen, boren, schroeven en solderen zaten de 2 shakers onder mijn bed en was de speakerdraad aangesloten. Ik wilde als versterker een simpele sub-amp gebruiken van een sony-versterker. Het vreemde was dat toen ik deze uit de subwoofer had gehaald en had aangesloten op de shakers, hij het niet deed. De amp ging wel aan, maar je hoorde geen klikje die je normaal wel hoort als hij aan gaat of uit de standbymode gaat als er een signaal inkomt. Ik ben benieuwd of hij het wel weer doet als ik hem gewoon weer aansluit op de speakers van de subwoofer.
Gelukkig had ik nog een versterker op zolder staan. Dat was een oude denon met 2x40 watt vermogen, genoeg dus om de shakers op aan te sluiten. Alleen was het nadeel dat hij geen filter had en dus gewoon het volle signaal van de subwoofer naar de shakers stuurde.
Toen ik de versterker onder het stof vandaan haalde en hem wilde aansluiten, deed hetzelfde probleem zich voor als bij de sony sub-amp. Normaal klikt de denon na 10 seconden en dat is een signaal dat hij is opgewarmd en versterkt. Nu deed hij dit echter niet. Ik heb wel 10 keer de aansluitingen en kabels nagelopen, maar alles was toch echt goed aangesloten. Het was inmiddels al over 12 uur, dus ging ik maar slapen.
De volgende ochtend meteen weer aan de slag gegaan, en vreemdgenoeg deed de versterker het nu wel (denon), al moet je hem nu nog steeds soms meerdere keren aan en uit zetten voordat hij aan klikt.
Ik heb ze nu dus 2 dagen in gebruik, maar nog geen film gekeken met de shakers. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Wél heb ik de shakers aangezet bij de dvd van Phil Collins: Finally, the first farewell tour. En ik moet zeggen, het is echt geweldig!!! Je zit veel meer in het concert als de shakers aanstaan. Als ik ze uit zet mis ik ze echt. Het is echt een geweldige beleving!
Ook heb ik ze getest met een stukje uit Minority Report (scene 9). Daar wordt er op een gegeven moment geschoten met een of ander geweer waarbij het geluid heel erg laag is. Elke keer als er dan wordt geschoten trilt het bed echt heel hard waardoor het lijkt alsof je er zelf bij bent. Echt geweldig!
Vanavond ga ik The Matrix kijken, ben benieuwd!!!
En trouwens, die dvd van phil collins is ook geweldig! De kwaliteit van het geluid is echt super! Ik denk de mooiste opname die ik heb. En dat voor maar 15 euro bij de MM Arnhem.
PS: foto's komen zsm.
Ik ga denk ik trouwens wel binnenkort een filter kopen, want het lijkt me nog mooier als de shakers bij alleen de laagste tonen gaan trillen (beneden 50hz ofzo).
Laatst bewerkt: 11 aug 2006