Het heeft inderdaad niets met chauvinisme te maken. Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat veel mensen niet kritisch genoeg kijken naar zo'n game omdat ze een soort van obsessie hebben voor het spel.
Ik beweer nergens dat een editor belangrijker is dan de gameplay, laat ik dat vooropstellen. Ik ga geen game kopen omdat het een geweldige editfunctie heeft, nee dat doe ik omdat een spel gewoon goed is (of dat pretenteert). Een spel valt of staat op de volgende punten voor mij: gameplay, replay, graphics en sound. Dat alles is onlosmakelijk verbonden met de gameplay. Als er heel de tijd irritante muziek wordt afgespeeld, is de gameplay kut. Als de graphics ontzettend lelijk zijn, speel je ook minder graag...
Waar het mij om gaat, is dat Konami een onvolledig product aflevert. Konami naait gewoon de Xbox 360 bezitters als je kijkt naar wat er mogelijk is op de pc en op de PS2. En dat is simpelweg niet rechtvaardig en dat ik daar kritiek op uit, is niet meer dan terecht.
Op een nextgen console hoort gewoon een editfunctie te zitten, op een nextgen console hoort gewoon een replay save modus te zitten, op een nextgen console horen gewoon meer dan acht stadiums te zitten (hoe mooi die acht dan ook moge zijn).
En ja ik doe moeilijk omdat functies die in eerdere delen er wel in zitten er nu niet in zitten. Gek hè, dat ik daar moeilijk over doe...
Over de gameplay niets dan goeds hoor. Maar er mag best kritiek geuit worden over dit zogenaamde toppertje, het voetbalspel der voetbalspellen.
Waar slaat overigens die laatste zin van je op? Ik neem jou nu dus helemaal niet serieus meer. Ik zit niet te wachten op dat soort achterlijke reacties. In feite impliceer je gewoon dat ik een idioot ben, als ik me druk maak om dat soort dingen en dat ik niets beter te doen heb in mijn leven dan voetbalgames te bekritiseren... Kneusje
Klik om te vergroten...