Ik heb trouwens gisteravond de red disc versie gespeeld, 2 uurtjes. Dat is de disc voordat hij gold gaat, met name bedoeld voor journalisten die vanwege hun deadlines meestal niet kunnen wachten tot de gold versie. Ik heb expres niet verder gespeeld dan 2 uurtjes, omdat ik zo meteen de "echte" versie wil gaan spelen en dan is alles voor mij ook nog een verrassing. Een aantal opmerkingen mag ik er vast wel over plaatsen.
Ten eerste: hij is beduidend moeilijker gemaakt. Ik heb de eerste paar stukken nu al een paar keer gespeeld op casual en vloog er vrij makkelijk doorheen. Ik had ook al een paar keer hardcore gespeeld om het verschil te proeven en kwam daar redelijk mee weg. Gisteravond speelde ik direct hardcore, casual was tenslotte te makkelijk voor mij, en ging direct bij het eerste gevecht, werkelijk de eerste twee Locusts 3 keer achter elkaar kapot!!! Hoppa, gauw weer op casual, want ik wilde graag wel iets verder komen zonder direct te moeten zweten. Dat belooft wat voor insane. Ik denk echt dat dat een co-op moeilijkheidsgraad (split screen of online) is die alleen door Uber-gamers in hun uppie te doen valt.
Ook in casual ben ik die eerste 2 uur meermaals neergehaald. Met name bij de stukken die ik nog niet kende en de tegenstanders die ik nog niet kende (!). Je "loopt" er wel doorheen hoor, maar je moet wel weten wat je doet in een shooter om casual echt casual te noemen. En zelfs in slechts 2 uur gameplay moest ik echt af en toe eens nadenken hoe ik er doorheen wilde komen. Weet je wel, 5 keer op hetzelfde plekkie afgaan.
Een tip: er worden commando's geroepen zoals "Flank them". Ik weet niet of dat ook gebeurt in hard core, maar het is in ieder geval goed om op te letten wanneer dit gebeurt, want het zijn vaak de juiste tactieken. Het is echter zo hectisch dat je niet altijd gehoord hebt dat er wat werd geroepen. De hectiek is onmeunig, ik had mijn DD5.1 setje aangedaan (de kids slapen bij opa en oma) en je wordt werkelijk weg geblazen door het kabaal om je heen.
Een tweede ding dat opviel is dat je nu in casual ook cover echt nodig hebt, zonder cover ga je onherroepelijk continu dood. Dat was in de vorige build nog niet zo. Het is nu dus nog meer een cruciaal onderdeel geworden om te overleven.
De cirkelzaag is wat beperkt in zijn gebruik, want hij was te makkelijk. Ik had de indruk dat je de zaag eerst moet laten zagen voordat je er mee moet aanvallen, maar erg succesvol was ik er nog niet mee. Er komt dus een zekere timing bij kijken en die had ik nog niet te pakken. Zit een Locust op je lip, maak dan dat je wegkomt, want hij is sterker en je zaag is nutteloos geworden. In casual deelt een Locust 1 goedgeplaatste en soms 2 dreunen en je bent weg. Ook online heeft dit denk ik consequenties, want als je dus stiekum je tegenstander benadert hoort hij heel even die zaag en kan dan dus nog wegspringen voordat jij contact met hem maakt. Zit hij eenmaal aan je zaag dan is het over voor hem.
De AI van de Locusts is wat aangepast, ze zijn minder dom in casual en doelgerichter bezig om je te omcirkelen. Dat voelt overigens heel beklemmend, "where the fuck are they?". Ze gaan goed in cover en ook van cover naar cover en als jij je kop laat zien, geheid dat ze er direct op knallen. Je hebt eigenlijk continu wel die red circle of death in beeld. Een reden te meer om af en toe toch echt in cover te gaan om te herstellen.
Eens te meer is het mij duidelijk dat Epic ontzettend goed luistert naar feedback. Dit had Boris van de PU mij ook al gezegd toen hij terug kwam van een trip naar Epic. CliffyB en zijn mannen hadden alle feedback van die dag opgeschreven en gingen er direct mee aan de slag.
Kortom: moeilijker, meer cover, meer AI, minder zaag, tactischer (geen RBS6 of SCDA, maar veel meer dan Quake of Doom of zo)
O ja, nog iets belangrijks, niet dat ik het anders had verwacht, maar de SP lag, die je tot nu toe in online-filmpjes wel eens zag, is vrijwel 100%weg. Beelden die stotteren of haperingen heb ik eigenlijk niet meegemaakt. Alls blijft continu srak in beeld, hoe snel je ook heen en weer kijkt (wat ik uiteraard op diverse plekken heb geprobeerd) In 2 uur 3 keertjes of zo een fractie, maar absoluut niet storend te noemen.
Laatst bewerkt: 26 okt 2006