Tijdsduur van een SP vind ik altijd een lastig onderwerp, aangezien het veelal smaak gebonden is, hoe vreemd dat wellicht ook klinkt. Een game als Saints Row bijvoorbeeld, die speel ik even om te weten hoe het is, maar het idee dat ik er 10tallen uren en nog eens uren mee bezig ben, voordat ik hem uitspeel, oefffff, daarom speel ik die dus niet. Ik heb echt mijn best gedaan op Oblivion, maar na 60 uur, mijn GOD, ben ik het echt apezat hoor. Ik denk niet dat ik die ooit zal uitspelen, hoe leuk het ook is.
Ik heb bijvoorbeeld zowel Quake IV, als CoD2 als Prey uitgespeeld. Enkel CoD2 heb ik 2 keer uitgespeeld, zowel normal als difficult (of hoe dat nivo ook heette). CoD2 was het kortste spel van alle 3, maar zo boeiend om te doen, dat ik hem graag nog een keer speelde. Quake IV heb ik 1 keer uitgespeeld en dat was meer dan genoeg, hoe langdradig kan je het maken. Prey was op zich wel boeiend, maar ook daarvan vond ik 1 keer echt wel genoeg.
Van GoW verwacht ik CoD2 taferelen. Op zich op normal vrij snel uit (10-12 uur), maar de uitdaging ligt hem bij de moeilijkste difficulty. En uiteraard zijn er zat spelers die op dat nivo er nog doorheen sjeezen, maar ik ga er van uit dat de meerderheid der gamers er toch wel een kluif aan gaat hebben. Door een game sjeezen doe ik uberhaupt niet, ik snap daar de lol niet van. Vol trots zeggen dat je iets in 6 uur hebt doorgeploeterd is ongeveer als een Amerikaan die een videoband van Nederland bekijkt en na 2 uur zegt dat hij een prettig verblijf heeft gehad.
Daarna, okay daar heb je Gold voor nodig, maar laten we wel wezen, zonder Xbox Live (Gold) heb je een halve Xbox360, heb je nog de co-op, waarin je zowel Marcus als een maat kunt spelen en dat is een verschillend pad. Dus daar heb je ook al 2 keer voor nodig. Ik weet niet of je de totale single player co-op kunt doen, maar enige extra uren spelplezier zal er wel te halen vallen.
En dan is er nog waarvoor GoW echt gemaakt is: MultiPlayer Mayhem!!! Ik zou eerder zeggen dat het qua gameplay-gevoel meer lijkt op RB6 dan op GRAW, tactische team-based OTS-shooter gameplay op mid-range afstand om het simpel te zeggen. Maar dan wel RB6 vermenigvuldigt met GRAW en dat dan in het kwadraat. En ik overdrijf niet. Ik denk dat GoW Halo2 naar de kroon gaat steken als koning van de MP. De adrenaline is echt niet normaal die er door je donder wordt gepompt als je door de levels loopt. De sfeer, fenomenaal! Allerlei geweldige nuances in de gameplay, echte vernieuwingen in een shooter die het nog vetter maken om het te spelen.
Ik mag nog niets specifieks zeggen tot X06, maar GoW is voor mij de beste (shooter)game van de laatste paar jaar. Hij laat GRAW, CoD2, Halo2, Prey, Halflife 2 en vele anderen mijlenver achter zich. En ook de meeste nonshooter games, hoewel als je niets met shooters hebt, je ook weinig te zoeken hebt bij GoW.
O ja, over hype. Ik heb nu een aantal kritische mensen gesproken, gamestore personeel o.a., die mij vertelden dat GoW een van de weinige games is die alle enorme hype ook volledig waar maakt. Speel hem en je bent om.
Klik om te vergroten...