Ik heb de demo ook wat uurtjes gespeeld en heb ook één en ander met de instellingen lopen kloten. Zo heb ik gespeeld met manual passing aan, op de helft en uit. Manual Passing uit werkte het beste, maar toch voelde ik niet echt dat ik een balletje aan het trappen was.
animaties
De bewegingen van de spelers vind ik soms een beetje schokkerig, de animaties vind ik niet altijd vloeiend. Op sommige momenten daarentegen weer wel. De keepers bijvoorbeeld hebben mooie animaties.
de lat
De eerste twee wedstrijden (alles world-class niveau) die ik speelde viel het mij weer op hoe slecht de A.I. is. Ze spelen amper over, draaien wat, kappen wat, lopen weer terug, vervolgens weer rechtdoor en op een gegeven moment geven ze dan maar een pass opzij en dan begint het opnieuw (tjah, totdat ze schieten). De eerste twee wedstrijden viel het mij ook op dat er iets van 7 keer op de lat werd geschoten door mijn tegenstander. Elk afstandschot ging tegen de lat.
vanuit elke hoek scoren
Ook heb ik getest wat er gebeurd als je van bepaalde hoeken schiet. Daar kon ik nog niet veel uit ontdekken nog, behalve als je zo ongeveer schuinlinks voor de paal staat, dan gaat hij er meestal in (het, schiet van die hoek en je scoort FIFA-probleem). Dat is dus ook minder geworden, al heb ik het nog maar een potje of 10 gespeeld.
vrijheid van het spelletje enneee denken de spelers echt?
Ik heb nog steeds geen totale vrijheid, snel kaatsen werkt voor me gevoel langzaam. Ik kan niet echt snel driehoekjes maken, omdat mijn voorhoede spelers bijvoorbeeld ook echt voor blijven staan. Ze komen niet terug om de bal op te halen, te kaatsen en weer naar voren te sprinten (next-gen A.I?). Ook snap ik nog steeds niet (Cyrax geeft dit ook al aan) wat de spelers denken als ze op het veld staan. Ze lopen maar wat... Misschien vragen ze zich continu af hoe ze het beste in hun eentje naar het doel kunnen rennen. Zou de A.I. geprogrammeerd zijn door Arjen Robben?
geluid
Het geluid daarentegen is wel weer erg goed, al missen we een hoop in deze versie. De ene keer schiet ik net naast en dan hoor ik echt OEEEEHH en daarna gejuich en geklap. De andere keer hoor ik eigenlijk niets. Wel leuk is dat als je tegenstander scoort (slechts 3 keer gebeurd toen ik tegen Barca en Lyon speelde) dat je het publiek hoort fluiten en het gejuich echt minimaal is.
graphics
Over de graphics. Ik vind de graphics ZWAAR ZWAAR tegenvallen. Ik had er echt veel meer van verwacht. Als je het speelt ziet het er scherp uit, alleen mis ik veel detail. Al het detail is op de spelers gericht. Het veld vind ik er een beetje uitzien als een biljartlaken (rare kleur groen). De kleuren zijn grauw (het leeft niet). De cutscenes zijn niet met dezelfde ingame engine gemaakt, naja, ze hebben effecten toegevoegd waardoor ik het er niet echt mooi uit vind zien. Je ziet de spelers, het gras en verder een wazig stadion op de achtergrond. Ik zie geen stewards, fotografen, etc. Ook is het nog steeds jammer dat je scoort en vervolgens weer zo'n cutscene ziet van een "celebration", waarbij je speler opeens op een totaal andere plaats staat. Dit voegt niets toe aan het spel en is verre van realistisch...
Ook bij het nemen van een corner mis ik gewoon detail die je bij PES bijvoorbeeld wel hebt (lijnrechter (in de nieuwe versie), fotografen, stewards, vlaggetjes in het publiek, spandoeken). Ik vind het dus een beetje kaal allemaal, wel scherp, maar kaal. Ik hoop dat dit door de demo komt en dat dit in het volledige spel wel aanwezig zal zijn.
De netanimaties vallen mij trouwens ook ERG tegen.. Als de bal stil in de hoek ligt, dan zie je het net zo'n krampachtige beweging blijven maken. Daar hadden ze ook meer tijd in kunnen steken lijkt mij.
gameplay
Gameplay technisch is het spel wel beter dan zijn voorgangers en opzich vond ik het ook wel OKE om te spelen. Al denk ik niet dat ik het ooit tegen de "CPU" zou doen, want dat is veel te makkelijk en ze maken nauwelijks tot geen mooie combinaties en aanvallen (iets dat bij PES wel gebeurd).
physics
Verder zijn de ballphysics nog steeds matig. De wijze waarop de bal door de lucht zweeft, neerkomt, van richting veranderd met effect... Dat mis ik allemaal nog steeds, maar ook dat is iets wat Fifa nog nooit lekker voor elkaar heeft gekregen.
besturing
De besturing is verder een beetje traag, niet direct (zoals ik eerder al zei bij het passen). Je kunt niet snel inspelen, kaatsen en vervolgens de bal diep spelen, want de speler lijkt af en toe niet direct te willen (kunnen) reageren.
Dit spel komt meer tot zijn recht als je het met zijn tweeen speelt. Dit heb ik nog niet kunnen doen, dus dat moet ik nog even afwachten. Tegen de CPU spelen is gewoon saai...
Je denkt misschien dat ik kritisch ben, maar voor een spel dat wordt aangekondigd als een nieuwe revolutie in next-gen gaming vind ik dit zwaar onder de maat. Vooral de A.I. zeg.... Wat ik al zei, alsof Arjen Robben snel het boek A.I. voor dummies heeft gelezen en geprogrammeerd heeft wat hij zou doen met de bal....
Fifa 07 gaat PES6 zeker niet van de troon zetten. Bij lange na niet. Daarvoor is PES gewoon te ver geevolueerd. Misschien een tip voor EA om minder grafische vormgevers in te huren, maar eens experts op het gebied van A.I. en geen Arjen Robben. Voetbal is namelijk een strategisch spelletje...
Pluspunten
+ presentatie
+ geluid
Minpunten
- gebrek aan detail (waar zijn nou die next-gen graphics die ze aankondigden)?
- slechte A.I. (waardoor het spel (misschien) alleen tot zijn recht komt als je één tegen éen speelt tegen een vriend/vriendin.
- gebrekkige bal en spelersphysics
- nog geen gevoel van vrijheid en diepgang
Graphics : 7.5
Gameplay : 6
Geluid : 9
Overall : 7.5
Conclusie
EA Sports heeft weer eens laten zien dat mooie woorden geen goede gameplay betekent. Het spel is zeker beter dan Fifa 07 op de current-gen consoles, maar ik had veel meer verwacht van de Next-Gen titel. Dat hadden ze ons immers beloofd (as usual). De screenshots die ze overal geplaatst hebben kwamen regelrecht uit de cutscenes en niet uit de daadwerkelijke game-engine. FIFA is marketing... Dat blijkt maar weer.
Dit spel komt dus zeker niet in mijn dvd-lade. Dat wordt vrijwel zeker PES6. Misschien is dit spel leuk voor erbij, maar de 60 euro is het m.i. zeker niet waard.
Laatst bewerkt: 7 okt 2006