Mijn standpunten
• De aanbieding is geldig. Dit omdat:
o De order is -zoals alle orders bevestigd worden- door Otto bv. bevestigd per mail. Indien het een fout zou zijn geweest hadden zij de order nooit mogen bevestigen en anders onmiddellijk moeten herroepen. Dit is niet gebeurd
Dit gebeurd automatisch en Otto kan daar dus ook niet veel aan doen. Het is ook bijna onmogelijk voor zo'n groot bedrijf om alle bestellingen handmatig te bevestigen, maar dat heb je zelf ook vast wel door.
o De aanbieding werd op vrijdag 20 oktober geplaatst. Donderdag 26 oktober, rond half 10 ‘s ochtends heb ik de tv besteld. Dat is 6 dagen later. Hierdoor vervalt het argument van Otto bv. dat ik als consument “redelijkerwijs had moeten weten” dat de aanbieding niet klopte. Echter, toen ik de aanbieding voor het eerst zag op vrijdag dacht ik inderdaad dat het een foutieve aanbieding betrof. Echter 6 dagen later stond deze er nog steeds op. Ik ging er “redelijkerwijs” –en in mijn ogen volkomen terecht- vanuit dat indien het een fout betrof, een gerenommeerd bedrijf als Otto bv. deze allang van haar webpagina had verwijderd
Dit is nog wel een goed argument.
o Bovenstaand argument wordt versterkt door het feit dat er in vetgedrukte, rode letters “NIEUW” bij stond geschreven. Hierdoor wordt het gevoel van een aanbieding versterkt
Idem
o De tv wordt op diverse websites aangeboden voor €899,- Dit is beduidend minder dan de “werkelijke prijs” van €1.199,- zoals vermeld in de excuusbrief. Hierdoor werd de plausibiliteit van een aanbieding van €99,- versterkt
€1.199,- is, neem ik aan, de adviesprijs. € 300,- daaronder zitten is ook helemaal niet zo raar. Gebeurd toch met heel veel artikelen? Maar iemand met ook maar een beetje verstand in zijn hersenpan ziet dat er toch nog wel een wezenlijk verschil is tussen 899 en 1199 en 99 en 1199.
o Er zijn tegenwoordig vele “droomaanbiedingen”. Kreten als “Koop nu en betaal over 2 jaar” zijn niet van de lucht. Ik vraag mij af: als dit soort aanbiedingen ook normaal zijn, waarom dan een aanbieding van €99,- niet? Dit, en mijn argumenten onder punt 2,3 en 4 doen het argument dat “De consument “redelijkerwijs” had kunnen weten dat het een foutieve aanbieding betrof.” vervallen
Je zegt zelf al "droomaanbiedingen". Doordat je dat tussen "" plaatst wijs je erop dat je je er van bewust bent dat het schijnbare droomaanbiedingen zijn.
o Er is hier sprake van grove nalatigheid en laksheid bij Otto bv. Als Otto bv. deze aanbieding écht had willen verwijderen was dit zo gebeurd. Je kunt er redelijkerwijs niet vanuit gaan dat het een week duurt voordat een willekeurige prijswijziging op de website van Otto bv. is doorgevoerd. Dit, en mijn argument onder punt 1, doen het argument van de tekst in de Algemene voorwaarden van Otto bv. vervallen
Dit is ook nog wel een goed argument, maar die onder punt 1 duidelijk niet imo. Klik om te vergroten...