Ninety-Nine Nights
We nemen een chick met grote tieten, een blonde koene held, een laidback huurmoordenaar en nog een aantal andere personages, geven ze allemaal een paar missies, knopen daar een flinterverhaaltje aan vast en als laatst voegen we nog het belangrijkste ingrediënt toe: duizenden vijanden die je een kopje kleiner kunt maken. Dames en heren, we hebben het natuurlijk over het hack and slash festijn Ninety Nine Nights, in de volksmond ook wel N3 genoemd.
Hakkuh!!!
N3 is een typisch Japans spel, wat mij meteen een dilemma opleverde. Ik ben namelijk een gamer die het wel kan vinden met dit soort spellen en daardoor eerder geneigd ben om een hoger cijfer te geven. Ik vind het namelijk niet erg om mezelf een weg door honderden vijanden heen te banen door enkel de X en Y knop te gebruiken om een snelle of harde aanval uit te voeren. Want dat is het enige wat je eigenlijk doet. Je rent naar een groep vijanden, gooit dan een combinatie als X, X, X, Y, Y, X, Y uit de mouw en gaat weer verder met de volgende groep.
Toch weet N3 zich van de middelmatige hack and slashers te onderscheiden. Het is namelijk vreselijk uitdagend om een enorme comboreeks te maken, door voortdurend je wapen in de vijand te boren. Mijn record is een comboreeks van 2153, maar dat was wel op het moment dat ik letterlijk omringt was door honderden Orcs, die continue van een berg af kwamen rennen. Het gaf mij een beetje Lord of The Rings Goes Freaking Wild gevoel.
En dit gevoel bleef ik steeds houden. Met plezier heb ik een aantal grootschalige missies opnieuw gespeeld om een betere score neer te zetten, ervaringspunten te verzamelen zodat ik in de volgende missies sterker was en zijn er daarnaast ook tientallen voorwerpen te vinden, die bepaalde attributen verbeteren. Het hoogtepunt van elke missie is echter een baas, die behoorlijk pittig kan zijn. Hij of zij kan jouw aanvallen pareren en je zult echt je best moeten doen om als winnaar uit de strijd te komen.
Normaal gesproken laat ik het visuele aspect uit mijn recensie, omdat er tegenwoordig zoveel filmpjes en screenshots van spellen zijn dat de lezer voor zich zelf kan bepalen of hij er iets moois uit vindt zin. Voor N3 wil ik echter een uitzondering maken, want honderden vijanden tegelijk op het scherm ziet er zeer vet uit. Helaas is hier wel een offer voor gemaakt, want de vijanden verschijnen soms opeens op vijf meter afstand. Een soort pop-up idee dus. Daarnaast wordt het door die grote hoeveelheid vijanden wel eens chaotisch. Er zijn bepaalde gedeelte in het spel waarbij je alle vijanden in een bepaald gebied moet afmaken voordat je verder kunt gaan. Als je er dan net eentje over het hoofd ziet, omdat hij tussen jouw manschappen staat, dan kan dat behoorlijk irriteren, omdat je simpelweg op dat moment niet snel verder kunt gaan.
Bezuinigd op de intelligentie
Jouw manschappen zijn dan ook niet meer dan simpel slachtvee, dat eigenlijk alleen maar in de weg loopt. Alhoewel zij met een stuk of vijftig man zijn, lukt het ze maar niet om een enkele vijand even snel om te leggen. Ik begon me na een tijdje dan ook te ergeren aan het domme zooitje wat enkel achter mijn reet aan kon lopen.
Daarnaast zijn de stemmen in het spel gewoonweg dramatisch te noemen. Er zit totaal geen emotie in de stemmen en passen totaal niet bij de personages. Waarom krijgt een spel als Dead or Alive geen Engelse stemmen (wat ik overigens totaal niet erg vind), en N3 wel??? Onbegrijpelijk, want dit haalt een groot deel van het sfeer uit het spel.
Geplaatst op vrijdag 25 augustus 2006 om 13:00 door Jelle van Es
Het oordeel van Jelle van Es.
Deze game is gespeeld op: Xbox 360
N3 heeft zodoende een aantal elementen die ik leuk vond, maar dus ook een aantal minpunten zoals het verhaal, de stemmen en het leger wat achter je reet aan loopt. Uiteindelijk ben ik in mijn cijferdilemma op een 6,5 uitgekomen. Ik heb me dus enigszins ingehouden met mijn Japanse voorliefde en me echt gevraagd of dit voor iedereen leuk is. Vermakelijk is N3 zeker, in elk geval voor een paar uur, maar daarna is het toch de herhaling die de boventoom voert.
N3 zal na dit najaar vol toppers dan ook compleet vergeten zijn. Het is daarom ook een slimme zet geweest om het spel in augustus uit te brengen, een tijd waarin het spel totaal geen concurrentie heeft en het de hongerige Xbox 360 bezitters goed kan vermaken. En straks in januari of februari is het spel wellicht een mooie budget aankoop.
IG score: 6½
Pluspunten: Minpunten:
+ Heel veel vijanden -Stemmen
+ Graphics - Domme medesoldaten
- Pop-up
Klik om te vergroten...