HD is er in 2 soorten 720 (verticale beeldlijnen) en 1080 (verticale beeldlijnen),
Dus 720 is ook al echt HD.
Echter de reden dat iedereen hier in europa denkt dat alleen 1080 echt HD is komt omdat het grote meerendeel van alle LCD TV's die hier verkocht worden HD Ready zijn.
Deze tv's zijn dus helemaal klaar voor de HD toekomst,(zeggen ze)
Alleen het zijn niet echt pure HD tv's
Een echte HD TV heeft namelijk een resolutie van 1280x720 (die ondersteund dus alleen 720P) en 1920x1080 (die zowel 720P als 1080P ondersteund maar het beste resultaat geeft op 1080P)
De HD-Ready TV heeft een Resolutie van 1366x768 dit omdat (1920x)1080I dan beter gescaled kan worden naar 1366x768 (het resultaat van 1920x080 naar 1366x768 is mooier dan wanneer je van 1920x1080 naar 1280x720 gaat, Nadeel hiervan is dat 720P dus geupscaled moet worden watt ik persoonlijk zeer jammer vind)
Zo krijg je dus de ideale LCD TV voor een markt die nog niet klaar is voor 1080P, Omdat we hier de content (TV uitzendingen en films) nog niet hebben.
Film komt eraan (High Density-DVD en Blue-Ray) maar op TV in 1080P (dan praat ik over alle zenders behalve regionaal) zullen we nog wel een jaar of 5 kunnen wachten.
Daarom zijn er ook nog niet zo heel veel 1080P TV's te koop hier in Nederland/Europa en zijn ze ook nog zo duur.
Mocht je van plan zijn om nu een LCD TV te kopen en je kiest ervoor om niet teveel uit te geven, ga dan niet voor een 40'' of grotere HD-Ready die hebben namelijk precies dezelfde resolutie als een 26'' HD-Ready maar dan veel groter pixels en van dichtbij zie je dat uiteraard heel goed. (dit geld voor als de tv in een slaapkamer of kleine woonkamer komt, 32'' HD-Ready is dan perfect als je er tussen de 2 en 3,5 meter vanaf zit)
Als je toch meer geld uit wilt geven en een 1080P TV wilt kopen dan zul je wel 40'' moeten, Maar door de hogere resolutie kun je dan wel weer vanaf een meter of 2 erop gaan zitten (mits je naar 1080P of 720P content(materiaal) kijkt, Omdat de resoluite dan vele male hoger is en je de pixel niet duidelijk ziet.
Let er wel op dat met gewone tv of digitale tv over scart je er met een groot scherm (40'' of hoger) echt ver vanaf moet gaan zitten om je niet kapot te ergeren aan de slecht kwaliteit van het beeld, Wat komt doordat het bedoelt is voor de normale beeldbuis tv (en voor die tv's word alles nog opgenomen in nederland) een HD tv heeft een resolutie die veel hoger ligt, de tv rekt het beeld dus op en dan word het steeds minder mooi (720P en HD-Ready gaat nog, Maar op een 1080P TV ziet het er van een dichtbij echt niet mooi meer uit)
Daarom is een Decoder voor digitale tv die kan upscalen en is aangesloten via HDMI echt geen overbodie luxe als je van plan bent veel tv te kijken.
(mocht er iets niet kloppen aan deze tekst meld zeg het me dan, Ik ben namelijk ook maar een mens en mensen maken fouten. Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust)
Laatst bewerkt: 7 nov 2006