Gamepads voor de PC

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Zeroine 83, 27 aug 2006.

1. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hallo :)

Aangezien er nog geen topic was over het gebruik van gamepads in combinatie met een PC wilde ik er bij deze eentje aanmaken. Hoewel shooters natuurlijk perfect werken met een muis + toetsenbord combinatie ben ik van mening dat andere gamegenres fijner spelen met een gamepad/controller. Zo zijn games als Tomb Raider en Need for Speed ook wel speelbaar met een toetsenbord, maar voor dit soort games werkt een gamepad gewoon fijner vind ik. Vooral in spellen waarbij het gebruik van verschillende combinaties van commando's tegelijk essentieel is voor het uitvoeren van bepaalde moves schiet een toetsenbord vaak tekort. Ik ondervond dit probleem o.a. tijdens het spelen van bijvoorbeeld de PC versie van Devil May Cry 3, omdat in dit spel tal van knoppencombinaties en combo's mogelijk zijn die het toetsenbord gewoon niet altijd herkent.

Goed, ikzelf gebruik de Xbox 360 controller voor de PC omdat het in mijn ogen een van de betere controllers is van de afgelopen tijd. Hij ligt gewoon erg lekker in de hand en biedt genoeg knoppen om mee uit de voeten te kunnen. Hoewel de meeste games hem ook ondersteunen heb ik echter wel gemerkt dat in sommige gevallen de controller niet probleemloos wordt herkent en je daardoor niet altijd de gewenste configuratie in kunt stellen. Zo kopieert Tomb Raider : Legend de identieke controller config van de X360 versie van dat spel (logisch ook eigenlijk), maar Devil May Cry 3 draait de functies van de linker- en rechter analoge stick om zodat het spel in feite onspeelbaar is met de controller. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de drivers die Microsoft op dit moment aanbiedt voor de controller....en die werken dus nog niet helemaal optimaal. Gelukkig is er een oplossing :

Hier kun je betere drivers vinden voor de X360 controller. Volg simpelweg de instructies op die pagina om ze te installeren. Na de installatie heb je de mogelijkheid om d.m.v. een tooltje iedere knop en functie van de X360 controller handmatig in te stellen naar eigen wens. Deze configuraties kun je ook allemaal opslaan, zodat je bijvoorbeeld per game een eigen config aan kunt maken en deze kunt inladen voordat je dat spel gaat spelen. Enorm handig, en het heeft bij mij tot dusver al m'n problemen m.b.t. de ondersteuning van de controller bij welke game dan ook opgelost :)

Tot zover mijn twee centen ;) Er zijn natuurlijk nog veel meer gamepads beschikbaar voor de PC. Zo is het ook mogelijk om een PS2 controller op de PC aan te sluiten door middel van een USB plugje die je bijvoorbeeld bij Play kunt bestellen. Heb je nog andere aanraders als het gaat om gamepads voor de PC dan kun je ze hier noemen, ik zal in de startpost dan een lijstje van populaire gamepads bij gaan houden. Heb je vragen, stel ze hier :) Hou het netjes en barst los zou ik zeggen :cool:

Laatst bewerkt: 27 aug 2006
  2. swordman

swordman Active Member

Leuk Bevonden:
    5
    zelf gebruik ik ook de 360 controler werkt over t algemeen goed maar in sommige games willen de triggers t weleens niet doen dan kun je die niet gebruiken, eerst gebruikte ik altijd een MS sidewinder was ook altijd goed alleen geen sticks.

3. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Update de drivers voor de controller zoals in de startpost staat, dan kun je de triggers gewoon probleemloos gebruiken :)

4. Barcode

Barcode je moet toch wat...

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, maar ten eerste waarom met een gamepad games op je pc spelen die je ook op een console spelen kunt...?

en ten tweede welke games zou je aanraden om een gamepad voor te kopen?

Wel goed dat er zown thread geopent word, heb er zelf eigenlijk nooit over nagedacht om te pc gamen met een controller... ^^

5. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.736
    Misschien zijn er mensen die geen console hebben en die toch bijvoorbeeld PES of Devil May Cry willen spelen? ;)

6. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Idd, probeer DMC3 op de PC maar eens met een toetsenbord te spelen....no can do =( Tomb Raider : Legend of een Need dor Speed : Most Wanted werkt in mijn ogen ook veel beter met een controller. Bij dat soort games zou ik dus een controller aanraden, en zo zijn er wel meer....maar natuurlijk is het ook een beetje een kwestie van persoonlijke smaak :)

Laatst bewerkt: 28 aug 2006
  7. Capt. Yokohama

Capt. Yokohama Jin the MC

Leuk Bevonden:
    0
    ikzelf gebruikte ook mijn x360 controller, maar mijn 360 is nu verkocht dus nu heb ik hem niet meer. :mad:
    was altijd handig voor fifa, speelt gewoon iets beter.
    gebruik nu wel een wingman, is eig. gewoon hetzelfde.. :)
    is in bepaalde spellen idd soms handig, bv. bij flight simulator.
    gaat (hier) totaal niet met een gewoon toetsenbord. :confused:

8. BigKabuto

BigKabuto Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    556
    Ik heb alles geinstalleerd, maar nog steeds kan ik Raven Shield niet spelen ermee.
    Ik heb de pad gecalibreerd maar eenmaal in Raven Shield kanik aan de controls niks veranderen, dus de 360 pad werkt totaal niet.

Werken de games die jullie ermee spelen gelijk al of moet je die ingame eerst veranderen?(de knoppen)

9. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sommige games herkennen bepaalde knoppen/functies van de controller niet gelijk of draaien ze om. Zoals ik in de startpost al zeg draait DMC3 de functies van de linker- en rechter analoge stick om, zodat je met de linker de camera bestuurt en met de rechter je personage beweegt, wat dus totaal niet werkt. Wat je dan doet is met het tooltje gewoon de functies van de linker- en rechter sticks omdraaien zodat ze in de game werken zoals het hoort. Uiteraard kun je ingame gewoon knoppen aan functies toewijzen zoals je zelf wilt, maar als een bepaalde knop/functie niet herkent wordt dan heb je dus dat tooltje nodig. Ik heb DMC3 perfect werkende gekregen met de X360 controller.

Op diezelfde website kun je overigens ook een viertal vooraf gemaakte configuraties voor het tooltje downloaden, daarmee worden ook een aantal problemen opgelost. Het is even een beetje spelen met de instellingen, maar het zou uiteindelijk moeten werken. Je kunt de configuratie altijd resetten mocht er iets fout zijn gegaan, en heb je eenmaal een gewenste configuratie bereikt dan kun je deze ten allen tijde opslaan voor later gebruik :)

EDIT : Even voor de zekerheid, je gebruikt de drivers uit de startpost neem ik aan ? Of heb je alleen de drivers van Microsoft geinstalleerd ? In dat tweede geval moet je de drivers dus ff updaten. Via de link uit de startpost kom je op een pagina waar dat kan, en waar ook stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het moet doen. Bij Downloads vindt je de drivers zelf, evenals wat vooraf geconfigureerde instellingen.

10. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Ik heb de 360 pad goed werkende nu, alleen echter niet in games nog.
    Ik kan naar voren,achteren, left strafe,right strafe met de linker analog stick doen, werkt prima...maar HOE kan ik rondkijken door middel van de rechter analog stick? Normaal gebruik je daar de muis voor,maar in 360 shooters, kijk je rond en richt je met de rechter analog, waar in die game options(BF vietnam hier bijv) is dat???

----

Ik snap ook niet hoe dit werkt, in controlMK heb ik een config gemaakt voor BF vietnam, ik kies apply en save,maar ja...das vast niet genoeg want in de game is niks veranderd.

Laatst bewerkt: 7 sep 2006
  11. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Ik speel nu Brothers in arms op de PC, en ook Raven Shield..etc..
    wanneer ik bijvoorbeeld probeer de gun-view te gebruiken, dan lukt dat niet met de stick, hij begint dan heel moeilijk te doen, te haperen en wil gewoon niet switchen naar die view, maakt ook niet uit welke knop ik ernaartoe assign.

12. Zeroine 83

Zeroine 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Shooters lijken me fijner spelen met muis + toetsenbord though....

Maar probeer die drivers + tool uit mijn startpost eens in plaats van ControlMK ?

Laatst bewerkt: 23 sep 2006
  13. BigKabuto

Leuk Bevonden:
    556
    Heb je ook wel gelijk in, met de muis kan je veel sneller reageren.
    Ik denk vooral dat games als Gothic (third person RPG) en racegames veel beter met pad zijn dan weer.

Deel Deze Pagina