Klopt inderdaad, maar wat te groot voor mijn smaak. Ik was al aan het twijfelen tussen 37 en 42 inch. Na even gamen op 42 inch was de keuze trouwens snel gemaakt.
Bij lagere resolutie, dus 1024 x 720 (of 768 ) moet je dus het 1280 beeld vertikaal iets downscalen. In theorie betekent dit wellicht kwaliteitsverlies. Je moet je echter afvragen of je daar nu echt wat van merkt. Oplossing is eenvoudig: xbox360 aansluiten en vergelijken. Dit werkt beter dan allerlei theoretische beschouwingen over resolutie (geldt ook voor kijkafstand; gewoon proberen).
Tevens gaat het om de uiteindelijke beeldkwaliteit en hoe je deze ervaart. Resolutie is daarin slecht 1 factor. Daarbij is zoals gezegd het verschil in resolutie wellicht niet zo relevant. Ik heb echter die 50 inch niet vergeleken met de 42 inch dus ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Als er een goede 42 inch plasma was met 1280 x 720 en enigzins betaalbaar dan had ik wel gekocht. Overigens kost de 42pv600 inclusief belachelijk duur meubel (650 euro) ook zo'n 3K (Goedkoper is de 42pv60, deze heeft het zelfde scherm). Maar geld moet rollen....4.000 euro is echter wat te veel van het goede.
Hoe dan ook, er is een ding duidelijk wat 'platte' Tv's betreft: het blijft voorlopig compromissen sluiten.
Zodra er nieuwe technologie komt zonder alle nadelen van tegenwoordig, dan gaat deze plasma naar de slaapkamer en de CRT naar familielid of zo.
Laatst bewerkt: 21 aug 2006