Ik had allemaal schokkende reacties verwacht, maar het valt een beetje tegen .
Mijn vader had deze speakers op proef, en uiteraard heb ik ze ook op mijn kamer neergezet . Voor de mensen die ze niet kennen: het zijn de B&W 805's.
Het geluid dat eruit komt is echt ongelooflijk. Zowel hoog en mid als laag. Ze zijn erg snel, gedetailleerd, ruimtelijjk, transparant, etc. Je hoort gewoon geen speaker meer als je een cd op zet, zo ruimtelijk is alles (al heb ik dit effect eigenlijk ook al met mijn huidige speakers). Het geluid komt er ook heel erg makkelijk uit, alsof het voor de speaker geen enkele moeite kost.
En dan het laag: superstrak. Het is echt niet normaal hoeveel bas zo'n kleine speaker kan produceren. Hij heeft een betere bas dan de meeste zuilen die ik tot nu toe heb gehoord. Ook spelen de B&W's de Cantons in de woonkamer er moeiteloos uit (terwijl die toch echt veel groter zijn en ook een goede basweergave hebben).
Het enige nadeel is dat de bas niet tot zeer laag doorloopt (maar wel echt ontzettend laag voor zo'n kleine speaker). Ik weet niet tot waar de bas precies doorloopt, maar het lijkt wel alsof er geen pieken of dalen in de basweergave zitten. De lagere tonen komen er nog gewoon net zo gecontroleerd uit als de hoge tonen.
Conclusie: echt een top-speaker, maar ik zou er wel een subwoofer bij willen voor het allerlaagste laag.
Ik had verwacht dat ik, na deze speakers op mijn kamer te hebben gehad, niet meer tevreden naar mijn JMlab's kon luisteren. Dit viel echter reuze mee! Natuurlijk misten deze speakers een hele hoop tov. de B&W's, maar er zit niets storends in de klank van de speaker waardoor er prima naar te luisteren is.
De Canton's daarintegen klinken niet meer mooi: het lijkt wel alsof het gaasje dat voor de tweeter zit de hoge tonen blokkeert en laat vervormen. Hetzelfde effect kreeg ik bij de B&W's toen ik een muntje voor de tweeter hield. Jammergenoeg kan het gaasje voor de tweeter van de Canton's er niet uit, behalve als je hem los snijdt, maar dan wordt 'ie waarschijnlijk veel minder waard tweedehands.
Als ik een keer mijn speakers ga upgraden, gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren in een prijsklasse lager dan deze speakers, omdat ik het verschil dan te minimaal vind. Het is lang niet zo dat mijn speakers te meten zijn met de B&W's, maar iets wat daar tussenin zit vind ik niet het upgraden waard.
Wat ik wel ga doen is denk ik mijn subwoofer upgraden. Dit duurt nog wel even, want eerst is mijn projector aan de beurt. Het was duidelijk dat de subwoofer niet meekon met de bas van de B&W's, omdat die veel strakker was. De subwoofer was echter wel onmisbaar bij films of concerts.
Laatst bewerkt: 31 okt 2006