Ik dacht dat je het had over films die bij ons nog in de bios moeten komen, maar dan al te downen zijn vanaf allerlei lugubere sites. Wat jij doet is volgens mij niets mis mee.
Tja, die 60 euri is voor de service Xbox Live Gold, niet voor de content. Zoals je ook kijk- en luistergeld betaalt en vervolgens bij de videotheek alsnog moet betalen voor films. Ok, dat voorbeeld gaat een beetje mank, want bij kijk- en luistergeld betaal je ook voor de content, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
Wij houden een serverpark in de lucht om zo lagvrij mogelijk te gamen, je hebt een universele friendslist (Wat de PS3 wederom niet heeft, ofwel elke game een aparte friendlist en als een friend dus een ander spel speelt is hij voor jou onzichtbaar), videochat, messaging van en naar PC's, etc. etc., maar bovendien verbeteren en vernieuwen wij de service elk half jaar en komen er zaken als video marketplace beschikbaar. Die 60 Euri begint nog niet eens met het dekken van de kosten die wij maken. Xbox Live op zichzelf is verliesgevend voor Microsoft. Daarom zijn zowel Nintendo als Sony erg aarzelend geweest en nog steeds als het gaat om online gaming, er is nog geen winstgevend business model voor en de opstart investeringen zijn enorm (wij hebben vooraf enkele miljarden in Xbox Live gepompt). Tot op heden had Sony enkel Internet ondersteuning en geen Internet service. Lekker makkelijk om dat gratis aan te bieden. Hoe meer service ze gaan bieden, hoe lastiger het voor ze wordt om het gratis te houden.
Door premium content, ofwel content waar je voor moet betalen, verwachten wij dat het winstgevend wordt. Maar als we alles gratis zouden aanbieden, dan werden de verliezen alleen maar groter, want wij moeten uiteraard voor alle content royalties afstaan, of andersom men geeft ons een fee voor het feit dat we het aanbieden, maar het leeuwendeel gaat naar de eigenaar van de content, bijvoorbeeld Universal Studios.
Klik om te vergroten...