- NTSC 480p: 640x480 pixels (307.200 beeldpunten)
- PAL 567i/p: 720x567 pixels (408.240 beeldpunten)
- HD 720p: 1280x720 pixels (921.600 beeldpunten)
- HD 1080i/p: 1920x1080 pixels (2.073.600 beeldpunten)
Als je dat in een plaatje zou vertalen zou dat er als volgt uit zien:
Interlaced versus Progressief
De resolutie 1280x720 wordt vaak aangeduid als 720P, de 720 staat voor het
aantal beeldlijnen en de 'P' staat voor een progressief beeld.
Bij een progressief beeld wordt het beeld in 1x op het scherm getoond. Bij een
interlaced beeld worden eerst de oneven regels op het beeld getoond en met de
volgende verversing de even regels. Doordat er gewerkt wordt met een hoge
verversingssnelheid (refreshrate) zie je hier in de praktijk over het algemeen
niets van. Je gaat pas problemen krijgen met interlaced beelden op het moment
dat er snelle actie op het scherm te zien is. Het volgende plaatje laat je het
combing effect zien dat optreed bij een snelle beweging.
Ook aan onderstaande 2 plaatjes is het verschil goed te zien:
Interlaced:
Progressive:
Wat je hier dus ziet gebeuren kun je vertalen naar een shooter als Halo. Na het
op het scherm tonen van de oneven lijnen draait de speler een fractie naar
rechts. Op het moment dat nu de even lijnen op het beeld worden getoond is de
speler dus iets opgeschoven en lijkt het beeld versprongen ten opzichten van het
eerste beeld, je ziet nu een soort van kam (comb) effect.
Hierdoor wordt vaak gekozen om bij sport uitzendingen en games te werken met een
720P signaal en bij een film met de hogere meer gedetailleerde interlaced
variant.
Waarom dan niet altijd een progressief signaal zul je je wellicht afvragen. Het
antwoord is simpel, een progressief signaal kost 2x zoveel bandbreedte omdat je
nu in 1x het hele beeld moet vullen.
:.
Klik om te vergroten...